BibTex RIS Kaynak Göster

ÇOCUKLARDA SOSYO-EKONOMİK DÜZEYİN FİZİKSEL UYGUNLUĞA ETKİSİNİN AAHPERD FİZİKSEL UYGUNLUK TEST BATARYASI İLE DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2004, Cilt: 5 Sayı: 1, 10 - 23, 01.01.2004

Öz

Bu çalışmada amaç 8-10 yaşları arasındaki erkek çocuklarda sosyo-ekonomik düzeyin fiziksel uygunluğa etkisinin AAHPERD American Alliance for Health, Physical Education, Recreation and Dance test bataryası ile araştırılmasıdır. Araştırmaya Mili Eğitim Bakanlığı’na bağlı devlet okullarından 295, özel okullardan 271 olmak üzere toplam 566 sağlıklı öğrenci denek olarak katılmıştır Araştırmada sosyo-ekonomik düzeyin belirlenmesinde sosyo-ekonomik yapı göstergeleri olan anne ve baba eğitimi, çocuk sayısı, yaşam çevresi, kendine ait odaya sahip olma durumu ve aile gelir düzeyinden yararlanılmıştır. Ölçüm ve test sıralaması vücut ağırlığı ölçümü, boy uzunluğu ölçümü, otur-eriş testi, skinfold ölçümleri, mekik çekme testi, barfikste kol çekme testi ve 1 mil koş-yürü testi şeklinde olmuştur. Verilerin istatistiksel analizinde öğrencilerin AAHPERD testlerine yönelik ortalama, satandart sapma, maksimum ve minimum değerleri alınmış; sosyo-ekonomik düzey ile AAHPERD testlerine yönelik ilişkilerin değerlendirilmesinde Korelasyon Analizi Pearson testi uygulanmış ve değerlendirilmiştir. Sonuç olarak, sosyo-ekonomik düzeyin çocukların fiziksel uygunluklarını etkilediği bulunmuş; dolayısıyla 8, 9 ve 10 yaş çocuklarda yüksek sosyo-ekonomik düzeye sahip olanların, düşük seviyedekilere oranla, skinfold toplamları ve mekik çekme açısından kuvvet özelikleri; düşük sosyo-ekonomik düzeye sahip olanların ise, yüksek seviyedekilere oranla, esneklik, barfikste kol çekme açısından kuvvet ve kardiyovasküler dayanıklılık özellikleri yüksek olabilir.

