Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL YÖNETİCİLERİNİN TEKNOLOJİ LİDERLİĞİ YETERLİKLERİ

Yıl 2018, Sayı: 37, 37 - 48, 22.03.2018
https://doi.org/10.17498/kdeniz.361601

Öz

Bu araştırmanın amacı, ilkokul, ortaokul ve lise
yöneticilerinin teknoloji liderliği yeterliklerini ortaya koymaktır. Bu ana
amaç doğrultusunda, ilgili yöneticilerin teknoloji liderliği yeterliklerinin
yönetici olarak görev yapma süreleri, memuriyet yılları, mezun oldukları okul,
cinsiyetleri ya da görev yaptıkları kurum bölümü bakımından farklılık gösterip
göstermemesi gibi boyutlar da incelenmiştir. A
raştırma nicel bir çalışmadır ve tarama modelinde
desenlenmiştir. Araştırma Giresun il merkezindeki okullarda bulunan
yöneticilerle gerçekleştirilmiştir. Araştırma için il merkezindeki ilkokul,
ortaokul ve lise boyutunda müdür ve müdür yardımcısı olmak üzere tüm
yöneticilere ulaşılmıştır. Araştırma 2017-2018 akademik yılının güz yarıyılında
gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya toplam 33 ilkokul, 32 ortaokul ve 55 lise
yöneticisi katılmıştır. Araştırma boyutunda veri toplamak için Köksal BANOĞLU
tarafından geliştirilmiş ve 32 maddeden oluşan “Eğitim Yöneticilerinin
Teknoloji Liderliği Yeterlikleri Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma ölçeği vizyoner
liderlik, dijital çağ öğrenme kültürü, mesleki gelişimde mükemmellik, sistematik
gelişim ve dijital vatandaşlık alt boyutlarından oluşmaktadır. Verilerin çözümlenmesinde SPSS paket programı
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda ilkokul, ortaokul ve lise yöneticilerinin
teknoloji liderliği yeterliklerinin hem genel olarak hem de sistematik gelişim
dışında alt boyutlar bakımından iyi düzeyde olduğu görülmüştür. Okul
yöneticileri dijital vatandaşlık boyutunda teknolojik liderliği bakımından en
üst düzeydeyken sistematik gelişim boyutunda nispeten daha düşük
düzeydedir.  Her ne kadar kişisel
özelliklere göre küçük farklılıklar olsa da, okul yöneticilerinin teknoloji
liderliği yeterlikleri cinsiyet, okul türü, mesleki kıdem, yöneticilik
deneyimi, yöneticilik görev türü, eğitim düzeyi, bilgisayar yeterliği ve internet
kullanma durumları gibi değişkenler açısından da anlamlı bir fark
oluşturmamaktadır.

