Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MUHASEBE MESLEK MENSUPLARI VE ÇALIŞANLAR AÇISINDAN HAKSIZ REKABET

Yıl 2020, , 199 - 219, 10.06.2020
https://doi.org/10.17498/kdeniz.689191

Öz

Küresel rekabet ortamında ayakta kalmaya ve yaşamını sürdürmeye çalışan kurumlar ya da bireyler yenilikçi hareket etmenin yanında çoğu zaman bu ortamın getirdiği çeşitli sorunlarla da karşı karşıya kalmaktadırlar. Genel olarak aynı alanda çalışan kişiler ya da kurumların en güçlü ve en başarılı olmak gibi aynı amaçlara ulaşmada karşılıklı yarış halinde olmaları rekabet olarak tanımlanmaktadır. Dolayısıyla haklı rekabette bilgi ve yeterlilik yarışı varken; haksız rekabette bilerek yaratılan ve meslek etiği ile bağdaşmayan durumlar söz konusu olabilmektedir. Bu kavramlar etiğin oldukça önemli bir yere sahip olduğu muhasebe mesleği için değerlendirildiğinde normal rekabet ortamlarında mesleğin kimliğini üst noktalara çıkarma yarışı olarak düşünüldüğünde mesleğe oldukça değer katan bir durum oluşmaktadır. Ancak muhasebe meslek mensupları arasında yaşanan haksız rekabet ise meslek etiğine aykırı davranışları, haksız kazançları ve üretmeden paylaşmayı kapsayarak; muhasebe meslek mensuplarına ve çalışanlarına hem maddi hem de manevi zarar vermektedir. Konunun bahsedilen önemi çerçevesinde yapılan bu çalışmada amaç; muhasebe meslek mensupları ve çalışanları açısından haksız rekabete sebep olabilecek faktörlerin değerlendirilmesini sağlamaktır. Bu bağlamda rekabet, haksız rekabet kavramları teorik açıdan etraflıca ele alınmış olup muhasebe meslek mensupları açısından irdelenmiştir. Akabinde Kars, Ardahan ve Iğdır illerinde faaliyet gösteren muhasebe meslek mensupları ve çalışanları ile uygulama çalışması yapılmıştır.

Kaynakça

  • Akpolat, T. (2015). Etik Yönelim ve Mesleğe Yeni Başlayanların Algısının Haksız Rekabet Davranışı Üzerine Etkisi: Muhasebeciler Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Gebze Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akyüz, K. C., Gedik, T., & Akyüz, İ. (2010). Trabzon Arsin OSB’de Yer Alan İşletmelerin Rekabet Stratejileri ve Kalite Anlayışları. International Journal of Economic & Administrative Studies, 2 (4), 65-81.
  • Arı, H. (2011). Kurumsallaşma Sürecinde Haksız Rekabet. 3. Türkiye Hak¬sız Rekabet Kongresi, TÜRMOB Yayınları 412, 66-71.
  • Ataman, B. (2010). Türkiye’de Kamu Denetimi ve Kamu Denetçilerine Genel Bakış. Maliye Finans Yazıları, 24 (87), 17-26.
  • Bakan, M. & Doğan, İ.F. (2018). Rekabet ve Türk Ticaret Kanunu'nda Haksız Rekabet. Social Sciences Studies Journal, 4 (16), 1409-1425.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.
  • Gündüz, A. (2006). Haksız Rekabet, Etik Kurallar ve Ücret Paradoksu. http://www.muhaseb etr.com/yazarlarimiz/ahmet/002/. (12.12.2019).
  • Gürpınar, K. & Döven, M. S. (2007) Stratejik Yönetim Perspektifinden Türk Mobilya Sektörünün Rekabet Durumunun Analizi ve Değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9 (1), 173-190.
  • https://www.turmob.org.tr/FaaliyetRaporlari/turhak. (12.12.2019).
  • Kacır, S. (2018). Elektronik Ticarette Yanıltıcı Reklamların Haksız Rekabet Yaratıcı Etkileri. Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kalaycı, Ş. (2006). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Kaplanoğlu, E. (2014). Muhasebe Stajyerlerinin Meslek Mensuplarından ve Meslek Örgütlerinden Beklentileri: Manisa İli Araştırması. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 28 (4), 265-284.
  • Nakip, M. (2013). Pazarlama Araştırmalarına Giriş (SPSS Uygulamalı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Ömürbek, V. & Türkoğlu, T. (2011). Muhasebe Meslek Mensupları Arasında Yaşanan Haksız Rekabet Üzerine Bir Araştırma. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (30), 115-149.
  • Özşahin, M., Ciğerim, E., & Gök, M. Ş. (2005). Rekabet Edebilirlik ve Firma Performansı İlişkisi Üzerine Bir Saha Araştırması. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7 (1), 143-155.
  • Padem, H., Göksu, A. & Konaklı, Z. (2012). Araştırma Yöntemleri (SPSS Uygulamalı). Saraybosna: IBU Publications.
  • Tamer, A. (2010). Yanlış veya Yanıltıcı Beyan ve Hareketlerle Haksız Rekabet. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tekin, M., & Çiçek, E. (2005). İşletmelerde Rekabet Üstünlüğü Sağlamada Farklı Bir Yaklaşım; Değer Temelli Pazarlama. İstanbul: V. Ulusal Üretim Araştırmaları Sempozyumu Bildiri Kitabı, 63-68.
  • Topçu, F. (2010). Muhasebe İşlerinde Haksız Rekabetin Boyutları ve Unsurları. 2. Türkiye Haksız Rekabet Kongresi, TÜRMOB Yayınları 379, 35-43.
  • Türkiye Haksız Rekabetle Mücadele Kurulu (TÜRHAK), (2011), Haksız Rekabetle Mücadelede Meslek Mensubunun Pusulası, Ankara.

