BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Yükseköğretim Hizmet Kalite Algılarının ve Kurumsal Aidiyet Düzeylerinin İncelenmesi: Eğitim Fakültesi Örneği

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 1, 1 - 18, 20.06.2017

Öz

Üniversite öğrencilerinin yükseköğretim hizmet kalitesi algılarını ve kurumsal aidiyetlerini belirlemeyi amaçlayan bu çalışma Akdeniz Bölgesinde yer alan bir devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesi kurumunda gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında Yükseköğretimde Hizmet Kalitesi Ölçeği ve Öğrencilerin Kurum Aidiyetlerine İlişkin Öğrenci Paydaşlarının Görüşleri Anketi ile elde edilen veriler, non-parametrik test istatistikleri ile analiz edilmiştir. Sonuçlar, yükseköğretim hizmet kalitesinin orta düzeyin üstünde algılandığını ve yükseköğretim hizmet kalite algılarının bölüme, derse devam durumuna, sınıf düzeyine ve genel not ortalamasına göre anlamlı şekilde farklılık gösterdiğini ortaya koymaktadır. Ayrıca üniversite öğrencilerinin yarıya yakını kendilerini bu kuruma ait hissetmekte, bu kurumda olmaktan memnuniyet duymakta ve doğru kurum seçimi yaptıklarını düşünmektedirler. Üniversite öğrencileri, bu kurumun diğer öğrencilerin gelmek istediği gelişmiş bir kurum olduğunu, öğrencilerin güvenliğini yeteri kadar sağladığı için öğrencilerin bu kurumda kendilerini güvende hissettiklerini, öğrenim gördükleri kurumun sorunlarını kendi sorunları gibi gördüklerini ve mezuniyet sonrasında öncelikle bu kurumda görev almayı tercih edebileceklerini belirtmişlerdir. Öğrencilerin kurumsal aidiyetlerinin ise cinsiyete, bölüme, derse devam durumuna, sınıf düzeyine ve genel not ortalamasına göre anlamlı şekilde farklılık gösterdiğini görülmektedir

