BibTex RIS Kaynak Göster

Burdur Halkevi Dergisi’nin Eğitim Yönünden İncelenmesi 1939– 1941

Yıl 2014, Cilt: 2 Sayı: 2, 140 - 146, 30.12.2014

Öz

Halkevleri Cumhuriyet’in ilk yıllarında halkın bilinçlendirilmesi görevini üstlenmiş olan kurumlar arasındadır. İl merkezlerinde kurulmuş olan Halkevleri genellikle bir dergi çıkarmak vasıtasıyla halkın eğitilmesinde etkili olmuşlardır. Halkevi dergilerinde ilin tarihî, coğrafî özellikleri, iktisadi durumu, sağlık ile ilgili bilgiler vs. gibi konularda cemiyette kalemi kuvvetli olan kişilerin yazdığı yazılar sayesinde halkın bilinçlenmesi ve ilini tanıması gibi amaçlara hizmet edilmiştir. Aynı zamanda folklorik olarak da bilgilerin verildiği bu dergiler illerin kültürel ve sosyal faaliyetleri arasında yer almışlardır. Bu çalışmada Burdur Halkevi Dergisi’nin 1. Sayısından 26. Sayısına kadar olan dergiler incelenmiştir. Dergide bulunan makaleler, şiirler ve tanıtım yazıları gibi her türlü yazı incelenerek özellikle eğitim ile ilgili olanlar toplanarak bir tablo hâlinde hazırlanmıştır. Çalışmada tarama modeline dayanan doküman incelemesi, veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. İncelenen makalelerin eğitim boyutuyla halka verdiği mesajlar ve bilgiler tasnif edilmiştir. Sonuç olarak bu çalışmada Burdur Halkevi Dergisi’nin, Cumhuriyet’in ilk yıllarında Burdur’da halkın eğitimi ile ilgili faaliyetleri gözler önüne serilmeye çalışılmıştır

