BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of the Relationship between Turkish Pre-Service Teachers’ 21st Century Skills and Lifelong Learning Life Tendencies

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 1, 118 - 148, 25.06.2020

Öz

In this research, the relationship between 21st Century skills and lifelong learning tendencies of Turkish pre-service teachers was examined. Along with this general purpose, 21st Century skills and lifelong learning tendencies competency perceptions of Turkish pre-service teachers were compared in terms of gender, grade level, academic achievement, high school type graduated, desire to do postgraduate education and reading habit variables. In this regard, this research is descriptive relational screening and causal comparison research. The research was carried out with 200 Turkish pre-service teachers studying at the Turkish teaching department at a university in the Western Black Sea Section. In the research, 21st Century skills scale and lifelong learning scale were used as data collection tools. For the analysis of the data in the research; frequency, percentage, arithmetic mean, t test for independent groups, one way variance analysis, correlation analysis and regression analysis were used. In the research, 21st Century skills and lifelong learning tendencies of Turkish pre-service teachers were found to be relatively high. It has been found that 21st Century skills were not differentiated according to gender, grade level, high school type graduated, desire to do postgraduate education and reading habits. It has been found that lifelong learning tendencies were differentiated according to gender, desire to do postgraduate education and reading habits. A positive, significant, and moderate relationship has been found between 21st Century skills and lifelong learning tendencies of Turkish pre-service teachers. It has been found that learning and renewing skills among 21st Century skills and life and career skills dimensions are significant predictors of Turkish pre-service teachers’ lifelong learning

Kaynakça

  • Anagün, Ş., S., Atalay, N., Kılıç, Z. & Yaşar, S. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 40, 160-175.
  • Arsal, Z. (2011). Life long learning tendencies of the prospective teachers in the Bologna process in turkey. ATTE Annual Conference 2011: Teachers’ Life-cycle from Initial Teacher Education to Experienced Professional (pp. 496-509). Latvia University, Riga.
  • Boe, Christoper Scott (2013). Have 21st century skills made their way to the university classroom? A study to examine the extent to which 21st century skills are being in corporated into the academic programs at a small, Private, Church related University, Master Thesis, Gardner-Webb University, North Carolinia.
  • Bulaç, E. & Kurt, M. (2019). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 125-161.
  • Cemaloğlu, N., Arslangilay, S. A., Üstündağ, M. .T & Bilasa, P. (2019). Meslek lisesi öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri öz yeterlik algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 845-874.
  • Coşkun, Y. D. (2009). Üniversite öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Demirel, M. & Akkoyunlu, B. (2010). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve bilgi okuryazarlığı özyeterlik algıları. 10 th. International Educational Technology Conference, 26-28 Nisan, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul, Proceedings Book, Volume 2, pp. 1126-1133.
  • Duymuş, Y. & Sulak, S. (2018). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri üzerinde lisans, eğitimi, cinsiyet, ve bölümün etkisi, Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi, 3(2), 58-74.
  • Ergün, S. &Cömert Özata, S. (2016). Okul öncesi öğretmenliği bölümüne devam eden öğrencilerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri, International Journal of Human Science, 13(1), 1851-1861.
  • Evin Gencel, İ. (2018). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme yeterliliklerine yönelik algıları, Eğitim ve Bilim, 38(170), 237-252.
  • Gökyer, N. & Türkoğlu, İ. (2018). Üniversite öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,28(2), 125-136.
  • Güler, Y. (2019); Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin 21. yüzyıl becerileri öz-yeterlik algıları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gür Erdoğan, D. (2014). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerine etki eden faktörler, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Karakuş, C. (2013); Meslek yüksekokulu öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme yeterlikleri, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt 2, Sayı 3, s. 26-35.
  • Karaman, D. &Aydoğmuş, U. (2018). Üniversite öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri uşak üniversitesi eşme myo’da bir uygulama, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 8(1), 23-44.
  • Kozikoğlu, İ. & Altunova, N. (2018). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine ilişkin öz-yeterlik algılarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerini yordama gücü. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 8(3), 522-531.
  • Levy, F. & Murnane, R. J. (2004).The New division of labor: how computers are creating the next job market. Princeton, NJ: Princeton University Press. MEB (2017a). Öğretmen Strateji Belgesi 2017-2023, http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_06/09140719_Strateji_Belgesi_Resmi_Gazete_sonrasY_ilan.p df adresinden 24.04.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Murat, A. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri yeterlik algıları ile stem’e yönelik tutumlarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Orhan Göksün, D. (2016.). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl öğreten becerileri ve 21. yüzyıl öğrenen becerileri arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Özgür, H. (2016). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme yeterlilikleri ve bilgi okuryazarlığı öz yeterlilikleri üzerine bir çalışma, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,12(1), 22-38.
  • Partnership for 21st Century Learning & The American Association of Colleges for Teacher Education, (2010). 21st century https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED519336.pdfadresinden 20.04.2020 tarihinde erişilmiştir. and skills in educator preparation.
  • Partnership for 21st Century Learning & The American Association of Colleges for Teacher Education, (2010); 21st century https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED519336.pdfadresinden 20.04.2020 tarihinde erişilmiştir. and skills in educator preparation.
  • Partnership for 21st Century Learning (2019). Framework for 21st Century Learning, Brief. http://static.battelleforkids.org/documents/p21/P21_Framework_Brief.pdf 15.04.2020 tarihinde erişildi.
  • Şahin, M., Akbaşlı, S. & Yanpar Yelken, T. (2010). Key Competences for life long learning: the case of prospective teachers. Educational Research and Review, 5(10), 545-556.
  • Şahin, Ü, Sarıtaş, E. & Çatalbaş, G. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.48, 374-389.
  • Tunca, N., Şahin Alkın, S. & Aydın, Ö. (2015). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 432-446.
  • Washer, P. (2007). Revisiting key skills: a practical framework for higher education. Quality in Higher Education, 13(1), 57-67.
  • Yaman, F. & Yazar, T. (2015). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin incelenmesi (diyarbakır ili örneği). Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1553-1566.
  • Zhao, Y. (2009). Catching up or leading the way: american education in the age of globalization. ASCD, Virginia.