Kaynakça

  • Açıkada, C. ve Ergen, E., 1990 Bilim ve Spor, TEK Ofset Matbaacılık, Ankara.
  • Açkurt, F. ve Wetherilt, H., 1991, Türk Okul Çağı Çocuklarının Büyüme-Gelişme Durumlarının Amerikan Normlarına Göre Değerlendirilmesi, Beslenme ve Diyet Dergisi, 20, 21-30.
  • Akgün, S. H., 1997, Sosyo-Ekonomik Yönden Farklı Öğrencilerinin Fizik Büyüme Durumları ve Etkileyen Bazı Faktörlerin Araştırılması, Bilim Uzmanlığı Tezi, H.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bağırgan, T., 1990, Hentbolde Antrenman, Bağırgan Yayımevi, Ankara.
  • Baltacı, G., Un, N., Tunay, V., Besler, A., ve Gerçekler, S., 2003, Comparison of Three Different Sit and Reach Tests for Measurement of Hamstring Flexibility in Female University Students, Br J Sports Med., 37 (1), 59-61.
  • Bernink, M. J. E., Erich, W. B. M., Peltenburg, A. L., Zonderland, M. L. and Huisveld, I. A., 1983, Height, Body Composition, Biological Maturation and Training in Relation to Socio-Economic Status in Girls Gymnasts, Swimmers and Controls, Growth, 47, 1-12.
  • Beunen, G., Malina, R. M., Ostin, M., Renson, R., Simons, J. and Vangerven, D., 1983, Fatness, Growth and Motor Fitness of Belgian Boys 12 Throught 20 Years of Age, Hum. Biol., 55, 599-614.
  • Corbin, C. B., and Pangrazi, R. P., 1992, Are American Children and Youth Fit, Research Quarterly for Exercise and Sport, 63 (2), 96-106.
  • Çetin, A. K., Karavuş, M., Mega, E., Şahin, M., Kutanış, R., İşleri, M. ve Bayramgürler, B., 1995, Biri Özel Biri Devlete Ait İki öğrencilerinde Büyüme Gelişme Durumunun Karşılaştırılması, Beslenme ve Diyet Dergisi, 24 (2), 215-227.
  • Goslin, B. R., and Burden, S. B., 1986, Physical Fitness of South African School Children, J. Sports Med., 26, 128-136.
  • Güneyli, U., 1986, Ankara’nın Sosyo- Ekonomik Yönden Farklı Semtlerinde Bulunan Beslenme Durumları Konusunda Bir Araştırma, Beslenme ve Diyet Dergisi, 15, 31-45.
  • Gürses, A.E., 1993, Farklı Sosyo-Ekonomik Düzey Çocuklarının Motorik Özelliklerinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, M.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • İlçin, E., Toksöz, P., Mete, Ö. ve Çelik, Y., 1987, Farklı Sosyo-Ekonomik Düzeyde Bulunan beslenme Durumları üzerine Bir Araştırma, Beslenme ve Diyet Dergisi, 16 (1), 7-16.
  • Johnson, B. L., and Nelson, J. K., 1974, Practical Measurements for Evaluation in Physical Education, Second Edition, Burgess Publishing Company, USA.
  • Karadeniz, Y., 2001, Spor Yapan ve Yapmayan İlköğretim Öğrencilerinin Fiziksel Uygunluklarının Belirlenmesi ve Analizi, Yüksek Lisans Tezi, K.T.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Krobhholz, H., 1997, Physical Performance in Relation to Age, Sex, Social Class and Sport Activities in Kindergarten and Elementary School, Perceptual and Motor Skills, 84, 1168-1170.
  • Kutlay, E., Tok, M. İ., Dost, S. ve Karagöz, M. E., 1992, Yüksek Öğretim Kurumlarında Beden Eğitimi Dersleri ve Faaliyetlerinin Spor Yönetimi ve Organizasyonu Açısından Öğrenci ve Yöneticilerin Karşılaştırmalı Görüş ve Düşünceleri, II. Ulusal Spor Bilimleri Kongresi, 610-617, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Malina, R. M. and Bouchard, C., 1991, Growth, Maturation and Physical Activity, Human Kinetics Books, 391- 414.
  • Morrow, J. R., Jackson, A. W., Disch, J. G., and Mood, D. P., 2000, Measurement and Evaluation in Human Performance, Second Edition, Human Kinetics, USA.
  • Oğuz, H., 1998, Bursa İlinde Farklı Sosyo- Ekonomik Düzeye Sahip Ailelerin 8, 9 ve 10 Yaş Grubu Çocukların Fiziksel Performans ve Antropometrik Özelliklerinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, U.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Öztürk, M., 1988, Spor Yapmayan 11-12 Yaş Grubu Çocukların Eurofit Test Sonuçlarıyla Yapısal Komponentlerinin Karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, M.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Perez, G. E. N., D’angelo, C. P., and Zabala, R. D., 1991, Physical Fitness in Children and Adolescents from Differing Socioecomomic Strata, in Shephard R.J., Parizkova, J. (Eds) Human Growth, Physical Fitness and Nutrition, Med. Sport Sci. Basel, Karger, 31, 80-98.
  • Sallis, J. F., 1993, Epidemiology of Phsical Activity and Fitness in Children and Adolescents, Critical reviews in Food Science and Nutrition, 33 (4 / 5), 403- 408.
  • Silverstone, J. T., Gordon, R. P. and Stunkard, A. J., 1969, Social Factors in Obesity in London, Practitioner, 202, 682-688.
  • Şipal, M. C., 1989, Eurofit Bedensel Yetenek Testleri El Kitabı, Başbakanlık GSGM Yayınları, Yayın No: 78, Ankara.
  • Tamer, K., 2000, Sporda Fiziksel-Fizyolojik Performansın Ölçülmesi ve Değerlendirilmesi, Geliştirilmiş 2. Baskı, Bağırgan Yayımevi, Ankara.
  • Tekelioğlu, A., 1999, Physical Fitness of Girls and Boys Aged 11-13 Years Attending to Government School and Private School. Doktoral Dissertation, G.Ü. Institute of Medical Sciences, Ankara.
  • Temel, F., Avcı, N., Ersoy, Ö. ve Turla, A., 1999, Farklı Sosyo-Ekonomik Düzeylerdeki 0-6 Yaş Çocukların Fiziksel Gelişimlerinin İncelenmesi,Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, IV (3), 43-50.
  • Trimmer, R. ve Trimmer, J., 2003, Fitness Testing in Schools: American Alliance for health, Physical Education, Recreation and Dance (AAHPERD) “Physical Best” Test, USA. http://www.sportsci.org/encyc/drafts/Fitnes s_AAHPERD.doc
  • Zorba, E., 2001, Fiziksel Uygunluk, Gazi Kitapevi,Muğla.