Kaynakça

  • Arıkan, Z., “Halkevlerinin Kuruluşu ve Tarihsel İşlevi”, Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, C. 6, Ankara, 1999, s. 23.Çamoğlu, Ferit, “Burdur Kültüründe Dev Adımlar”, Burdur Dergisi, 19.02.1939, C. 1, S.1, s. 6.
  • Bayraktar, F., “Açtığımız Halk Dershanesi Münasebet ile”, Burdur Dergisi, 19.01.1940, C. 1, S. 12, s. 1–2.
  • Başbakanlık Cumhuriyet Arşivi (B.C.A), 26.01.1939, B.H.B., B. No: 19328 Burdur Dergisi, 19.11.1939, C.1. S.10.
  • Çamoğlu, F., “Hayriye Köyü Okulunda”, Burdur Dergisi, 19.03.1939, C.1, S. 2, ss. 5–8.
  • Çamoğlu, F., “Karamanlı Nahiyesi’nin ve Okulunun Tarihçesi”, Burdur Dergisi, 19.03.1939, C. 1, S. 2, s. 13–14.
  • Çamoğlu, F., “Köy Öğretmeni Köyünde Neler Yapabilir?-I”, Burdur Dergisi, 19.04.1939, C. 1, S. 3, s. 7–8.
  • Çamoğlu, F., “Köy Öğretmeni Köyünde Neler Yapabilir?-II”, Burdur Dergisi, 19.05.1939, C. 1, S. 4, s. 10–11.
  • Çamoğlu, F., “Köy Öğretmeni Köyünde Neler Yapabilir?-III”, Burdur Dergisi, 19.06.1939, C. 1, S. 5, s. 4.
  • Çamoğlu, F., “Köy Öğretmeni Köyünde Neler Yapabilir?-IV”, Burdur Dergisi, 19.07.1939, C. 1, S. 6, s. 7–8.
  • Çamoğlu, F., “Köy Tetkik Notlarından: Dengere Köyü”, Burdur Dergisi, 19.03.1940, C. 2, S. 13–14, s. 16–17.
  • Çamoğlu, F., “Öğretim ve Eğitim İşinin Aldatıcı Cephesi-I”, Burdur Dergisi, Tarihsiz, C. 2, S. 19–22, s. 23.
  • Çamoğlu, F., “Öğretim ve Eğitim İşinin Aldatıcı Cephesi-II”, Burdur Dergisi, 09.08.1941, C. 2, S. 23–24, s. 11–12.
  • Çamoğlu, F., “Öğretim ve Eğitim İşinin Aldatıcı Cephesi-III”, Burdur Dergisi, 30.09.1941, C. 2, S. 25–26, s. 9–11.
  • Çamoğlu, F., “Öğretmenin Talebesine Karşı Şefkat ve Muhabbeti”, Burdur Dergisi, Nisan-Mayıs1940, C. 2, S. 15–16, s. 12.
  • Çamoğlu, F., “Yaşama Tedrisatı”, Burdur Dergisi, 19.11.1939, C. 1, S. 10, s. 6–7.
  • Kayacan, R., Sosyal Bilgiler Dersinin “Gruplar, Kurumlar Ve Sosyal Örgütler” Öğrenme Alanı Bağlamında Burdur Halkevi ve Faaliyetleri (1935–1945), Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kütahya, 2012.
  • Özacun, O., “Halkevlerinin Dramı”, Kebikeç, C. II, S. 3, Ankara,1996.
  • Pamukçuoğlu, M., “Talebe Velileriyle Öğretmenin Münasebeti-I”, Burdur Dergisi, 19.05.1939, C. 1, S. 4, s. 12–13.
  • Pamukçuoğlu, M., “Talebe Velileriyle Öğretmenin Münasebeti-II”, Burdur Dergisi, 19.06.1939, C. 1, S. 5, s. 12.
  • Pamukçuoğlu, M., “Talebe Velileriyle Öğretmenin Münasebeti-III”, Burdur Dergisi, 19.07.1939, C. 1, S. 6, s. 15–16.
  • Turan, Ş., Türk Devrim Tarihi, C. III–2, Bilgi Yayınevi, İstanbul, 1996.
  • Üzgün, L., “Askeriye Köyü Pansiyonlu İlkokulu”, Burdur Dergisi, 19.04.1939, C. 1, S. 3, s. 9–11.
  • Yılmaz, D. ve Akhan, N. E., “İlk Dönem Halkevlerinin Eğitim Faaliyetleri Konya Halkevi Örneği”, Karadeniz Araştırmaları, S. 29, Bahar 2011.

Evaluation of Training Articles in the Journal of Burdur Community Center 1939–1941

Yıl 2014, Cilt: 2 Sayı: 2, 140 - 146, 30.12.2014

Öz

This study is conducted to analyze the journals of Community Centers. Sample of the study is the first 26 issues of the journal of Burdur Community Center and to examine the educational topics. The aim of the study is to search the educational topics in the first years of the Republic. When the issues of the Journal were examined the similarities of educational problems in the 1930s and today’s were determined. There were some suggestions about the problems but we couldn’t reach, read and use them effectively. Consequently it is a fact that history will shed light the future and will be a roadmap for us

