BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRENCİ VE ÖĞRETİM ELEMANLARININ TARTIŞMA TUTUM VE DAVRANIŞLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ

Yıl 2004, Cilt: 5 Sayı: 2, 195 - 208, 01.05.2004

Öz

Demokratik bir etkinlik olan tartışma, insana özgüdür. Okullar, öğrencilere demokratik tartışma tutum ve davranışlarını kazandırmakla sorumludur. Bu süreçte en önemli görev öğretmenlere düşer. Öğretmenler öğrencilerine bu konuda iyi örnek olmalıdırlar. Tartışma eğitimi sürecinde sınıf içi öğretmen-öğrenci etkileşimi önemlidir. Bu çalışmada, öğrenci ve öğretim elemanlarının tartışma tutum ve davranışları arasındaki ilişki irdelenmiştir. Çalışmanın örneklemini, eğitim fakültesi öğrencileri oluşturmaktadır. Verilerin çözümünde aritmetik ortalama, eşleştirmeli örneklem t testi ve Pearson’s r korelasyon testi kullanılmıştır. Çalışmanın sonunda, öğrenci ve öğretim elemanlarının tartışma tutum ve davranışları arasında önemli farkların ve korelasyonel bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir. Ayrıca tartışmanın yöntem, amaç, süreç ve sonuç boyutları arasında pozitif ve anlamlı korelasyonel ilişki bulunmuştur.

Kaynakça

  • Aydın, M.S.,1996, Diyalojik Eğitim: İslami Bir Perspektif. Türkiye II. Eğitim Felsefesi Kongresi (23-26 Ekim). YYÜ Eğitim Fakültesi, Van, 155-163.
  • Eastman, W., J. Martin, J. Dawe, P. Gaulart and C. Dillion,1989, Civil Liberties and Human Rights in Education. Education Canada. 29 (2), 20-23.
  • Englund, T., 2000, Rethinking Democracy and Education: Towards an Education of Deliberative Citizens. Journal of Curriculum Studies. 32 (2), 305-313.
  • Flowers, N. and Shiman, D.A., 1997, Teacher Education and the Human Rights Vision. Human Rights Education For The Twenty-First Century. Philadelphia: Unıversity of Pensilvanya Press, 161-175.
  • Howard, V. A. ve Barton, J. H., 1998, Tartışma Sanatı. (Çev. Gökçen Ezber). İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Kıncal, R.Y., 2000a, Ailenin Eğitimsel Fonksiyonları. 3. baskı, Erzurum: Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi.
  • Kıncal, R.Y., 2000b, İlköğretim Öğretmenlerinin Davranışlarının Demokratiklik Düzeyi. II. Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu (10-12 Mayıs). Çanakkale, 432-437.
  • Lee, K.-W.L., N. Goh, L. Chia, Christine Chin, L. Tan., May 2000, Science Teachers and Problem Solving in Elemantary Schools in Singapore. Research in Science and Technological Education. 1 (18), 113- 126.
  • Lewin, B., 1998, The Educational Requirement for Democracy. Curriculum Inquiry. 28 (1), 57-79.
  • Mendel-Reyes, M., Spring 1998, A Pedagogy for Citizenship: Service Learning and Democratic Education. New Directions for Teaching and Learning. (73), 31-38.
  • Menter, I. and Walker, M., 2000, How Would a Well-Educated Young Citizen React of The Parameters of Current Models of Citizenship Education. The Curriculum Journal. 11 (1), 101-106.
  • Sanders, J.A. and Wiseman, R.L. Winter, 1994, Does Teaching argumentation Facilitate Critical Thinking?. Communication Reports. 7 (1), 27-36.
  • Senemoğlu, N., 1997, Gelişim Öğrenme ve Öğretim, Ankara: HÜEF Yayınları.
  • Touraine, A., 2000, Eşitliklerimiz ve Farklıklarımızla Birlikte Yaşayabilecek miyiz? (Çev. Olçay Kunal). Yayınları.
  • Yeşil, R., 2004a, Tartışma Eğitiminde Okul ve Öğretmenin Rolü, (Editör: Gürsel, M.), Eğitime İlişkin Çeşitlemeler, Konya:Eğitim Kitabevi.
  • ……….., 2004b, Tartışmanın Gerekliliği ve Toplumsal Yaşama Yansıması. Çağdaş Eğitim Dergisi. (310), 20-26.
  • ……….., 2001, İlköğretim düzeyinde okul ve ailenin demokratik davranışlar kazandırmadaki etkisi, Yayınlanmamış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • ………., 2002, Okul ve Ailede İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitimi. Ankara: Nobel Yayınevi.