Kaynakça

  • Afshari, M., Bakar K.A., Luan W.S., Samah B.A., & Fooi, F.S. (2009) Technology and school leadership, Technology. Pedagogy and Education, 18(2), 235-248. Banoğlu, K. (2011). School principals’ technology leadership competency and technology coordinatorship. Educational Sciences: Theory & Practice, 11(1), 208–213. Banoğlu, K. (2012). “Eğitim Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterlikleri Ölçeğinin” Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 43–65. Bülbül, T., & Çuhadar, C. (2012). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliği öz-yeterlik algıları ile bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik kabulleri arasındaki ilişkinin incelenmesi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 474-499. Can, T. (2008). İlköğretim okulları yöneticilerinin teknolojik liderlik yeterlilikleri. 8. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı, 6-9 Mayıs 2008 (ss. 1053-1057). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi. Department of Education. (2004). White paper on e-education: Transforming learning and teaching through information and communication technologies. Pretoria, Republic of South Africa. https://www.gov.za/sites/default/files/26734_1.pdf Dinham, S. (2005). Principal leadership for outstanding educational outcomes. Journal of Educational Administration, 43(4), 338–356. Eren, E. ve Kurt, A. A. (2011). İlköğretim okul müdürlerinin teknoloji liderliği davranışları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2011(8), 219-238. Eren-Şişman, E. (2010). İlköğretim okul müdürlerinin eğitim teknolojilerini sağlama ve kullanmada gösterdikleri liderlik davranışları. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. Erden, H., & Erden, A. (2007). Teachers’ perception in relation to principles’ technology leadership: 5 primary school cases in Turkish Republic of Northern Cyprus. Ergişi, K. (2005). Bilgi teknolojilerinin okulda etkin kullanımı ile ilgili okul yöneticilerinin teknolojik yeterliklerinin belirlenmesi (Kırıkkale ili örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale. Görgülü, D., Küçükali, R., & Ada, Ş. (2013). Okul Yöneticilerinin Teknolojik Liderlik Öz Yeterlilikleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 3(2), 53-71. Gürfidan, H., & Koç, M. (2016). Okul Kültürü, Teknoloji Liderliği ve Destek Hizmetlerinin Öğretmenlerin Teknoloji Entegrasyonuna Etkisi: Bir Yapısal Eşitlik Modellemesi. Eğitim ve Bilim, 41(188), 99-116. Hacıfazlıoğlu, Ö., Karadeniz, Ş. ve Dalgıç, G. (2011a). Eğitim yöneticileri teknoloji liderliği öz-yeterlik ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 2(2), 145-166. HACIFAZLIOĞLU, Ö., KARADENİZ, Ş., & DALGIÇ, G. (2011b). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliğine ilişkin algıları: metafor analizi örneği. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi-Journal of Educational Sciences Research, 1(1). ISTE (2009). Iste Standards for Administrators. http://www.iste.org/standards/for-administrators adresinden 11.10.2017 tarihinde alınmıştır. Lai, K. W. (2001). E-Learning. Teaching and professional development with the Internet. Dunedin, New Zealand: University of Otago Press. Ng, W. L. (2008). Transformational leadership and the integration of information and communications technology into teaching. The Asia-Pacific Education Researcher, 17(1), 1-14. Review of Teaching and Teacher Education (2003). Australia’s teachers: Australia’s future advancing innovation, science, technology and mathematics main report, DEST, Canberra. Sezer, B., & Deryakulu, D. (2012). İlköğretim Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Rollerine İlişkin Yeterlilikleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 2(2), 74-92. Ünal, E., Uzun, A. M., & Karataş, S. (2015). An examination of school administrators’ technology leadership self-efficacy. Croatian Journal of Education-Hrvatski Casopis Za Odgoj I Obrazovanje, 17(1), 195-215. Schiller, J. (2003). Working with ICT perceptions of Australian principals. Journal of Educational Administration, 41(2), 171–185. Sincar, M., & Aslan, B. (2011). İlköğretim Öğretmenlerinin Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Rollerine İlişkin Görüşleri1. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 10(1). Şahin, C., Demir, F., & Bilen, Ö. (2016). Üniversite Yöneticilerinin Kurumlarındaki Eğitim Teknolojilerini Yönetme Becerilerinin İncelenmesi. UŞAK ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM ARAŞTIRMALARI DERGİSİ, 2(1). Yee, D. (2000) ‘Images of school principals’ information and communications technology leadership’. Technology, Pedagogy and Education, 9(3), 287–302. Yorulmaz, A., & Can, S. (2016). The Technology Leadership Competencies of Elementary and Secondary School Directors. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 11(1), 47-61.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sayım Aktay 0000-0002-5301-0099

Rahman Çakır

Yayımlanma Tarihi 22 Mart 2018
Gönderilme Tarihi 4 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 37

Kaynak Göster

APA Aktay, S., & Çakır, R. (2018). OKUL YÖNETİCİLERİNİN TEKNOLOJİ LİDERLİĞİ YETERLİKLERİ. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 37(37), 37-48. https://doi.org/10.17498/kdeniz.361601

Cited By








Investigation of School Administrators’ Technological Leadership in Terms of Gender
International Journal on Lifelong Education and Leadership
Öznur TULUNAY ATEŞ
https://doi.org/10.25233/ijlel.838503