BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bilimsel Süreç Becerileri ve Fen Öğretimine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi

Yıl 2013, Cilt: 1 Sayı: 1, 62 - 75, 25.12.2013

Öz

Bu araştırmanın amacı Sınıf Öğretmenliği adaylarının bilimsel süreç becerileri ve fen öğretimine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırmanın evrenini 2008-2009 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Gazi Üniversitesi, Kırıkkale Üniversitesi, Ahi Evran Üniversitesi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi ve Kafkas Üniversitesi’nin Eğitim Fakültelerinin Sınıf Öğretmenliği lisans programı 1. ve 4. sınıflarında öğrenim gören 2136 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise 1124 sınıf öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak, fen öğretimine yönelik tutum ölçeği ve bilimsel süreç becerisi ölçeği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; 1. ve 4. sınıfta öğrenim görüyor olma durumlarına göre fen öğretimine yönelik tutum ve bilimsel süreç becerisi puanlarına göre 4. sınıflar lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunurken, cinsiyete göre bilimsel süreç becerileri puanında kadın öğretmen adaylarının lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunurken, fen öğretimine yönelik tutumda ise erkek öğretmen adaylarının lehine anlamlı farklılık bulunmuştur

Kaynakça

  • Appleton, K. & Kindt, I. (2002). Beginning elementary teachers’ development as teachers of science. Journal of Science Teacher Education, 13, 43-61.
  • Balcı, A. (2001). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegema, Yayınevi.
  • Bitner, B. L. (1993, April). ACT science, c-base science, college science hours, and gpa: predictors of preservice elementary teachers’ attitudes toward the teaching of science. Paper presented at the Annual Meeting of the Nationa l Association for Research in Science Teaching, Atlanta, GA.
  • Brotherton, P. & Preece, P. (1995). Science processs kills; natüre and interrelationships. Research in Science & Technological Education, 13 (1),5-11.
  • Carin, A., Bass, J., E., & Contatnt, T., L. (2005). Methods for teaching science as inquiry. New Jersey: Pearson Prentice Hall Upper SaddleRiver.
  • Çelikkaleli, Ö. & Akbaş, A. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının fen bilgisi dersine yönelik tutumlarını yordamada fen bilgisi öğretimi öz-yeterlik inançları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 21-34.
  • Demers, S. C. & Shrigley, R. L. (1990). The effect of videotape and written channels of communication on the science attitudes of preservice elementary teachers. Journal of Research in Science Teaching, 27(8), 739-745.
  • Denizoğlu, P. (2008). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen bilgisi öğretimi öz-yeterlik inanç düzeyleri, öğrenme stilleri ve fen bilgisi öğretimine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Downing, J., E. & Filer, J., D. (1999). Science process skills and attitudes of preservice elementary teachers. Journal of Elementary Science Education, 11(2), 57-64.
  • Dönmez, F. & Azizoğlu, N. (2010). Investigation of the students science process skill levels in vocational schools: a case of Balıkesir. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 4(2), 79-109.
  • Enger, K. S. & Yager, R. E. (1998). The Iowa assessment handbook. The Iowa-SS&C Project, (pp.5-13) Science Education Center, The University of Iowa, Iowa City.
  • Esler, W. & Esler, M. (2001). Teaching elementary science a full spectrum science ınstrcution approach. Belmont: Wadsworth/Thomson Learning.
  • Funk, J. H., Fiel, R. L. Okey, J. R., Jaus, H. H., & Sprague, C. S. (1985). Learning science process skills. (2nd Ed.). Iowa: Kendall/Hunt Publishing.
  • Gall, M. D., Borg, W. R. & Gall, J. P. (1996). Educational research: An introduction. (6th Ed.). New York: Longman Publishers.
  • Greenfield, T. A. (1997). Gender and grade-level differences in science interest and participation. Science Education, 81(3), 259-276.
  • Haney, J., Czerniak, C. & Lumpe, A. (1996). Teacher beliefs and intentions regarding the implementation of science education reform standards. Journal of Research in Science Teaching, 33, 971-993.
  • Kaptan, F. (1999). Fen bilgisi öğretimi. İstanbul: MEB Yayınları Öğretmen Kitapları Dizisi.
