Bu çalışmadaki amaç; ortaokul öğrencilerinin okuma iç motivasyonlarını belirlemede kullanılacak bir ölçek geliştirmektir. Çalışma grubu, Malatya il merkezinde bulunan beş farklı ortaokulda öğrenim gören 461 öğrenciden oluşmaktadır. Ölçeğin yapı geçerliği kapsamında açımlayıcı AFA ve doğrulayıcı DFA faktör analizi yapılmıştır. AFA sonucunda ölçeğin on sekiz maddeden oluşan üç faktörlü ilgi, merak ve azim bir yapıya sahip olduğu ve bu üç faktörün ölçeğe ilişkin toplam varyansın %48.44’ünü açıkladığı görülmüştür. DFA sonucu elde edilen uyum iyiliği indeksleri, keşfedilen yapının mükemmel x2/df=1.78, GFI=0.95, RMSEA= 0.041 ve SRMR=0.048 uyuma sahip olduğunu göstermiştir. Ölçeğin güvenirlik çalışmaları kapsamında Cronbach Alpha ile Spearman Brown değerleri incelenmiş, hesaplanan güvenirlik kat sayılarının kabul edilebilir düzeyde α=. 85 olduğu görülmüştür. Ölçekteki maddelerin ayırt edicilik düzeyini belirlemek için düzeltilmiş madde toplam korelasyonu ile %27’lik alt-üst grupların karşılaştırılmasına yer verilmiştir. Madde analizi sonucunda ölçekteki bütün maddelerin yüksek düzeyde ayırt edici olduğu görülmüştür. Bu sonuçlar, üç faktörlü OİMÖ’nün ortaokul öğrencilerinin okuma iç motivasyonlarını değerlendirmek amacıyla kullanılabilecek geçerliği yüksek bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 20 Sayı: 1 |