Kaynakça

  • Acar, İ. A., Gençtürk, M., Göktepe, Ö., Keçeci, D., Kırdemir, V. & Yılmaz, C. (2005). Üniversitelerde stratejik planlama sürecinde eğitime yönelik sürdürülebilir kalite uygulamaları-süleyman demirel üniversitesi örneği. V. Ulusal Üretim Araştırmaları Sempozyumu, İstanbul Ticaret Üniversitesi, 25-27 Kasım 2005
  • Akgül, A. (1998). Toplam kalite yönetim sistemi. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Yayını.
  • Akman H., Bektaş, S. (2013). Yükseköğretimde hizmet kalitesi ölçeği: güvenirlik ve geçerlilik analizi. Ekonometri ve İstatistik, 18, 116-133
  • Akyüz, Ö.F. (2006). Değişim rüzgârında stratejik insan kaynakları planlaması. Sistem Yayıncılık, 2. Baskı.
  • Alemdar, A. G. M. Y.,& Köker, N. E. (2013). Öğrencilerin okul kültürü algısı üzerine amprik bir araştırma: ege üniversitesi iletişim fakültesi örneği. Global Media Journal: Turkish Edition, 3(6).
  • Allen, N.J. & Meyer, J.P. (1990). The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization, The British Psychological Society, 63, 1-18.
  • Anderman, E. M. (2002). School effects on psychological outcomes during adolescence. Journal of Educational Psychology, 94, 795–809.
  • Balay, R. (2000). Yönetici ve öğretmenlerde örgütsel bağlılık. Nobel Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Beaumont, D.J. (2012). Service quality in higher education: the students’ viewpoint. Dissertation Thesis. Manchester: University Of Manchester.
  • Bektas, H., & Akman, S. U. (2013). Yüksekögretimde hizmet kalitesi ölçeği: güvenilirlik ve geçerlilik analizi. Ekonometri ve İstatistik Dergisi, (18), 116.
  • Cevher, E. (2015). Yükseköğretimde hizmet kalitesi ve kalite algısının belirlenmesine yönelik bir araştırma. Journal of International Social Research, 8(39).
  • Devebakan, N. (2003). Sağlık işletmelerinde algılanan hizmet kalitesinin ölçümünde SERVQUAL skorlarının kullanımı ve özel altınordu hastanesi uygulaması. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 38-54.
  • Efil, İ. (1999). Toplam kalite yönetimi ve ISO 9000 kalite güvence sistemi. Alfa Yayınları: İstanbul.
  • Elmacı, O., Poyraz, K., Çalık, M. (1999). Yükseköğretimde Kalite Güvence Sisteminin Oluşturulmasına Yönelik Bir Değerlendirme Format Önerisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 117.
  • Firdaus, A. (2006). Measuring service quality in higher education: three instruments compared. International Journal of Research & Method in Education, 29(1), 71-89.
  • Firdaus, A. (2005). HEDPERF Versus SERVPERF The quest for ideal measuring instrument of service quality in higher education sector. Quality Assurance in Education, 13(4), 305-328.
  • Gencel, U. (2001). Yükseköğretim hizmetlerinde toplam kalite yönetimi ve akreditasyon. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(3), 164-218.
  • Hallinan, T. M. (2008). Teacher influences on students’ attachment to school. Sociology of Education, 81(3), 271–283.
  • Hırıyappa, B. (2009). Organizational behavior. New Age International, Delphi.
  • İbicioğlu, H. (2000). Örgütsel bağlılıkta pragmatik uyumun yeri. süleyman demirel üniversitesi. İ.İ.B.F. Dergisi, 15 (1), 13-22.
  • İzgören, Ş.A., (1999). İş yaşamında 100 kanguru. Academyplus Yayınları: Ankara.
  • Jelena, L. (2010). Determinants of service quality in higher education. Interdisciplinary Management Research, 6, 631-647.
  • Kalaycı, N. (2008). Yükseköğretimde uygulanan toplam kalite yönetim sürecinde gözardı edilen unsurlardan tky merkez ve eğitim programları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (2), 163-188.
  • Kaptan, S. (1995). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. 10. Baskı, Rehber Yayınevi: Ankara.
  • Karakaya, A.; Kılıç, İ. ve Uçar, M. (2016). Üniversite öğrencilerinin öğretim kalitesi algısı üzerine bir araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (2)
  • Kontic, L. (2014). Measuring service quality in higher education: the case of serbia. In Human Capital without Borders: Knowledge and Learning for Quality of Life; Proceedings of the Management, Knowledge and Learning International Conference 2014 (645-654). ToKnowPress.
  • Korkmaz, A. (2000). Yükseköğretim gençliğinin problemler. Milli Eğitim Dergisi, 145, 45.
  • Madu, C., Aheto, J., Kuei, C. H.& Winokur, D. (1996). Adoptation of strategic total quality management philosophie. International Journal of Quality and Reliability Management, 13(3), 57-72.
  • Melchor Cardona, M., & Bravo, J. J. (2012). Service quality perceptions in higher education institutions: the case of a colombian university. Estudios Gerenciales, 28(125), 23-29
  • Melor, D., Stokes, M., Firth, L., Hayashi, Y. & Commins, R. (2008). Need for belonging, relationship satisfaction, loneliness and life satisfaction. Personality and İndividual Differences, 45, 213–218.
  • Osterman, F. K. (2000). Students' need for belonging in the school community. Review of Educational Research, 70(3), 323-367.
  • Owlia, Mohammad S. & Elaine M. Aspinwall (1996). A Framework for the Dimensions of Quality in Higher Education. Quality Assurance in Education, 4(2), 12-20.
  • Öz, A. (2014). İlahiyat fakültesi öğrencilerinin kurumsal aidiyet düzeyi (AİBÜ ilahiyat fakültesi örneği). AİBÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2(4), 54-64
  • Öztop, S. (2014). Kurumsal aidiyet bilincinin çalışanların örgütsel değişim algısı üzerine etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(1), 299-316.
  • Özgök, A. (2013). Ortaokul öğrencilerinde okula aidiyet duygusunun arkadaşlara bağlılık düzeyinin ve empatik sınıf atmosferi algısının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Rao, A. (1996). Total quality manegement: a crossfunctional perspective, Wiley: New York.
  • Sığrı, Ü. (2007). İşgörenlerin örgütsel bağlılıklarının meyer ve allen tipolojisiyle analizi: kamu ve özel sektörde karşılaştırmalı bir çalışma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (2).
  • Unesco.(2000). Yirmi birinci yüzyılda yükseköğretim, vizyon ve eylem. (Türkçeye uyarlayan: Gülsüm Baskan). Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(22), 167–189.
  • Voss, R., Gruber, T., & Szmigin, I. (2007). Service quality in higher education: the role of student expectations. Journal of Business Research, 60(9), 949-959.
  • Wasti, S. A., (2002), Affective and Continuance Commitment to the Organization: Test of an Integrated Model in the Turkish Context, Internatıonal Journal of Intercultural Relations, 26(5), 525-550.
  • Yavuz, M. & Gülmez, D. (2016). The assessment of service quality perception in higher education. Education and Science. (41), 251-265
  • Yousapronpaiboon, K. (2014). SERVQUAL: measuring higher education service quality in thailand. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 1088-1095.

