BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DE “GERÇEKÇİ MATEMATİK EĞİTİMİ”NE İLİŞKİN ARAŞTIRMA EĞİLİMLERİ: TEMATİK İÇERİK ANALİZİ ÇALIŞMASI

Yıl 2019, Cilt: 20 Sayı: 2, 481 - 526, 01.05.2019

Öz

Bu araştırmada Türkiye’de Gerçekçi Matematik Eğitimine GME ilişkin araştırma eğilimlerinin tematik içerik analizi yöntemi ile belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda 2018 yıllına kadar GME’ye ilişkin Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi ve ULAKBİM veri tabanında yer alan erişime açık 33 lisans üstü tez ve lisansüstü tezlerden üretilmemiş ve tam metinlerine ulaşılabilen 5 makale araştırma kapsamına dahil edilmiştir. Bu çalışmalar yıllarına, amaçlarına, ele alınan konu alanlarına, kullanılan araştırma yöntemlerine, tercih edilen örneklem gruplarına, veri toplama araçlarına ve elde edilen sonuçlara göre ayrıntılı olarak incelenmiş ve analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları genel olarak değerlendirildiğinde, Türkiye’de GME’ye ilişkin yapılan araştırmaların 2015 yılında yoğunlaştığı belirlenmiştir. Araştırmaların birçoğunun GME ile tasarlanan bir dersin öğrenci başarısına ve öğrencilerin matematiğe yönelik tutumlarına olan etkisinin incelendiği çalışmalar üzerinde yoğunlaştığı; fakat GME’yle tasarlanan bir konu alanında öğrencilerin bilgi oluşturma ve anlamlandırma süreçlerinin incelendiği sınırlı sayıda araştırma olduğu görülmüştür. Ayrıca, GME’ye ilişkin çalışmaların genel olarak öğrenciler üzerinde yürütüldüğü, öğretmenler ve öğretmen adaylarıyla sınırlı sayıda araştırma yapıldığı belirlenmiştir. Bu doğrultuda, Türkiye’de GME’ye ilişkin yapılacak araştırmalarda, öğrencilerin matematiksel kavramlara ulaşırken nasıl bir matematikleştirme sürecinden geçtiğini ortaya koyan ve öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının GME’ye ilişkin profesyonel gelişimini destekleyen araştırmaların artırılması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akın, A. (2011). İlköğretim ikinci kademe öğrencileri için matematik öz-bildirim envanterinin geliştirilmesi ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [The development of a math self-report inventory for elementary students and the analysis in terms of various variables]. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Akkaya, R. (2010). Olasılık ve istatistik öğrenme alanındaki kavramların gerçekçi matematik eğitimi ve yapılandırmacılık kuramına göre bilgi oluşturma sürecinin incelemesi [The investigation of knowledge construction process of concepts in probability and statistical learning field according to the realistic mathematics education and constructivism theory]. Yayınlanmamış doktora tezi, Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Altun, M. (2006). Matematik öğretiminde gelişmeler [The development in mathematics teaching]. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (2), 223-238.
  • Altun M. (2008). İlköğretim ikinci kademe (6, 7 ve 8. sınıflarda) matematik öğretimi. Bursa: Aktüel Yayınları.
  • Aşkar, P. (1986). Matematik dersine yönelik likert tipi bir tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 62, 31-36.
  • Aşkar, P. and Orçan, H. (1987) The development of an attitude scale toward computers, Journal of Human Sciences, 6(2), 19-23.
  • Barnes, H. (2004). Realistic mathematics education: Eliciting alternative mathematical conceptions of learners. African Journal of Research in SMT Education, 8 (1), 53–64.
  • Baykul, Y. (1990), İlkokul beşinci sınıftan lise ve dengi okulların son sınıflarına kadar matematik ve fen derslerine karşı tutumda görülen değişmeler ve öğrenci yerleştirme sınavındaki başarı ve ilişkili olduğu düşünülen bazı faktörler. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Bonotto, C. (2005). How informal out-of-school mathematics can help students make sense of formal in-school mathematics: The case of multiplying by decimal numbers. Mathematical Thinking & Learning, 7(4), 313-344.
  • Çalık, M. and Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri [Parameters of content analysis]. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38.
  • Dede, Y. (2003). ARCS motivasyon modeli’nin öğrencilerin matematiğe yönelik motivasyonlarına etkisi [The effect of the ARCS motivation model upon the students’ motivation towards mathematics]. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(14), 173-182.
  • Duran, M. and Bekdemir, M. (2013). Görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algısıyla görsel matematik başarısının değerlendirilmesi [Evaluation of visual math literacy self-efficacy perception with visual mathematics accomplishment]. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(3), 27-40.
