BibTex RIS Kaynak Göster

ENSTRÜMANTAL MÜZİĞİ ÇALIŞIRKEN VE ÖĞRENİRKEN KULLANILAN STRATEJİLER ÖLÇEĞİNİN YAPI GEÇERLİĞİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2018, Cilt: 19 Sayı: 2, 1373 - 1387, 01.05.2018
https://doi.org/10.29299/kefad.2018.19.02.008

Öz

Enstrümantal müziğin teknik ve müzikal açıdan doğru, kalıcı bir şekilde öğrenilmesinde ve öğrenene bağımsız öğrenebilme niteliği kazandırılabilmesinde çeşitli stratejilerin kullanılması önem taşımaktadır. Bu durum enstrümantal müziğin çalışılmasında ve öğrenilmesinde kullanılan stratejilerin belirlenmesini gerektirmektedir. Enstrümantal müziğin çalışılması ve öğrenilmesinde kullanılan stratejilerin belirlenmesi, geçerli ve güvenilir bir ölçme aracıyla mümkündür. Bu çalışmanın amacı, Enstrümantal Müziği Çalışırken ve Öğrenirken Kullanılan Stratejiler Ölçeğinin yapı geçerliğinin doğrulayıcı faktör analiziyle incelenmesidir. Çalışma grubunu 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Türkiye’deki 4 farklı üniversitenin müzik öğretmenliği lisans programında öğrenim görmekte olan 273 öğrenci oluşturmuştur. Öğrencilerin öğrenim gördükleri üniversiteler: Dokuz Eylül Üniversitesi n=80, %29.3 , Marmara Üniversitesi n=15, %5.5 , Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi n=95, %34.8 ve On Dokuz Mayıs Üniversitesi’dir n=83, %30.4 . Çalışma kapsamındaki ölçek “dikkat stratejileri, yineleme stratejileri, anlamlandırma stratejileri, eklemleme-örgütleme stratejileri ve anlamayı izleme stratejileri” olmak üzere beş boyutu içermektedir. Ölçeğin tamamı 39 maddedir. Dikkat stratejileri boyutunda 7 madde, yineleme stratejileri boyutunda 5 madde, anlamlandırma stratejileri boyutunda 6 madde, eklemleme-örgütleme stratejileri boyutunda 7 madde ve anlamayı izleme stratejileri boyutunda da 14 madde bulunmaktadır. Analizler LISREL 8.5 programıyla uygulanmıştır. Çalışma sonucunda ölçeğin maddeleriyle gizil değişkenler arasındaki standartlaştırılmış yükler 0.40 ve üzerinde bulunmuştur. Modelin ki-kare değeri 710.494, serbestlik derecesi ise 692 olarak hesaplanmıştır. Sonuçlar, ölçeğin iyi bir uyuma sahip olduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • Aicher, C. A. O. (1998). Strategies for learning piano repertoire: Learning as a process. Doctoral dissertation, Columbia University Teachers College, AAT 9839045.
  • Aydıner-Uygun, M. (2012). Scale for determining learning approaches to piano lesson: Development, validity and reliability. Procedia Social and Behavioral Sciences, 51, 916-927.
  • Aydıner-Uygun, M. (2016). Çalgıdaki başarı hedefi yönelimi ölçeğinin geliştirilmesi. İçinde Göğüş, G. ve Varlı, E. (Ed.), Müzikte Performans, Uluslararası Müzik Sempozyumu Tam Metin Kitabı (ss. 370- 383). Bursa: Gaye Kitabevi.
  • Aydıner-Uygun, M. ve Ö. Kılınçer. (2012a). Piyano repertuvarının öğrenilmesinde öğrenme stratejilerinin kullanılma düzeyleri ile başarı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi: Güzel sanatlar ve spor liseleri örneği. e-Journal of New World Sciences Academy, 7 (2), 199-213.
  • Aydıner-Uygun, M. ve Kılınçer, Ö. (2012b). Piyano repertuvarının öğrenilmesinde öğrenme stratejilerinin kullanılma düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi: Güzel sanatlar ve spor liseleri örneği. International Journal of Human Sciences, 9 (1), 965-992.
