Sanat ve Edebiyat
BibTex RIS Kaynak Göster

Belgesel Sinema Dili ve Savaş

Yıl 2019, , 143 - 158, 31.03.2019
https://doi.org/10.17498/kdeniz.507110

Öz

Savaş yaşadığımız
dünyanın en temel gerçeğidir. İnsanlık tarihi boyunca paylaşımların, sınıflar
arası mücadelesi kitlesel savaşlara neden olmuştur. Savaşın kendi doğası, mantığı
içerisinde kalan insanlık için insancıl düşünce birkaç kez bütün halinde
kırılmıştır. İnsanlık tarihinin bu karanlık yüzü kitle iletişimin tüm araçları
ile beraber birer seyirlik oyun durumuna gelmiştir. Savaşlar sadece askeri
birer harekât olmaktan çıkmış, sivillerin diğer sivilleri öldürülürken izlediği
dramalar haline gelmiştir. Politik dünya ve politik kamera her zaman savaşın
içinden birer bir yayın yapamazlar. Bazen küresel sistemde yapılmaması,
gösterilmemesi gereken işaretler devreye girer. Gazetecilik, habercilik etiği
ile savaşın politik arka planı karşı karşıya kalır. Günümüzde savaşların şekil
değiştirmesi ile birlikte sıcak bölgeler dediğimiz çatışma alanları büyük
şehirlere de kaymaya başlamıştır. Siyasal sonuçlarının yanı sıra sosyal açıdan
da tüm dünyanın küresel göç dalgaları ile sarsılmasına yol açan yıkıcı savaşlar
artık karşımızdadır. Küresel savaşın diğer yüzü ise iç savaş ve terördür. Artık
terör de savaşın bir başka yüzü olarak kabul edilmektedir. Bütün bunların
tanığı olan ve tarafsızlığına dair beklentilerimiz olan ise yine gazeteciler,
belgeselciler ve muhabirlerdir. Onların yaşamlarını adadıkları belgelemek
mesleği, bizim için dünyanın diğer tarafından haber almak anlamına gelmektedir.
Çalışmada aktarılmaya çalışılacak olan savaşın araçları ile belgeselcilerin
karşılaştığı sorunlardır.
Savaşı görsel dünyada belgelemenin koşullarını, sinema
dili ile anlatmanın güçlükleri üzerinden gidilmiştir. İncelenen kavramlar
savaş, döngüsel ve küreselleşme, kapitalizm, politik kamera üzerinden incelenecektir.
Makalede Görsel Hikâyeleme yöntemi ile
belgesel anlatı kavramı üzerinde
durulmuştur.

Kaynakça

  • Akbulut Hasan, “Bellek Olarak Belgesel Sinema: Son Dönem Belgesel Sinemasına Bir Bakış”, Sinecine Dergisi, 1 / 2 (2010) 119 – 124.
  • Eagleton Terry, İdeoloji, (çev: Muttalip Özcan), Ayrıntı Yayınları, İstanbul 1996.
  • Sayar Aptullah, Kuzey Kıbrıs’ta Belgesel Sinema, Yüksek Lisans Tezi, Yakın Doğu Üniversitesi 2017.
Yıl 2019, , 143 - 158, 31.03.2019
https://doi.org/10.17498/kdeniz.507110

Öz

Kaynakça

  • Akbulut Hasan, “Bellek Olarak Belgesel Sinema: Son Dönem Belgesel Sinemasına Bir Bakış”, Sinecine Dergisi, 1 / 2 (2010) 119 – 124.
  • Eagleton Terry, İdeoloji, (çev: Muttalip Özcan), Ayrıntı Yayınları, İstanbul 1996.
  • Sayar Aptullah, Kuzey Kıbrıs’ta Belgesel Sinema, Yüksek Lisans Tezi, Yakın Doğu Üniversitesi 2017.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hale Torun

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2019
Gönderilme Tarihi 2 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Torun, H. (2019). Belgesel Sinema Dili ve Savaş. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi(41), 143-158. https://doi.org/10.17498/kdeniz.507110