BibTex RIS Kaynak Göster

MİKROBİYOLOJİK KAVRAMLARIN ÖĞRETİLMESİNE İLİŞKİN DERS MATERYALİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI

Yıl 2018, , 2561 - 2572, 01.01.2018
https://doi.org/10.29299/kefad.2018.19.03.021

Öz

Kavram eğitiminde temel amaç, hedeflenen kavramın öğrenciler tarafından en kolay şekilde anlaşılır halde kavranmasını sağlamaktır. Ulaşılması zor, tehlike arz eden veya yabancı dil kökenli isimlere sahip olan kavramların öğretilmesine yönelik bilimsel çalışmalar yapılmaktadır. Bu çalışmalar kavramın görselleştirilmesi, somutlaştırılması veya gündelik hayatta kullanılması ile öğrenilmesini kolaylaştırmaya yönelik olmaktadır. Teknolojinin gelişmesi ile kavram eğitiminde yeni çalışmalar ortaya çıkmaktadır. Bu çalışmanın amacı gelişen teknolojik imkanlar ile ulaşılması zor olan mikrobiyolojik kavramların öğretilmesinde kullanılacak sanal materyal hazırlamaktır. Çalışmada materyal geliştirme yöntemi kullanılmıştır. Ayrıca nitel çalışma prensibine dayanarak doküman incelemesi yapılmıştır. Literatür taraması sonucunda elde edilen resimler ve araştırmacılar tarafından doğada yapılan gözlemlerde yapılan çekimler sonucunda elde edilen veriler kullanılmıştır. Bu veriler kodlanarak betimsel olarak analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda görsel ve yazımsal özellikleri barındıracak kapsamda internet entegreli bir materyal hazırlanmıştır. Materyal mikrobiyolojik kavramların öğretilmesinin kolaylaştırılması amacıyla resim ve tanımlayıcı ifadelerle zenginleştirilmiştir. Ayrıca mikrobiyolojik kavramlara yönelik sanal kitap hazırlanmıştır. İnternet erişiminin sağlanamadığı durumlarda materyalin kullanılabilmesi için internal linkli DVD hazırlanmıştır. Sanal materyalin hazırlanması ve materyalin eğitim öğretim sürecinde kullanılmasına yönelik öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Aydın, İ. S., ve Pehlivan, A. (2010). Türkçe öğretmeni adaylarının “öğretmen” ve “öğrenci” kavramlarına ilişkin kullandıkları metaforlar. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 5(3), 818-842.
  • Baba, M., ve Öksüz, Y. (2015). The effect of the use of concept cartoons in gaining of citizenship consciousness of primary school students. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(15), 119-136. DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8866
  • Coştu, F., Beler, Ş., ve Coştu, B. (2017). Fotosentez konusunda öğrencilerin grafiksel becerileri ve karşılaştıkları güçlükler. Scientific Educational Studies, 1(1), 41-63.
  • Çakmak, Z., ve Taşkıran, C. (2014). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitime yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(5), 529-537.
  • Çelik, G. (2013). Mikrobiyolojide değişen kavramlar ve yansımaları. Antibiyotik ve Kemoterapi Dergisi, 27(Ek 2), 86-90.
  • Çokluk, Ö., Yılmaz, K., ve Oğuz, E. (2011). Nitel bir görüşme yöntemi: odak grup görüşmesi. Kuramsal Eğitim Bilim, 4(1), 95-107.
  • Demirkuş, N. (2018a). Biyolojide önemli kavramlar ders notları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi. 14.04.2018 tarihinde http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/ders/kav.htm adresinden erişilmiştir.
