BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye ve Polonya Eğitim Sistemlerinin Karşılaştırılması

Yıl 2016, Cilt: 4 Sayı: 1, 59 - 70, 20.06.2016

Öz

Türkiye, AB’ne giriş sürecinde gerek uyum yasalarıyla gerekse kendi araştırmalarıyla birçok alanda reformlar yapmaktadır. Bu sürece eğitim alanında katkı sağlamak için araştırmanın amacı birlik ülkelerinden Polonya İle Türkiye eğitim sistemlerinin karşılaştırılmasıdır. Araştırmada doküman analizi yöntemiyle birlikte tanımlayıcı ve değerlendirici yaklaşımlar kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; eğitimin Polonya’da genel, bölgesel, okul bölgesi ve yerel olmak üzere dörde, Türkiye’de ise merkez ve taşra olmak üzere ikiye ayrıldığı belirlenmiştir. Polonya eğitim sistemi 6+3+3 şeklinde yapılanmışken, Türkiye’deki 12 yıllık zorunlu eğitim 4+4+4 şeklinde yapılanmıştır. Polonya Ortaöğretim kurumlarında 2 yıllık ek genel lise ve üç yıllık ek teknik okullar bulunmaktadır. Türkiye’de ise lise eğitimi 4 yıllık ortaöğretim kurumlarında verilmektedir. Polonya’da üniversiteler, mesleki yükseköğretim, genel üniversite, öğretmen yetiştirme kolejleri ve yabancı dil öğretmeni yetiştirme kolejleri diye ayrılır. Türkiye’de ise sadece genel üniversiteler mevcuttur ve yapılanma kendi içinde gerçekleşmektedir. Polonya’da Yükseköğretimle ilgilenen ayrı bir bakanlık mevcuttur. Türkiye’de ise tüm eğitim kurumları Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlıdır

Kaynakça

  • Balcı, A. (2011). Karşılaştırmalı eğitim sistemleri. Ankara: PegemA.
  • Başaran, İ. E. & Çınkır, Ş. (2012). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
  • Blamire, R. (2007). Study of the impact of technology in primary schools, steps.eun.org/ Public Services Contract EACEA/2007/4013. (Erişim Tarihi: 2015, 10 Şubat).
  • Çelikten, M., Şanal, M., & Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
  • EGİTİMPEDİA (2015). Eğitim Sistemini Dönüştüren Ülkeler – 8: Polonya, http://www.egitimpedia.com/egitim2/egitim-sistemini-donusturen-ulkeler-8-polonya. (Erişim Tarihi: 2015, 10 Şubat).
  • EURYDICE (2012). World Data on Education, VII 2010/11. http://www.ibe.unesco.org/en/services/onlinematerials/world-data-on-education/seventh-edition-2010-11.html. (Erişim Tarihi: 2015, 10 Şubat).
  • EURYDICE (2014). Political, Social and Economic Background and Trends, https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/mwikis/eurydice/index.php/Poland:Political,_Social_and_Economic_Backg round_and_Trends. (Erişim Tarihi: 2015, 15 Mart).
  • EURYDICE (2015). Political, Social and Economic Background and Trends,, https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/mwikis/eurydice/index.php/Poland:Political,_Social_and_Economic_Backg round_and_Trends. (Erişim Tarihi: 2015, 15 Mart)
  • FRSE (2012). The System of Education in Poland www.frse.org.pl/sites/frse.org.pl/files/publication/1273/systemeducation-poland.pdf. (Erişim Tarihi: 2015, 10 Şubat).
  • Gültekin, M. & Anagün, S. Ş. (2006). AB’nin eğitimde kaliteyi belirleyici alan ve göstergeleri açısından türk eğitim sisteminin durumu. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 145.170.
  • Jakubowski, M. (2010). Opening up opportunities: education reforms in Poland. http://ibs.org.pl/files/publikacje/pp/pp_2015/IBS_Policy_Paper_01_2015.pdf. (Erişim Tarihi: 2015, 10 Şubat).
  • Lauwerys, J., Varış, F. & Neff, K. (1979). Mukayeseli eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • MEB (1973). 1739 Milli Eğitim Temel Kanunu. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/88.html. (Erişim Tarihi: 2015, 10 Şubat).
  • ORE (2015). Okulların iyileştirilmesi ve desteklenmesi için yeni yöntemler, www.ore.edu.pl (Erişim Tarihi: 2015, 15 Mart).
  • Parmaksız, R. Ş. & Kısakürek, M. A. (2013). Türkiye ve bazı AB ülkelerinde öğretmenlere yönelik hizmetiçi eğitim programlarının temel öğeler ve kalite kontrolü/güvencesi açısından karşılaştırılması. KJES-Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(112-129).
  • PEARSONFOUNDATION (2015). http://pearsonfoundation.org. (Erişim Tarihi: 2015, 10 Şubat).
  • Philips, D. & Schweisfurth, M. (2008). Comparative and international education. London: Continuum International Publishing Group.
  • Saraçoğlu, A. S. (1990). Türkiye ve japonya eğitim sistemlerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Ültanır, G. (2000). Karşılaştırmalı eğitim bilimi kuram ve teknikler. Ankara: Eylül Yayıncılık.
  • VIRTUALCAMPUSES, (2015). Poland. virtualcampuses.eu/index.php/Poland#Educational_system_in_Poland (Erişim Tarihi: 2015, 10 Şubat).