  • Aydıner-Uygun, M. ve Kılınçer, Ö. (2017a). Developing a scale for strategies used during the practice and learning of instrumental music. Educational Research and Reviews, 12 (8), 518-530.
  • Aydıner-Uygun, M. ve Kılınçer, Ö. (2017b). Examination of strategies fine arts high school students use during the practice and learning of instrumental music. Journal of Education and Training Studies, 5 (4), 178-189.
  • Aydıner-Uygun, M. ve Kılınçer, Ö. (2017c). Orkestra sanatçılarının enstrümanlarındaki müziği çalışırken ve öğrenirken kullandıkları stratejilerin incelenmesi. IV. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Sempozyumu, 26-28 Nisan 2017, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Niğde.
  • Cornford, I. R. (2002). Learning-to-learn strategies as a basis for effective lifelong learning. International Journal of Lifelong Education, 21 (4), 357-368.
  • Demirova, G. (2008). Piyano eğitiminin ilköğretim öğrencilerinin dikkat toplama yetisine etkisi. Doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Fenmen, M. (1997). Müzikçinin El Kitabı. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Gagné, R. M. ve Driscoll, M. P. (1988). Essentials of Learning for Instruction. (2nd ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Geiersbach, F. J. (2000). Musical thinking in instrumental practice: An investigation of practice strategies used by experienced musicians. Dissertation Abstracts International, 61 (6), AAT. UMI No. 9976723.
  • Hallam S. (1997). What do we know about practising? Towards a model synthesising the research literature. In Jørgensen, H. ve Lehmann, A. (Eds.), Does practice make perfect? Current theory and research on instrumental music practice (pp. 179–231). Oslo, Norway: Norges Musikkhgskole.
  • Jørgensen, H. (2004). Strategies for individual practice. In Williamon A. (Ed.), Musical Excellence: Strategies and Techniques to Enhance Performance (pp. 85–103). New York, NY: Oxford University Press.
  • Karolyi, Otto. (1995). Müziğe Giriş. Çeviren: Mehmet Nemutlu. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Kılınçer, Ö. ve Aydıner-Uygun, M. (2013a). Piyano dersinde kullanılan öğrenme stratejileri ölçeğinin geliştirilmesi. International Journal of Human Sciences, 10 (1), 468-493.
  • Kılınçer, Ö. ve Aydıner-Uygun, M. (2013b). Müzik öğretmeni adaylarının piyano dersinde öğrenme stratejilerini kullanma düzeylerinin incelenmesi. e-Journal of New World Sciences Academy, 8 (2), 206-237.
  • Kılınçer, Ö. ve Aydıner-Uygun, M. (2017). Amatör ile profesyonel müzisyenlerin enstrümanlarındaki müziği çalışırken ve öğrenirken kullandıkları stratejilerin incelenmesi. International Journal of Eurasia Social Sciences, 8, 28, ss. (DXXIII-DXXXVI).
  • Kochevitsky, G. A. (1967). The Art of Piano Playing: A Scientific Approach. Los Angeles: Summy-Birchard Inc.
  • Korkmaz, Ü., Etikan, İ., Demir, O. Özdamar, K. ve Sanisoğlu, S. Y. (2013). Doğrulayıcı faktör analizi ve uyum indeksleri, Türkiye Klinikleri J Med Sci, 33 (1), 210-223.
