Bilindiği gibi, Klasik şiirin
söyleyiş güzelliği redifte de yatmaktadır. Şair tarafından bulunan redif
etkileyici, çarpıcı ve şiirde anlam eksenini oluşturacak güzellikte olmalıdır. Hayâlî
Divanında arkaik kelime sayılan “tapşurdum”
redifiyle yazılmış iki gazeli bulunmaktadır. Bir Divan mecmuası taranarak
edebiyat dünyasına tanıtılan Hayâlî’ye ait şiirler arasında “tapşurdum” redifli bir gazeli daha
eklenerek toplam bu redifle şairin üç gazeli vardır. Çağdaşı olan Bâkî’de de bu
redifle yazılmış bir gazel vardır. Bâkî ve Hayâlî, Klasik Türk edebiyatının
XVI. yy.’da yaşamış iki önemli şairidir. İkisi de yazdıkları şiirlerin yanı
sıra kendi dönemlerinden başlamak üzere diğer Türk şairlerine olan etkileri
bakımından da önemli iki şahsiyettir. Bu çalışmada Hayâlî’nin “tapşurdum” redifli üç gazeli ve Bâkî’nin
aynı redifli bir gazeli, kafiye, kelime kadrosu, konu, şiirde ses ve anlam
güzelliğini oluşturan unsurlar bakımından incelenmeye çalışılacaktır. Ortak
redif, kafiye, vezin ve konu bakımından yazılan bu gazeller arasındaki
benzerlik ve farklılıklar üzerinden iki şairin de söyleyiş özellikleri tespit
edilmeye çalışılacaktır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Mart 2017 |
Gönderilme Tarihi | 14 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 33 |