The Comparison between the Systems of Education of Turkey and Poland

Yıl 2016, Cilt: 4 Sayı: 1, 59 - 70, 20.06.2016

Öz

Turkey makes reforms in many fields with either its adjustment laws or its own studies during the integration process into The European Union. To contribute to this process in the field of education, the objective of our study is to make a comparison between the system of education of Poland, which is from the union, and that of us. In the study, definitive and evaluative approaches as well as the method of document analysis were used. In consequence of the study, it was determined that the education in Poland is divided into four as general, regional, school district and local education and that the education in Turkey is divided into two as central and rural education. Whereas the system of education of Poland is structed as 6+3+3, the 12 years of compulsory education in Turkey is structed as 4+4+4. In the secondary education institutions in Poland, there are two-year additional general high school and three-year additional technical schools. The secondary education institutions in Turkey consist of only four-year high school education. Universities in Poland are categorized as technical higher education, general university, teacher training colleges and foreign language teacher training colleges. In Turkey, there exist only general universities and the structuring occurs in itself.In Poland, there is a discrete ministry which deals with higher education. In Turkey, all educational institutions are connected to ministry of national education

Kaynakça

  • Balcı, A. (2011). Karşılaştırmalı eğitim sistemleri. Ankara: PegemA.
  • Başaran, İ. E. & Çınkır, Ş. (2012). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
  • Blamire, R. (2007). Study of the impact of technology in primary schools, steps.eun.org/ Public Services Contract EACEA/2007/4013. (Erişim Tarihi: 2015, 10 Şubat).
  • Çelikten, M., Şanal, M., & Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
  • EGİTİMPEDİA (2015). Eğitim Sistemini Dönüştüren Ülkeler – 8: Polonya, http://www.egitimpedia.com/egitim2/egitim-sistemini-donusturen-ulkeler-8-polonya. (Erişim Tarihi: 2015, 10 Şubat).
  • EURYDICE (2012). World Data on Education, VII 2010/11. http://www.ibe.unesco.org/en/services/onlinematerials/world-data-on-education/seventh-edition-2010-11.html. (Erişim Tarihi: 2015, 10 Şubat).
  • EURYDICE (2014). Political, Social and Economic Background and Trends, https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/mwikis/eurydice/index.php/Poland:Political,_Social_and_Economic_Backg round_and_Trends. (Erişim Tarihi: 2015, 15 Mart).
  • EURYDICE (2015). Political, Social and Economic Background and Trends,, https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/mwikis/eurydice/index.php/Poland:Political,_Social_and_Economic_Backg round_and_Trends. (Erişim Tarihi: 2015, 15 Mart)
  • FRSE (2012). The System of Education in Poland www.frse.org.pl/sites/frse.org.pl/files/publication/1273/systemeducation-poland.pdf. (Erişim Tarihi: 2015, 10 Şubat).
  • Gültekin, M. & Anagün, S. Ş. (2006). AB’nin eğitimde kaliteyi belirleyici alan ve göstergeleri açısından türk eğitim sisteminin durumu. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 145.170.
  • Jakubowski, M. (2010). Opening up opportunities: education reforms in Poland. http://ibs.org.pl/files/publikacje/pp/pp_2015/IBS_Policy_Paper_01_2015.pdf. (Erişim Tarihi: 2015, 10 Şubat).
  • Lauwerys, J., Varış, F. & Neff, K. (1979). Mukayeseli eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • MEB (1973). 1739 Milli Eğitim Temel Kanunu. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/88.html. (Erişim Tarihi: 2015, 10 Şubat).
  • ORE (2015). Okulların iyileştirilmesi ve desteklenmesi için yeni yöntemler, www.ore.edu.pl (Erişim Tarihi: 2015, 15 Mart).
  • Parmaksız, R. Ş. & Kısakürek, M. A. (2013). Türkiye ve bazı AB ülkelerinde öğretmenlere yönelik hizmetiçi eğitim programlarının temel öğeler ve kalite kontrolü/güvencesi açısından karşılaştırılması. KJES-Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(112-129).
  • PEARSONFOUNDATION (2015). http://pearsonfoundation.org. (Erişim Tarihi: 2015, 10 Şubat).
  • Philips, D. & Schweisfurth, M. (2008). Comparative and international education. London: Continuum International Publishing Group.
  • Saraçoğlu, A. S. (1990). Türkiye ve japonya eğitim sistemlerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Ültanır, G. (2000). Karşılaştırmalı eğitim bilimi kuram ve teknikler. Ankara: Eylül Yayıncılık.
  • VIRTUALCAMPUSES, (2015). Poland. virtualcampuses.eu/index.php/Poland#Educational_system_in_Poland (Erişim Tarihi: 2015, 10 Şubat).
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ramazan Şükrü Parmaksız Bu kişi benim

Özlem Yavuz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Parmaksız, R. Ş., & Yavuz, Ö. (2016). Türkiye ve Polonya Eğitim Sistemlerinin Karşılaştırılması. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(1), 59-70.