Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Proje Tabanlı Öğrenme Yönteminin Öğrencilerin Üst Bilişsel Farkındalık Düzeyine Etkisi

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 2, 180 - 190, 20.12.2019

Öz

Bu araştırmanın amacı, proje tabanlı öğrenme yöntemi kullanılarak yapılan öğretimin öğrencilerin üst bilişsel farkındalık düzeyine olan etkisini incelemektir. Araştırma 2018-2019 öğretim yılı bahar döneminde 6.sınıfta öğrenim gören bir deney ve bir kontrol grubu olarak toplam 54 öğrenci üzerinde 6 haftayı kapsayacak şekilde, fen bilimleri dersi ‘’vücudumuzdaki sistemler ve duyu organları’’ ünitesi öğretimi sürecinde yürütülmüştür. Araştırmada ön-test son-test kontrol gruplu model kullanılmıştır. Veri toplamak amacıyla ‘’Üst Bilişsel Farkındalık Ölçeği’’ kullanılmıştır. Ölçek araştırmanın başında ön test, araştırmanın sonunda son test olarak deney ve kontrol grubu öğrencilerine uygulanmıştır. Elde edilen verilerin ortalamalarının karşılaştırmalarında hangi istatistiklerin kullanılacağının belirlenmesi amacıyla puan dağılımları incelenmiştir. İnceleme sonucunda normal dağılan verilere bağımlı ve bağımsız gruplar için t testi, normal dağılım göstermeyen verilere Mann White U testi kullanılarak grupların ön-test son–test ortalamaları karşılaştırılmıştır. Araştırmanın sonucunda proje tabanlı öğrenme yönteminin öğrencilerin üst bilişsel farkındalık düzeyi üzerinde anlamlı derecede olumlu etkiye sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Başbay, M. & Senemoğlu, N. (2009). Projeye dayalı öğretimin akademik benlik kavramı ve derse yönelik tutuma etkisi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(25), 55-65.
  • Blumenfeld, P. C., Soloway, E., Marx, R. W., Krajcik, J. S., Guzdial, M. & Palincsar, A. (1991). Motivating project-based learning: sustaining the doing, supporting the learning, Educational Psychologist, 26(3-4), 369-398.
  • Boekaerts, M. (1997). Self-regulated learning: a new concept embraced by researchers, policy makers, educators, teachers and student. Learning and Instruction. 7(2), 161-186.
  • Börekçi, C. (2018). Proje tabanlı öğrenme ile öğrencilerin öz düzenleme ve üst biliş becerilerinin desteklenmesi. Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Eggen, P. & Kauchak, D. (2001). Educational psychology, New Jersey, USA
  • Erdem, M. & Akkoyunlu, B. (2002). İlköğretim sosyal bilgiler kapsamında beşinci sınıf öğrencileriyle yürütülen ekiple proje tabanlı öğrenme üzerine bir araştırma, İlköğretim Online E-dergi, 2-11.
  • Flavell, J. (1979). Metacognition and cognitive monitoring, American Psychological Association, 34(10), 906-911.
  • Fletcher-Flinn, M. & Snelson, H. (1997). The Relation between metalinguistic ability, social metacognition and reading: a developmental study, New Zealand Journal of Psychology, 26(1), 20-28.
