Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Bilgiler Öğretmenleri, Sınıf Öğretmenleri, Kültürel Zeka, Çokkültürlü EğitimThe Relationship Between Multiculturality-Oriented Educational Attitudes and Cultural Intelligence of Primary School Teachers and Social Sciences Teachers Teaching at Primary and Secondary Schools

Yıl 2023, , 50 - 61, 29.06.2023
https://doi.org/10.58638/kebd.1245458

Öz

Bu çalışma, ilkokul ve ortaokullarda sosyal bilgiler dersine giren sosyal bilgiler ve sınıf öğretmenlerinin kültürel zekaları ile çokkültürlü eğitim tutumları arasındaki ilişkiyi araştırmayı amaçlamıştır. Çalışma, 2020-2021 akademik yılında Batı Karadeniz bölgesindeki bir ilçede çalışan 110 sosyal bilgiler ve sınıf öğretmeniyle gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların kültürel zekaları, kültürel zeka ölçeği ile ölçülürken çokkültürlü eğitime karşı tutumları çokkültürlü eğitim tutum ölçeği ile ölçülmüştür. Veriler, çoklu korelasyon (Pearson Korelasyon Katsayısı) ve ayrıca aritmetik ortalama, standart sapma ve yüzdelikler gibi tanımlayıcı istatistiklerle analiz edilmiştir. Bulgular, sosyal bilgiler öğretmenlerinin ve sınıf öğretmenlerinin kültürel zeka düzeylerinin ve çokkültürlü eğitim tutum ortalama değerlerinin görece yüksek olduğunu göstermektedir. Çalışma sonucunda öğretmenlerin kültürel zekaları ile çokkültürlü eğitim tutumları arasında pozitif, orta düzeyde ve istatistiksel olarak anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır. Cinsiyet, brans ve mesleki deneyim değişkenlerinin etkili değişkenler olmadığı tespit edilmiştir. Ayrıca kültürel zekanın altboyutları motivasyon ve davranış ile çokkültürlü eğitim tutumları arasında anlamlı ilişki saptanmıştır. Bulguların eğitim yansımaları tartışılmış ve gelecek çalışmalar için önerilerde bulunulmuştur.

This study aims to investigate the relationship between cultural intelligence of primary school teachers and social sciences teachers who teach social sciences at primary and secondary schools and their attitudes toward multicultural education. The study was conducted with110 teachers who teach in a district in Western Black Sea region during 2020-2021 academic year. While cultural intelligence scale was utilized to measure cultural intelligence level of these teachers, attitude scale towards multicultural education was used to explore their attitudes towards multicultural education. Data were analyzed by multiple correlation (Pearson Correlation Coefficient) in addition to descriptive statistics such as arithmetic mean, standard deviation and percentiles. Findings indicate that the mean scores of attitude toward multicultural education and cultural intelligence are relatively high. It has been found that there is a statistically significant, positive and moderate relationship between cultural intelligence and attitude toward multicultural education. In addition, this study displays that two dimensions of cultural intelligence (motivation and behaviour) are significant predictors of the attitude toward multicultural education. Therefore, the study suggests that cultural intelligence plays a significant role on the attitude toward multi-cultural education. Pedagogical implications are discussed.