Kaynakça

  • Arıkan, Z., “Halkevlerinin Kuruluşu ve Tarihsel İşlevi”, Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, C. 6, Ankara, 1999, s. 23.Çamoğlu, Ferit, “Burdur Kültüründe Dev Adımlar”, Burdur Dergisi, 19.02.1939, C. 1, S.1, s. 6.
  • Bayraktar, F., “Açtığımız Halk Dershanesi Münasebet ile”, Burdur Dergisi, 19.01.1940, C. 1, S. 12, s. 1–2.
  • Başbakanlık Cumhuriyet Arşivi (B.C.A), 26.01.1939, B.H.B., B. No: 19328 Burdur Dergisi, 19.11.1939, C.1. S.10.
  • Çamoğlu, F., “Hayriye Köyü Okulunda”, Burdur Dergisi, 19.03.1939, C.1, S. 2, ss. 5–8.
  • Çamoğlu, F., “Karamanlı Nahiyesi’nin ve Okulunun Tarihçesi”, Burdur Dergisi, 19.03.1939, C. 1, S. 2, s. 13–14.
  • Çamoğlu, F., “Köy Öğretmeni Köyünde Neler Yapabilir?-I”, Burdur Dergisi, 19.04.1939, C. 1, S. 3, s. 7–8.
  • Çamoğlu, F., “Köy Öğretmeni Köyünde Neler Yapabilir?-II”, Burdur Dergisi, 19.05.1939, C. 1, S. 4, s. 10–11.
  • Çamoğlu, F., “Köy Öğretmeni Köyünde Neler Yapabilir?-III”, Burdur Dergisi, 19.06.1939, C. 1, S. 5, s. 4.
  • Çamoğlu, F., “Köy Öğretmeni Köyünde Neler Yapabilir?-IV”, Burdur Dergisi, 19.07.1939, C. 1, S. 6, s. 7–8.
  • Çamoğlu, F., “Köy Tetkik Notlarından: Dengere Köyü”, Burdur Dergisi, 19.03.1940, C. 2, S. 13–14, s. 16–17.
  • Çamoğlu, F., “Öğretim ve Eğitim İşinin Aldatıcı Cephesi-I”, Burdur Dergisi, Tarihsiz, C. 2, S. 19–22, s. 23.
  • Çamoğlu, F., “Öğretim ve Eğitim İşinin Aldatıcı Cephesi-II”, Burdur Dergisi, 09.08.1941, C. 2, S. 23–24, s. 11–12.
  • Çamoğlu, F., “Öğretim ve Eğitim İşinin Aldatıcı Cephesi-III”, Burdur Dergisi, 30.09.1941, C. 2, S. 25–26, s. 9–11.
  • Çamoğlu, F., “Öğretmenin Talebesine Karşı Şefkat ve Muhabbeti”, Burdur Dergisi, Nisan-Mayıs1940, C. 2, S. 15–16, s. 12.
  • Çamoğlu, F., “Yaşama Tedrisatı”, Burdur Dergisi, 19.11.1939, C. 1, S. 10, s. 6–7.
  • Kayacan, R., Sosyal Bilgiler Dersinin “Gruplar, Kurumlar Ve Sosyal Örgütler” Öğrenme Alanı Bağlamında Burdur Halkevi ve Faaliyetleri (1935–1945), Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kütahya, 2012.
  • Özacun, O., “Halkevlerinin Dramı”, Kebikeç, C. II, S. 3, Ankara,1996.
  • Pamukçuoğlu, M., “Talebe Velileriyle Öğretmenin Münasebeti-I”, Burdur Dergisi, 19.05.1939, C. 1, S. 4, s. 12–13.
  • Pamukçuoğlu, M., “Talebe Velileriyle Öğretmenin Münasebeti-II”, Burdur Dergisi, 19.06.1939, C. 1, S. 5, s. 12.
  • Pamukçuoğlu, M., “Talebe Velileriyle Öğretmenin Münasebeti-III”, Burdur Dergisi, 19.07.1939, C. 1, S. 6, s. 15–16.
  • Turan, Ş., Türk Devrim Tarihi, C. III–2, Bilgi Yayınevi, İstanbul, 1996.
  • Üzgün, L., “Askeriye Köyü Pansiyonlu İlkokulu”, Burdur Dergisi, 19.04.1939, C. 1, S. 3, s. 9–11.
  • Yılmaz, D. ve Akhan, N. E., “İlk Dönem Halkevlerinin Eğitim Faaliyetleri Konya Halkevi Örneği”, Karadeniz Araştırmaları, S. 29, Bahar 2011.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Filiz Mete Bu kişi benim

Ümmügülsüm Candeğer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Mete, F., & Candeğer, Ü. (2014). Burdur Halkevi Dergisi’nin Eğitim Yönünden İncelenmesi 1939– 1941. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 140-146.