UNFAIR COMPETITION IN ACCOUNTING PROFESSIONALSAND EMPLOYEES

Yıl 2020, , 199 - 219, 10.06.2020
https://doi.org/10.17498/kdeniz.689191

Öz

Institutions or individuals who try to survive and survive in a global competitive environment are often faced with various problems brought about by this environment. In general, it is defined as competition that individuals or institutions working in the same field are competing in achieving the same goals, such as being the strongest and most successful. Therefore, while there is a race of knowledge and competence in the right competition; There may be situations that are intentionally created in unfair competition and incompatible with professional ethics. When these concepts are evaluated for the accounting profession, where ethics has a very important place, considering the profession as a race to raise the identity of the profession in normal competitive environments, a situation that adds value to the profession occurs. However, unfair competition between professional accountants and employees includes behaviors contrary to professional ethics, unfair earnings and sharing without producing; It causes financial and moral damage to professional accountants and employees. In this study conducted within the framework of the importance of the subject, the aim is; to ensure that the factors that may cause unfair competition are examined and evaluated in terms of professional accountants and employees. In this context, the concepts of competition and unfair competition are handled theoretically in detail and examined in terms of professional accountants and employees. Subsequently, an application study was carried out with professional accountants and employees operating in Kars, Ardahan and Iğdır provinces, and the results were presented.