Kaynakça

  • Aksoy, M. (2013). Kavram olarak hayat boyu öğrenme ve hayat boyu öğrenmenin Avrupa Birliği serüveni. Bilig, Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi. (64), 23-48.
  • Ang, S., & Van Dyne, L. (2008). Conceptualization of cultural intelligence: Definition, distinctiveness, and nomological network. In S. Ang & L. Van Dyne (Eds.), Handbook of cultural intelligence: Theory, measurement and applications (pp. 3-15). New York: M. E. Sharpe.
  • APA (2002). Guidelines on multicultural education, training, research, practice, and organizational change for psychologists. Retrieved from http://www.apa.org/pi/multiculturalguidelines/homepage.html
  • Bahadır, Ö. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Çokkültürlülük ve Çokkültürlü Eğitim Algılarının Değerlendirilmesi: Kocaeli örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi.
  • Balcı, A. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler (8.Baskı), Ankara: Pegem Akedemi.
  • Banks, J.A., & Banks, C.A.M. (1993). Multicultural education: ıssues and perspectives (2nd ed.). Boston: Allyn and Bacon.
  • Banks, J. A. (2009). Multicultural education: Dimensions and paradigms. J. A. Banks (Ed.)içinde, The Routledge international companion to multicultural education (s. 29–52). Boston: Routledge.
  • Banks, J. A. (2013). Çokkültürlü Eğitime Giriş. (H. Aydin, Çev.) İstanbul: Anı Yayıncılık.
  • Banks, J. A. (2015). Cultural diversity and education: Foundations, curriculum, and teaching. Boston: Routledge.
  • Bennett, J. M., & Bennett, M. J. (2004). Developing intercultural sensitivity: An integrative approach to global and domestic diversity. In D. Landis, J. Bennett & M. Bennett (Eds), Handbook of Intercultural Training (s. 147–165). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (16. Baskı), Ankara: Pegem Akademi.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2000). Research methods in education. (fifth edition) New York: Routledge Falmer.
  • Çüçen, A. K. (1999). Mantık. Bursa: Asa Kitabevi.
  • Duverger, M. (2004). Siyaset sosyolojisi. (Ş. Tekeli, Çev.). İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Earley, P.C., & Ang, S. (2003). Cultural intelligence: Individual interactions across cultures. Palo Alto, CA: Stanford University Press.
  • Engle, R.L., & Crowne, K.A. (2014). The Impact of International Experience on Cultural Intelligence: an Application of Contact Theory in a structured short- term program. Human Resource Development International, 17, 30–46. Ekici, F. Y. (2017). Okul öncesi öğretmen adaylarının kültürel zekâ düzeyleri ve çok kültürlü eğitime yönelik tutumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(5), 1941-1956.
  • Fraenkel, J R., & Wallen, N. E. (2009). How To Design and Evaluate Research in Education, New York: Mc.Graw-Hill. Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. New York: Basic Books.
  • Gay, G. (1994). A synthesis of scholarship in multicultural education. Urban monograph series. Washington, DC: NCREL.
  • Gezer, M., & Şahin, İ. F. (2017). Çokkültürlü Eğitime Yönelik Tutum Ve Kültürel Zekâ Arasindaki İlişkinin Yem Ile İncelenmesi. Doğu Coğrafya Dergisi, 22(38), 173-188.
  • Gupta, A., & Ferguson, J. (2008). Beyond the “culture”: space, identity and the politics of difference. Antípoda 7(2), 233–256
  • Gül, V., & Kolb, S. (2009). Almanya'da yaşayan genç Türk hastalarda kültürel uyum, iki kültürlülük ve psikiyatrik bozukluklar. Türk Psikiyatri Dergisi, 20(2), 138-143.
  • İlhan, M., & Çetin, B. (2014). Kültürel zekâ ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 94- 114.
  • İnan, K. (2017). Türkçe Öğretmeni Adaylarında Kültürel Zekânın Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi, (3), 21-33.
  • Irvine, J. J., & Armento, B. J. (2001). Culturally responsive teaching. New York: McGraw-Hill.
  • Kaplan, M. (1987). Türk milletinin kültürel değerleri. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Kaya, Y. & Söylemez, M. (2014). Öğretmenlerin çokkültürlülük ve çokkültürlü eğitim hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi: (Diyarbakır örneği). Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11). 128-148.
  • Kimzan, İ. & Arıkan, A. (2018). Examination of early childhood teacher candidates’ attitudes towards multicultural education. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 19(3), 670-686.
  • Koçak, Y.Ö. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Çok kültürlü Eğitim Tutumları ile Kültürel Zekâları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. (Master’s Thesis). Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir
  • Koçak, S., & Özdemir, M. (2015). Öğretmen adaylarının çok kültürlü eğitime yönelik tutumlarında kültürel zekânın rolü. İlköğretim Online, 14(4), 1352-1369.
  • Kymlicka, W. (1995). Multicultural Citizenship. New York: Oxford University Press.
  • Morris, van C. & Pai. Y. (1976). Philosophy and the American Schools. Boston. Houghton Mifflin.
  • Nişancı, Z. N. (2012). Toplumsal Kültür-Örgüt Kültürü İlişkisi Ve Yönetim Üzerine Yansımaları. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 1279-1293.
  • Özdemir, M., & Dil, K. (2013). Öğretmenlerin çok kültürlü eğitime yönelik tutumları: Çankırı ili örneği. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46(2), 215-232.
  • Petrović, D. S. (2011). How do teachers perceive their cultural intelligence. Procedia Social and Behavioral Sciences, 11, 276-280.
  • Ponterotto, J. G., Sanchez, C. M., & Magids, D. (1991, August). Initial development of the Multicultura1 Counseling Awareness Scale. Paper presented at the annual meeting of the American Psychological Association, San Francisco
  • Sleeter, C., & Grant, C. (1987). An analysis of multicultural education in the United States. Harvard educational review, 57(4), 421-445.
  • Sullivan, A. L., & Thorius, K. A. K. (2010). Considering intersections of diference among students identifed as disabled and expanding conceptualizations of multicultural education. Race, Gender & Class, 17, 93–109. Tezcan, M. (1997). Eğitim Sosyolojisi, Bilim Yayınları: Ankara.
  • Yazıcı, S., Başol, G., & Toprak, G. (2009). Öğretmenlerin çokkültürlü eğitim tutumları: Bir güvenirlik ve geçerlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(37), 229-242.
  • Zhang, Q. Q., & Tan, L. (2015). Duoyuan wenhua jiaoyu jiqi dui woguo minzu jiaoyu de qishi [On multicultural education and its implications to ethnic education in China]. Guizhou minzu yanjiu, 36(5), 203–206.