  • Freudenthal, H. (1983). Didactical phenomenology of mathematical structure. Dordrecht The Netherlands, Kluwer Academis Publishers.
  • Freudenthal, H. (1991). Revisiting mathematics education: China lectures. Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
  • Fauzan A., Slettenhaar D. and Plomp, T. (2002). Traditional mathematics education vs. realistic mathematics education: Hoping for changes. In P. Valero and O. Skovmose (Eds.), Proceedings of the 3rd International Mathematics Education and Society Conference. Copenhagen, Denmark: Center for Research in Learning Mathematics.
  • Gravemeijer, K. (1994). Developing realistic mathematics education. Utrecht, The Netherlands: CD-Beta press/Freudenthal Institute.
  • Gravemeijer, K. (1998). Developmental research as a research method. In J. Kilpatrick ve A. Sierpinska (Eds.), Mathematics Education as a research method (2, 277-295). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic.
  • Gravemeijer, K. and Doorman, M. (1999). Context problems in realistic mathematics education: A calculus course as an example. Educational Studies in Mathematics, 39, 111-129.
  • Hadi, S. (2002). Effective teacher professional development for implementation of realistic mathematics: Education in Indonesia. Doctoral dissertation, University of Twente, Enschede.
  • Irwin, K. C. (2001). Using everyday knowledge of decimals to enhance understanding. Journal for Research in Mathematics Education, 32(4), 399-420.
  • Julie, C. and Gierdien, M. F. (2016). Reflections on realistic mathematics education in South Africa. Proceedings of the 13th International Congress on Mathematics Education (ICME), Hamburg: Germany.
  • Kabaca, T. (2006). Limit kavramının öğretiminde bilgisayar cebiri sistemlerinin etkisi [The effect of computer algebra systems on teaching limit concept]. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karip, E. (2017). Türkiye’nin TIMMS 2015 performansı üzerine değerlendirme ve öneriler. Retrieved from: https://tedmem.org/download/turkiyenin-timss-2015-performansi-uzerine-degerlendirmeoneriler?wpdmdl=2515
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Ministry of National Education [MNE]. (2015). PISA 2015 national report. Retrieved from http://odsgm.meb.gov.tr/test/analizler/docs/PISA/PISA2015_Ulusal_Rapor.pdf
  • Ministry of National Education [MNE]. (2018). Mathematics curriculum (1st –8 th grade). Board of Education and Discipline, Ankara, Turkey.
  • Nazlıçiçek, N. and Erktin, E. (2002). İlköğretim öğretmenleri için kısaltılmış matematik tutum ölçeği. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiri Kitapçığı, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Önal N. (2013). Ortaokul öğrencilerinin matematik tutumlarına yönelik ölçek geliştirme çalışması [A study on the development of middle school students’ attitudes towards mathematics scale]. Elementary Education Online, 12(4), 938-948.
  • Papadakis, S.; Kalogiannakis, M. and Zaranis, N. (2017). Improving mathematics teaching in kindergarten with realistic mathematics education. Early Childhood Education Journal, 45(3), 369-378.
  • Pramudiani, P. (2011). Students’ learning of comparing the magnitude of one-digit and two-digit decimals using number line: a design research on decimals at grade 5 in Indonesian primary school. Doctoral dissertation, Sriwijaya University, Indonesia.
  • Streefland, L. (1991). Fractions in realistic mathematics education. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • Taşlıtarla, Ö. (1998). Matematik başarısını etkileyen faktörler [Factors effecting the success in mathematics]. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Treffers, A. (1987). Three dimensions. a model of goal and theory description in mathematics education. Netherlands, Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • Uça, S. (2014). Öğrencilerin ondalık kesirleri anlamlandırmasında gerçekçi matematik eğitimi kullanımı: Bir tasarı araştırması [The use of realistics mathematics education in students’ making sense of decimals: A design research]. Doktora Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Uğurluoğlu, E. (2008). İlköğretim öğrencilerinin matematik ve problem çözmeye ilişkin inançlar ile tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Van den Heuvel-Panhuizen, M. (2001). Realistic mathematics education as a work in progress. In F. L. Lin (Ed.), Common Sense in Mathematics Education, Proceedings of 2001 The Netherlands and Taiwan Conference on Mathematics Education (pp. 1-43). Taipei, Taiwan.
  • Van den Heuvel-Panhuizen, M. and Wijer, M. (2005) Mathematics standards and curricula in the Netherlands, ZDM, 37(4), 287-307.

