BibTex RIS Kaynak Göster

GÖRSEL SANATLAR ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MESLEKİ KAYGILARINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN BELİRLENMESİ

Yıl 2017, Cilt: 18 Sayı: 1, 383 - 403, 01.01.2017

Öz

Görsel Sanatlar Öğretmeni adaylarının mesleki kaygılarına ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla gerçekleştirilen bu çalışma, nitel araştırma süreçlerine uygun bir şekilde betimsel bir araştırma olarak desenlenmiştir. Araştırmada veriler yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015 öğretim yılı bahar döneminde "Atatürk Üniversitesi Resim-İş Eğitimi Programı'nda öğrenim gören üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencileri" oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi Atatürk Üniversitesi Resim-İş Eğitimi Lisans Programı'nda öğrenim gören 3. sınıf öğrencisi; 7 erkek ve 5 kız ve 4. sınıf öğrencisi; 6 erkek, 7 kız olmak üzere toplam 25 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma sonuncunda, öğretmen adaylarının büyük çoğunluğunun %92’si atanma kaygısı yaşadığı görülmüştür. Atanma kaygılarının en büyük nedenleri olarak ise çevre baskısı % 40 ve her yıl gittikçe artan mezun sayısı %36 olarak ifade edilmiştir.

Kaynakça

  • Akgün, A, Gönen, S, Aydın, M. (2007). İlköğretim fen ve matematik öğretmenliği öğrencilerinin kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 283-299.
  • Arslan, F. Y. (2014). Öğretmen adaylarının kaygıları üzerine bir araştırma: yöntem dersleri (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana. uygulaması kaynaklı olası değişiklikler
  • Atmaca, H. (2013). Almanca, Fransızca ve İngilizce öğretmenliği bölümlerinde okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygıları. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8 (10): 67-76
  • Aykut, A. (2006). Günümüzde görsel sanatlar eğitiminde kullanılan yöntemler. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (21), 33-42.
  • Bozdam, A. (2008), Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çubukçu, Z., Dönmez, A., (2011). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 7(1), 3-25.
  • Doğan, T, Çoban, A E. (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi, Eğitim ve Bilim, 34 (153), 157- 168.
  • Doğan, T., Sarı, T., Kazak, M., Saya, P. ve Altıntaş, T. (2007). Başkent üniversitesi öğrencilerinin problem alanlarının cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre incelenmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 32(347), 30-36.
  • Dukes, S. (1984). Phenomenoligical methodology in the human sciences. Journal of Religion and Health, 23(3), 197-203.
  • D’Zurilla, T. J., Chang, E. C., Nottingham, E. J., & Faccini, L. (1998). Social problem- solving deficits and hopelessness, depression and suicidal risk in college students and psychiatric inpatients. Journal of Clinic Psychology, 54, 1091- 1107.
  • Ebbin, A., & Blankenship, E. (1986). A longitudinal health care study: International versus domestic students. Journal of American College Health, 34(4), 177-182.
  • Ekiz, D. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri (3. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Fuller, F. F. (1969). Concerns of teachers: a developmental conceptualization. American Educational Research Journal, 6, 207-226.
  • Gizir, C. A. (1998). Orta doğu teknik üniversitesi son sınıf öğrencilerinin problemleri üzerine bir çalışma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Göçmen, G. B., & Balgamış, E. (2005). Gaziosmanpaşa üniversitesi sınıf öğretmenliği ve müzik öğretmenliği bölümü öğretmen adaylarının akademik başarısıyla öğretmenliğe ilişkin tutumları ve KPSS kaygıları arasındaki ilişki. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongre Kitabı, Cilt I, 489-494. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Karaçanta, H., Koç, Z. (2015). Öğretmen adaylarının KPSS kaygısı ve bazı değişkenler açısından incelenmesi. Turkish Studies, 10(11). 869-882.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. (24. Basım). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kaya, A., Büyükkasap, E. (2005). Fizik öğretmenliği programı öğrencilerinin profilleri, öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ve endişeleri: Erzurum örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 367-380.
  • Mergen, H., Arslan, H., Mergen, B., E., Arslan, E. (2014). Öğretmen adaylarının mesleklerine yönelik tutum ve kaygıları, Education Sciences, 9(2), 162-177.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. (2nd ed.), London: Sage Publication.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2010). İlköğretim görsel sanatlar dersi 1-8. sınıflar öğretmen kılavuzu kitabı. (3. bs.). Ankara: Eylem Peşkersoy, Osman Yıldırım.
  • Özen, R., Yıldız, S., Yıldız, K., (2013). Teaching profession anxiety levels of preservice teachers, International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 3(6), 21-30.
  • Sadık, D., Karagün, E., (2012). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin incelenmesi: Kocaeli üniversitesi bedeb eğitimi ve spor yüksekokulu son sınıf öğrencileri üzerine bir araştırma, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,24, 93 - 112
  • Serin, M. K, Güneş A.M., ve Değirmenci, H. (2015). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile mesleğe yönelik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki. Cumhuriyet International Journal of Education 4.(1), 21-34.
  • Serin, M. K., Güneş, A. M., Değirmenci, H. (2015). Sınıf Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları İle Mesleğe Yönelik Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE, 4(1), 21-34.
  • Taşğın, Ö. (2006). Bedeb eğitimi ve spor yüksekokulunda okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 679-686.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24, 543- 559.
  • Vural, D. Ü. (2011). Sanat eğitiminin gerekliliği ve işlevi. Alakuş. A ve Mercin L. (E.d). Sanat Eğitimi ve Görsel Sanatlar Öğretimi İçinde (s. 35-37). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Wayman, J., Foster, A., Mantle-Bromley, C., & Wilson, C. (2003). A Comparison of the Professional Concerns of Traditionally Prepared and Alternatively Licensed New Teachers. The High School Journal,86(3), 35-40.
  • Wong, M. M. L. (1996). Shadow management in Japanese companies in Hong Kong. Asia Pacific Journal of Human Resources, 34, 95-110.