  • Maris, B. E. (2000). Making music at the piano: Learning strategies for adult students. New York: Oxford University Press.
  • Mayer, R. E. (1988). Learning strategies: An overview. In C. E. Weinstein, E.T. Goetz ve P. A. Alexander (Eds.), Learning and Study Strategies: Issues in Assessment, Instruction, and Evaluation (pp. 11-22). New York: Academic Press.
  • McCormick, J. ve McPherson, G. (2003). The role of self-efficacy in a musical performance examination: An exploratory structural equation analysis. Psychology of Music, 31 (1), 37–51.
  • Miksza, P., Tan, L. ve Dye, C. (2016). Achievement motivation for band: A cross-cultural examination of the 2x2 achievement goal motivation framework. Psychology of Music, 1-17.
  • Nielsen, S. G. (1999a). Learning strategies in instrumental music practice. British Journal of Music Education, 16 (3), 275–291.
  • Nielsen, S. G. (1999b). Regulation of learning strategies during practice. Psychology of Music, 27 (2), 218–229.
  • Nielsen, S. G. (2001). Self-regulating learning strategies in instrumental music practice. Music Education Research, 3 (2), 155–167.
  • Nielsen, S. G. (2004). Strategies and self-efficacy beliefs in instrumental and vocal individual practice: A study of students in higher music education. Psychology of Music, 32 (4), 418-431.
  • Nielsen, S. G. (2008). Achievement goals, learning strategies and instrumental performance. Music Education Research, 10 (2), 235-247.
  • O’Malley, J. M., Russo, R. P., Chamot, A. U., ve Stewner-Manzanares, G. (1988). Applications of learning strategies by students learning English as a second language. In C. E. Weinstein, E. T.
  • Goetz, ve P. A. Alexander (Eds.), Learning and Study Strategies: Issues in Assessment Instruction and Evaluation (pp.215-231). San Diego: Academic Press.
  • Öztürk, B. (1995). Genel öğrenme stratejilerinin öğrenciler tarafından kullanılma durumları. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Pamir, L. (1984). Çağdaş Piyano Eğitimi. İstanbul: Beyaz Köşk Müzik Yayınları.
  • Pintrich, P. R., Smith, D. A. F., García, T. ve McKeachie, W. J. (1991). A manual for the use of the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ). Ann Arbor: University of Michigan, National Center for Research to Improve Post secondary Teaching and Learning.
  • Senemoğlu, N. (2010). Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Subaşı, G. (2004). Bilgiyi işleme kuramı. İçinde Ulusoy, A. (Ed.), Gelişim ve Öğrenme, (ss.260-305), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Weinstein, C. E. ve Mayer, R. E. (1986). The teaching of learning strategies. In M. C. Wittock (Ed.), Handbook of Research on Teaching (pp. 315-327). New York: Macmillan Company.
  • Yokuş, H. (2009). Piyano eğitiminde öğrenme stratejilerinin kullanılmasına yönelik etkinliklerin performans başarısına ve üstbilişsel farkındalığa etkisi. Doktora tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Yokuş, H. (2010). Müzik öğretmeni adaylarının piyano repertuvarının öğrenilmesine yönelik öğrenme stratejilerini kullanma düzeylerinin incelenmesi. İçinde International Conference on New Horizons in Education, Proceedings Book (pp. 619-625). KKTC.