  • Georghiades, P. (2004). From the general to the situated: three decades of metacognition, International Journal of Science Education, 26(3), 365-383.
  • Grant, M. M. & Branch, R. M. (2005). Project-based learning ın a middle school: tracing abilities through the artifacts of learning, International Society for Technology in Education, 38(1), 65-98.
  • Güss, D. & Wiley, B. (2007). Metacognition of problem-solving strategies in brazil, ındia, and the united states, Journal of Cognition and Culture, 7, 1-25.
  • Hartman, H. (1998). Metacognition in teaching and learning: an introduction, Instructional Science, 26, 1-3.
  • Heo, H. (2000). Theoretical underpinnings for structuring the classroom as self-regulated learning environment, Educational Technology Intentional, 2(1), 31–51
  • Hollingworth, R. & Mcloughlin, C. (2001). Developing science students metacognitive problem solving skills online, Australian Journal of Educational Technology, 17(1), 50-63.
  • Kapa, E. (2001). A metacognitive support during the process of problem solving in a computerized Environment. Educational Studies in Mathematics, 47, 317-336.
  • Karakale, S. & Saraç, S.(2007). Çocuklar için üst bilişsel farkındalık ölçeği a ve b formları: geçerlik ve güvenirlik çalışması, Türk Psikoloji Yazıları, 10 (20), 87-103.
  • Kember, D. (1995). Open learning courses for adults: a model of student progress. Educational Technology Publications Englewood Cliffs, New Jersey.
  • Kiremitçi, O. (2011). Beden eğitimi öğretmen adaylarının üst bilişsel farkındalık ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi, Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 13(1), 92-99.
  • Korkmaz, H. & Kaptan, F. (2002). Fen eğitiminde proje tabanlı öğrenme yaklaşımının ilköğretim öğrencilerinin akademik başarı, akademik benlik kavramı ve çalışma sürelerine etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 91-97.
  • Rahman, M. B. A., Daud, K. A. M., Jusoff, K. & Nik Hani, G. A. A. (2009). Project based learning (pbl) practices at politeknik kota bharu, malaysia, International Education Studies, 4(2), 140-148.
  • Sart, G. (2014). The Effects of the development of metacognition on project-based learning. procedia-social and behavioral sciences, ERPA 2014, 131-136.
  • Schraw, G. (2001). Promoting general metacognitive awareness. In H. J. Hartman (Ed.), Metacognition in learning & instruction dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers: (s. 3-16).
  • Tonbuloğlu, B. & Aslan, D. (2013). Proje tabanlı öğrenmenin bilişüstü becerileri ve öz yeterlilik algıları ile proje ürünleri üzerindeki etkisi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(23), 97-117.
  • Winne, P. H. (2001). Self-regulated learning viewed from models of information processing. In B. J. Zimmerman & D. H. Schunk (Eds.), Self-regulated learning and academic achievement: theoretical perspectives, Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, pp. 153-189.