THE EVALUATION OF THE IMPACT OF SOCIO-ECONOMIC LEVEL ON THE PHYSICAL FITNESS IN BOYS BY USING AAHPERD TEST BATTERY

Yıl 2004, Cilt: 5 Sayı: 1, 10 - 23, 01.01.2004

Öz

The aim of this study was to investigate the impact of socio-economic level on the physical fitness in boys from 8 to 10 years-olds by using AAHPERD American Alliance For Health, Physical Education, Recreation And Dance test battery. The number of the participants in the study was 566 students; 295 students from state schools of The Ministry of National Education and 271 students from private schools. In the identification of socio-economic level of the participants in the study, level of education of parents, the number of the children in the family, the living environment, whether the children have their own rooms in at home, and the level of income of the family, which are socio-economic criteria, were taken into consideration. The order of testing and measurement was as follows: the measurement of weight, the measurement of height, sit-and-reach test, skin-fold measurement, sit-up test, pull-up test and 1 mile run-and-walk test. At the statistical analyses of the data the mean, standard deviation, maximum and minimum values of AAHPERD tests applied to the subjects were obtained and Correlation Analyses Pearson tests were used for the evaluation of the relationship among the AAHPERD tests and socio-economic level of the participants,. As a result, it was found that the socio-economic level had an impact on physical fitness of the student; and that in boys from 8 to 10 years-olds who had a higher socio-economic level, the sum of skinfold values and the strength of sit-up were higher compared to those obtained from the boys who had a lower socio-economic level; and that the boys who had a lower socio-economic level yielded higher values of flexibility, strength in pull-up and cardiovascular endurance