  • Kaptan, F., Yetişir, M., İ. & Demir, M. (2007). Beceriden bilimsel süreç becerilerine: farklı bakış açılarının incelenmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 338, 15-23.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koballa, T. R. & Crawley, F. E. (1985). The influence of attitude on science teaching and learning. School Science and Mathematics, 85, 222-232.
  • Koray, Ö., Köksal, M. S., Özdemir, M. & Presley, A. İ. (2007). Yaratıcı ve eleştirel düşünme temelli fen laboratuarı uygulamalarının akademik başarı ve bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi. İlköğretim Online, 6(3), 377-389.
  • Martin, D. J. (1997). Elementary science methods: a constructivist approach. USA: Delmar Publisher, An International Thomson Publishing Company.
  • Meador, K. S. (2003). Thinking creatively about science suggestions for primary teachers. Gifted Child Today, 26(1), 25-29
  • Meyveci, N. (1997). Bilgisayar destekli fizik öğretiminin öğrenci başarısına ve öğrencinin bilgisayara yönelik tutumuna etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Monhardt, L. & Monhardt, R. (2006). Creating a context for the learning of science process skills through picture books. Early Childhood Education Journal, 34(1), 67-71.
  • Newbill, P.L. (2005). Instructional strategies to improve women’s attitudes toward science. (Unpublished doctoral dissertation). Faculty of Virginia Polytechnic Institute and State University, Department of Curriculum and Instruction. VA-USA.
  • Oruç, M. (1993). İlköğretim okulu II. kademe öğrencilerinin fen tutumları ile fen başarıları arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ostlund, K. L. (1992). Science process skills: assessing hands-on student performance. New York: Addison-Wesley.
  • Padilla, M. J., Okey, J. R. & Garrard, K. (1984). The effects of instruction on integrated science process skill achievement. Journal of Research in ScienceTeaching, 21(3), 277-287.
  • Pekmez, E. Ş. (2001, 7-8 Eylül). Fen öğretmenlerin bilimsel süreç hakkındaki bilgilerinin saptanması. Yeni Binyılın Başında Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu. İstanbul.
  • Petty, R. E. & Cacioppo, J. T. (1996). Attitudes and persuasion: classic and contemporary approaches. Colarado: Westview Press.
  • Ross, D. & Mason, C. (2001, January). University science majors in collaborative partnerships with elementary teachers: inquiry-based teaching and learning. Paper Presented At The Annual Meeting Of The Association for the Education Of Teachers Of Science, Costa Mesa, CA.
  • Rotten, F. C. (2004). Gender differences in attitudes toward science in Switzerland. Public Understanding of Science, 13, 191-199.
  • Simpson, R., Koballa, T. R., Oliver, J. & Crawley, F. (1994). Research on the affective dimension of science learning. In Gabel, D.L. (Ed.), Handbook of research on science teaching and learning. New York: Macmillan.
  • Thomas, J. A. & Pedersen, J. E. (2003). Reforming elementary science teacher preparation: What about extant teaching beliefs? School Science and Mathematics, 103(7), 319–330.
  • Tilgner, P., J. (1990). Avoiding science in the elementary school. Science Education, 74(4), 421-431.
  • Turgut, F., Baker, D., Cunninghem, R., & Piburn, M., (1997). İlköğretim Fen Bilgisi Öğretimi. Ankara: YÖK Yayınları.
  • Türkmen, L. & Bonnstetter, R. (1999). A study of turkish preservice science teachers attitudes toward science and science teaching. Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching, Boston, MA.
  • Walters, Y. & Soyibo, K. (2001). An analysis of high school student’s performance on five integrated science process skills. Research in Science Technological Education, 19(2), 133-145.
  • Watter, J. J., Ginns, I. S., Neumann, P. & Schweitzer, R. (1994,3-6, July). Enhancing preservice teacher education students’ sense of science teaching self-efficacy. Annual Meeting of the Australian Teacher Education Association, Brisbane, Queensland, Australia.
  • White, T. R. (1999). An investigation of gender and grade level differences in middle school students attitudes about science, in science process skills ability, and in parental expectations of their children’s science performance. (Unpublished doctoral dissertation). University of Southern Mississippi, Mississippi.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2004). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Zeitler, W. & Barufaldi, J. P. (1988). Elementary school science: a perspective for teachers. White Plains, NY: Longman.

