BibTex RIS Kaynak Göster

Dr. Rıza Nur’un Milli Eğitim Bakanlığı Faaliyetleri

Yıl 2014, Cilt: 2 Sayı: 2, 175 - 181, 30.12.2014

Öz

Eğitimin amacına ulaşarak toplumun ihtiyaçlarına cevap verebilmesi için sistemli bir şekilde uygulanması gerekmektedir. Siyasi iktidarlar eğitimi toplumsal değişimin ve dönüşümün bir kolu olarak görmektedir. Osmanlı Devleti’nde eğitim faaliyetleri, XVI. yüzyıldan itibaren değişen ve gelişen dünya koşullarına uyum sağlayamamış, Tanzimat’la birlikte yapılmaya başlanan eğitim reformları istenilen sonucu vermemiştir. Mustafa Kemal Atatürk, Türkiye Cumhuriyeti’nde eğitime önem vermiş, eğitimin milli ve çağdaş olmasını hedeflemiştir. Yeni kurulan Türk Devleti’nin ilk Milli Eğitim Bakanı Maarif Vekili olan Dr. Rıza Nur; 6 Mayıs 1920 - 16 Aralık 1920 tarihleri arasında Maarif Vekili olarak görev yapmıştır. Bu çalışmada devlet otoritesinin sağlamlaştırılmaya çalışıldığı bir dönemde eğitim faaliyetlerine verilen önem ve Türk Milli Eğitimi açısından Dr. Rıza Nur Bey’in eğitim bakanlığı döneminde gerçekleştirdiği faaliyetler ele alınmıştır

Kaynakça

  • Akyüz, Y. ( 2013). Türk eğitim tarihi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Aslan, Y. (2001).TBMM hükümeti kuruluşu, evreleri, yetki ve sorumluluğu. Ankara: Yeni Türkiye Yayınları.
  • Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri. (2006). C.I. Ankara: Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Yayınları.
  • Başar, E. (2004). Milli eğitim bakanlarının eğitim faaliyetleri (1920-1960). Ankara. Milli Eğitim Basımevi.
  • Başgöz, İ. (1995). Türkiye’nin eğitim çıkmazı ve atatürk. Ankara: Başbakanlık Basımevi.
  • Bulut, A. (11 Temmuz 2010) “İhanetin kapısı ve rumbeyoğlu fahrettin”. Yeniçağ.
  • Ekinci, Y. (1994). Hükümet siyasi parti programlarında milli eğitim. Ankara. Tekışık Webofset.
  • Ergün, M. ( 1982). Atatürk devri türk eğitimi. Ankara. Ocak Yayınları.
  • Gerçek, F. (1999). Türk müzeciliği. Ankara. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Güçlüol, K. (1983). Cumhuriyet döneminde eğitim, milli eğitimde teşkilâtlanma. İstanbul.
  • Hesapçıoğlu, M. (2008). “Türkiye’de cumhuriyet dönemi eğitim İdeolojisi”, Liberal Düşünce, Kış, 87-100.
  • İnan, M. R. (1983). Cumhuriyet döneminde eğitim, 1920’lerde türk milli eğitimi. İstanbul.
  • Kaya, Y. K. (1984). İnsan yetiştirme düzenimiz. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Milii Eğitim Bakanlığı (1993). Atatürk’ün I. maarif kongresi açış konuşması. Milli Eğitim Dergisi, Türkiye
  • Cumhuriyetinin 70. Yılı Özel Sayı, 125. Nur R., Ellison, G. (2007). İlk meclisin perde arkası. İstanbul: Örgün Yayınevi.
  • Nur, R. (12 Mart 1909). “Görüyorum ki iş fena gidiyor”. İkdam.
  • Nur, R. (1967). Hayat ve hatıratım. C.1. İstanbul.:Altındağ Yayınevi.
  • Sançar, N. (1954). “Dr. rıza nur ve sinop kütüphanesi”, Türk Kütüphaneciler Derneği Bülteni, 3(2): 200-204.
  • Tanyu, H. ( 1962). “Zamanın tüketemediği rıza nur”, Orkun, Rıza Nur Özel Sayısı, 1(8), 7-8.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (1959).Zabıt Ceridesi, 1(1), s.27.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (1959).Zabıt Ceridesi, 1(3), s.317.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (1959).Zabıt Ceridesi, 1(12), s.217.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (1959).Zabıt Ceridesi, 1(13), s.242.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (1959).Zabıt Ceridesi, 1(13), s.245.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (1959).Zabıt Ceridesi, 1(41), s.12.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (1959).Zabıt Ceridesi, 1(86), s.98.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (1959).Zabıt Ceridesi, 1(134), s. 283
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (1959).Zabıt Ceridesi, 2(78), s.480.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (1959).Zabıt Ceridesi, 5(80), s.100.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (1959).Zabıt Ceridesi, 6(101), s.208.
  • Tekin, G. (2011). Sıhhiye ve muavenet-i içtimaiye vekaleti’nden sağlık bakanlığı’na (1920-2000). Ankara
  • Üniversitesi Türk İnkılap Tarihi Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara. Yavuzer, H. (2001). Çocuk ve suç. İstanbul: Remzi Kitabevi.