Research Tendencies in Turkey on the “Realistic Mathematics Education”: A Research of Thematic Content Analysis

Yıl 2019, Cilt: 20 Sayı: 2, 481 - 526, 01.05.2019

Öz

In this research, it was aimed to determine the research tendencies in Turkey on the Realistic Mathematics Education RME with the meta-synthesis method. In accordance with this purpose, 33 postgraduate dissertations which are in The National Thesis Center of The Council of Higher Education and in ULAKBIM Turkish National Academic Network and Information Center that are open to public access and postgraduate dissertations which were written on RME and published until 2018 and 5 articles of which their full text could be accessed and were not produced from postgraduate dissertations were included in the scope of the research. These researches were examined and analyzed in detail according to their publication dates, purposes, discussed subjects, used research methods, preferred sample groups, data collection tools, and obtained results. When the results of the researches were examined generally, it was determined that researches on RME were concentrated in 2015. It was observed that most of the researches focused on the examination of the effect of a lesson that was designed with RME on the success of students and the attitudes of students towards mathematics, but there were limited number of researches which examined the knowledge creation and interpretation of students in a subject designed with RME. Furthermore, it was also determined that researches on RME were mainly conducted on students and there were a limited number of researches that were conducted on teachers and prospective teachers. Accordingly, it was concluded that it is necessary to increase the number of researches which reveals what kind of a mathematization process do the students go through while accessing mathematical conceptions and researches that support the professional development of prospective teachers towards RME for the researches which would be conducted on RME in Turkey

