The aim of this study is to "examine the opinions shared on the internet forums regarding the distance education of schools due to the Covid-19 pandemic" and to offer suggestions to practitioners in the light of the research findings. The research is a qualitative study and structured according to the netnography method. The research data consists of the opinions shared between 23.03.2020 - 25.09.2020 on 5 websites (egitimhane.com, memurlar.net, donanımhaber.com, uludagsozluk.com, eksisozluk.com) independent of the Ministry of National Education, which has a large number of members and is the most focused on the subject being researched. The opinions of 283 reviewers collected were subjected to content analysis and findings were obtained. According to the findings obtained from the research, the commentators; During the pandemic process, they expressed positive and negative opinions about distance education carried out by the Ministry of National Education. Positive opinions; the benefits of the distance education technologies used in the process and the opinions about the competencies of the Ministry of Education and individual competencies in the management of distance education. Negative opinions; It addresses instructional and substructural deficiencies of distance education technologies, individual inadequacies, technical inadequacies, inadequacies of the Ministry of National Education in the management of distance education and the limitations of distance education. Suggestions have been made to practitioners and researchers for the effectiveness of distance education activities.
Education Distance education Emergency distance education Covid-19
Bu çalışmanın amacı “Covid-19 pandemisi sebebiyle okulların uzaktan öğretim yapması ile ilgili internet forumlarında paylaşılan görüşlerin incelenmesi” ve ortaya çıkan araştırma bulguları ışığında uygulayıcılara öneriler sunmaktır. Araştırma nitel bir çalışma olup netnografi yöntemine göre yapılandırılmıştır. Araştırma verileri, üye sayısı fazla ve araştırılan konuya en fazla yoğunlaşmış olan MEB’den bağımsız 5 internet sayfasında (egitimhane.com, memurlar.net, donanımhaber.com, uludagsozluk.com, eksisozluk.com) 23.03.2020 - 25.09.2020 tarihleri arasında paylaşılan görüşlerden oluşmaktadır. Toplanan 283 yorumcunun görüşü içerik analizine tabi tutularak bulgular elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre yorumcular; pandemi sürecinde MEB tarafından yürütülen uzaktan öğretime ilişkin olumlu ve olumsuz görüşler ortaya koymuşlardır. Olumlu görüşler; kullanılan uzaktan öğretim teknolojilerinin süreçteki faydaları ve uzaktan öğretimin yönetiminde MEB’in yeterlilikleri ve bireysel yeterliliklere yönelik görüşlerdir. Olumsuz görüşler; uzaktan öğretim teknolojilerinin öğretimsel ve alt yapısal yetersizlikleri, öğretmen, öğrenci ve velilerin bireysel yetersizlikleri, teknik yetersizlikler, uzaktan öğretimin yönetiminde MEB’ in yetersizlikleri ve uzaktan öğretimin sınırlılıklarına yöneliktir. Uzaktan öğretim faaliyetlerinin sağlıklı yürütülebilmesi için uygulayıcı ve araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 11 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 1 |