Kaynakça

  • Akpolat, T. (2015). Etik Yönelim ve Mesleğe Yeni Başlayanların Algısının Haksız Rekabet Davranışı Üzerine Etkisi: Muhasebeciler Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Gebze Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akyüz, K. C., Gedik, T., & Akyüz, İ. (2010). Trabzon Arsin OSB’de Yer Alan İşletmelerin Rekabet Stratejileri ve Kalite Anlayışları. International Journal of Economic & Administrative Studies, 2 (4), 65-81.
  • Arı, H. (2011). Kurumsallaşma Sürecinde Haksız Rekabet. 3. Türkiye Hak¬sız Rekabet Kongresi, TÜRMOB Yayınları 412, 66-71.
  • Ataman, B. (2010). Türkiye’de Kamu Denetimi ve Kamu Denetçilerine Genel Bakış. Maliye Finans Yazıları, 24 (87), 17-26.
  • Bakan, M. & Doğan, İ.F. (2018). Rekabet ve Türk Ticaret Kanunu'nda Haksız Rekabet. Social Sciences Studies Journal, 4 (16), 1409-1425.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.
  • Gündüz, A. (2006). Haksız Rekabet, Etik Kurallar ve Ücret Paradoksu. http://www.muhaseb etr.com/yazarlarimiz/ahmet/002/. (12.12.2019).
  • Gürpınar, K. & Döven, M. S. (2007) Stratejik Yönetim Perspektifinden Türk Mobilya Sektörünün Rekabet Durumunun Analizi ve Değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9 (1), 173-190.
  • https://www.turmob.org.tr/FaaliyetRaporlari/turhak. (12.12.2019).
  • Kacır, S. (2018). Elektronik Ticarette Yanıltıcı Reklamların Haksız Rekabet Yaratıcı Etkileri. Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kalaycı, Ş. (2006). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Kaplanoğlu, E. (2014). Muhasebe Stajyerlerinin Meslek Mensuplarından ve Meslek Örgütlerinden Beklentileri: Manisa İli Araştırması. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 28 (4), 265-284.
  • Nakip, M. (2013). Pazarlama Araştırmalarına Giriş (SPSS Uygulamalı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Ömürbek, V. & Türkoğlu, T. (2011). Muhasebe Meslek Mensupları Arasında Yaşanan Haksız Rekabet Üzerine Bir Araştırma. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (30), 115-149.
  • Özşahin, M., Ciğerim, E., & Gök, M. Ş. (2005). Rekabet Edebilirlik ve Firma Performansı İlişkisi Üzerine Bir Saha Araştırması. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7 (1), 143-155.
  • Padem, H., Göksu, A. & Konaklı, Z. (2012). Araştırma Yöntemleri (SPSS Uygulamalı). Saraybosna: IBU Publications.
  • Tamer, A. (2010). Yanlış veya Yanıltıcı Beyan ve Hareketlerle Haksız Rekabet. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tekin, M., & Çiçek, E. (2005). İşletmelerde Rekabet Üstünlüğü Sağlamada Farklı Bir Yaklaşım; Değer Temelli Pazarlama. İstanbul: V. Ulusal Üretim Araştırmaları Sempozyumu Bildiri Kitabı, 63-68.
  • Topçu, F. (2010). Muhasebe İşlerinde Haksız Rekabetin Boyutları ve Unsurları. 2. Türkiye Haksız Rekabet Kongresi, TÜRMOB Yayınları 379, 35-43.
  • Türkiye Haksız Rekabetle Mücadele Kurulu (TÜRHAK), (2011), Haksız Rekabetle Mücadelede Meslek Mensubunun Pusulası, Ankara.

НЕДОБРОСОВЕСТНАЯ КОНКУРЕНЦИЯ ПРИ ОТБОРЕ ПРОФЕССИОНАЛЛЬНЫХ БУХГАЛТЕРОВ И СОТРУДНИКОВ

Yıl 2020, , 199 - 219, 10.06.2020
https://doi.org/10.17498/kdeniz.689191

Öz

Учреждения или отдельные лица, которые пытаются выжить в глобальной конкурентной среде, часто сталкиваются с различными проблемами, вызываемыми этой же средой. В целом, это определяется как конкуренция, в которой отдельные лица или учреждения, работающие в одной и той же области, соревнуются для достижения сильнейших и наиболее успешных целей, Однако, при наличии честной гонки знаний и компетентности, могут быть применены намеренные ситуации для создания недобросовестной конкуренции несовместимые с профессиональной этикой. При оценках вышеуказанных подходов по отношению бухгалтерской профессии, в которой этика занимает очень важное место и рассматривая профессию как гонку, направленную на повышение идентичности профессии в нормальных конкурентных условиях, возникает ситуация, которая придает профессии большую ценность. Тем не менее, недобросовестная конкуренция между профессиональными бухгалтерами и их сотрудниками включает приводит к поведению, противоречащую профессиональной этике, приводящему к нечестным заработкам, что наносит финансовый и моральный ущерб профессиональным бухгалтерам и сотрудникам. В нижеследующем исследовании, проведенном в рамках важности предмета, рассмотриваются факторы, вызвающие недобросовестную конкуренцию, они оцениваются с точки зрения профессиональных бухгалтеров и работников. В этом контексте, понятия честной и недобросовестной конкуренции так же подробно рассматриваются профессиональными бухгалтерами и работниками. В последствии было проведено практическое исследование с участием профессиональных бухгалтеров и сотрудников, работающих в провинциях Карса, Ардахана и Игдыра, в соттветствии были представлены результаты.