  • Demirkuş, N. (2018b). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı geliştirme ders notları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, 15.04.2018 tarihinde http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/ders/ömt.htm adresinden erişilmiştir.
  • Demirkuş, N. ve Gülen, S. (2017). Popüler fizik kavramları içeren görsel ders materyali geliştirme çalışması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 320-338. http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2017.12
  • Ertaş, A. (2006). Biyolojide mikroskobik yapılar ve mikroorganizmalarla ilgili önemli kavramlara ilişkin ders materyali geliştirme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, VAN.
  • Gülen, S. (2016). Tool of association concept; volume of concept. Participatory Educational Research, Special Issue 2016-II,45-50. http://dx.doi.org/10.17275/per.16.spi.2.5
  • Gülen, S. (2018). Using volume of concept in the class environment. Journal of Technology and Science Education, 8(4), 205-213. https://doi.org/10.3926/jotse.362
  • Gülen, S. ve Demirkuş, N., (2014). Güneş sistemi ve ötesi: uzay bilmecesi” ünitesinde, görsel materyalin öğrenci başarısına etkisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 1- 19.
  • Kalaycı, S. ve Bakır, E. (2018). The effect of a drill and practice software material on 6th grade students’ conceptual understandings on cell concept. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 19(2), 67-81. DOI: 10.17679/inuefd.325684
  • Karamustafaoğlu, O. (2006). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin öğretim materyallerini kullanma düzeyleri: Amasya ili örneği. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 90-101.
  • Kaya, A. (2018). Ortaöğretim öğrencilerinin atom kavramını anlama seviyelerinin tespiti. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 1-9. DOI: 10.21666/muefd.309222
  • Klopper, H. (2010). Compassion fatigue within nursing practice: A concept analysis. Nursing and Health Sciences, 12, 235–243. https://doi.org/10.1111/j.1442-2018.2010.00526.x
  • Meydan, A. ve Akdağ, H. (2011). Sosyal bilgiler dersinde öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı, özel öğretim yöntemleriyle sosyal bilgiler öğretimi (Ed: B. Tay & A. Öcal), Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Taş, E., Çepni, S. ve Kaya, E. (2012). The effects of web-supported and classical concept maps on students’ cognitive development and misconception change: a case study on photosynthesis. Energy Education Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, 4(1): 241-252
  • Taş, E., Gülen, S. Öner, Z. ve Özyürek, C. (2015).The effects of classic and web-designed conceptual change texts on the subject of water chemistry. International Electronic Journal of Elementary Education, 7(2), 263-280.
  • Tömen, U., Akdeniz, A. R., Odabaşı Çimer, S. ve Gürbüz, F. (2013). Extended worksheet developed according to 5e model based on constructivist learning approach. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 4(4), 173-183.
  • Yokuş, A. ve Koçyiğit, Ü. M. (2017). Temel mikrobiyoloji ve kimya dersinde önlisans öğrencilerinin kavram yanılgıları. 4. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sosyal ve Teknik Bilimler Kongresi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, 11-13 Mayıs, Burdur