İlkokul ve Ortaokullarda Sosyal Bilgiler Dersine Giren Sosyal Bilgiler ve Sınıf Öğretmenlerinin Çok Kültürlü eğitim Tutumları ile Kültürel Zekaları Arasındaki İlişki Relationship Between Multiculturality-Oriented Educational Attitudes and Cultural Intelligence of Primary School Teachers and Social Sciences Teachers Teaching at Primary and Secondary Schools

Yıl 2023, , 50 - 61, 29.06.2023
https://doi.org/10.58638/kebd.1245458

Öz

ÖZ
Bu çalışma, ilkokul ve ortaokullarda sosyal bilgiler dersine giren sosyal bilgiler ve sınıf öğretmenlerinin kültürel zekaları ile çokkültürlü eğitim tutumları arasındaki ilişkiyi araştırmayı amaçlamıştır. Çalışma, 2020-2021 akademik yılında Batı Karadeniz bölgesindeki bir ilçede çalışan 110 sosyal bilgiler ve sınıf öğretmeniyle gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların kültürel zekaları, kültürel zeka ölçeği ile ölçülürken çokkültürlü eğitime karşı tutumları çokkültürlü eğitim tutum ölçeği ile ölçülmüştür. Veriler, çoklu korelasyon (Pearson Korelasyon Katsayısı) ve ayrıca aritmetik ortalama, standart sapma ve yüzdelikler gibi tanımlayıcı istatistiklerle analiz edilmiştir. Bulgular, sosyal bilgiler öğretmenlerinin ve sınıf öğretmenlerinin kültürel zeka düzeylerinin ve çokkültürlü eğitim tutum ortalama değerlerinin görece yüksek olduğunu göstermektedir. Çalışma sonucunda öğretmenlerin kültürel zekaları ile çokkültürlü eğitim tutumları arasında pozitif, orta düzeyde ve istatistiksel olarak anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır. Cinsiyet, brans ve mesleki deneyim değişkenlerinin etkili değişkenler olmadığı tespit edilmiştir. Ayrıca kültürel zekanın altboyutları motivasyon ve davranış ile çokkültürlü eğitim tutumları arasında anlamlı ilişki saptanmıştır. Bulguların eğitim yansımaları tartışılmış ve gelecek çalışmalar için önerilerde bulunulmuştur.