An Investigation about the Perceptions of Undergraduate Students Related to Higher Education Service Quality and Their Sense of Institutional Belongingness: Education Faculty Sample

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 1, 1 - 18, 20.06.2017

Öz

This study aims to identify the perceptions of university students related to higher education service quality and their sense of belongingness. This study has been conducted in Education Faculty of a state university in Mediterranean Region. Within the context of research, the data have been collected via Higher Education Service Quality Scale and University Student Views Related to Institutional Sense of Belongingness Questionnaire and the data have been analyzed with non-parametric tests. The results of this study indicate that higher education service quality in this institution is perceived above medium and university students’ perceptions related to higher education service quality significantly change depending on their departments, course attendances, class levels and grade point averages GPA . Additionally, when it comes to institutional belongingness, approximately half of university students feel a sense of belongingness to their institution, have satisfactory feelings for studying in this institution and they think that they have made a correct choice for the institution they’ll study in. University students claim that it is a developed institution which is preferred by other university students, students of this institution feel safe at the institution because this institution provides necessary security, accept students’ problems as their own problems and lastly they prefer to serve in this institution after their graduation. Institutional belongingness of university students significantly change depending on their genders, departments, course attendances, class levels and grade point averages GPA

Kaynakça

  • Acar, İ. A., Gençtürk, M., Göktepe, Ö., Keçeci, D., Kırdemir, V. & Yılmaz, C. (2005). Üniversitelerde stratejik planlama sürecinde eğitime yönelik sürdürülebilir kalite uygulamaları-süleyman demirel üniversitesi örneği. V. Ulusal Üretim Araştırmaları Sempozyumu, İstanbul Ticaret Üniversitesi, 25-27 Kasım 2005
  • Akgül, A. (1998). Toplam kalite yönetim sistemi. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Yayını.
  • Akman H., Bektaş, S. (2013). Yükseköğretimde hizmet kalitesi ölçeği: güvenirlik ve geçerlilik analizi. Ekonometri ve İstatistik, 18, 116-133
  • Akyüz, Ö.F. (2006). Değişim rüzgârında stratejik insan kaynakları planlaması. Sistem Yayıncılık, 2. Baskı.
  • Alemdar, A. G. M. Y.,& Köker, N. E. (2013). Öğrencilerin okul kültürü algısı üzerine amprik bir araştırma: ege üniversitesi iletişim fakültesi örneği. Global Media Journal: Turkish Edition, 3(6).
  • Allen, N.J. & Meyer, J.P. (1990). The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization, The British Psychological Society, 63, 1-18.
  • Anderman, E. M. (2002). School effects on psychological outcomes during adolescence. Journal of Educational Psychology, 94, 795–809.
  • Balay, R. (2000). Yönetici ve öğretmenlerde örgütsel bağlılık. Nobel Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Beaumont, D.J. (2012). Service quality in higher education: the students’ viewpoint. Dissertation Thesis. Manchester: University Of Manchester.
  • Bektas, H., & Akman, S. U. (2013). Yüksekögretimde hizmet kalitesi ölçeği: güvenilirlik ve geçerlilik analizi. Ekonometri ve İstatistik Dergisi, (18), 116.
  • Cevher, E. (2015). Yükseköğretimde hizmet kalitesi ve kalite algısının belirlenmesine yönelik bir araştırma. Journal of International Social Research, 8(39).
  • Devebakan, N. (2003). Sağlık işletmelerinde algılanan hizmet kalitesinin ölçümünde SERVQUAL skorlarının kullanımı ve özel altınordu hastanesi uygulaması. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 38-54.
  • Efil, İ. (1999). Toplam kalite yönetimi ve ISO 9000 kalite güvence sistemi. Alfa Yayınları: İstanbul.
  • Elmacı, O., Poyraz, K., Çalık, M. (1999). Yükseköğretimde Kalite Güvence Sisteminin Oluşturulmasına Yönelik Bir Değerlendirme Format Önerisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 117.
  • Firdaus, A. (2006). Measuring service quality in higher education: three instruments compared. International Journal of Research & Method in Education, 29(1), 71-89.
  • Firdaus, A. (2005). HEDPERF Versus SERVPERF The quest for ideal measuring instrument of service quality in higher education sector. Quality Assurance in Education, 13(4), 305-328.