Identifying the Views of Prospective Visual Arts Teachers on their Professional Anxieties

Yıl 2017, Cilt: 18 Sayı: 1, 383 - 403, 01.01.2017

Öz

The objective of this study is to identify the views of prospective Visual Arts Teachers on their professional anxieties. Within that scope this study has been patterned as a descriptive study that fits into the processes of any qualitative research. Semi-structured interview technique has been employed in this study. The population of the research includes "the third and fourth graders junior and senior students receiving undergraduate education in Art Teaching Undergraduate Program of Atatürk University" during the spring term of 2014-2015 academic year. The sampling of this research entails 7 male and 5 female junior students 3rd graders in Art Teaching Undergraduate Program in Atatürk University; 6 male and 7 female senior students 4th graders totaling to 25 students. The findings obtained at the end of this research manifested that a considerable majority 92% of prospective teachers coped with assignment anxiety assignment to state schools as teachers . The most potent causes underlying assignment anxiety were reported to be social pressure 40% and increasing number of graduates each year 36%

Kaynakça

  • Akgün, A, Gönen, S, Aydın, M. (2007). İlköğretim fen ve matematik öğretmenliği öğrencilerinin kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 283-299.
  • Arslan, F. Y. (2014). Öğretmen adaylarının kaygıları üzerine bir araştırma: yöntem dersleri (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana. uygulaması kaynaklı olası değişiklikler
  • Atmaca, H. (2013). Almanca, Fransızca ve İngilizce öğretmenliği bölümlerinde okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygıları. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8 (10): 67-76
  • Aykut, A. (2006). Günümüzde görsel sanatlar eğitiminde kullanılan yöntemler. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (21), 33-42.
  • Bozdam, A. (2008), Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çubukçu, Z., Dönmez, A., (2011). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 7(1), 3-25.
  • Doğan, T, Çoban, A E. (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi, Eğitim ve Bilim, 34 (153), 157- 168.
  • Doğan, T., Sarı, T., Kazak, M., Saya, P. ve Altıntaş, T. (2007). Başkent üniversitesi öğrencilerinin problem alanlarının cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre incelenmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 32(347), 30-36.
  • Dukes, S. (1984). Phenomenoligical methodology in the human sciences. Journal of Religion and Health, 23(3), 197-203.
  • D’Zurilla, T. J., Chang, E. C., Nottingham, E. J., & Faccini, L. (1998). Social problem- solving deficits and hopelessness, depression and suicidal risk in college students and psychiatric inpatients. Journal of Clinic Psychology, 54, 1091- 1107.
  • Ebbin, A., & Blankenship, E. (1986). A longitudinal health care study: International versus domestic students. Journal of American College Health, 34(4), 177-182.
  • Ekiz, D. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri (3. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Fuller, F. F. (1969). Concerns of teachers: a developmental conceptualization. American Educational Research Journal, 6, 207-226.
  • Gizir, C. A. (1998). Orta doğu teknik üniversitesi son sınıf öğrencilerinin problemleri üzerine bir çalışma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Göçmen, G. B., & Balgamış, E. (2005). Gaziosmanpaşa üniversitesi sınıf öğretmenliği ve müzik öğretmenliği bölümü öğretmen adaylarının akademik başarısıyla öğretmenliğe ilişkin tutumları ve KPSS kaygıları arasındaki ilişki. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongre Kitabı, Cilt I, 489-494. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Karaçanta, H., Koç, Z. (2015). Öğretmen adaylarının KPSS kaygısı ve bazı değişkenler açısından incelenmesi. Turkish Studies, 10(11). 869-882.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. (24. Basım). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kaya, A., Büyükkasap, E. (2005). Fizik öğretmenliği programı öğrencilerinin profilleri, öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ve endişeleri: Erzurum örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 367-380.
  • Mergen, H., Arslan, H., Mergen, B., E., Arslan, E. (2014). Öğretmen adaylarının mesleklerine yönelik tutum ve kaygıları, Education Sciences, 9(2), 162-177.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. (2nd ed.), London: Sage Publication.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2010). İlköğretim görsel sanatlar dersi 1-8. sınıflar öğretmen kılavuzu kitabı. (3. bs.). Ankara: Eylem Peşkersoy, Osman Yıldırım.
  • Özen, R., Yıldız, S., Yıldız, K., (2013). Teaching profession anxiety levels of preservice teachers, International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 3(6), 21-30.
  • Sadık, D., