Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

МЕСТО ОКРУЖАЮЩЕГО В СОЗДАНИИ ЛИЧНОСТИ ЗАПАДА

Yıl 2012, Sayı: 14, 93 - 102, 01.06.2012

Öz

Бытие и развитие личности является как естественным состаянием, так и
политическим событием. Человек с рождения находиться в социальных и
психологических отношениях с окружающими и выясняет для себя ответ на
вопрос, кто он. Ответа на этот вопрос можно найти не только в психологических, но и культурах и традиционных отношениях людей. На западе этот вопрос
рассматривается в основном на уровне отношений личности с окружающими. И
здесь, как правило имеет место высокая самооценка личности при
недооценивании окружающих людей. В статье ставится цель анализировать
западный принцип личностно-других отношений.

Kaynakça

  • ASSMANN Jan: (2001). Kültürel Bellek, Eski Yüksek Kültür/erde Yazı, Hatırlama ve Politik Kimlik, (çev.: A. Tekin), İstanbul, Ayrıntı Yay.
  • BACON Francis: (2001). Denemeler, (çev.: A. Göktürk), İstanbul, Yapı Kredi Yay.
  • BARTOLOME DE LAS CASAS: (1999). Kızılderililer Nasıl Yokedildi?, (çev.: M. Ural), İstanbul.
  • BAUMAN Zygmunt: (2000). Siyaset Arayışı, (çev.: T. BİRKAN), Metis Yay., İstanbul.
  • BİLGİN Nuri: (2007). Kimlik İnşası, İzmir, Aşina Kitaplar-Turmaks Yay.
  • CESAIRE Aime: (2005). Fransız Irkçılığının Fikri Temelleri, Sömürgecilik Üzerine Söylev, (çev.: G. Ayas), İstanbul, Doğu Kütüphanesi Yay.
  • CHAMBERS Lain: (2005). Göç, Kültür, Kimlik, (çev.: İ. Türkmen - M. Beşikçi), İstanbul, Ayrıntı Yay.
  • CONOLLY William E.: (1995). Kimlik ve Farklılık, Siyasetin Açmaz/arma Dair Demokratik Çözüm Önerileri, (çev.: F. Lekesizalın), İstanbul, Ayrıntı Yay.
  • COŞKUN Recai - Doğruyol Adnan: (2011). ”Küreselleşmenin Zihniyet Arkaplanı ve Batı Üçlemesinde Evrenselliği Arayış: Totus Genum Humanum”, Türk Yurdu, c. 31, S. 291, Kasım. 5. 85-95.
  • DURALI ş. Teoman: (2006). Çağdaş Küresel Medeniyet, İstanbul, Dergah Yay.
  • FENTON Steve: (2001). Etnisite, Irkçılık, Sınıf ve Kültür, (çev.: N. Şad), Ankara, Phoenix Yay.
  • GRAYJohn: (1999). Sahte Şafak, (çev.: G. Ç. Güven), İstanbul.
  • HALL Stuart: (1998). ”Eski ve Yeni Kimlikler, Eski ve Yeni Etniklikler”, Kültür, Küreselleşme ve Dünya-Sistemi, (der.: A.D. KING; çev.: G. Seçkin -Ü. H. Yolsal), Ankara, 5. 63-96.
  • KRİSTOF KOLOMB: (1999). Seyir Defterleri, (çev.: 5. Maden), Çekirdek Yay. lOl
  • KURTKAN BİLGİSEVEN Amiran: (2006). Genel Sosyoloji, İstanbul, Filiz Kitabevi.
  • KURTKAN BİLGİSEVEN Amiran: (1989). İslâmiyet’in Kültürel Özellikleri ve İslâmî Kavramlar I, İstanbul, Filiz Kitabevi.
  • MORLEY David - Robins Kevin: (1997). Kimlik Mekanları, Küresel Medya, Elektronik Ortam/ar ve Kültürel Sınırlar, (çev.: E. Zeybekoğlu), İstanbul.
  • POOLE Ross: (1993). Ahlâk ve Modernlik, (çev.: M. Küçük), İstanbul.
  • RATTANSİ Ali: (1997). ”Postmodern" Bir Çerçevede ”Batı" Irkçılıkları, Etniklikler ve Kimlikler”, Irkçılık, Modernite ve Kimlik, (hzl.: A. Rattansi - S. Westwood; çev.: S. Akyüz), İstanbul, Sarmal Yay, 5. 25-109.
  • SAİD Edward W.: (2008). Şarkiyatçılık, Batı’nın Şark Anlayışları, (çev.: B. Ülner), İstanbul, Metis Yay.
  • SCHNAPPER Dominique: (2005). Sosyoloji Düşüncesinin Özünde Öteki ile İlişki, (çev.: A. Sönmezay), İstanbul, Bilgi Üniversitesi Yay.

