BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİR ÖĞRETMENDE BULUNMASI GEREKEN MESLEKİ ETİK DEĞERLER KONUSUNDAKİ GÖRÜŞLERİ

Yıl 2018, Cilt: 19 Sayı: 1, 467 - 479, 01.08.2018

Öz

Öğretmenlik önemli bir meslektir. Her mesleğin tarihi bir geçmişi ve bununla ilgili toplumca o meslek hakkında oluşturulmuş değerleri vardır. Bu değerler ahlak ve etikle ilgili olabilir. Öğretmende bulunması gerekli mesleki etik değerler konusunda öğretmen adaylarının görüşleri nelerdir? Araştırmada nitel araştırmanın fenomonolojik yaklaşımı kullanılmıştır. Bir üniversitenin eğitim fakültesinde okuyan ve eğitim derslerinden Öğretim İlke ve Yöntemleri dersini alan iki sınıfın tüm öğrencileri araştırma kapsamına alınmıştır. Öğretmende bulunmasını istedikleri etik nitelikler" kişilik ve ahlak, etkili ders işleme, iletişim ve tarafsızlık, liderlik, yenilikçi ve araştırmacı ile giyim " kategorilerinde toplanabilir. Öğrencilerin öğretmende olmasını istedikleri "dürüst ve doğru, güvenilir, adaletli, eşitlik, saygı ve sevgi " gibi ahlaki değerler, genellikle bir insanda bulunması gereken değerler olarak toplumca kabul edilebilir. Toplumun başat kültürel değerleri, çağlar boyunca bunlar olmuştur. Türk töresinde de bunlar savunulur." Dersi etkin bir şekilde işlemeli, yenilikçi, rol model, lider olmalı, kendini yenilemeli" ifadeleri ise, mesleğin neliğinin gerektirdikleridir; çünkü öğretmen bilgi ve becerisini, sürekli yeni buluş ve icatlara göre yenilemeli, öğrencilere aktarmalı, yenilikleri savunmalı, öğrenciye model ve lider olmalıdır. Bu mesleğin gereğidir. Böyle olmayan öğretmene öğrenciler de saygı duymayabilirler, onun dediklerini yapmayabilirler. Eğitimin hedefleri de gerçekleşmeyebilir. Emek ve zaman boşa gidebilir.

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (1997). Türk eğitim tarihi. İstanbul: Kolej Yayınları.
  • Alacapınar, F.G. (2013).Öğretim üyesinin eğitim ortamında sergilediği davranışların öğrencide oluşturduğu duyuşsal tepkiler. “Abant İzzet Baysal Üniversitesi 2. Ulusal Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi Eğitim” 27-28-29Eylül 2012 Epoder Bolu.
  • Alacapınar, F.G. (2015a). Üniversite öğrencileri “öğretim üyelerini” nelere benzetmektedirler? TheAsian Conference on Education. 2015 ACE2015. Art Center of Kobe, Kobe, Japan. Wednesday, October 21 - Sunday, October 25, 2015.
  • Alacapınar, F.G. (2015b). Öğrencilerce beğenilen ve beğenilmeyen öğretmen davranışları hangi felsefeye girmektedir? Felsefe, Eğitim ve Bilim Tarihi Sempozyumu.12-14 Kasım 2015, Muğla Sıtkı Kocaman Üniversitesi. Muğla.
  • Alacapinar, F. G. (2016). What are the affectionate reactions of students to activities by faculty members during courses? Eurasian Journal of Educational Research, Issue 64, 2016, 213-230.
  • Aytaç, K. (1972). Avrupa eğitim tarihi. Ankara: Dil Tarih Coğrafya Fakültesi Yayınları.
  • Binbaşıoğlu, C. (2014) Eğitim düşüncesi tarihi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bloom, B. S. (1976). Human characteristics and school learning. New York: Mc Graw-Hill.
  • Cevizci, A. (1999). Paradigma felsefe sözlüğü. İstanbul: Paradigma.
  • Çığ, M.İ. (1996). Sümerli Ludingirra. İstanbul: Çağ Yayınları.
  • Çubukçu, Z., Özenbaş, D. E., Çetintaş, N., Satı, D. , et al. Şeker, Ü.Y. (2012). Yönetici, öğretmen, öğrenci ve veli gözünde öğretmenin sahip olması gereken değerler. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 2(1), 25-38.
  • Durmuş, Ç. (1996). Değerlerin meslek grupları açısından incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2002). Öğretmen yeterlikleri. Ankara: Millî Eğitim Basımevi.
  • Özensel, E. (2003). Sosyolojik bir olgu olarak değer. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(3), 217-239.
  • Sarı, E. (2005). Öğretmen adaylarının değer tercihleri: Giresun eğitim fakültesi örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 3(10), 73-88.
  • Sönmez, V. (2012). Program geliştirmede öğretmen elkitabı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sönmez, V. (2015) Eğitim felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sönmez, V. (2008). Gelecekteki olası eğitim sistemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sönmez,V.,ve Alacapınar, F.G. (2016). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şahin, A. (2009). “Meslek ve öğretmenlik”. Veysel. Sönmez (Edt) Öğretmenlik mesleğine giriş içinde. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Yılmaz, E. (2009). Öğretmenlerin değer tercihlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 7(17), 109-128.

ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİR ÖĞRETMENDE BULUNMASI GEREKEN MESLEKİ ETİK DEĞERLER KONUSUNDAKİ GÖRÜŞLERİ

Yıl 2018, Cilt: 19 Sayı: 1, 467 - 479, 01.08.2018

Öz

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (1997). Türk eğitim tarihi. İstanbul: Kolej Yayınları.
  • Alacapınar, F.G. (2013).Öğretim üyesinin eğitim ortamında sergilediği davranışların öğrencide oluşturduğu duyuşsal tepkiler. “Abant İzzet Baysal Üniversitesi 2. Ulusal Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi Eğitim” 27-28-29Eylül 2012 Epoder Bolu.
  • Alacapınar, F.G. (2015a). Üniversite öğrencileri “öğretim üyelerini” nelere benzetmektedirler? TheAsian Conference on Education. 2015 ACE2015. Art Center of Kobe, Kobe, Japan. Wednesday, October 21 - Sunday, October 25, 2015.
  • Alacapınar, F.G. (2015b). Öğrencilerce beğenilen ve beğenilmeyen öğretmen davranışları hangi felsefeye girmektedir? Felsefe, Eğitim ve Bilim Tarihi Sempozyumu.12-14 Kasım 2015, Muğla Sıtkı Kocaman Üniversitesi. Muğla.
  • Alacapinar, F. G. (2016). What are the affectionate reactions of students to activities by faculty members during courses? Eurasian Journal of Educational Research, Issue 64, 2016, 213-230.
  • Aytaç, K. (1972). Avrupa eğitim tarihi. Ankara: Dil Tarih Coğrafya Fakültesi Yayınları.
  • Binbaşıoğlu, C. (2014) Eğitim düşüncesi tarihi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bloom, B. S. (1976). Human characteristics and school learning. New York: Mc Graw-Hill.
  • Cevizci, A. (1999). Paradigma felsefe sözlüğü. İstanbul: Paradigma.
  • Çığ, M.İ. (1996). Sümerli Ludingirra. İstanbul: Çağ Yayınları.
  • Çubukçu, Z., Özenbaş, D. E., Çetintaş, N., Satı, D. , et al. Şeker, Ü.Y. (2012). Yönetici, öğretmen, öğrenci ve veli gözünde öğretmenin sahip olması gereken değerler. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 2(1), 25-38.
  • Durmuş, Ç. (1996). Değerlerin meslek grupları açısından incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2002). Öğretmen yeterlikleri. Ankara: Millî Eğitim Basımevi.
  • Özensel, E. (2003). Sosyolojik bir olgu olarak değer. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(3), 217-239.
  • Sarı, E. (2005). Öğretmen adaylarının değer tercihleri: Giresun eğitim fakültesi örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 3(10), 73-88.
  • Sönmez, V. (2012). Program geliştirmede öğretmen elkitabı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sönmez, V. (2015) Eğitim felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sönmez, V. (2008). Gelecekteki olası eğitim sistemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sönmez,V.,ve Alacapınar, F.G. (2016). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şahin, A. (2009). “Meslek ve öğretmenlik”. Veysel. Sönmez (Edt) Öğretmenlik mesleğine giriş içinde. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Yılmaz, E. (2009). Öğretmenlerin değer tercihlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 7(17), 109-128.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Füsun Gülderen Alacapinar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 19 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gülderen Alacapinar, F. (2018). ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİR ÖĞRETMENDE BULUNMASI GEREKEN MESLEKİ ETİK DEĞERLER KONUSUNDAKİ GÖRÜŞLERİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 467-479.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124