MİKROBİYOLOJİK KAVRAMLARIN ÖĞRETİLMESİNE İLİŞKİN DERS MATERYALİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI

Yıl 2018, , 2561 - 2572, 01.01.2018
https://doi.org/10.29299/kefad.2018.19.03.021

Öz

Kaynakça

  • Aydın, İ. S., ve Pehlivan, A. (2010). Türkçe öğretmeni adaylarının “öğretmen” ve “öğrenci” kavramlarına ilişkin kullandıkları metaforlar. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 5(3), 818-842.
  • Baba, M., ve Öksüz, Y. (2015). The effect of the use of concept cartoons in gaining of citizenship consciousness of primary school students. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(15), 119-136. DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8866
  • Coştu, F., Beler, Ş., ve Coştu, B. (2017). Fotosentez konusunda öğrencilerin grafiksel becerileri ve karşılaştıkları güçlükler. Scientific Educational Studies, 1(1), 41-63.
  • Çakmak, Z., ve Taşkıran, C. (2014). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitime yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(5), 529-537.
  • Çelik, G. (2013). Mikrobiyolojide değişen kavramlar ve yansımaları. Antibiyotik ve Kemoterapi Dergisi, 27(Ek 2), 86-90.
  • Çokluk, Ö., Yılmaz, K., ve Oğuz, E. (2011). Nitel bir görüşme yöntemi: odak grup görüşmesi. Kuramsal Eğitim Bilim, 4(1), 95-107.
  • Demirkuş, N. (2018a). Biyolojide önemli kavramlar ders notları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi. 14.04.2018 tarihinde http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/ders/kav.htm adresinden erişilmiştir.
  • Demirkuş, N. (2018b). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı geliştirme ders notları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, 15.04.2018 tarihinde http://www.biyolojiegitim.yyu.edu.tr/ders/ömt.htm adresinden erişilmiştir.
  • Demirkuş, N. ve Gülen, S. (2017). Popüler fizik kavramları içeren görsel ders materyali geliştirme çalışması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 320-338. http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2017.12
  • Ertaş, A. (2006). Biyolojide mikroskobik yapılar ve mikroorganizmalarla ilgili önemli kavramlara ilişkin ders materyali geliştirme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, VAN.
  • Gülen, S. (2016). Tool of association concept; volume of concept. Participatory Educational Research, Special Issue 2016-II,45-50. http://dx.doi.org/10.17275/per.16.spi.2.5
  • Gülen, S. (2018). Using volume of concept in the class environment. Journal of Technology and Science Education, 8(4), 205-213. https://doi.org/10.3926/jotse.362
  • Gülen, S. ve Demirkuş, N., (2014). Güneş sistemi ve ötesi: uzay bilmecesi” ünitesinde, görsel materyalin öğrenci başarısına etkisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 1- 19.
  • Kalaycı, S. ve Bakır, E. (2018). The effect of a drill and practice software material on 6th grade students’ conceptual understandings on cell concept. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 19(2), 67-81. DOI: 10.17679/inuefd.325684
  • Karamustafaoğlu, O. (2006). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin öğretim materyallerini kullanma düzeyleri: Amasya ili örneği. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 90-101.
  • Kaya, A. (2018). Ortaöğretim öğrencilerinin atom kavramını anlama seviyelerinin tespiti. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 1-9. DOI: 10.21666/muefd.309222
  • Klopper, H. (2010). Compassion fatigue within nursing practice: A concept analysis. Nursing and Health Sciences, 12, 235–243. https://doi.org/10.1111/j.1442-2018.2010.00526.x
  • Meydan, A. ve Akdağ, H. (2011). Sosyal bilgiler dersinde öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı, özel öğretim yöntemleriyle sosyal bilgiler öğretimi (Ed: B. Tay & A. Öcal), Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Taş, E., Çepni, S. ve Kaya, E. (2012). The effects of web-supported and classical concept maps on students’ cognitive development and misconception change: a case study on photosynthesis. Energy Education Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, 4(1): 241-252
  • Taş, E., Gülen, S. Öner, Z. ve Özyürek, C. (2015).The effects of classic and web-designed conceptual change texts on the subject of water chemistry. International Electronic Journal of Elementary Education, 7(2), 263-280.
  • Tömen, U., Akdeniz, A. R., Odabaşı Çimer, S. ve Gürbüz, F. (2013). Extended worksheet developed according to 5e model based on constructivist learning approach. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 4(4), 173-183.
  • Yokuş, A. ve Koçyiğit, Ü. M. (2017). Temel mikrobiyoloji ve kimya dersinde önlisans öğrencilerinin kavram yanılgıları. 4. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sosyal ve Teknik Bilimler Kongresi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, 11-13 Mayıs, Burdur
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Salih Gülen Bu kişi benim

Nasip Demirkuş Bu kişi benim

Abdullah Ertaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Gülen, S., Demirkuş, N., & Ertaş, A. (2018). MİKROBİYOLOJİK KAVRAMLARIN ÖĞRETİLMESİNE İLİŞKİN DERS MATERYALİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 2561-2572. https://doi.org/10.29299/kefad.2018.19.03.021

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124