  • Gencel, U. (2001). Yükseköğretim hizmetlerinde toplam kalite yönetimi ve akreditasyon. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(3), 164-218.
  • Hallinan, T. M. (2008). Teacher influences on students’ attachment to school. Sociology of Education, 81(3), 271–283.
  • Hırıyappa, B. (2009). Organizational behavior. New Age International, Delphi.
  • İbicioğlu, H. (2000). Örgütsel bağlılıkta pragmatik uyumun yeri. süleyman demirel üniversitesi. İ.İ.B.F. Dergisi, 15 (1), 13-22.
  • İzgören, Ş.A., (1999). İş yaşamında 100 kanguru. Academyplus Yayınları: Ankara.
  • Jelena, L. (2010). Determinants of service quality in higher education. Interdisciplinary Management Research, 6, 631-647.
  • Kalaycı, N. (2008). Yükseköğretimde uygulanan toplam kalite yönetim sürecinde gözardı edilen unsurlardan tky merkez ve eğitim programları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (2), 163-188.
  • Kaptan, S. (1995). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. 10. Baskı, Rehber Yayınevi: Ankara.
  • Karakaya, A.; Kılıç, İ. ve Uçar, M. (2016). Üniversite öğrencilerinin öğretim kalitesi algısı üzerine bir araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (2)
  • Kontic, L. (2014). Measuring service quality in higher education: the case of serbia. In Human Capital without Borders: Knowledge and Learning for Quality of Life; Proceedings of the Management, Knowledge and Learning International Conference 2014 (645-654). ToKnowPress.
  • Korkmaz, A. (2000). Yükseköğretim gençliğinin problemler. Milli Eğitim Dergisi, 145, 45.
  • Madu, C., Aheto, J., Kuei, C. H.& Winokur, D. (1996). Adoptation of strategic total quality management philosophie. International Journal of Quality and Reliability Management, 13(3), 57-72.
  • Melchor Cardona, M., & Bravo, J. J. (2012). Service quality perceptions in higher education institutions: the case of a colombian university. Estudios Gerenciales, 28(125), 23-29
  • Melor, D., Stokes, M., Firth, L., Hayashi, Y. & Commins, R. (2008). Need for belonging, relationship satisfaction, loneliness and life satisfaction. Personality and İndividual Differences, 45, 213–218.
  • Osterman, F. K. (2000). Students' need for belonging in the school community. Review of Educational Research, 70(3), 323-367.
  • Owlia, Mohammad S. & Elaine M. Aspinwall (1996). A Framework for the Dimensions of Quality in Higher Education. Quality Assurance in Education, 4(2), 12-20.
  • Öz, A. (2014). İlahiyat fakültesi öğrencilerinin kurumsal aidiyet düzeyi (AİBÜ ilahiyat fakültesi örneği). AİBÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2(4), 54-64
  • Öztop, S. (2014). Kurumsal aidiyet bilincinin çalışanların örgütsel değişim algısı üzerine etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(1), 299-316.
  • Özgök, A. (2013). Ortaokul öğrencilerinde okula aidiyet duygusunun arkadaşlara bağlılık düzeyinin ve empatik sınıf atmosferi algısının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Rao, A. (1996). Total quality manegement: a crossfunctional perspective, Wiley: New York.
  • Sığrı, Ü. (2007). İşgörenlerin örgütsel bağlılıklarının meyer ve allen tipolojisiyle analizi: kamu ve özel sektörde karşılaştırmalı bir çalışma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (2).
  • Unesco.(2000). Yirmi birinci yüzyılda yükseköğretim, vizyon ve eylem. (Türkçeye uyarlayan: Gülsüm Baskan). Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(22), 167–189.
  • Voss, R., Gruber, T., & Szmigin, I. (2007). Service quality in higher education: the role of student expectations. Journal of Business Research, 60(9), 949-959.
  • Wasti, S. A., (2002), Affective and Continuance Commitment to the Organization: Test of an Integrated Model in the Turkish Context, Internatıonal Journal of Intercultural Relations, 26(5), 525-550.
  • Yavuz, M. & Gülmez, D. (2016). The assessment of service quality perception in higher education. Education and Science. (41), 251-265
  • Yousapronpaiboon, K. (2014). SERVQUAL: measuring higher education service quality in thailand. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 1088-1095.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gürol Yokuş Bu kişi benim

Burak Ayçiçek Bu kişi benim

Tuğba Yanpar Yelken Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yokuş, G., Ayçiçek, B., & Yanpar Yelken, T. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Yükseköğretim Hizmet Kalite Algılarının ve Kurumsal Aidiyet Düzeylerinin İncelenmesi: Eğitim Fakültesi Örneği. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-18.