ABSTRACT
This study aims to investigate the relationship between cultural intelligence of primary school teachers and social sciences teachers who teach social sciences at primary and secondary schools and their attitudes toward multicultural education. The study was conducted with110 teachers who teach in a district in Western Black Sea region during 2020-2021 academic year. While cultural intelligence scale was utilized to measure cultural intelligence level of these teachers, attitude scale towards multicultural education was used to explore their attitudes towards multicultural education. Data were analyzed by multiple correlation (Pearson Correlation Coefficient) in addition to descriptive statistics such as arithmetic mean, standard deviation and percentiles. Findings indicate that the mean scores of attitude toward multicultural education and cultural intelligence are relatively high. It has been found that there is a statistically significant, positive and moderate relationship between cultural intelligence and attitude toward multicultural education. In addition, this study displays that two dimensions of cultural intelligence (motivation and behaviour) are significant predictors of the attitude toward multicultural education. Therefore, the study suggests that cultural intelligence plays a significant role on the attitude toward multi-cultural education. Pedagogical implications are discussed.

Kaynakça

  • Aksoy, M. (2013). Kavram olarak hayat boyu öğrenme ve hayat boyu öğrenmenin Avrupa Birliği serüveni. Bilig, Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi. (64), 23-48.
  • Ang, S., & Van Dyne, L. (2008). Conceptualization of cultural intelligence: Definition, distinctiveness, and nomological network. In S. Ang & L. Van Dyne (Eds.), Handbook of cultural intelligence: Theory, measurement and applications (pp. 3-15). New York: M. E. Sharpe.
  • APA (2002). Guidelines on multicultural education, training, research, practice, and organizational change for psychologists. Retrieved from http://www.apa.org/pi/multiculturalguidelines/homepage.html
  • Bahadır, Ö. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Çokkültürlülük ve Çokkültürlü Eğitim Algılarının Değerlendirilmesi: Kocaeli örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi.
  • Balcı, A. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler (8.Baskı), Ankara: Pegem Akedemi.
  • Banks, J.A., & Banks, C.A.M. (1993). Multicultural education: ıssues and perspectives (2nd ed.). Boston: Allyn and Bacon.
  • Banks, J. A. (2009). Multicultural education: Dimensions and paradigms. J. A. Banks (Ed.)içinde, The Routledge international companion to multicultural education (s. 29–52). Boston: Routledge.
  • Banks, J. A. (2013). Çokkültürlü Eğitime Giriş. (H. Aydin, Çev.) İstanbul: Anı Yayıncılık.
  • Banks, J. A. (2015). Cultural diversity and education: Foundations, curriculum, and teaching. Boston: Routledge.
  • Bennett, J. M., & Bennett, M. J. (2004). Developing intercultural sensitivity: An integrative approach to global and domestic diversity. In D. Landis, J. Bennett & M. Bennett (Eds), Handbook of Intercultural Training (s. 147–165). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (16. Baskı), Ankara: Pegem Akademi.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2000). Research methods in education. (fifth edition) New York: Routledge Falmer.
  • Çüçen, A. K. (1999). Mantık. Bursa: Asa Kitabevi.
  • Duverger, M. (2004). Siyaset sosyolojisi. (Ş. Tekeli, Çev.). İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Earley, P.C., & Ang, S. (2003). Cultural intelligence: Individual interactions across cultures. Palo Alto, CA: Stanford University Press.
  • Engle, R.L., & Crowne, K.A. (2014). The Impact of International Experience on Cultural Intelligence: an Application of Contact Theory in a structured short- term program. Human Resource Development International, 17, 30–46. Ekici, F. Y. (2017). Okul öncesi öğretmen adaylarının kültürel zekâ düzeyleri ve çok kültürlü eğitime yönelik tutumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(5), 1941-1956.
  • Fraenkel, J R., & Wallen, N. E. (2009). How To Design and Evaluate Research in Education, New York: Mc.Graw-Hill. Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. New York: Basic Books.