Türkçe Öğretmen Adaylarının 21. yy Becerileri ile Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 1, 118 - 148, 25.06.2020

Öz

Bu araştırmada Türkçe öğretmen adaylarının 21. Yüzyıl becerileri ile yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Bu genel amaç ile birlikte, Türkçe öğretmen adaylarının 21. Yüzyıl becerileri ve yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin cinsiyet, sınıf düzeyi, akademik başarı, mezun olunan lise türü, lisansüstü eğitim yapma isteme durumu ve kitap okuma alışkanlığı değişkenleri açısından karşılaştırılmıştır. Bu bakımdan bu araştırma betimsel nitelikli ilişkisel tarama ve nedensel karşılaştırma araştırmasıdır. Araştırma Türkiye’nin Batı Karadeniz Bölgesinde yer alan bir üniversitede Türkçe öğretmenliği bölümünde okuyan 200 Türkçe öğretmeni adayıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak 21. Yüzyıl becerileri ölçeği ve yaşam boyu öğrenme ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada verilerin analizi için frekans, yüzde, aritmetik ortalama, bağımsız gruplar için t testi, tek yönlü varyans analizi, korelasyon analizi ve regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmada Türkçe öğretmen adaylarının 21. Yüzyıl becerileri ve yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin görece yüksek olduğu bulunmuştur. 21. Yüzyıl becerilerinin cinsiyet, sınıf düzeyi, mezun oluna lise türü, lisansüstü eğitim yapma isteği ve kitap okuma alışkanlığına göre farklılaşmadığı bulunmuştur. Yaşam boyu öğrenme becerilerinin cinsiyete, lisansüstü eğitim yapma isteğine ve kitap okuma alışkanlıklarına göre farklılaştığı bulunmuştur. Türkçe öğretmen adaylarının 21. Yüzyıl becerileri ve yaşam boyu öğrenme becerileri arasında pozitif, anlamlı ve orta düzeyde ilişki bulunmuştur. 21.yüzyıl becerilerinden öğrenme ve yenilenme becerileri ile yaşam ve kariyer becerileri boyutlarının Türkçe öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenmelerinin anlamlı yordayıcıları olduğu bulunmuştur