The Impact of Project-Based Learning on Student’ Level of Metacognitive Awareness

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 2, 180 - 190, 20.12.2019

Öz

The aim of this research is to analyze the impact of teaching on students’ level of metacognitive awareness by using project-based learning method. The research has been conducted during the teaching process of the unit of “systems in our body and sense organs” in science lesson, including a 6-week-schedule and 54 students divided into an experimental and a control group of 6th graders in 2018-2019 spring term. The pretest-posttest design controlled group method is used in the research. “Metacognitive Awareness Scale” is applied in order to collect data. The scale is performed on experimental and control group students as pre-test in the beginning and as post-test in the end of the research. The variances of the scores are reviewed for the purpose of specifying which statistics is going to be used for comparing the averages of acquired data. In the end of the review; the pre-test/post-test averages of groups are compared by using T test for dependent and independent groups considering normally ranged data and Mann White U test considering not normally ranged data. In the result of the research, it is come through that project-based learning method has a great deal of positive influence on students’ level of metacognitive awareness.

Kaynakça

  • Başbay, M. & Senemoğlu, N. (2009). Projeye dayalı öğretimin akademik benlik kavramı ve derse yönelik tutuma etkisi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(25), 55-65.
  • Blumenfeld, P. C., Soloway, E., Marx, R. W., Krajcik, J. S., Guzdial, M. & Palincsar, A. (1991). Motivating project-based learning: sustaining the doing, supporting the learning, Educational Psychologist, 26(3-4), 369-398.
  • Boekaerts, M. (1997). Self-regulated learning: a new concept embraced by researchers, policy makers, educators, teachers and student. Learning and Instruction. 7(2), 161-186.
  • Börekçi, C. (2018). Proje tabanlı öğrenme ile öğrencilerin öz düzenleme ve üst biliş becerilerinin desteklenmesi. Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Eggen, P. & Kauchak, D. (2001). Educational psychology, New Jersey, USA
  • Erdem, M. & Akkoyunlu, B. (2002). İlköğretim sosyal bilgiler kapsamında beşinci sınıf öğrencileriyle yürütülen ekiple proje tabanlı öğrenme üzerine bir araştırma, İlköğretim Online E-dergi, 2-11.
  • Flavell, J. (1979). Metacognition and cognitive monitoring, American Psychological Association, 34(10), 906-911.
  • Fletcher-Flinn, M. & Snelson, H. (1997). The Relation between metalinguistic ability, social metacognition and reading: a developmental study, New Zealand Journal of Psychology, 26(1), 20-28.
  • Georghiades, P. (2004). From the general to the situated: three decades of metacognition, International Journal of Science Education, 26(3), 365-383.
  • Grant, M. M. & Branch, R. M. (2005). Project-based learning ın a middle school: tracing abilities through the artifacts of learning, International Society for Technology in Education, 38(1), 65-98.
  • Güss, D. & Wiley, B. (2007). Metacognition of problem-solving strategies in brazil, ındia, and the united states, Journal of Cognition and Culture, 7, 1-25.
  • Hartman, H. (1998). Metacognition in teaching and learning: an introduction, Instructional Science, 26, 1-3.
  • Heo, H. (2000). Theoretical underpinnings for structuring the classroom as self-regulated learning environment, Educational Technology Intentional, 2(1), 31–51
  • Hollingworth, R. & Mcloughlin, C. (2001). Developing science students metacognitive problem solving skills online, Australian Journal of Educational Technology, 17(1), 50-63.
  • Kapa, E. (2001). A metacognitive support during the process of problem solving in a computerized Environment. Educational Studies in Mathematics, 47, 317-336.
  • Karakale, S. & Saraç, S.(2007). Çocuklar için üst bilişsel farkındalık ölçeği a ve b formları: geçerlik ve güvenirlik çalışması, Türk Psikoloji Yazıları, 10 (20), 87-103.
  • Kember, D. (1995). Open learning courses for adults: a model of student progress. Educational Technology Publications Englewood Cliffs, New Jersey.
  • Kiremitçi, O. (2011). Beden eğitimi öğretmen adaylarının üst bilişsel farkındalık ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi, Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 13(1), 92-99.
  • Korkmaz, H. & Kaptan, F. (2002). Fen eğitiminde proje tabanlı öğrenme yaklaşımının ilköğretim öğrencilerinin akademik başarı, akademik benlik kavramı ve çalışma sürelerine etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 91-97.
  • Rahman, M. B. A., Daud, K. A. M., Jusoff, K. & Nik Hani, G. A. A. (2009). Project based learning (pbl) practices at politeknik kota bharu, malaysia, International Education Studies, 4(2), 140-148.
  • Sart, G. (2014). The Effects of the development of metacognition on project-based learning. procedia-social and behavioral sciences, ERPA 2014, 131-136.
  • Schraw, G. (2001). Promoting general metacognitive awareness. In H. J. Hartman (Ed.), Metacognition in learning & instruction dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers: (s. 3-16).
  • Tonbuloğlu, B. & Aslan, D. (2013). Proje tabanlı öğrenmenin bilişüstü becerileri ve öz yeterlilik algıları ile proje ürünleri üzerindeki etkisi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(23), 97-117.
  • Winne, P. H. (2001). Self-regulated learning viewed from models of information processing. In B. J. Zimmerman & D. H. Schunk (Eds.), Self-regulated learning and academic achievement: theoretical perspectives, Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, pp. 153-189.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri, Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hilal Sezer Bu kişi benim

Cevat Eker Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 30 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sezer, H., & Eker, C. (2019). Proje Tabanlı Öğrenme Yönteminin Öğrencilerin Üst Bilişsel Farkındalık Düzeyine Etkisi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 180-190.