BibTex RIS Kaynak Göster

MUHASEBE EĞİTİMİ ALAN LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK TUTUMLARI

Yıl 2017, Cilt: 18 Sayı: 1, 367 - 382, 01.01.2017

Öz

Bu araştırma kapsamında lisans öğrencilerinin Bilgi ve İletişim Teknolojilerini BİT kullanmalarına yönelik tutumlarının belirlenmesi ve cinsiyet, bölüm, internete ulaşma olanağı, internet kullanma süresi ve kişisel bilgisayar sahipliği açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Tarama modeline göre yürütülen bu araştırmada muhasebe eğitimi alan 496 öğrenciden elde edilen veriler kullanılmıştır. Veri toplama araçları olarak BİT’e Yönelik Tutum Ölçeği ve araştırmacılar tarafından geliştirilen öğrenci bilgi formu kullanılmıştır. Bulgular öğrencilerin BİT’e yönelik tutumlarının okudukları bölümlere göre anlamlı düzeyde değişmediğini göstermiştir. Bununla birlikte öğrencilerin tutumları; cinsiyet, kendilerine ait bilgisayar olup olmaması, internet erişim imkanı ve internet kullanım süreleri açısından anlamlı farklılık göstermektedir. Araştırma sonuçları muhasebe eğitimi alan ve gelecekte mesleklerinde BİT’ten sıklıkla yararlanacak öğrencilerin tutumlarını ortaya koymuş ve eğitim süreçlerinde onlara sunulan BİT olanakları hakkında öneriler ileri sürmüştür.

Kaynakça

  • Abiodun B. Y. & Tiamiyu R. (2012). The use of ICT in teaching and learning of accounting education in Nigeria. 33rd Annual Convention and International Conference of Nigeria Association for Educational Medial and Technology, 1- 10.
  • Arsoy, A.P., Bora, Tuba & Selimoğlu, S. (2014). Muhasebe eğitimindeki bilgi, beceri ve eğitim tekniklerinin gerekliliklerine ilişkin beklentiler: Türkiye’deki akademisyenlere ve meslek mensuplarına yönelik bir araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 10(23), 121-136.
  • Ayboğa, H. (2003). Globalleşme sürecinde ülkemizde muhasebe mesleği ve meslek mensuplarının eğitimi. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 18(1), 327.
  • Bahar, E. & Kaya F. (2013). Meslek yüksekokulu sosyal programlar öğrencilerinin bilgi teknolojileri kullanımlarına yönelik tutumları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(1), 70-79.
  • Civan, M. & Yıldız, F. (2003). Globalleşme sürecinden muhasebe meslek eğitiminin etkilenmesi. 6. Muhasebe Denetimi Sempozyumu, 16-19 Nisan, 6.
  • Cüre, F. & Özdener, N. (2008). Öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojileri (BİT) uygulama başarıları ve BİT’e yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 41-53.
  • Çankaya, F. & Dinç, E. (2009). Powerpoint ve klasik usulde muhasebe eğitimi alan öğrenciler arasındaki farklılıkların tespiti: Karadeniz Teknik Üniversitesinde bir araştırma. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 28-52.
  • Çavaş, B., Kışla, T. & Twining, P. (2004). Eğitimde bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanımına yönelik bir araştırma: dICTatEd yaklaşımı. Akademik Bilisim, 4, 11-13.
  • Erol, M. & Erkan G. (2008). Lisans düzeyinde muhasebe eğitimi alan öğrencilerin başarılarını etkileyen faktörlerin belirlenmesine yönelik Biga İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nde bir araştırma. KMU İİBF Dergisi, 14 (1), 1-18.
  • Fraenkel, J., Wallen, N. & Hyun, H.H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th ed.). Boston: McGraw Hill.
  • Günbatar, M. S. (2014). Bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik bir tutum ölçeği geliştirme. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 15 (1), 122.
