Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İSLAM MEDENİYETİNİN TEMELLERİ VE TARİHİ GELİŞİM SÜRECİ

Yıl 2020, Sayı: 45, 280 - 290, 03.03.2020
https://doi.org/10.17498/kdeniz.674435

Öz

İslam Medeniyeti, bu dini kabul etmiş milletlerin, İslam’ın etkisi altında kalarak meydana getirdikleri medeniyetin ortak tanımıdır. Bu kavram, Müslümanlığı kabul etmiş milletlerin tarihinde ayrı ayrı incelenemeyeceği gibi başlı başına tek bir medeniyet olarak da incelenemez. Çünkü, bir İslam dini vardır, fakat bağımsız bir İslam medeniyeti yoktur. Bu da İslamlığın bir milletin dini olmaması, bütün insanlığa göğüs açan bir din olmasındandır. Bu sebeple İslam medeniyeti demek, Arap - Türk - İran medeniyetleri demektir. İslam medeniyeti içinde bulunan topluluklara ve devlet düzenine yeni kurallar getirerek, her sanat ve yönetim şekli, bu medeniyetin içinde genelleşmiş ve toplu olarak İslam medeniyetini ifade eder olmuştur. Bu arada çeşitli sanat kollarında ilerlemeler olmuş resim ve heykeltıraşlığın İslamlıkta yasak olmasına ve hiç bir gelişme kazanamamasına karşılık, mimarlık alanında çok büyük ilerlemeler kazanılmıştır. İslam medeniyeti, bilim alanında da, Türk, Arap ve Acem bilim adamlarının aracılığı ile büyük gelişmeler kazanmış, Ortaçağ boyunca Avrupa ve Asya ülkelerinde iz bırakan bilim adamlarının yetişmesine yol açmıştır.
Bu güne kadar ve daha önceleri, İslam medeniyetini üzerine birçok çalışmalar yapılmıştır. Bu çalışmaların bir kısmı sadece belli bir alana yönelik olduğu gibi, bazıları genel olarak "İslam medeniyeti" ile ilgilidir. Konuların önemine göre ilk on sırada yer alan pozisyonlara rağmen, tüm bu çalışmaları ve sonuçlarını bu makale çerçevesinde ayrıntılı olarak inceleyemeyiz. Ancak bir anlayışa sahip olmak için, çalışmalardan birinin belirli bir alanda verdiği bilgilere kısaca bakacağız. Geniş bir coğrafyada yüzyıllar boyunca hakim olan İslam Medeniyeti, insanlık tarihine önemli katkılar sağladığı gibi, tecrübeleri ile klasik döneme ve sonraki çağlara da ışık tutmuştur.
Hazırladığımız bu ilmi araştırmanın nihai hedefi, İslamın, farklı medeniyetlere kattığı ilmi ve kültürel değerleri ortaya çıkarmaktır. Ayrıca, aynı zamanda bir ahlak medeniyeti olan İslam Medeniyetinin, tarihi gelişim sürecindeki faaliyetlere yönelik bilgileri, bütün İslam coğrafyasında yaşayan halklara ulaştırmak ve aktarmaktır.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Adıvar, A. (1969). Tarih Boyunca Bilim ve Din, İstanbul. Аyvazoğlu, B. (1979). İslami Estetik ve İnsan, İstanbul. Azimli, M. (2018). Siyer, Ankara. Barthold, B. (1963). İslam Medeniyeti Tarihi, Ankara. ……………, (1975). Orta Asya’da Türk Tarihi, Ankara. ……………. (2004). İslam Tarihi, (çev, Fuat Köprülü), Ankara. Bayraktar, M. (1985). İslam'da Bilim ve Teknoloji Tarihi, Ankara 1985. Bozkurt, N. (2018). Abbasi, Ankara. Hamidullah, M. (2007). İslam’a Giriş, Ankara. Kazıcı, Z (1996). İslam Kültür ve Medeniyeti, İstanbul. Köprülü, F.- Barthold, W. (1973)İslam Medeniyeti Tarihi, Ankara. Klimovich L. (1936). Çarlık Rusya'sında İslam, Moskova. Kulikova, A. (1986). Oryantalizm V. Rus yasama eylemleri XVII-1917 yüzyıl, Moskova. Kuznetsova, N. A. (1971).Oryantalizm, Büyük Sovyet Ansiklopedisi, c. XIV, Moskova. Manzur, P. (1990). İslam ve Batı, Denemeler, İstanbul. Mavlutov, R. R. (1974). İslam, Moskova. Taberi, M. (1326 / 1948). El-umam ve El-Muluk, Kahire. Watt, W. M. (1986). Hz. Muhammed, Mekke’de, (çev. R. Ayas, A. Yüksel), Ankara. …………..,,, (1986). İslam'ın Avrupa'ya Tesiri, (çev: Hulusi Yavuz,) İstanbul . Heyet, (2014). Kuran Yolu (Türkçe Meal ve Tefsir), Ankara. Sarıcam, İ, Ersahin S. (2011). İslam Medeniyetinin Tarihi, Ankara Sezgin, F. (2010). Bilim Tarihi Üzerine Konuşmalar, İstanbul.