An Investigation of Pre-service Primary Teachers' Science Process Skills and Attitude toward Science Education

Yıl 2013, Cilt: 1 Sayı: 1, 62 - 75, 25.12.2013

Öz

The aim of this study is to examine the science process skills and attitude toward science education of pre-service Primary School teachers in terms of various variables. The study was made in the spring term of 2008-2009 academic year with 2136 pre-service teachers from 1st and 4th grade students from Education Faculties of Gazi University, Kırıkkale University, Ahi Evran University, Zonguldak Karaelmas University and Kafkas University. The sample of the study consists of 1124 pre-service Primary teachers. During the study, scale of attitude toward science education, scale of science process skills were used as data collection tools. According to the data acquired; Significant statistical differences were found on behalf of 4th grades according to their attitudes, science process skills as for the state of education in 1st and 4th grades. According to gender science process skills scores statistical meaningful differences were found in favor of female pre-service teachers whereas significant differences were found in favor of male pre-service teachers in the attitude toward science education.

Kaynakça

  • Appleton, K. & Kindt, I. (2002). Beginning elementary teachers’ development as teachers of science. Journal of Science Teacher Education, 13, 43-61.
  • Balcı, A. (2001). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegema, Yayınevi.
  • Bitner, B. L. (1993, April). ACT science, c-base science, college science hours, and gpa: predictors of preservice elementary teachers’ attitudes toward the teaching of science. Paper presented at the Annual Meeting of the Nationa l Association for Research in Science Teaching, Atlanta, GA.
  • Brotherton, P. & Preece, P. (1995). Science processs kills; natüre and interrelationships. Research in Science & Technological Education, 13 (1),5-11.
  • Carin, A., Bass, J., E., & Contatnt, T., L. (2005). Methods for teaching science as inquiry. New Jersey: Pearson Prentice Hall Upper SaddleRiver.
  • Çelikkaleli, Ö. & Akbaş, A. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının fen bilgisi dersine yönelik tutumlarını yordamada fen bilgisi öğretimi öz-yeterlik inançları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 21-34.
  • Demers, S. C. & Shrigley, R. L. (1990). The effect of videotape and written channels of communication on the science attitudes of preservice elementary teachers. Journal of Research in Science Teaching, 27(8), 739-745.
  • Denizoğlu, P. (2008). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen bilgisi öğretimi öz-yeterlik inanç düzeyleri, öğrenme stilleri ve fen bilgisi öğretimine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Downing, J., E. & Filer, J., D. (1999). Science process skills and attitudes of preservice elementary teachers. Journal of Elementary Science Education, 11(2), 57-64.
  • Dönmez, F. & Azizoğlu, N. (2010). Investigation of the students science process skill levels in vocational schools: a case of Balıkesir. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 4(2), 79-109.
  • Enger, K. S. & Yager, R. E. (1998). The Iowa assessment handbook. The Iowa-SS&C Project, (pp.5-13) Science Education Center, The University of Iowa, Iowa City.
  • Esler, W. & Esler, M. (2001). Teaching elementary science a full spectrum science ınstrcution approach. Belmont: Wadsworth/Thomson Learning.
  • Funk, J. H., Fiel, R. L. Okey, J. R., Jaus, H. H., & Sprague, C. S. (1985). Learning science process skills. (2nd Ed.). Iowa: Kendall/Hunt Publishing.
  • Gall, M. D., Borg, W. R. & Gall, J. P. (1996). Educational research: An introduction. (6th Ed.). New York: Longman Publishers.
  • Greenfield, T. A. (1997). Gender and grade-level differences in science interest and participation. Science Education, 81(3), 259-276.
  • Haney, J., Czerniak, C. & Lumpe, A. (1996). Teacher beliefs and intentions regarding the implementation of science education reform standards. Journal of Research in Science Teaching, 33, 971-993.
  • Kaptan, F. (1999). Fen bilgisi öğretimi. İstanbul: MEB Yayınları Öğretmen Kitapları Dizisi.
  • Kaptan, F., Yetişir, M., İ. & Demir, M. (2007). Beceriden bilimsel süreç becerilerine: farklı bakış açılarının incelenmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 338, 15-23.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koballa, T. R. & Crawley, F. E. (1985). The influence of attitude on science teaching and learning. School Science and Mathematics, 85, 222-232.