Dr. Rıza Nur Ministry of Education Activities

Yıl 2014, Cilt: 2 Sayı: 2, 175 - 181, 30.12.2014

Öz

In order to meet the needs of society while reaching the objectives of education a systematic way must be implemented. Political powers have seen the education as a branch of social change and transformation. From 16th century the education in the Ottoman Empire could not adapt to changing and evolving world conditions, starting with the Tanzimat reforms of education could not give the desired result. Mustafa Kemal Ataturk gave great importance to education and aimed that it is national and modern. Dr. Rıza Nur who is the first Minister of Education of the newly established Turkish State has served as Minister of Education between 6th May of 1920 – 16th December of 1920. In this study, in an era when the authority of the state was been strengthened, it is analyzed that the importance given to education and Dr. Rıza Nur’s studies while his ministrate period according to the Turkish National Education

Kaynakça

  • Akyüz, Y. ( 2013). Türk eğitim tarihi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Aslan, Y. (2001).TBMM hükümeti kuruluşu, evreleri, yetki ve sorumluluğu. Ankara: Yeni Türkiye Yayınları.
  • Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri. (2006). C.I. Ankara: Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Yayınları.
  • Başar, E. (2004). Milli eğitim bakanlarının eğitim faaliyetleri (1920-1960). Ankara. Milli Eğitim Basımevi.
  • Başgöz, İ. (1995). Türkiye’nin eğitim çıkmazı ve atatürk. Ankara: Başbakanlık Basımevi.
  • Bulut, A. (11 Temmuz 2010) “İhanetin kapısı ve rumbeyoğlu fahrettin”. Yeniçağ.
  • Ekinci, Y. (1994). Hükümet siyasi parti programlarında milli eğitim. Ankara. Tekışık Webofset.
  • Ergün, M. ( 1982). Atatürk devri türk eğitimi. Ankara. Ocak Yayınları.
  • Gerçek, F. (1999). Türk müzeciliği. Ankara. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Güçlüol, K. (1983). Cumhuriyet döneminde eğitim, milli eğitimde teşkilâtlanma. İstanbul.
  • Hesapçıoğlu, M. (2008). “Türkiye’de cumhuriyet dönemi eğitim İdeolojisi”, Liberal Düşünce, Kış, 87-100.
  • İnan, M. R. (1983). Cumhuriyet döneminde eğitim, 1920’lerde türk milli eğitimi. İstanbul.
  • Kaya, Y. K. (1984). İnsan yetiştirme düzenimiz. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Milii Eğitim Bakanlığı (1993). Atatürk’ün I. maarif kongresi açış konuşması. Milli Eğitim Dergisi, Türkiye
  • Cumhuriyetinin 70. Yılı Özel Sayı, 125. Nur R., Ellison, G. (2007). İlk meclisin perde arkası. İstanbul: Örgün Yayınevi.
  • Nur, R. (12 Mart 1909). “Görüyorum ki iş fena gidiyor”. İkdam.
  • Nur, R. (1967). Hayat ve hatıratım. C.1. İstanbul.:Altındağ Yayınevi.
  • Sançar, N. (1954). “Dr. rıza nur ve sinop kütüphanesi”, Türk Kütüphaneciler Derneği Bülteni, 3(2): 200-204.
  • Tanyu, H. ( 1962). “Zamanın tüketemediği rıza nur”, Orkun, Rıza Nur Özel Sayısı, 1(8), 7-8.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (1959).Zabıt Ceridesi, 1(1), s.27.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (1959).Zabıt Ceridesi, 1(3), s.317.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (1959).Zabıt Ceridesi, 1(12), s.217.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (1959).Zabıt Ceridesi, 1(13), s.242.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (1959).Zabıt Ceridesi, 1(13), s.245.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (1959).Zabıt Ceridesi, 1(41), s.12.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (1959).Zabıt Ceridesi, 1(86), s.98.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (1959).Zabıt Ceridesi, 1(134), s. 283
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (1959).Zabıt Ceridesi, 2(78), s.480.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (1959).Zabıt Ceridesi, 5(80), s.100.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (1959).Zabıt Ceridesi, 6(101), s.208.
  • Tekin, G. (2011). Sıhhiye ve muavenet-i içtimaiye vekaleti’nden sağlık bakanlığı’na (1920-2000). Ankara
  • Üniversitesi Türk İnkılap Tarihi Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara. Yavuzer, H. (2001). Çocuk ve suç. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Melek Ulusoy Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ulusoy, M. (2014). Dr. Rıza Nur’un Milli Eğitim Bakanlığı Faaliyetleri. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 175-181.