  • Gay, G. (1994). A synthesis of scholarship in multicultural education. Urban monograph series. Washington, DC: NCREL.
  • Gezer, M., & Şahin, İ. F. (2017). Çokkültürlü Eğitime Yönelik Tutum Ve Kültürel Zekâ Arasindaki İlişkinin Yem Ile İncelenmesi. Doğu Coğrafya Dergisi, 22(38), 173-188.
  • Gupta, A., & Ferguson, J. (2008). Beyond the “culture”: space, identity and the politics of difference. Antípoda 7(2), 233–256
  • Gül, V., & Kolb, S. (2009). Almanya'da yaşayan genç Türk hastalarda kültürel uyum, iki kültürlülük ve psikiyatrik bozukluklar. Türk Psikiyatri Dergisi, 20(2), 138-143.
  • İlhan, M., & Çetin, B. (2014). Kültürel zekâ ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 94- 114.
  • İnan, K. (2017). Türkçe Öğretmeni Adaylarında Kültürel Zekânın Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi, (3), 21-33.
  • Irvine, J. J., & Armento, B. J. (2001). Culturally responsive teaching. New York: McGraw-Hill.
  • Kaplan, M. (1987). Türk milletinin kültürel değerleri. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Kaya, Y. & Söylemez, M. (2014). Öğretmenlerin çokkültürlülük ve çokkültürlü eğitim hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi: (Diyarbakır örneği). Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11). 128-148.
  • Kimzan, İ. & Arıkan, A. (2018). Examination of early childhood teacher candidates’ attitudes towards multicultural education. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 19(3), 670-686.
  • Koçak, Y.Ö. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Çok kültürlü Eğitim Tutumları ile Kültürel Zekâları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. (Master’s Thesis). Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir
  • Koçak, S., & Özdemir, M. (2015). Öğretmen adaylarının çok kültürlü eğitime yönelik tutumlarında kültürel zekânın rolü. İlköğretim Online, 14(4), 1352-1369.
  • Kymlicka, W. (1995). Multicultural Citizenship. New York: Oxford University Press.
  • Morris, van C. & Pai. Y. (1976). Philosophy and the American Schools. Boston. Houghton Mifflin.
  • Nişancı, Z. N. (2012). Toplumsal Kültür-Örgüt Kültürü İlişkisi Ve Yönetim Üzerine Yansımaları. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 1279-1293.
  • Özdemir, M., & Dil, K. (2013). Öğretmenlerin çok kültürlü eğitime yönelik tutumları: Çankırı ili örneği. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46(2), 215-232.
  • Petrović, D. S. (2011). How do teachers perceive their cultural intelligence. Procedia Social and Behavioral Sciences, 11, 276-280.
  • Ponterotto, J. G., Sanchez, C. M., & Magids, D. (1991, August). Initial development of the Multicultura1 Counseling Awareness Scale. Paper presented at the annual meeting of the American Psychological Association, San Francisco
  • Sleeter, C., & Grant, C. (1987). An analysis of multicultural education in the United States. Harvard educational review, 57(4), 421-445.
  • Sullivan, A. L., & Thorius, K. A. K. (2010). Considering intersections of diference among students identifed as disabled and expanding conceptualizations of multicultural education. Race, Gender & Class, 17, 93–109. Tezcan, M. (1997). Eğitim Sosyolojisi, Bilim Yayınları: Ankara.
  • Yazıcı, S., Başol, G., & Toprak, G. (2009). Öğretmenlerin çokkültürlü eğitim tutumları: Bir güvenirlik ve geçerlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(37), 229-242.
  • Zhang, Q. Q., & Tan, L. (2015). Duoyuan wenhua jiaoyu jiqi dui woguo minzu jiaoyu de qishi [On multicultural education and its implications to ethnic education in China]. Guizhou minzu yanjiu, 36(5), 203–206.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ali Demirbay 0000-0002-5652-1855

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 5 Şubat 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Demirbay, A. (2023). Sosyal Bilgiler Öğretmenleri, Sınıf Öğretmenleri, Kültürel Zeka, Çokkültürlü EğitimThe Relationship Between Multiculturality-Oriented Educational Attitudes and Cultural Intelligence of Primary School Teachers and Social Sciences Teachers Teaching at Primary and Secondary Schools. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 50-61. https://doi.org/10.58638/kebd.1245458