  • Koray, Ö., Köksal, M. S., Özdemir, M. & Presley, A. İ. (2007). Yaratıcı ve eleştirel düşünme temelli fen laboratuarı uygulamalarının akademik başarı ve bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi. İlköğretim Online, 6(3), 377-389.
  • Martin, D. J. (1997). Elementary science methods: a constructivist approach. USA: Delmar Publisher, An International Thomson Publishing Company.
  • Meador, K. S. (2003). Thinking creatively about science suggestions for primary teachers. Gifted Child Today, 26(1), 25-29
  • Meyveci, N. (1997). Bilgisayar destekli fizik öğretiminin öğrenci başarısına ve öğrencinin bilgisayara yönelik tutumuna etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Monhardt, L. & Monhardt, R. (2006). Creating a context for the learning of science process skills through picture books. Early Childhood Education Journal, 34(1), 67-71.
  • Newbill, P.L. (2005). Instructional strategies to improve women’s attitudes toward science. (Unpublished doctoral dissertation). Faculty of Virginia Polytechnic Institute and State University, Department of Curriculum and Instruction. VA-USA.
  • Oruç, M. (1993). İlköğretim okulu II. kademe öğrencilerinin fen tutumları ile fen başarıları arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ostlund, K. L. (1992). Science process skills: assessing hands-on student performance. New York: Addison-Wesley.
  • Padilla, M. J., Okey, J. R. & Garrard, K. (1984). The effects of instruction on integrated science process skill achievement. Journal of Research in ScienceTeaching, 21(3), 277-287.
  • Pekmez, E. Ş. (2001, 7-8 Eylül). Fen öğretmenlerin bilimsel süreç hakkındaki bilgilerinin saptanması. Yeni Binyılın Başında Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu. İstanbul.
  • Petty, R. E. & Cacioppo, J. T. (1996). Attitudes and persuasion: classic and contemporary approaches. Colarado: Westview Press.
  • Ross, D. & Mason, C. (2001, January). University science majors in collaborative partnerships with elementary teachers: inquiry-based teaching and learning. Paper Presented At The Annual Meeting Of The Association for the Education Of Teachers Of Science, Costa Mesa, CA.
  • Rotten, F. C. (2004). Gender differences in attitudes toward science in Switzerland. Public Understanding of Science, 13, 191-199.
  • Simpson, R., Koballa, T. R., Oliver, J. & Crawley, F. (1994). Research on the affective dimension of science learning. In Gabel, D.L. (Ed.), Handbook of research on science teaching and learning. New York: Macmillan.
  • Thomas, J. A. & Pedersen, J. E. (2003). Reforming elementary science teacher preparation: What about extant teaching beliefs? School Science and Mathematics, 103(7), 319–330.
  • Tilgner, P., J. (1990). Avoiding science in the elementary school. Science Education, 74(4), 421-431.
  • Turgut, F., Baker, D., Cunninghem, R., & Piburn, M., (1997). İlköğretim Fen Bilgisi Öğretimi. Ankara: YÖK Yayınları.
  • Türkmen, L. & Bonnstetter, R. (1999). A study of turkish preservice science teachers attitudes toward science and science teaching. Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching, Boston, MA.
  • Walters, Y. & Soyibo, K. (2001). An analysis of high school student’s performance on five integrated science process skills. Research in Science Technological Education, 19(2), 133-145.
  • Watter, J. J., Ginns, I. S., Neumann, P. & Schweitzer, R. (1994,3-6, July). Enhancing preservice teacher education students’ sense of science teaching self-efficacy. Annual Meeting of the Australian Teacher Education Association, Brisbane, Queensland, Australia.
  • White, T. R. (1999). An investigation of gender and grade level differences in middle school students attitudes about science, in science process skills ability, and in parental expectations of their children’s science performance. (Unpublished doctoral dissertation). University of Southern Mississippi, Mississippi.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2004). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Zeitler, W. & Barufaldi, J. P. (1988). Elementary school science: a perspective for teachers. White Plains, NY: Longman.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Muhammet Özdemir Bu kişi benim

Fitnat Kaptan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özdemir, M., & Kaptan, F. (2013). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bilimsel Süreç Becerileri ve Fen Öğretimine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 62-75.