Kaynakça

  • Anagün, Ş., S., Atalay, N., Kılıç, Z. & Yaşar, S. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 40, 160-175.
  • Arsal, Z. (2011). Life long learning tendencies of the prospective teachers in the Bologna process in turkey. ATTE Annual Conference 2011: Teachers’ Life-cycle from Initial Teacher Education to Experienced Professional (pp. 496-509). Latvia University, Riga.
  • Boe, Christoper Scott (2013). Have 21st century skills made their way to the university classroom? A study to examine the extent to which 21st century skills are being in corporated into the academic programs at a small, Private, Church related University, Master Thesis, Gardner-Webb University, North Carolinia.
  • Bulaç, E. & Kurt, M. (2019). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 125-161.
  • Cemaloğlu, N., Arslangilay, S. A., Üstündağ, M. .T & Bilasa, P. (2019). Meslek lisesi öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri öz yeterlik algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 845-874.
  • Coşkun, Y. D. (2009). Üniversite öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Demirel, M. & Akkoyunlu, B. (2010). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve bilgi okuryazarlığı özyeterlik algıları. 10 th. International Educational Technology Conference, 26-28 Nisan, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul, Proceedings Book, Volume 2, pp. 1126-1133.
  • Duymuş, Y. & Sulak, S. (2018). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri üzerinde lisans, eğitimi, cinsiyet, ve bölümün etkisi, Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi, 3(2), 58-74.
  • Ergün, S. &Cömert Özata, S. (2016). Okul öncesi öğretmenliği bölümüne devam eden öğrencilerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri, International Journal of Human Science, 13(1), 1851-1861.
  • Evin Gencel, İ. (2018). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme yeterliliklerine yönelik algıları, Eğitim ve Bilim, 38(170), 237-252.
  • Gökyer, N. & Türkoğlu, İ. (2018). Üniversite öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,28(2), 125-136.
  • Güler, Y. (2019); Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin 21. yüzyıl becerileri öz-yeterlik algıları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gür Erdoğan, D. (2014). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerine etki eden faktörler, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Karakuş, C. (2013); Meslek yüksekokulu öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme yeterlikleri, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt 2, Sayı 3, s. 26-35.
  • Karaman, D. &Aydoğmuş, U. (2018). Üniversite öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri uşak üniversitesi eşme myo’da bir uygulama, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 8(1), 23-44.
  • Kozikoğlu, İ. & Altunova, N. (2018). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine ilişkin öz-yeterlik algılarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerini yordama gücü. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 8(3), 522-531.
  • Levy, F. & Murnane, R. J. (2004).The New division of labor: how computers are creating the next job market. Princeton, NJ: Princeton University Press. MEB (2017a). Öğretmen Strateji Belgesi 2017-2023, http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_06/09140719_Strateji_Belgesi_Resmi_Gazete_sonrasY_ilan.p df adresinden 24.04.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Murat, A. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri yeterlik algıları ile stem’e yönelik tutumlarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Orhan Göksün, D. (2016.). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl öğreten becerileri ve 21. yüzyıl öğrenen becerileri arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Özgür, H. (2016). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme yeterlilikleri ve bilgi okuryazarlığı öz yeterlilikleri üzerine bir çalışma, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,12(1), 22-38.
  • Partnership for 21st Century Learning & The American Association of Colleges for Teacher Education, (2010). 21st century https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED519336.pdfadresinden 20.04.2020 tarihinde erişilmiştir. and skills in educator preparation.
  • Partnership for 21st Century Learning & The American Association of Colleges for Teacher Education, (2010); 21st century https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED519336.pdfadresinden 20.04.2020 tarihinde erişilmiştir. and skills in educator preparation.
  • Partnership for 21st Century Learning (2019). Framework for 21st Century Learning, Brief. http://static.battelleforkids.org/documents/p21/P21_Framework_Brief.pdf 15.04.2020 tarihinde erişildi.
  • Şahin, M., Akbaşlı, S. & Yanpar Yelken, T. (2010). Key Competences for life long learning: the case of prospective teachers. Educational Research and Review, 5(10), 545-556.
  • Şahin, Ü, Sarıtaş, E. & Çatalbaş, G. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.48, 374-389.
  • Tunca, N., Şahin Alkın, S. & Aydın, Ö. (2015). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 432-446.
  • Washer, P. (2007). Revisiting key skills: a practical framework for higher education. Quality in Higher Education, 13(1), 57-67.
  • Yaman, F. & Yazar, T. (2015). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin incelenmesi (diyarbakır ili örneği). Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1553-1566.
  • Zhao, Y. (2009). Catching up or leading the way: american education in the age of globalization. ASCD, Virginia.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Dilara Erdoğan Bu kişi benim

Cevat Eker Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Erdoğan, D., & Eker, C. (2020). Türkçe Öğretmen Adaylarının 21. yy Becerileri ile Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 118-148.