Kaynakça

  • Akın, A. (2011). İlköğretim ikinci kademe öğrencileri için matematik öz-bildirim envanterinin geliştirilmesi ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [The development of a math self-report inventory for elementary students and the analysis in terms of various variables]. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Akkaya, R. (2010). Olasılık ve istatistik öğrenme alanındaki kavramların gerçekçi matematik eğitimi ve yapılandırmacılık kuramına göre bilgi oluşturma sürecinin incelemesi [The investigation of knowledge construction process of concepts in probability and statistical learning field according to the realistic mathematics education and constructivism theory]. Yayınlanmamış doktora tezi, Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Altun, M. (2006). Matematik öğretiminde gelişmeler [The development in mathematics teaching]. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (2), 223-238.
  • Altun M. (2008). İlköğretim ikinci kademe (6, 7 ve 8. sınıflarda) matematik öğretimi. Bursa: Aktüel Yayınları.
  • Aşkar, P. (1986). Matematik dersine yönelik likert tipi bir tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 62, 31-36.
  • Aşkar, P. and Orçan, H. (1987) The development of an attitude scale toward computers, Journal of Human Sciences, 6(2), 19-23.
  • Barnes, H. (2004). Realistic mathematics education: Eliciting alternative mathematical conceptions of learners. African Journal of Research in SMT Education, 8 (1), 53–64.
  • Baykul, Y. (1990), İlkokul beşinci sınıftan lise ve dengi okulların son sınıflarına kadar matematik ve fen derslerine karşı tutumda görülen değişmeler ve öğrenci yerleştirme sınavındaki başarı ve ilişkili olduğu düşünülen bazı faktörler. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Bonotto, C. (2005). How informal out-of-school mathematics can help students make sense of formal in-school mathematics: The case of multiplying by decimal numbers. Mathematical Thinking & Learning, 7(4), 313-344.
  • Çalık, M. and Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri [Parameters of content analysis]. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38.
  • Dede, Y. (2003). ARCS motivasyon modeli’nin öğrencilerin matematiğe yönelik motivasyonlarına etkisi [The effect of the ARCS motivation model upon the students’ motivation towards mathematics]. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(14), 173-182.
  • Duran, M. and Bekdemir, M. (2013). Görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algısıyla görsel matematik başarısının değerlendirilmesi [Evaluation of visual math literacy self-efficacy perception with visual mathematics accomplishment]. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(3), 27-40.
  • Freudenthal, H. (1983). Didactical phenomenology of mathematical structure. Dordrecht The Netherlands, Kluwer Academis Publishers.
  • Freudenthal, H. (1991). Revisiting mathematics education: China lectures. Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
  • Fauzan A., Slettenhaar D. and Plomp, T. (2002). Traditional mathematics education vs. realistic mathematics education: Hoping for changes. In P. Valero and O. Skovmose (Eds.), Proceedings of the 3rd International Mathematics Education and Society Conference. Copenhagen, Denmark: Center for Research in Learning Mathematics.
  • Gravemeijer, K. (1994). Developing realistic mathematics education. Utrecht, The Netherlands: CD-Beta press/Freudenthal Institute.
  • Gravemeijer, K. (1998). Developmental research as a research method. In J. Kilpatrick ve A. Sierpinska (Eds.), Mathematics Education as a research method (2, 277-295). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic.
  • Gravemeijer, K. and Doorman, M. (1999). Context problems in realistic mathematics education: A calculus course as an example. Educational Studies in Mathematics, 39, 111-129.
  • Hadi, S. (2002). Effective teacher professional development for implementation of realistic mathematics: Education in Indonesia. Doctoral dissertation, University of Twente, Enschede.
  • Irwin, K. C. (2001). Using everyday knowledge of decimals to enhance understanding. Journal for Research in Mathematics Education, 32(4), 399-420.
  • Julie, C. and Gierdien, M. F. (2016). Reflections on realistic mathematics education in South Africa. Proceedings of the 13th International Congress on Mathematics Education (ICME), Hamburg: Germany.
  • Kabaca, T. (2006). Limit kavramının öğretiminde bilgisayar cebiri sistemlerinin etkisi [The effect of computer algebra systems on teaching limit concept]. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karip, E. (2017). Türkiye’nin TIMMS 2015 performansı üzerine değerlendirme ve öneriler. Retrieved from: https://tedmem.org/download/turkiyenin-timss-2015-performansi-uzerine-degerlendirmeoneriler?wpdmdl=2515
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Ministry of National Education [MNE]. (2015). PISA 2015 national report. Retrieved from http://odsgm.meb.gov.tr/test/analizler/docs/PISA/PISA2015_Ulusal_Rapor.pdf
  • Ministry of National Education [MNE]. (2018). Mathematics curriculum (1st –8 th grade). Board of Education and Discipline, Ankara, Turkey.
  • Nazlıçiçek, N. and Erktin, E. (2002). İlköğretim öğretmenleri için kısaltılmış matematik tutum ölçeği. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiri Kitapçığı, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Önal N. (2013). Ortaokul öğrencilerinin matematik tutumlarına yönelik ölçek geliştirme çalışması [A study on the development of middle school students’ attitudes towards mathematics scale]. Elementary Education Online, 12(4), 938-948.
  • Papadakis, S.; Kalogiannakis, M. and Zaranis, N. (2017). Improving mathematics teaching in kindergarten with realistic mathematics education. Early Childhood Education Journal, 45(3), 369-378.
  • Pramudiani, P. (2011). Students’ learning of comparing the magnitude of one-digit and two-digit decimals using number line: a design research on decimals at grade 5 in Indonesian primary school. Doctoral dissertation, Sriwijaya University, Indonesia.
  • Streefland, L. (1991). Fractions in realistic mathematics education. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • Taşlıtarla, Ö. (1998). Matematik başarısını etkileyen faktörler [Factors effecting the success in mathematics]. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Treffers, A. (1987). Three dimensions. a model of goal and theory description in mathematics education. Netherlands, Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • Uça, S. (2014). Öğrencilerin ondalık kesirleri anlamlandırmasında gerçekçi matematik eğitimi kullanımı: Bir tasarı araştırması [The use of realistics mathematics education in students’ making sense of decimals: A design research]. Doktora Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Uğurluoğlu, E. (2008). İlköğretim öğrencilerinin matematik ve problem çözmeye ilişkin inançlar ile tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Van den Heuvel-Panhuizen, M. (2001). Realistic mathematics education as a work in progress. In F. L. Lin (Ed.), Common Sense in Mathematics Education, Proceedings of 2001 The Netherlands and Taiwan Conference on Mathematics Education (pp. 1-43). Taipei, Taiwan.
  • Van den Heuvel-Panhuizen, M. and Wijer, M. (2005) Mathematics standards and curricula in the Netherlands, ZDM, 37(4), 287-307.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Sanem Tabak Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 20 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tabak, S. (2019). TÜRKİYE’DE “GERÇEKÇİ MATEMATİK EĞİTİMİ”NE İLİŞKİN ARAŞTIRMA EĞİLİMLERİ: TEMATİK İÇERİK ANALİZİ ÇALIŞMASI. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 481-526. https://doi.org/10.29299/kefad.2019.20.02.001

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124