Kaynakça

  • Akpolat, T. (2015). Etik Yönelim ve Mesleğe Yeni Başlayanların Algısının Haksız Rekabet Davranışı Üzerine Etkisi: Muhasebeciler Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Gebze Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akyüz, K. C., Gedik, T., & Akyüz, İ. (2010). Trabzon Arsin OSB’de Yer Alan İşletmelerin Rekabet Stratejileri ve Kalite Anlayışları. International Journal of Economic & Administrative Studies, 2 (4), 65-81.
  • Arı, H. (2011). Kurumsallaşma Sürecinde Haksız Rekabet. 3. Türkiye Hak¬sız Rekabet Kongresi, TÜRMOB Yayınları 412, 66-71.
  • Ataman, B. (2010). Türkiye’de Kamu Denetimi ve Kamu Denetçilerine Genel Bakış. Maliye Finans Yazıları, 24 (87), 17-26.
  • Bakan, M. & Doğan, İ.F. (2018). Rekabet ve Türk Ticaret Kanunu'nda Haksız Rekabet. Social Sciences Studies Journal, 4 (16), 1409-1425.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.
  • Gündüz, A. (2006). Haksız Rekabet, Etik Kurallar ve Ücret Paradoksu. http://www.muhaseb etr.com/yazarlarimiz/ahmet/002/. (12.12.2019).
  • Gürpınar, K. & Döven, M. S. (2007) Stratejik Yönetim Perspektifinden Türk Mobilya Sektörünün Rekabet Durumunun Analizi ve Değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9 (1), 173-190.
  • https://www.turmob.org.tr/FaaliyetRaporlari/turhak. (12.12.2019).
  • Kacır, S. (2018). Elektronik Ticarette Yanıltıcı Reklamların Haksız Rekabet Yaratıcı Etkileri. Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kalaycı, Ş. (2006). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Kaplanoğlu, E. (2014). Muhasebe Stajyerlerinin Meslek Mensuplarından ve Meslek Örgütlerinden Beklentileri: Manisa İli Araştırması. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 28 (4), 265-284.
  • Nakip, M. (2013). Pazarlama Araştırmalarına Giriş (SPSS Uygulamalı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Ömürbek, V. & Türkoğlu, T. (2011). Muhasebe Meslek Mensupları Arasında Yaşanan Haksız Rekabet Üzerine Bir Araştırma. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (30), 115-149.
  • Özşahin, M., Ciğerim, E., & Gök, M. Ş. (2005). Rekabet Edebilirlik ve Firma Performansı İlişkisi Üzerine Bir Saha Araştırması. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7 (1), 143-155.
  • Padem, H., Göksu, A. & Konaklı, Z. (2012). Araştırma Yöntemleri (SPSS Uygulamalı). Saraybosna: IBU Publications.
  • Tamer, A. (2010). Yanlış veya Yanıltıcı Beyan ve Hareketlerle Haksız Rekabet. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tekin, M., & Çiçek, E. (2005). İşletmelerde Rekabet Üstünlüğü Sağlamada Farklı Bir Yaklaşım; Değer Temelli Pazarlama. İstanbul: V. Ulusal Üretim Araştırmaları Sempozyumu Bildiri Kitabı, 63-68.
  • Topçu, F. (2010). Muhasebe İşlerinde Haksız Rekabetin Boyutları ve Unsurları. 2. Türkiye Haksız Rekabet Kongresi, TÜRMOB Yayınları 379, 35-43.
  • Türkiye Haksız Rekabetle Mücadele Kurulu (TÜRHAK), (2011), Haksız Rekabetle Mücadelede Meslek Mensubunun Pusulası, Ankara.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Filiz Aslan Çetin 0000-0002-8210-799X

Seyhan Öztürk 0000-0003-1458-840X

Yayımlanma Tarihi 10 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 14 Şubat 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Aslan Çetin, F., & Öztürk, S. (2020). MUHASEBE MESLEK MENSUPLARI VE ÇALIŞANLAR AÇISINDAN HAKSIZ REKABET. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi(46), 199-219. https://doi.org/10.17498/kdeniz.689191

Cited By