FOUNDATIONS OF ISLAMIC CIVILIZATION AND PROCESSES OF HISTORICAL DEVELOPMENT

Yıl 2020, Sayı: 45, 280 - 290, 03.03.2020
https://doi.org/10.17498/kdeniz.674435

Öz

Islamic Civilization is the common definition of the civilization created by the nations who adopted this religion by being under the influence of Islam. This civilization cannot be examined separately in the history of the nations that accepted Islam, nor can it be examined as a civilization in its own right. Because there is an Islamic religion, but there is no independent Islamic Civilization. This is because Islam is not the religion of a nation, it is a religion that stands up to all humanity. For this reason, Islamic Civilization means Arab - Turkish - Iranian civilizations. This is the case in science, poetry, literature, architecture. Only in law, Islamic civilization has its own special characteristic. In the military and administrative system, the influence of the Turks is great.
The legal aspect of Islamic Civilization constitutes the most important aspect of this civilization. Islam, which is based on an absolute Brotherhood, removes the division of Muslims and introduces new and sound moral principles. At the same time, Islam can be described as a civilization of morality.
By introducing new rules to the communities and state order within the Islamic civilization, every form of art and administration has been generalized within this civilization and collectively refers to the Islamic Civilization. In the meantime, there have been advances in various branches of art, although painting and sculpting are forbidden in Islam and have not gained any development, great advances have been gained in the field of architecture. Islamic Civilization gained great progress in the field of science through Turkish, Arab and Persian scientists, and led to the growth of scientists who left their mark in European and Asian countries during the Middle Ages.
The ultimate goal of this scientific research we have prepared is to uncover the scientific and cultural values that Islam adds to different civilizations. In addition, the Islamic Civilization, which is also a moral civilization, is to convey the information about the activities in the historical development process to the peoples living in the whole Islamic geography. 

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Adıvar, A. (1969). Tarih Boyunca Bilim ve Din, İstanbul. Аyvazoğlu, B. (1979). İslami Estetik ve İnsan, İstanbul. Azimli, M. (2018). Siyer, Ankara. Barthold, B. (1963). İslam Medeniyeti Tarihi, Ankara. ……………, (1975). Orta Asya’da Türk Tarihi, Ankara. ……………. (2004). İslam Tarihi, (çev, Fuat Köprülü), Ankara. Bayraktar, M. (1985). İslam'da Bilim ve Teknoloji Tarihi, Ankara 1985. Bozkurt, N. (2018). Abbasi, Ankara. Hamidullah, M. (2007). İslam’a Giriş, Ankara. Kazıcı, Z (1996). İslam Kültür ve Medeniyeti, İstanbul. Köprülü, F.- Barthold, W. (1973)İslam Medeniyeti Tarihi, Ankara. Klimovich L. (1936). Çarlık Rusya'sında İslam, Moskova. Kulikova, A. (1986). Oryantalizm V. Rus yasama eylemleri XVII-1917 yüzyıl, Moskova. Kuznetsova, N. A. (1971).Oryantalizm, Büyük Sovyet Ansiklopedisi, c. XIV, Moskova. Manzur, P. (1990). İslam ve Batı, Denemeler, İstanbul. Mavlutov, R. R. (1974). İslam, Moskova. Taberi, M. (1326 / 1948). El-umam ve El-Muluk, Kahire. Watt, W. M. (1986). Hz. Muhammed, Mekke’de, (çev. R. Ayas, A. Yüksel), Ankara. …………..,,, (1986). İslam'ın Avrupa'ya Tesiri, (çev: Hulusi Yavuz,) İstanbul . Heyet, (2014). Kuran Yolu (Türkçe Meal ve Tefsir), Ankara. Sarıcam, İ, Ersahin S. (2011). İslam Medeniyetinin Tarihi, Ankara Sezgin, F. (2010). Bilim Tarihi Üzerine Konuşmalar, İstanbul.

