BibTex RIS Kaynak Göster

Examining Ziya Gökalp’s Work of “Golden Light” in Terms of Values Education

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 1, 30 - 38, 20.06.2017

Öz

The aim of this search is to analyze the book of Ziya Gökalp named ‘Golden Light’ which is suggested to be taught in primary schools and involved as one of the 100 masterpiece. In this study which was used qualitative research method document analysis technique was preferred to collect data and descriptive analysis method was used in the analysis of data. Phrases about values which are determined by the Ministery of Education to be gained for students of primary schools such as “Justicefair, responsibility, diligence, authenticity-honesty, tolerance, compassion, self- confidence, patience, love, benevolencesolidarity, hospitality, loyalty and patriotism” are determined and given under the title of relevant value by interpreting. When the findings are analyzed; in the book of ‘Golden Light’ love is mostly involved and followed by patriotism, loyalty, benevolence-solidarity, authenticity-honesty, justice-fair, diligence, self-confidence, responsibility, tolerance, compassion and patience

Kaynakça

  • Alver, K. (2005). Çocuk ve edebiyat. Hece Aylık Edebiyat Dergisi, 104- 105, 307-308
  • Aydın, M. Z. & Akyol G., Ş. (2012). Okulda değerler eğitimi yöntemler etkinlikler-kaynaklar. Nobel Yayınevi: Ankara.
  • Beill, B. (2003). İyi çocuk, zor çocuk “doğru davranışlar çocuklara nasıl kazandırılır? (Çev: Cuma Yorulmaz). Arkadaş Yayınevi: Ankara.
  • Bridge, B. (2003). Etik değerler eğitimi. Beyaz Yayınları: İstanbul.
  • Bozkurt, V. (2004). Değişen dünyada sosyoloji. Alfa Basım Yayım Dağıtım: Bursa.
  • Çağlayan, A. (2013). Ahlak pusulası ahlak ve değerler eğitimi. Dem Yayınları: İstanbul.
  • Çiftçi, O. (1999). Sosyolojiye giriş temel kavramlar. Akademi Kitabevi: Trabzon.
  • Efe, H. (2008). Derslerde karikatür ile konuyu bütünleştirme aşamaları. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 97, 51-53.
  • Fırat, H. & Mocan, A. (2014).Türkçe ders kitaplarındaki hikayelerde yer alan değerler. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 18 (3), 25-49.
  • Fichter, J. (2006). Sosyoloji nedir? (Çev. Nilgün Çelebi), Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Gökalp, Z. (2005). Altın ışık. Timaş yayınları: İstanbul:
  • Gülseren, H., Ö. (2009), Değerlerimiz ve eğitimde kalite ödülü, I. Ulusal İyilik Sempozyumu, Elazığ, 39-51.
  • Kavcar, C. (1982). Edebiyat ve eğitim. Engin Yayınları: Ankara.
  • Kirman, M., A. (2004). Din sosyolojisi terimleri sözlüğü. Rağbet Yayınları: İstanbul.
  • M.E.B. (2005). İlköğretim Okullarında Okutulacak 100 Temel Eser Konulu Genelge.2005/70, Erişim tarihi: 15 Mayıs 2016 http://mevzuat.meb.gov.tr/html/2005_70.html
  • Rokeach, M. (1973). The nature of human values. Free Pres.: New York.
  • Sever, S. (2008). Çocuk ve edebiyat. Tudem Yayınları: İzmir.
  • Welton, D. A. & Mallan, J. T. (1999). Children and their world. Houghton Mifflin Company: Boston.
  • Yeşil, R. & Aydın, D. (2007). Demokratik değerlerin eğitiminde yöntem ve zamanlama. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11 (2), 65-84.
  • Yıldırım, N. & Yıldırım, K. (1997). Eğitim sosyolojisi. Masaüstü Yayıncılık: Edirne.
  • Yıldırım, A. & Şimşek H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık: Ankara.