OTHER'S PLACE IN WEST'S CONSTRUCTION OF IDENTITY

Yıl 2012, Sayı: 14, 93 - 102, 01.06.2012

Öz

In terms of its formation and development, identity is both a natural process
and a political construction. In the process that began after the birth of man, social and
psychological relationships that man established with others determine what/who he
is. The primary determinant is determined as cultural and traditional as well as
psychological. In the case of Western communities in the construction of identity,
relationship especially established with other is effective. In the identity shaped on the
other's mirror, there is a glorifying identity that prevails but in the case of other, there
is an insulting manner and attitude towards the other. In this context, the relationship
between the other and Western-centered identity will be studied in our article. 

Kaynakça

  • ASSMANN Jan: (2001). Kültürel Bellek, Eski Yüksek Kültür/erde Yazı, Hatırlama ve Politik Kimlik, (çev.: A. Tekin), İstanbul, Ayrıntı Yay.
  • BACON Francis: (2001). Denemeler, (çev.: A. Göktürk), İstanbul, Yapı Kredi Yay.
  • BARTOLOME DE LAS CASAS: (1999). Kızılderililer Nasıl Yokedildi?, (çev.: M. Ural), İstanbul.
  • BAUMAN Zygmunt: (2000). Siyaset Arayışı, (çev.: T. BİRKAN), Metis Yay., İstanbul.
  • BİLGİN Nuri: (2007). Kimlik İnşası, İzmir, Aşina Kitaplar-Turmaks Yay.
  • CESAIRE Aime: (2005). Fransız Irkçılığının Fikri Temelleri, Sömürgecilik Üzerine Söylev, (çev.: G. Ayas), İstanbul, Doğu Kütüphanesi Yay.
  • CHAMBERS Lain: (2005). Göç, Kültür, Kimlik, (çev.: İ. Türkmen - M. Beşikçi), İstanbul, Ayrıntı Yay.
  • CONOLLY William E.: (1995). Kimlik ve Farklılık, Siyasetin Açmaz/arma Dair Demokratik Çözüm Önerileri, (çev.: F. Lekesizalın), İstanbul, Ayrıntı Yay.
  • COŞKUN Recai - Doğruyol Adnan: (2011). ”Küreselleşmenin Zihniyet Arkaplanı ve Batı Üçlemesinde Evrenselliği Arayış: Totus Genum Humanum”, Türk Yurdu, c. 31, S. 291, Kasım. 5. 85-95.
  • DURALI ş. Teoman: (2006). Çağdaş Küresel Medeniyet, İstanbul, Dergah Yay.
  • FENTON Steve: (2001). Etnisite, Irkçılık, Sınıf ve Kültür, (çev.: N. Şad), Ankara, Phoenix Yay.
  • GRAYJohn: (1999). Sahte Şafak, (çev.: G. Ç. Güven), İstanbul.
  • HALL Stuart: (1998). ”Eski ve Yeni Kimlikler, Eski ve Yeni Etniklikler”, Kültür, Küreselleşme ve Dünya-Sistemi, (der.: A.D. KING; çev.: G. Seçkin -Ü. H. Yolsal), Ankara, 5. 63-96.
  • KRİSTOF KOLOMB: (1999). Seyir Defterleri, (çev.: 5. Maden), Çekirdek Yay. lOl
  • KURTKAN BİLGİSEVEN Amiran: (2006). Genel Sosyoloji, İstanbul, Filiz Kitabevi.
  • KURTKAN BİLGİSEVEN Amiran: (1989). İslâmiyet’in Kültürel Özellikleri ve İslâmî Kavramlar I, İstanbul, Filiz Kitabevi.
  • MORLEY David - Robins Kevin: (1997). Kimlik Mekanları, Küresel Medya, Elektronik Ortam/ar ve Kültürel Sınırlar, (çev.: E. Zeybekoğlu), İstanbul.
  • POOLE Ross: (1993). Ahlâk ve Modernlik, (çev.: M. Küçük), İstanbul.
  • RATTANSİ Ali: (1997). ”Postmodern" Bir Çerçevede ”Batı" Irkçılıkları, Etniklikler ve Kimlikler”, Irkçılık, Modernite ve Kimlik, (hzl.: A. Rattansi - S. Westwood; çev.: S. Akyüz), İstanbul, Sarmal Yay, 5. 25-109.
  • SAİD Edward W.: (2008). Şarkiyatçılık, Batı’nın Şark Anlayışları, (çev.: B. Ülner), İstanbul, Metis Yay.
  • SCHNAPPER Dominique: (2005). Sosyoloji Düşüncesinin Özünde Öteki ile İlişki, (çev.: A. Sönmezay), İstanbul, Bilgi Üniversitesi Yay.

