BibTex RIS Kaynak Göster

FİZİK LABORATUVARINA YÖNELİK BİR TUTUM ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ VE ÖĞRETMEN ADAYLARININ FİZİK LABORATUVARINA YÖNELİK TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2004, Cilt: 5 Sayı: 2, 317 - 327, 01.05.2004

Öz

Bu çalışmanın amacı, fen bilgisi öğretmenliği programında öğrenim gören öğretmen adaylarının fizik laboratuvarına yönelik tutumlarını tespit etmek için geçerli ve güvenilir bir tutum ölçeği geliştirmektir. Ölçeği geliştirme aşamasında, mevcut olan tutum ölçekleri incelendikten sonra uzman görüşleri de alınarak oluşturulan tutum maddeleri, çeşitli aşamalardan geçerek en son halini almıştır. Geliştirme aşamasında ölçeğin örneklemini, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümünde okuyan toplam 318 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Ölçekte, 19’u olumlu, 17’si olumsuz olmak üzere toplam 36 tutum maddesi bulunmaktadır. Faktör analizi yapılarak son halini alan tutum ölçeğinin Cronbach- Alfa iç tutarlık katsayısı α = 0, 8930 olarak bulunmuştur. 5’li likert türünde olan ölçek ile, öğretmen adaylarından fizik laboratuvarına yönelik görüşlerini ifade etmeleri istenmiştir. Öğretmen adaylarının tutum ölçeğine verdikleri cevaplar doğrultusunda veriler SPSS programı yardımıyla analiz edilmiş ve öğretmen adaylarının fizik laboratuvarına yönelik tutumları değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • Altıparmak, M., 2001, Biyoloji Öğretiminde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Laboratuvara Yönelik Tutum ve Başarı Üzerine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Baykul, Y., 1990, İlkokul Beşinci Sınıftan Lise ve Dengi Okulların Son Sınıfına Kadar Matematik ve Fen Derslerine Karşı Tutumda Görülen Değişmeler ve Öğrenci Seçme Sınavındaki Başarı İle İlişkili Olduğu Düşünülen Bazı Faktörler. Ankara: ÖSYM yayınları. 1.
  • Berberoğlu, G., 1990, Kimyaya İlişkin Tutumların Ölçülmesi. Eğitim ve Bilim. 14 (76).
  • Binbaşıoğlu, C., 1995, Eğitim Psikolojisi. Ankara: Yargıcı matbaası.
  • Büyüköztürk, Ş. 2002, Faktör Analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 32: 470-483
  • Duatepe, A. ve Çilesiz, Ş., 1999, Matematik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16, 45-52.
  • Ekici, G., 2002, Biyoloji Öğretmenlerinin Laboratuvarı Dersine Yönelik Tutum Ölçeği (BÖLDYTÖ). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22, 62-66
  • Freedman, J., Sears, D., Carlsmith M., 1993, Sosyal Psikoloji, Ankara: İmge Yayınevi.
  • Gürdal, A., Şahin, F. ve Macaroğlu, E., 1996, İlköğretimin İkinci Kademe Öğrencileri İçin Fen Bilgisi Tutum Ölçeği. Öneri, 1, 5.
  • Kağıtçıbaşı, Ç., 1988, İnsan ve İnsanlar, İstanbul: Evrim Basım Yayım dağıtım, 7. basım.
  • Karasar, N., 1999, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Anı yayıncılık, 9. basım.
  • Kocabaş, A., 1997, Temel Eğitim II. Kademe Öğrencileri İçin Müziğe İlişkin Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 13, 141-145.
  • Özyürek, A., Eryılmaz, A., 2001, Öğrencilerin Fizik Derslerine Yönelik Tutumlarını Etkileyen Etmenler, Eğitim ve Bilim, 26 (120).
  • Selvi, K., 1996, Tutumların Ölçülmesi ve Program Değerlendirme. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6 (2), 39-53.
  • Sezgin, G. ve arkadaşları., 2002, Fizik Eğitiminde Projeye Dayalı Laboratuvar Çalışmalarına Yönelik Öğrenci Tutumları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 59- 63.
  • Şimşek, N., 2002, Kimya Eğitimine Yönelik Bir Tutum Ölçeği Hazırlanması ve Buna Yönelik Çeşitli Değerlendirmelerin Yapılması, Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Tavşacıl, E., 2002, Tutumların Ölçülmesi ve SPSS İle Veri Analizi, Ankara: Nobel yayıncılık.
  • Turgut, M. F. ve Baykul, Y., 1992, Ölçme Teknikleri, Ankara: ÖSYM Yayınları, 1.
  • Tyler, L. E., 1971, Test and Measurement, Second Edition Prentice- Hall.