ОСНОВЫ ИСЛАМСКОЙ ЦИВИЛИЗАЦИИ И ПРОЦЕССЫ ИСТОРИЧЕСКОГО РАЗВИТИЯ

Yıl 2020, Sayı: 45, 280 - 290, 03.03.2020
https://doi.org/10.17498/kdeniz.674435

Öz

Исламская цивилизация-это общее определение цивилизации, которую люди приняли и сформировали, оставаясь под её влиянием. Данная тема не должна рассматриваться отдельно в истории народов, которые приняли мусульманство, а также не должна изучаться отдельно как цивилизация сама по себе. Потому что исламская религия и исламская цивилизации является совокупностью этих терминов. Так как ислам-это не религия какой нибудь определённой нации, это религия, которая дана всему человечеству. По этой причине исламская цивилизация отражается в научных сферах, а именно в поэзии, в литературе а также в архитектуре. Только в области законодательства, военной службы и в порядке управления, где влияние турок очень велико, ислам имеет несколько исключений. Юридический аспект исламской цивилизации является наиболее важным аспектом этой цивилизации. Ислам, основанный на абсолютной равноправной братской основе, деконструирует разрыв между мусульманами, вводя новые и прочные моральные основы. В то же время Ислам также можно охарактеризовать как цивилизацию морали.
Вводя новые правила в общины и государственный структуры, присутствующие в исламской цивилизации, где каждая форма искусства управления была обобщена внутри этой цивилизации и относится к ней. В то же время были достигнуты успехи в различных областях искусства, несмотря что живопись и скульптуры были запрещены в исламе и не смогли развиваться, были достигнуты огромные успехи особенно в области архитектуры. Развитие исламской цивилизации, в области науки, достигла больших успехов благодаря турецким, арабским учёным, которые оставили свой яркий след в странах Европы и Азии в течение Средневековья.
Исламская цивилизация-это общее определение цивилизации, которую люди, приняли, сформировали, оставаясь под её влиянием. Это цивилизация не может быть изучена отдельно в истории народов, которые приняли мусульманство, а также не должно изучаться отдельно как цивилизация сама по себе. Потому что существует исламская религия, но нет независимой исламской цивилизации. Ведь ислам-это не религия нации, это религия, которая открывается всему человечеству. По этой причине исламская цивилизация. Это проявляется в науке, поэзии, литературе, архитектуре. Только в законе исламская цивилизация имеет свою особенность. А так же в военной службе и порядке управления где влияние турок очень велико.
Конечная цель этого научного исследования, которое мы подготовили, состоит в том, чтобы выявить научные и культурные ценности, которые Ислам добавляет к различным цивилизациям. Кроме того, Исламская цивилизация, которая также является моральной цивилизацией, представляет и передает информацию о деятельности в процессе исторического развития народам, живущим во всей исламской географии.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Adıvar, A. (1969). Tarih Boyunca Bilim ve Din, İstanbul. Аyvazoğlu, B. (1979). İslami Estetik ve İnsan, İstanbul. Azimli, M. (2018). Siyer, Ankara. Barthold, B. (1963). İslam Medeniyeti Tarihi, Ankara. ……………, (1975). Orta Asya’da Türk Tarihi, Ankara. ……………. (2004). İslam Tarihi, (çev, Fuat Köprülü), Ankara. Bayraktar, M. (1985). İslam'da Bilim ve Teknoloji Tarihi, Ankara 1985. Bozkurt, N. (2018). Abbasi, Ankara. Hamidullah, M. (2007). İslam’a Giriş, Ankara. Kazıcı, Z (1996). İslam Kültür ve Medeniyeti, İstanbul. Köprülü, F.- Barthold, W. (1973)İslam Medeniyeti Tarihi, Ankara. Klimovich L. (1936). Çarlık Rusya'sında İslam, Moskova. Kulikova, A. (1986). Oryantalizm V. Rus yasama eylemleri XVII-1917 yüzyıl, Moskova. Kuznetsova, N. A. (1971).Oryantalizm, Büyük Sovyet Ansiklopedisi, c. XIV, Moskova. Manzur, P. (1990). İslam ve Batı, Denemeler, İstanbul. Mavlutov, R. R. (1974). İslam, Moskova. Taberi, M. (1326 / 1948). El-umam ve El-Muluk, Kahire. Watt, W. M. (1986). Hz. Muhammed, Mekke’de, (çev. R. Ayas, A. Yüksel), Ankara. …………..,,, (1986). İslam'ın Avrupa'ya Tesiri, (çev: Hulusi Yavuz,) İstanbul . Heyet, (2014). Kuran Yolu (Türkçe Meal ve Tefsir), Ankara. Sarıcam, İ, Ersahin S. (2011). İslam Medeniyetinin Tarihi, Ankara Sezgin, F. (2010). Bilim Tarihi Üzerine Konuşmalar, İstanbul.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Vesile Şemşek 0000-0002-9800-4557

Yayımlanma Tarihi 3 Mart 2020
Gönderilme Tarihi 13 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 45

Kaynak Göster

APA Şemşek, V. (2020). İSLAM MEDENİYETİNİN TEMELLERİ VE TARİHİ GELİŞİM SÜRECİ. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 1(45), 280-290. https://doi.org/10.17498/kdeniz.674435