Kaynakça

  • Açıkada, C. ve Ergen, E., 1990 Bilim ve Spor, TEK Ofset Matbaacılık, Ankara.
  • Açkurt, F. ve Wetherilt, H., 1991, Türk Okul Çağı Çocuklarının Büyüme-Gelişme Durumlarının Amerikan Normlarına Göre Değerlendirilmesi, Beslenme ve Diyet Dergisi, 20, 21-30.
  • Akgün, S. H., 1997, Sosyo-Ekonomik Yönden Farklı Öğrencilerinin Fizik Büyüme Durumları ve Etkileyen Bazı Faktörlerin Araştırılması, Bilim Uzmanlığı Tezi, H.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bağırgan, T., 1990, Hentbolde Antrenman, Bağırgan Yayımevi, Ankara.
  • Baltacı, G., Un, N., Tunay, V., Besler, A., ve Gerçekler, S., 2003, Comparison of Three Different Sit and Reach Tests for Measurement of Hamstring Flexibility in Female University Students, Br J Sports Med., 37 (1), 59-61.
  • Bernink, M. J. E., Erich, W. B. M., Peltenburg, A. L., Zonderland, M. L. and Huisveld, I. A., 1983, Height, Body Composition, Biological Maturation and Training in Relation to Socio-Economic Status in Girls Gymnasts, Swimmers and Controls, Growth, 47, 1-12.
  • Beunen, G., Malina, R. M., Ostin, M., Renson, R., Simons, J. and Vangerven, D., 1983, Fatness, Growth and Motor Fitness of Belgian Boys 12 Throught 20 Years of Age, Hum. Biol., 55, 599-614.
  • Corbin, C. B., and Pangrazi, R. P., 1992, Are American Children and Youth Fit, Research Quarterly for Exercise and Sport, 63 (2), 96-106.
  • Çetin, A. K., Karavuş, M., Mega, E., Şahin, M., Kutanış, R., İşleri, M. ve Bayramgürler, B., 1995, Biri Özel Biri Devlete Ait İki öğrencilerinde Büyüme Gelişme Durumunun Karşılaştırılması, Beslenme ve Diyet Dergisi, 24 (2), 215-227.
  • Goslin, B. R., and Burden, S. B., 1986, Physical Fitness of South African School Children, J. Sports Med., 26, 128-136.
  • Güneyli, U., 1986, Ankara’nın Sosyo- Ekonomik Yönden Farklı Semtlerinde Bulunan Beslenme Durumları Konusunda Bir Araştırma, Beslenme ve Diyet Dergisi, 15, 31-45.
  • Gürses, A.E., 1993, Farklı Sosyo-Ekonomik Düzey Çocuklarının Motorik Özelliklerinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, M.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • İlçin, E., Toksöz, P., Mete, Ö. ve Çelik, Y., 1987, Farklı Sosyo-Ekonomik Düzeyde Bulunan beslenme Durumları üzerine Bir Araştırma, Beslenme ve Diyet Dergisi, 16 (1), 7-16.
  • Johnson, B. L., and Nelson, J. K., 1974, Practical Measurements for Evaluation in Physical Education, Second Edition, Burgess Publishing Company, USA.
  • Karadeniz, Y., 2001, Spor Yapan ve Yapmayan İlköğretim Öğrencilerinin Fiziksel Uygunluklarının Belirlenmesi ve Analizi, Yüksek Lisans Tezi, K.T.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Krobhholz, H., 1997, Physical Performance in Relation to Age, Sex, Social Class and Sport Activities in Kindergarten and Elementary School, Perceptual and Motor Skills, 84, 1168-1170.
  • Kutlay, E., Tok, M. İ., Dost, S. ve Karagöz, M. E., 1992, Yüksek Öğretim Kurumlarında Beden Eğitimi Dersleri ve Faaliyetlerinin Spor Yönetimi ve Organizasyonu Açısından Öğrenci ve Yöneticilerin Karşılaştırmalı Görüş ve Düşünceleri, II. Ulusal Spor Bilimleri Kongresi, 610-617, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Malina, R. M. and Bouchard, C., 1991, Growth, Maturation and Physical Activity, Human Kinetics Books, 391- 414.
  • Morrow, J. R., Jackson, A. W., Disch, J. G., and Mood, D. P., 2000, Measurement and Evaluation in Human Performance, Second Edition, Human Kinetics, USA.
  • Oğuz, H., 1998, Bursa İlinde Farklı Sosyo- Ekonomik Düzeye Sahip Ailelerin 8, 9 ve 10 Yaş Grubu Çocukların Fiziksel Performans ve Antropometrik Özelliklerinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, U.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Öztürk, M., 1988, Spor Yapmayan 11-12 Yaş Grubu Çocukların Eurofit Test Sonuçlarıyla Yapısal Komponentlerinin Karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, M.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Perez, G. E. N., D’angelo, C. P., and Zabala, R. D., 1991, Physical Fitness in Children and Adolescents from Differing Socioecomomic Strata, in Shephard R.J., Parizkova, J. (Eds) Human Growth, Physical Fitness and Nutrition, Med. Sport Sci. Basel, Karger, 31, 80-98.
  • Sallis, J. F., 1993, Epidemiology of Phsical Activity and Fitness in Children and Adolescents, Critical reviews in Food Science and Nutrition, 33 (4 / 5), 403- 408.
  • Silverstone, J. T., Gordon, R. P. and Stunkard, A. J., 1969, Social Factors in Obesity in London, Practitioner, 202, 682-688.
  • Şipal, M. C., 1989, Eurofit Bedensel Yetenek Testleri El Kitabı, Başbakanlık GSGM Yayınları, Yayın No: 78, Ankara.
  • Tamer, K., 2000, Sporda Fiziksel-Fizyolojik Performansın Ölçülmesi ve Değerlendirilmesi, Geliştirilmiş 2. Baskı, Bağırgan Yayımevi, Ankara.
  • Tekelioğlu, A., 1999, Physical Fitness of Girls and Boys Aged 11-13 Years Attending to Government School and Private School. Doktoral Dissertation, G.Ü. Institute of Medical Sciences, Ankara.
  • Temel, F., Avcı, N., Ersoy, Ö. ve Turla, A., 1999, Farklı Sosyo-Ekonomik Düzeylerdeki 0-6 Yaş Çocukların Fiziksel Gelişimlerinin İncelenmesi,Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, IV (3), 43-50.
  • Trimmer, R. ve Trimmer, J., 2003, Fitness Testing in Schools: American Alliance for health, Physical Education, Recreation and Dance (AAHPERD) “Physical Best” Test, USA. http://www.sportsci.org/encyc/drafts/Fitnes s_AAHPERD.doc
  • Zorba, E., 2001, Fiziksel Uygunluk, Gazi Kitapevi,Muğla.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Dursun Güler Bu kişi benim

Mehmet Günay Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2004
Yayımlandığı Sayı Yıl 2004 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güler, D., & Günay, M. (2004). ÇOCUKLARDA SOSYO-EKONOMİK DÜZEYİN FİZİKSEL UYGUNLUĞA ETKİSİNİN AAHPERD FİZİKSEL UYGUNLUK TEST BATARYASI İLE DEĞERLENDİRİLMESİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 10-23.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124