Bu araştırmada ilkokul eğitimini tamamlayıp ortaokula başlayan öğrencilerin ilkokuldayken edindikleri Türkçe dersi yeterliklerinin Türkçe öğretmenleri tarafından değerlendirilmesi ve buna bağlı olarak Türkçe öğretmenlerinin sınıf öğretmenlerinden beklentilerinin ortaya konması amaçlanmıştır. Araştırma karma yöntem desenlerinden yakınsayan paralel desene uygun olarak yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak anket ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Türkçe öğretmenleri 5. sınıf öğrencilerinin ilkokuldan getirdikleri Türkçe dersi yeterliklerini her öğrenci için bir anket ile değerlendirmiştir. Anket değerlendirmeleri ile eşzamanlı olarak anket değerlendirmesi yapan öğretmenlerin bir kısmı ile görüşme yapılmıştır. Anket verileri yüzde ve frekans ile görüşme metinleri ise betimsel ve içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunca Türkçe öğretmenlerinin görüşlerine göre ortaokula başlayan öğrencilerin önemli bir kısmının dinleme/izleme, konuşma, okuma ve yazma alanlarında istenilir yeterlikte olmadığı belirlenmiştir. Öğrencilerin dinleme/izleme, konuşma, okuma ve yazma alanlarında istenilen yeterlik düzeyine ulaşarak ortaokula başlamaları için bireysel olarak öğrencilerin Türkçe dersi performanslarının takip edilmesi, performansı yeterli görülmeyen öğrencilerin İlkokullarda Yetiştirme Programına dâhil edilmesi ve Milli Eğitim Bakanlığı Çalışma Takviminde belirtilen birinci ve ikinci yarıyıldaki ara tatillerde sınıf öğretmenleri ile Türkçe öğretmenlerini bir araya getiren hizmet içi eğitimler düzenlenmesi önerilmiştir.
The aim of this study is for the Turkish teachers to assess the competence in Turkish lessons of students completing primary school and beginning secondary school, and based on this, to reveal the said Turkish teachers’ expectations from classroom teachers. The research was conducted according to the convergent parallel design type of mixed methods design. A questionnaire and semi-structured interview form were used as data collection tools. The Turkish teachers evaluated the Turkish competencies 5th grade students had brought from primary school with a questionnaire for each student. Simultaneously with the questionnaire assessments, interviews were held with a section of the teachers. The questionnaire data were analysed with percentages and frequencies, while the interview texts were analysed with the descriptive analysis method. As a result of the study, it was determined that in the opinions of the Turkish teachers, a significant percentage of the students beginning secondary school did not have the desired level of competence in the areas of listening/watching, speaking, reading and writing. It was recommended for students to start secondary school by reaching the desired level of competence in the areas of listening/watching, speaking, reading and writing. Students’ performances in Turkish classes should also be monitored individually, and in-service training should be organised in order to bring classroom teachers and Turkish teachers together in the half-term holidays of the first and second semesters specified in the work calendar of the National Education Ministry
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 21 Sayı: 2 |