THE DEVELOPMENT OF ATTITUDE SCALE FOR PHYSICS LABORATORY AND THE ASSESSMENT OF PRESERVICE TEACHERS’ ATTITUDES TOWARDS PHYSICS LABORATORY

Yıl 2004, Cilt: 5 Sayı: 2, 317 - 327, 01.05.2004

Öz

The aim of this study is to develop a reliable and valid attitude scale in order to assess primary science preservice teachers’ attitudes towards physics laboratory. The attitude factors were developed by comparing existing attitudes scales and discussing with experts on the field. The sample related to the development phase of the scale consists of 318 science pre-service teachers studying in the Department of primary science education at the Faculty of education, Kırsehir at Gazi University. There are 19 positive and 17 negative attitude factors in the scale. The Cronbach-Alpha internal integrity coefficient of the final version of the scale was found to be 0.8930 after factor analysis was carried out. Science pre- service teachers’ attitudes towards physics laboratory were explored by a five point Likert scale. The data were analyzed by SPSS software and were evaluated at their attitudes towards physics laboratory

Kaynakça

  • Altıparmak, M., 2001, Biyoloji Öğretiminde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Laboratuvara Yönelik Tutum ve Başarı Üzerine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Baykul, Y., 1990, İlkokul Beşinci Sınıftan Lise ve Dengi Okulların Son Sınıfına Kadar Matematik ve Fen Derslerine Karşı Tutumda Görülen Değişmeler ve Öğrenci Seçme Sınavındaki Başarı İle İlişkili Olduğu Düşünülen Bazı Faktörler. Ankara: ÖSYM yayınları. 1.
  • Berberoğlu, G., 1990, Kimyaya İlişkin Tutumların Ölçülmesi. Eğitim ve Bilim. 14 (76).
  • Binbaşıoğlu, C., 1995, Eğitim Psikolojisi. Ankara: Yargıcı matbaası.
  • Büyüköztürk, Ş. 2002, Faktör Analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 32: 470-483
  • Duatepe, A. ve Çilesiz, Ş., 1999, Matematik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16, 45-52.
  • Ekici, G., 2002, Biyoloji Öğretmenlerinin Laboratuvarı Dersine Yönelik Tutum Ölçeği (BÖLDYTÖ). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22, 62-66
  • Freedman, J., Sears, D., Carlsmith M., 1993, Sosyal Psikoloji, Ankara: İmge Yayınevi.
  • Gürdal, A., Şahin, F. ve Macaroğlu, E., 1996, İlköğretimin İkinci Kademe Öğrencileri İçin Fen Bilgisi Tutum Ölçeği. Öneri, 1, 5.
  • Kağıtçıbaşı, Ç., 1988, İnsan ve İnsanlar, İstanbul: Evrim Basım Yayım dağıtım, 7. basım.
  • Karasar, N., 1999, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Anı yayıncılık, 9. basım.
  • Kocabaş, A., 1997, Temel Eğitim II. Kademe Öğrencileri İçin Müziğe İlişkin Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 13, 141-145.
  • Özyürek, A., Eryılmaz, A., 2001, Öğrencilerin Fizik Derslerine Yönelik Tutumlarını Etkileyen Etmenler, Eğitim ve Bilim, 26 (120).
  • Selvi, K., 1996, Tutumların Ölçülmesi ve Program Değerlendirme. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6 (2), 39-53.
  • Sezgin, G. ve arkadaşları., 2002, Fizik Eğitiminde Projeye Dayalı Laboratuvar Çalışmalarına Yönelik Öğrenci Tutumları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 59- 63.
  • Şimşek, N., 2002, Kimya Eğitimine Yönelik Bir Tutum Ölçeği Hazırlanması ve Buna Yönelik Çeşitli Değerlendirmelerin Yapılması, Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Tavşacıl, E., 2002, Tutumların Ölçülmesi ve SPSS İle Veri Analizi, Ankara: Nobel yayıncılık.
  • Turgut, M. F. ve Baykul, Y., 1992, Ölçme Teknikleri, Ankara: ÖSYM Yayınları, 1.
  • Tyler, L. E., 1971, Test and Measurement, Second Edition Prentice- Hall.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Hasret Nuhoğlu Bu kişi benim

Necati Yalçın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2004
Yayımlandığı Sayı Yıl 2004 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Nuhoğlu, H., & Yalçın, N. (2004). FİZİK LABORATUVARINA YÖNELİK BİR TUTUM ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ VE ÖĞRETMEN ADAYLARININ FİZİK LABORATUVARINA YÖNELİK TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 317-327.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124