В статье рассмотриваются вопросы о положении и трудностях по
использованию технологии при преподавании математики кандидатами в педагоги
начальных классов. Наблюдения проводились над 32 кандидатами в педагоги 3-го
американского курса педагогического факультета Гиресунского университета в
течении семи недель по предмету “преподавание матнматики-I”. Итоги наблюдения
были анализированы описательным методом. Данные анализа были рассмотрены
методом NVivo 8. Итоги исследования показали, что кандидаты положительно
относятся к преподаванию математики с включением технологических методов.
Были выявлены четыре прблематических вопроса: трудности при исползовании
технологии, по поиску информации, безопасности, оборудованию.
технология преподавание математики кандидаты в педагоги начальных классов
Technology use in learning-teaching environments is of vital importance at the present time, in which science and technology are changing and developing rapidly. Consequently, it is assumed that learning will become permanent and effective, thus will not be forgotten for a long time provided that technology is utilized in mathematic teaching. In this study, it is aimed to determine the problems which classroom teacher candidates encounter while utilizing technology in terms of teaching mathematic. This study has been conducted by using case study method and performed with 32 teacher candidates, who are third grade students and study at Giresun University, Education Faculty, Primary Education Programme, Department of Classroom Teaching. Observations have been made with 32 teacher candidates, who take the course called “Mathematic Teaching-I” for 7 weeks. Finally, a semi-structured interview form, which was prepared by the researchers, has been presented to teacher candidates. The study is analyzed and interpreted by using the descriptive analysis technique. NVivo 8 software has been utilized in order to analyze the data. It is concluded in the study that almost all of the teacher candidates have positive opinions on technology use within the context of mathematic teaching. It is designated that teacher candidates face 4 basic problems while using technology in teaching mathematic. These are problems which are encountered in the process of information seeking and while using technology, security problems and hardware problems
Çalışmada, sınıf öğretmeni adaylarının, matematik öğretimi bağlamında teknolojiden
yararlanmada karşılaştıkları sorunlara yönelik görüşlerinin belirlenmesi hedeflenmiştir.
Çalışma, Giresun Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği
ABD’nin 3.sınıfında öğrenim görmekte olan 32 aday ile gerçekleştirilmiş ve durum
çalışması yöntemiyle yürütülmüştür. Çalışmada, “Matematik Öğretimi-I” dersini alan
adaylar ile 7 hafta süresince gözlemler yapılmıştır. Çalışma, betimsel analiz tekniği
kullanılarak analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Verilerin analizinde NVivo 8 yazılımından
yararlanılmıştır. Çalışmada, adayların neredeyse tamamının matematik öğretimi
bağlamında teknoloji kullanımına ilişkin görüşlerinin olumlu olduğu ortaya çıkmıştır.
Adayların matematik öğretiminde teknoloji kullanırken 4 temel sorunla karşılaştıkları
sonucuna ulaşılmıştır. Bunlar, teknolojiyi kullanırken karşılaşılan sorunlar, bilgi arama
sürecinde karşılaşılan sorunlar, güvenlik problemleri ve donanımsal sorunlardır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Temmuz 2015 |
Gönderilme Tarihi | 13 Temmuz 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 26 |