  • Hatunoğlu, Z. (2006a). Muhasebe eğitiminde bilgi teknolojisi kullanımının sunum kalitesine olan etkilerinin tespitine ilişkin bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 30, 190-200.
  • Hatunoğlu, Z. (2006b). Muhasebe öğretim elemanlarının bilgi teknolojisinden yararlanma oranlarının tespitine ilişkin bir araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (1), 171-188.
  • Jebeile, S. & Abeysekera I. (2010). The spread of ICT innovation in accounting education. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 22(2), 158-168.
  • Kalmış, H. & Yılmaz, B. B. (2004). Lisans seviyesindeki muhasebe eğitiminin mevcut durumu ve geliştirilmesi için yapılması gereken geliştirmeler. XXIII. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, Antalya, 37-51.
  • Karasioğlu, F. & Duman, H. (2011). Meslek yüksekokullarında muhasebe eğitimi ve kalitesi üzerine bir not. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 170.
  • Köse, S., Gencer, A.S. & Gezer, K. (2007). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin bilgisayar ve internet kullanımına yönelik tutumları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 44-54.
  • Kutlu, H. A. & Öztürk, S. (2015). Muhasebe eğitiminde “alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemleri” üzerine görüşler. Journal of Accounting, Finance and Auditing Studies,1(4), 5.
  • Marriott, N., Marriott P. & Selwyn N. (2004). Accounting undergraduates’ changing use of ICT and their views on using the internet in higher education – a research note. Accounting Education, 13 (1), 117-130.
  • Otlu, F., Durmuş A. F. & Solak, B. (2012). Meslek Yüksekokulları Muhasebe ve Vergi bölümlerindeki muhasebe eğitimi ve bölümün geleceği hakkında bir araştırma: Malatya Meslek Yüksekokulu uygulaması. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 55, 35-50.
  • Özer, G., Özcan, M. & Aktaş, S. (2010). Muhasebecilerin bilgi teknolojisi kullanımının teknoloji kabul modeli (TKM) ile incelenmesi. Yaşar Üniversitesi Dergisi, 3279.
  • Pelgrum, W.J. (2001). Obstacles to the integration of ICT in education: results from a worldwide educational assessment. Computer & Education, 37(2), 173.
  • Serçemeli, M., Kurnaz, E. & Özcan, M. (2015). Y kuşağı öğrencilerinin muhasebe eğitimine bakışı: Atatürk Üniversitesi İİBF’de bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20(1), 261- 276.
  • Seyrek, İ. H. (2009). İşletme bölümü öğrencilerinin bilgi teknolojilerine yönelik tutumları ve yeterlik düzeyleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 387-406.
  • Sürmeli F. (2007). Muhasebe eğitiminde e-değişimi yakalamak. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 33, 28-30.
  • Tekindal, B., Ertekin, A. R. & Tekindal, M. A. (2010). Meslek liselerinde eğitim-öğretim gören öğrencilerin bilgisayara yönelik tutumlarının değerlendirilmesi (Yozgat ili Yerköy ilçesi örneği). Bilişim Teknolojileri Dergisi, 3 (1), 23-30.
  • Tuğay, O. (2014). Muhasebe dersi alan öğrencilerin muhasebe dersine yönelik algıları ve muhasebe öğretim elemanlarından beklentileri üzerine Mehmet Akif Ersoy Üniversitesinde bir araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 9(3), 49-68.
  • Yıldırım, S. & Bahar, H. H. (2008). Eğitim fakültesi öğrencileri ile meslek yüksekokulu öğrencilerinin internete karşı tutumları (Erzincan Üniversitesi örneği). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 637-652.
  • Zuppo, C. M. (2012). Defining ICT in a boundaryless world: The development of a working hierarchy. International journal of managing information technology, 4(3), 13.