ENSTRÜMANTAL MÜZİĞİ ÇALIŞIRKEN VE ÖĞRENİRKEN KULLANILAN STRATEJİLER ÖLÇEĞİNİN YAPI GEÇERLİĞİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2018, Cilt: 19 Sayı: 2, 1373 - 1387, 01.05.2018
https://doi.org/10.29299/kefad.2018.19.02.008

Öz

Kaynakça

  • Aicher, C. A. O. (1998). Strategies for learning piano repertoire: Learning as a process. Doctoral dissertation, Columbia University Teachers College, AAT 9839045.
  • Aydıner-Uygun, M. (2012). Scale for determining learning approaches to piano lesson: Development, validity and reliability. Procedia Social and Behavioral Sciences, 51, 916-927.
  • Aydıner-Uygun, M. (2016). Çalgıdaki başarı hedefi yönelimi ölçeğinin geliştirilmesi. İçinde Göğüş, G. ve Varlı, E. (Ed.), Müzikte Performans, Uluslararası Müzik Sempozyumu Tam Metin Kitabı (ss. 370- 383). Bursa: Gaye Kitabevi.
  • Aydıner-Uygun, M. ve Ö. Kılınçer. (2012a). Piyano repertuvarının öğrenilmesinde öğrenme stratejilerinin kullanılma düzeyleri ile başarı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi: Güzel sanatlar ve spor liseleri örneği. e-Journal of New World Sciences Academy, 7 (2), 199-213.
  • Aydıner-Uygun, M. ve Kılınçer, Ö. (2012b). Piyano repertuvarının öğrenilmesinde öğrenme stratejilerinin kullanılma düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi: Güzel sanatlar ve spor liseleri örneği. International Journal of Human Sciences, 9 (1), 965-992.
  • Aydıner-Uygun, M. ve Kılınçer, Ö. (2017a). Developing a scale for strategies used during the practice and learning of instrumental music. Educational Research and Reviews, 12 (8), 518-530.
  • Aydıner-Uygun, M. ve Kılınçer, Ö. (2017b). Examination of strategies fine arts high school students use during the practice and learning of instrumental music. Journal of Education and Training Studies, 5 (4), 178-189.
  • Aydıner-Uygun, M. ve Kılınçer, Ö. (2017c). Orkestra sanatçılarının enstrümanlarındaki müziği çalışırken ve öğrenirken kullandıkları stratejilerin incelenmesi. IV. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Sempozyumu, 26-28 Nisan 2017, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Niğde.
  • Cornford, I. R. (2002). Learning-to-learn strategies as a basis for effective lifelong learning. International Journal of Lifelong Education, 21 (4), 357-368.
  • Demirova, G. (2008). Piyano eğitiminin ilköğretim öğrencilerinin dikkat toplama yetisine etkisi. Doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Fenmen, M. (1997). Müzikçinin El Kitabı. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Gagné, R. M. ve Driscoll, M. P. (1988). Essentials of Learning for Instruction. (2nd ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Geiersbach, F. J. (2000). Musical thinking in instrumental practice: An investigation of practice strategies used by experienced musicians. Dissertation Abstracts International, 61 (6), AAT. UMI No. 9976723.
  • Hallam S. (1997). What do we know about practising? Towards a model synthesising the research literature. In Jørgensen, H. ve Lehmann, A. (Eds.), Does practice make perfect? Current theory and research on instrumental music practice (pp. 179–231). Oslo, Norway: Norges Musikkhgskole.
  • Jørgensen, H. (2004). Strategies for individual practice. In Williamon A. (Ed.), Musical Excellence: Strategies and Techniques to Enhance Performance (pp. 85–103). New York, NY: Oxford University Press.
  • Karolyi, Otto. (1995). Müziğe Giriş. Çeviren: Mehmet Nemutlu. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Kılınçer, Ö. ve Aydıner-Uygun, M. (2013a). Piyano dersinde kullanılan öğrenme stratejileri ölçeğinin geliştirilmesi. International Journal of Human Sciences, 10 (1), 468-493.
  • Kılınçer, Ö. ve Aydıner-Uygun, M. (2013b). Müzik öğretmeni adaylarının piyano dersinde öğrenme stratejilerini kullanma düzeylerinin incelenmesi. e-Journal of New World Sciences Academy, 8 (2), 206-237.
  • Kılınçer, Ö. ve Aydıner-Uygun, M. (2017). Amatör ile profesyonel müzisyenlerin enstrümanlarındaki müziği çalışırken ve öğrenirken kullandıkları stratejilerin incelenmesi. International Journal of Eurasia Social Sciences, 8, 28, ss. (DXXIII-DXXXVI).