THE RELATION BETWEEN THE DISCUSSION ATTITUDES AND BEHAVIORS OF INSTRUCTORS AND STUDENTS

Yıl 2004, Cilt: 5 Sayı: 2, 195 - 208, 01.05.2004

Öz

The discussion, a democratic activity, is peculiar to human. The schools are responsible for supplying democratic discussion attitudes and behaviors to the students. The most important duty of this process belongs to teachers. The teachers must be a good model to their students in this matter. Interaction of the teachers and the students in the classroom is very important in the process of the discussion education. In this research it was investigated the relations between the instructors’ and their students’ discussion attitudes and behaviors. The examplification in the research was occupied by the students in the faculty of education. To analyze the data, arithmetic mean, paired sample t test and Pearson’s r correlation test were used. At the end of the study, the difference between attitudes and behaviors of the instructors and the students were found significant. Also there was a significant correlation between them. Besides, it was found positive and significant correlation among different dimensions of discussion, method, goal, process and result

Kaynakça

  • Aydın, M.S.,1996, Diyalojik Eğitim: İslami Bir Perspektif. Türkiye II. Eğitim Felsefesi Kongresi (23-26 Ekim). YYÜ Eğitim Fakültesi, Van, 155-163.
  • Eastman, W., J. Martin, J. Dawe, P. Gaulart and C. Dillion,1989, Civil Liberties and Human Rights in Education. Education Canada. 29 (2), 20-23.
  • Englund, T., 2000, Rethinking Democracy and Education: Towards an Education of Deliberative Citizens. Journal of Curriculum Studies. 32 (2), 305-313.
  • Flowers, N. and Shiman, D.A., 1997, Teacher Education and the Human Rights Vision. Human Rights Education For The Twenty-First Century. Philadelphia: Unıversity of Pensilvanya Press, 161-175.
  • Howard, V. A. ve Barton, J. H., 1998, Tartışma Sanatı. (Çev. Gökçen Ezber). İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Kıncal, R.Y., 2000a, Ailenin Eğitimsel Fonksiyonları. 3. baskı, Erzurum: Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi.
  • Kıncal, R.Y., 2000b, İlköğretim Öğretmenlerinin Davranışlarının Demokratiklik Düzeyi. II. Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu (10-12 Mayıs). Çanakkale, 432-437.
  • Lee, K.-W.L., N. Goh, L. Chia, Christine Chin, L. Tan., May 2000, Science Teachers and Problem Solving in Elemantary Schools in Singapore. Research in Science and Technological Education. 1 (18), 113- 126.
  • Lewin, B., 1998, The Educational Requirement for Democracy. Curriculum Inquiry. 28 (1), 57-79.
  • Mendel-Reyes, M., Spring 1998, A Pedagogy for Citizenship: Service Learning and Democratic Education. New Directions for Teaching and Learning. (73), 31-38.
  • Menter, I. and Walker, M., 2000, How Would a Well-Educated Young Citizen React of The Parameters of Current Models of Citizenship Education. The Curriculum Journal. 11 (1), 101-106.
  • Sanders, J.A. and Wiseman, R.L. Winter, 1994, Does Teaching argumentation Facilitate Critical Thinking?. Communication Reports. 7 (1), 27-36.
  • Senemoğlu, N., 1997, Gelişim Öğrenme ve Öğretim, Ankara: HÜEF Yayınları.
  • Touraine, A., 2000, Eşitliklerimiz ve Farklıklarımızla Birlikte Yaşayabilecek miyiz? (Çev. Olçay Kunal). Yayınları.
  • Yeşil, R., 2004a, Tartışma Eğitiminde Okul ve Öğretmenin Rolü, (Editör: Gürsel, M.), Eğitime İlişkin Çeşitlemeler, Konya:Eğitim Kitabevi.
  • ……….., 2004b, Tartışmanın Gerekliliği ve Toplumsal Yaşama Yansıması. Çağdaş Eğitim Dergisi. (310), 20-26.
  • ……….., 2001, İlköğretim düzeyinde okul ve ailenin demokratik davranışlar kazandırmadaki etkisi, Yayınlanmamış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • ………., 2002, Okul ve Ailede İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitimi. Ankara: Nobel Yayınevi.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Rüştü Yeşil Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2004
Yayımlandığı Sayı Yıl 2004 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yeşil, R. (2004). ÖĞRENCİ VE ÖĞRETİM ELEMANLARININ TARTIŞMA TUTUM VE DAVRANIŞLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 195-208.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124