Attitudes of Undergraduate Students Taking Accounting Course towards ICT

Yıl 2017, Cilt: 18 Sayı: 1, 367 - 382, 01.01.2017

Öz

This study aimed to find out attitudes of undergraduate students, taking Accounting course, towards ICT and to examine their attitudes in terms of gender, department, opportunity of internet access, time spent on the internet and ownership of a computer. The study was conducted as a survey. The data were gathered from 496 students using the ICT attitude scale and the student information form. According to the findings of the study, there was not a significant differnce between attitudes of students towards ICT according to their departments. On the other hand, it was observed that students’ attitudes showed significant difference in terms of gender, opportunity of internet access, time spent on the internet and ownership of a computer. Results presented the attitudes of students, who would probably make use of ICT after graduation in their business, towards ICT. In addition, results pointed out the requirement of enhanging ICT opportunities

Kaynakça

  • Abiodun B. Y. & Tiamiyu R. (2012). The use of ICT in teaching and learning of accounting education in Nigeria. 33rd Annual Convention and International Conference of Nigeria Association for Educational Medial and Technology, 1- 10.
  • Arsoy, A.P., Bora, Tuba & Selimoğlu, S. (2014). Muhasebe eğitimindeki bilgi, beceri ve eğitim tekniklerinin gerekliliklerine ilişkin beklentiler: Türkiye’deki akademisyenlere ve meslek mensuplarına yönelik bir araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 10(23), 121-136.
  • Ayboğa, H. (2003). Globalleşme sürecinde ülkemizde muhasebe mesleği ve meslek mensuplarının eğitimi. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 18(1), 327.
  • Bahar, E. & Kaya F. (2013). Meslek yüksekokulu sosyal programlar öğrencilerinin bilgi teknolojileri kullanımlarına yönelik tutumları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(1), 70-79.
  • Civan, M. & Yıldız, F. (2003). Globalleşme sürecinden muhasebe meslek eğitiminin etkilenmesi. 6. Muhasebe Denetimi Sempozyumu, 16-19 Nisan, 6.
  • Cüre, F. & Özdener, N. (2008). Öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojileri (BİT) uygulama başarıları ve BİT’e yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 41-53.
  • Çankaya, F. & Dinç, E. (2009). Powerpoint ve klasik usulde muhasebe eğitimi alan öğrenciler arasındaki farklılıkların tespiti: Karadeniz Teknik Üniversitesinde bir araştırma. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 28-52.
  • Çavaş, B., Kışla, T. & Twining, P. (2004). Eğitimde bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanımına yönelik bir araştırma: dICTatEd yaklaşımı. Akademik Bilisim, 4, 11-13.
  • Erol, M. & Erkan G. (2008). Lisans düzeyinde muhasebe eğitimi alan öğrencilerin başarılarını etkileyen faktörlerin belirlenmesine yönelik Biga İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nde bir araştırma. KMU İİBF Dergisi, 14 (1), 1-18.
  • Fraenkel, J., Wallen, N. & Hyun, H.H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th ed.). Boston: McGraw Hill.
  • Günbatar, M. S. (2014). Bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik bir tutum ölçeği geliştirme. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 15 (1), 122.
  • Hatunoğlu, Z. (2006a). Muhasebe eğitiminde bilgi teknolojisi kullanımının sunum kalitesine olan etkilerinin tespitine ilişkin bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 30, 190-200.
  • Hatunoğlu, Z. (2006b). Muhasebe öğretim elemanlarının bilgi teknolojisinden yararlanma oranlarının tespitine ilişkin bir araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (1), 171-188.
  • Jebeile, S. & Abeysekera I. (2010). The spread of ICT innovation in accounting education. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 22(2), 158-168.
  • Kalmış, H. & Yılmaz, B. B. (2004). Lisans seviyesindeki muhasebe eğitiminin mevcut durumu ve geliştirilmesi için yapılması gereken geliştirmeler. XXIII. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, Antalya, 37-51.
  • Karasioğlu, F. & Duman, H. (2011). Meslek yüksekokullarında muhasebe eğitimi ve kalitesi üzerine bir not. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 170.
  • Köse, S., Gencer, A.S. & Gezer, K. (2007). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin bilgisayar ve internet kullanımına yönelik tutumları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 44-54.
  • Kutlu, H. A. & Öztürk, S. (2015). Muhasebe eğitiminde “alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemleri” üzerine görüşler. Journal of Accounting, Finance and Auditing Studies,1(4), 5.
  • Marriott, N., Marriott P. & Selwyn N. (2004). Accounting undergraduates’ changing use of ICT and their views on using the internet in higher education – a research note. Accounting Education, 13 (1), 117-130.
  • Otlu, F., Durmuş A. F. & Solak, B. (2012). Meslek Yüksekokulları Muhasebe ve Vergi bölümlerindeki muhasebe eğitimi ve bölümün geleceği hakkında bir araştırma: Malatya Meslek Yüksekokulu uygulaması. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 55, 35-50.
  • Özer, G., Özcan, M. & Aktaş, S. (2010). Muhasebecilerin bilgi teknolojisi kullanımının teknoloji kabul modeli (TKM) ile incelenmesi. Yaşar Üniversitesi Dergisi, 3279.
  • Pelgrum, W.J. (2001). Obstacles to the integration of ICT in education: results from a worldwide educational assessment. Computer & Education, 37(2), 173.
  • Serçemeli, M., Kurnaz, E. & Özcan, M. (2015). Y kuşağı öğrencilerinin muhasebe eğitimine bakışı: Atatürk Üniversitesi İİBF’de bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20(1), 261- 276.
  • Seyrek, İ. H. (2009). İşletme bölümü öğrencilerinin bilgi teknolojilerine yönelik tutumları ve yeterlik düzeyleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 387-406.
  • Sürmeli F. (2007). Muhasebe eğitiminde e-değişimi yakalamak. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 33, 28-30.
  • Tekindal, B., Ertekin, A. R. & Tekindal, M. A. (2010). Meslek liselerinde eğitim-öğretim gören öğrencilerin bilgisayara yönelik tutumlarının değerlendirilmesi (Yozgat ili Yerköy ilçesi örneği). Bilişim Teknolojileri Dergisi, 3 (1), 23-30.
  • Tuğay, O. (2014). Muhasebe dersi alan öğrencilerin muhasebe dersine yönelik algıları ve muhasebe öğretim elemanlarından beklentileri üzerine Mehmet Akif Ersoy Üniversitesinde bir araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 9(3), 49-68.
  • Yıldırım, S. & Bahar, H. H. (2008). Eğitim fakültesi öğrencileri ile meslek yüksekokulu öğrencilerinin internete karşı tutumları (Erzincan Üniversitesi örneği). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 637-652.
  • Zuppo, C. M. (2012). Defining ICT in a boundaryless world: The development of a working hierarchy. International journal of managing information technology, 4(3), 13.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Erhan Güneş Bu kişi benim

Murat Yüksel Bu kişi benim

Pınar Kaya Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 18 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güneş, E., Yüksel, M., & Kaya, P. (2017). MUHASEBE EĞİTİMİ ALAN LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK TUTUMLARI. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 367-382.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124