  • Kochevitsky, G. A. (1967). The Art of Piano Playing: A Scientific Approach. Los Angeles: Summy-Birchard Inc.
  • Korkmaz, Ü., Etikan, İ., Demir, O. Özdamar, K. ve Sanisoğlu, S. Y. (2013). Doğrulayıcı faktör analizi ve uyum indeksleri, Türkiye Klinikleri J Med Sci, 33 (1), 210-223.
  • Maris, B. E. (2000). Making music at the piano: Learning strategies for adult students. New York: Oxford University Press.
  • Mayer, R. E. (1988). Learning strategies: An overview. In C. E. Weinstein, E.T. Goetz ve P. A. Alexander (Eds.), Learning and Study Strategies: Issues in Assessment, Instruction, and Evaluation (pp. 11-22). New York: Academic Press.
  • McCormick, J. ve McPherson, G. (2003). The role of self-efficacy in a musical performance examination: An exploratory structural equation analysis. Psychology of Music, 31 (1), 37–51.
  • Miksza, P., Tan, L. ve Dye, C. (2016). Achievement motivation for band: A cross-cultural examination of the 2x2 achievement goal motivation framework. Psychology of Music, 1-17.
  • Nielsen, S. G. (1999a). Learning strategies in instrumental music practice. British Journal of Music Education, 16 (3), 275–291.
  • Nielsen, S. G. (1999b). Regulation of learning strategies during practice. Psychology of Music, 27 (2), 218–229.
  • Nielsen, S. G. (2001). Self-regulating learning strategies in instrumental music practice. Music Education Research, 3 (2), 155–167.
  • Nielsen, S. G. (2004). Strategies and self-efficacy beliefs in instrumental and vocal individual practice: A study of students in higher music education. Psychology of Music, 32 (4), 418-431.
  • Nielsen, S. G. (2008). Achievement goals, learning strategies and instrumental performance. Music Education Research, 10 (2), 235-247.
  • O’Malley, J. M., Russo, R. P., Chamot, A. U., ve Stewner-Manzanares, G. (1988). Applications of learning strategies by students learning English as a second language. In C. E. Weinstein, E. T.
  • Goetz, ve P. A. Alexander (Eds.), Learning and Study Strategies: Issues in Assessment Instruction and Evaluation (pp.215-231). San Diego: Academic Press.
  • Öztürk, B. (1995). Genel öğrenme stratejilerinin öğrenciler tarafından kullanılma durumları. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Pamir, L. (1984). Çağdaş Piyano Eğitimi. İstanbul: Beyaz Köşk Müzik Yayınları.
  • Pintrich, P. R., Smith, D. A. F., García, T. ve McKeachie, W. J. (1991). A manual for the use of the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ). Ann Arbor: University of Michigan, National Center for Research to Improve Post secondary Teaching and Learning.
  • Senemoğlu, N. (2010). Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Subaşı, G. (2004). Bilgiyi işleme kuramı. İçinde Ulusoy, A. (Ed.), Gelişim ve Öğrenme, (ss.260-305), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Weinstein, C. E. ve Mayer, R. E. (1986). The teaching of learning strategies. In M. C. Wittock (Ed.), Handbook of Research on Teaching (pp. 315-327). New York: Macmillan Company.
  • Yokuş, H. (2009). Piyano eğitiminde öğrenme stratejilerinin kullanılmasına yönelik etkinliklerin performans başarısına ve üstbilişsel farkındalığa etkisi. Doktora tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Yokuş, H. (2010). Müzik öğretmeni adaylarının piyano repertuvarının öğrenilmesine yönelik öğrenme stratejilerini kullanma düzeylerinin incelenmesi. İçinde International Conference on New Horizons in Education, Proceedings Book (pp. 619-625). KKTC.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Mehtap Aydıner Uygun Bu kişi benim

Özlem Kılınçer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 19 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aydıner Uygun, M., & Kılınçer, Ö. (2018). ENSTRÜMANTAL MÜZİĞİ ÇALIŞIRKEN VE ÖĞRENİRKEN KULLANILAN STRATEJİLER ÖLÇEĞİNİN YAPI GEÇERLİĞİNİN İNCELENMESİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 1373-1387. https://doi.org/10.29299/kefad.2018.19.02.008

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124