Sanat ve Edebiyat
BibTex RIS Kaynak Göster

RESİM SANATINDA KADIN VE BALKAN İZLERİ: EREN EYÜBOĞLU

Yıl 2018, , 218 - 230, 20.12.2018
https://doi.org/10.17498/kdeniz.477479

Öz

Resim
sanatında kadın konusu ilk çağlardan beri var olagelmiştir. Türk resim sanatına
baktığımızda kadın imgesi resimde Avrupa sanatı etkisinde gelişim göstermiştir.
Osmanlı ordusu mensubu askeri okullarda ve Avrupa’da eğitim görmüş asker
ressamlar, muhafazakâr yaklaşımla da olsa resimlerinde ‘kadın’ imgesini ilk
kullanan sanatçılar olmuşlardır. Kadın, resimde imge olmasının yanı sıra icracı
olarak yani kadın ressam olarak da karşımıza çıkmaktadır.



Tanzimat
dönemi, kadın hakları konusunda reformların yapıldığı ve sınırlı da olsa yeni
kadın kimliğinin oluşmasını sağlamıştır. Böylece kadınlar, Sanayi-i Nefise
Mektebi’nde resim eğitimi alabilmişler, bu sayede resimde de Avrupai giyimli,
eğitimli, batılı tarz kadın imgeleri görülmeye başlanmıştır.



Cumhuriyet
dönemine gelindiğinde, erkekle eşit koşullara sahip algısı yaratılan kentli
kadın imajı ve aynı zamanda Anadolu kadını imgesi, modernleşmenin köyden kente toplumun
tamamında yayıldığı görselleştirilmiştir.



                Bu çalışmada amaç, kadının hem
imge olarak temsili, hem de hangi Balkan izleri taşıdığını incelenmektir. Bu
bağlamda Osmanlıdan günümüze literatür taraması yapılacaktır. Aynı zamanda Romanya
doğumlu Ressam Eren Eyüboğlu portreleri analiz edilerek elde edilen bulgular
tartışılacaktır.

Kaynakça

  • Giray, Kıymet (2009). Türk Resim Sanatının Bir Asırlık Öyküsü II Yollar- Yıllar- İzler-İzmler, Rezzan Has Müzesi Kataloğu, İstanbul, Mas MatbaasıŞaylan, Gencay (2009). Postmodernizm. Ankara: İmge Tansuğ, Sezer (2003). Çağdaş Türk Sanatı, 6. Basım, İstanbul, Remzi KitabeviBerger, John (1993). Görme Biçimleri. Çev., Yurdanur Salman. İstanbul: Metis
  • PDF KaynaklarAyan, Müjde (2011). Cumhuriyet Öncesi ve Cumhuriyet Dönemi Türk Toplum Yapısında Kadının İfade Özgürlüğü ve Sanat, İnönü Üniversitesi 4. Uluslararası Bir Bilim Kategorisi Olarak Kadın, Edebiyat, Dil, Kültür, Sanat, Peyzaj ve Tasarım ÇalışmalarıBayraktar, Zülfikar (2012). Türkiyenin Balkanlardaki Yumuşak Gücü Türk Kültürü, Karadeniz Araştırmaları, Güz Sayı 35, 181-189 Bayraktar, Zülfikar (2013). Balkanlar’da Birarada Yaşama Kültürü Bağlamında Kimlik Çatışmasından Kültürel Entegrasyona Türk Dili ve Kültürünün Önemi, Karadeniz Araştırmaları, Kış, Sayı 36, 223-234
  • Erişti, Özgür Ceren (2015). Geç Dönem Osmanlı Resminde Kadın İmgesinin Temsili, Moment Dergi Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 2 (2): 59 – 79 Tanpınar, Ahmet Hamdi (2000). Yaşadığım Gibi, Hazırlayan Prof. Dr. Birol Emil, Dergah Yayınları 22, Çağdaş Türk Düşünce Dizisi PDFÇevik, Semra (2013). 6-7 Mayıs 2013 tarihinde Giresun Üniversitesi “Uluslararası Kadın Sempozyumu ve Sanat Çalıştayı”, Cinsiyetlerarası Eşitsizliğin ve Kadına Yönelik Şiddetin Önlenmesinde Devlet Politikaları ve Sivil Sorumluluk” temasında sözlü bildiri
  • İnternet kaynaklarıhttp://www.cumhuriyet.com.tr/koseyazisi/302336/Eren_Eyuboglu__8217_nun_renkli_dunyasi___.htmhttp://thearthistoryjournal.blogspot.com/2011/06/eren-ernestine-eyuboglu.htmlhttp://eyubogluvakfi.org.trhttp://www.tempomag.com.tr/detail/golgeli-bir-askhttp://www.beyazart.com/sanatci/Eren-Ey%C3%BCbo%C4%9Fluhttp://www.artnet.com/artists/eren-ey%C3%BCboglu/5http://mithatsarcan.blogspot.com/2011/11/eren-eyuboglu.htmlhttp://birgunbiryerde.blogspot.com/2013/11/dogustan-ressam-eren-eyuboglu.htmlhttp://www.turkishpaintings.com/index.php?p=37&l=1&modPainters_artistDetailID=95https://www.turel-art.com/eren-eyuboglu-tablolari-ve-eserleri
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Semra Çevik

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 22 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Çevik, S. (2018). RESİM SANATINDA KADIN VE BALKAN İZLERİ: EREN EYÜBOĞLU. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi(40), 218-230. https://doi.org/10.17498/kdeniz.477479

Cited By