Değerler Eğitimi Açısından Ziya Gökalp’ e Ait “Altın Işık” Adlı Eserin İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 1, 30 - 38, 20.06.2017

Öz

Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okullarında okutulması önerilen ve 100 temel eser içerisinde yer alan Ziya Gökalp’ in “Altın ışık” adlı kitabında değerlerin yer alma durumunu analiz etmektir. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bu araştırmada veri toplamak için doküman analizi tekniği tercih edilmiş, verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Milli Eğitim Bakanlığı’nın ilköğretim okullarında kazandırılması için öğretim programlarında öğrencilere kazandırılması için belirlemiş olduğu, “Adalet-adil olma, sorumluluk, çalışkanlık, doğruluk-dürüstlük, hoşgörü, merhamet, öz güven, sabır, sevgi, yardımseverlik-dayanışma, misafirperverlik, vefa ve vatanseverlik” değerleri ile ilgili ifadeler belirlenmiş, ardından bu ifadeler yorumlanarak ilgili olduğu değerin başlığı altında verilmiştir. Elde edilen bulgular incelendiğinde “ Altın Işık” adlı kitapta en fazla yer verilen değerin, sevgi değeri olduğu bunu sırasıyla, vatanseverlik, vefa, yardımlaşma-dayanışma, doğrulukdürüstlük, adalet-adil olma, çalışkanlık, öz güven, misafirperverlik, sorumluluk, hoş görü, merhamet ve sabır değerinin takip ettiği belirlenmiştir. Eser belirlenen değerler bakımından zengin bir içeriğe sahip olmasından dolayı değerlerin çocuklara kazandırılmasında materyal olarak kullanılması önerilmektedir

Kaynakça

  • Alver, K. (2005). Çocuk ve edebiyat. Hece Aylık Edebiyat Dergisi, 104- 105, 307-308
  • Aydın, M. Z. & Akyol G., Ş. (2012). Okulda değerler eğitimi yöntemler etkinlikler-kaynaklar. Nobel Yayınevi: Ankara.
  • Beill, B. (2003). İyi çocuk, zor çocuk “doğru davranışlar çocuklara nasıl kazandırılır? (Çev: Cuma Yorulmaz). Arkadaş Yayınevi: Ankara.
  • Bridge, B. (2003). Etik değerler eğitimi. Beyaz Yayınları: İstanbul.
  • Bozkurt, V. (2004). Değişen dünyada sosyoloji. Alfa Basım Yayım Dağıtım: Bursa.
  • Çağlayan, A. (2013). Ahlak pusulası ahlak ve değerler eğitimi. Dem Yayınları: İstanbul.
  • Çiftçi, O. (1999). Sosyolojiye giriş temel kavramlar. Akademi Kitabevi: Trabzon.
  • Efe, H. (2008). Derslerde karikatür ile konuyu bütünleştirme aşamaları. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 97, 51-53.
  • Fırat, H. & Mocan, A. (2014).Türkçe ders kitaplarındaki hikayelerde yer alan değerler. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 18 (3), 25-49.
  • Fichter, J. (2006). Sosyoloji nedir? (Çev. Nilgün Çelebi), Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Gökalp, Z. (2005). Altın ışık. Timaş yayınları: İstanbul:
  • Gülseren, H., Ö. (2009), Değerlerimiz ve eğitimde kalite ödülü, I. Ulusal İyilik Sempozyumu, Elazığ, 39-51.
  • Kavcar, C. (1982). Edebiyat ve eğitim. Engin Yayınları: Ankara.
  • Kirman, M., A. (2004). Din sosyolojisi terimleri sözlüğü. Rağbet Yayınları: İstanbul.
  • M.E.B. (2005). İlköğretim Okullarında Okutulacak 100 Temel Eser Konulu Genelge.2005/70, Erişim tarihi: 15 Mayıs 2016 http://mevzuat.meb.gov.tr/html/2005_70.html
  • Rokeach, M. (1973). The nature of human values. Free Pres.: New York.
  • Sever, S. (2008). Çocuk ve edebiyat. Tudem Yayınları: İzmir.
  • Welton, D. A. & Mallan, J. T. (1999). Children and their world. Houghton Mifflin Company: Boston.
  • Yeşil, R. & Aydın, D. (2007). Demokratik değerlerin eğitiminde yöntem ve zamanlama. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11 (2), 65-84.
  • Yıldırım, N. & Yıldırım, K. (1997). Eğitim sosyolojisi. Masaüstü Yayıncılık: Edirne.
  • Yıldırım, A. & Şimşek H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık: Ankara.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Cevat Eker Bu kişi benim

Kazım Yıldırım Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Eker, C., & Yıldırım, K. (2017). Değerler Eğitimi Açısından Ziya Gökalp’ e Ait “Altın Işık” Adlı Eserin İncelenmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 30-38.