BATININ KİMLİK İNŞASINDA ÖTEKİNİN YERİ

Yıl 2012, Sayı: 14, 93 - 102, 01.06.2012

Öz

Kimlik, oluşum ve gelişimi bakımından hem tabii bir süreç hem de siyasî bir inşadır. İnsanın doğumundan itibaren başlayan süreçte başkalarıyla kurduğu sosyal ve psikolojik ilişkiler kendisinin ne/kim olduğunu belirlemektedir. Asli belirleyicinin ne olduğu psikolojik olduğu kadar kültürel ve geleneksel olarak da belirlenmektedir. Batı toplumları söz konusu olduğunda kimlik inşasında özellikle öteki ile kurulan ilişki etkilidir. Ötekinin aynasında şekillenen kimlikte kendisine dair yüceltici, ötekine yönelik ise aşağılayıcı bir tutum ve davranışın hâkim olduğu görülür. Bu çerçevede makalemizde batı merkezli kimlik-öteki ilişkisi incelenecektir.

Kaynakça

  • ASSMANN Jan: (2001). Kültürel Bellek, Eski Yüksek Kültür/erde Yazı, Hatırlama ve Politik Kimlik, (çev.: A. Tekin), İstanbul, Ayrıntı Yay.
  • BACON Francis: (2001). Denemeler, (çev.: A. Göktürk), İstanbul, Yapı Kredi Yay.
  • BARTOLOME DE LAS CASAS: (1999). Kızılderililer Nasıl Yokedildi?, (çev.: M. Ural), İstanbul.
  • BAUMAN Zygmunt: (2000). Siyaset Arayışı, (çev.: T. BİRKAN), Metis Yay., İstanbul.
  • BİLGİN Nuri: (2007). Kimlik İnşası, İzmir, Aşina Kitaplar-Turmaks Yay.
  • CESAIRE Aime: (2005). Fransız Irkçılığının Fikri Temelleri, Sömürgecilik Üzerine Söylev, (çev.: G. Ayas), İstanbul, Doğu Kütüphanesi Yay.
  • CHAMBERS Lain: (2005). Göç, Kültür, Kimlik, (çev.: İ. Türkmen - M. Beşikçi), İstanbul, Ayrıntı Yay.
  • CONOLLY William E.: (1995). Kimlik ve Farklılık, Siyasetin Açmaz/arma Dair Demokratik Çözüm Önerileri, (çev.: F. Lekesizalın), İstanbul, Ayrıntı Yay.
  • COŞKUN Recai - Doğruyol Adnan: (2011). ”Küreselleşmenin Zihniyet Arkaplanı ve Batı Üçlemesinde Evrenselliği Arayış: Totus Genum Humanum”, Türk Yurdu, c. 31, S. 291, Kasım. 5. 85-95.
  • DURALI ş. Teoman: (2006). Çağdaş Küresel Medeniyet, İstanbul, Dergah Yay.
  • FENTON Steve: (2001). Etnisite, Irkçılık, Sınıf ve Kültür, (çev.: N. Şad), Ankara, Phoenix Yay.
  • GRAYJohn: (1999). Sahte Şafak, (çev.: G. Ç. Güven), İstanbul.
  • HALL Stuart: (1998). ”Eski ve Yeni Kimlikler, Eski ve Yeni Etniklikler”, Kültür, Küreselleşme ve Dünya-Sistemi, (der.: A.D. KING; çev.: G. Seçkin -Ü. H. Yolsal), Ankara, 5. 63-96.
  • KRİSTOF KOLOMB: (1999). Seyir Defterleri, (çev.: 5. Maden), Çekirdek Yay. lOl
  • KURTKAN BİLGİSEVEN Amiran: (2006). Genel Sosyoloji, İstanbul, Filiz Kitabevi.
  • KURTKAN BİLGİSEVEN Amiran: (1989). İslâmiyet’in Kültürel Özellikleri ve İslâmî Kavramlar I, İstanbul, Filiz Kitabevi.
  • MORLEY David - Robins Kevin: (1997). Kimlik Mekanları, Küresel Medya, Elektronik Ortam/ar ve Kültürel Sınırlar, (çev.: E. Zeybekoğlu), İstanbul.
  • POOLE Ross: (1993). Ahlâk ve Modernlik, (çev.: M. Küçük), İstanbul.
  • RATTANSİ Ali: (1997). ”Postmodern" Bir Çerçevede ”Batı" Irkçılıkları, Etniklikler ve Kimlikler”, Irkçılık, Modernite ve Kimlik, (hzl.: A. Rattansi - S. Westwood; çev.: S. Akyüz), İstanbul, Sarmal Yay, 5. 25-109.
  • SAİD Edward W.: (2008). Şarkiyatçılık, Batı’nın Şark Anlayışları, (çev.: B. Ülner), İstanbul, Metis Yay.
  • SCHNAPPER Dominique: (2005). Sosyoloji Düşüncesinin Özünde Öteki ile İlişki, (çev.: A. Sönmezay), İstanbul, Bilgi Üniversitesi Yay.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Doç. Dr. Hüsniye Canbay Tatar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2012
Gönderilme Tarihi 21 Temmuz 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Tatar, D. D. H. C. (2012). BATININ KİMLİK İNŞASINDA ÖTEKİNİN YERİ. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi(14), 93-102.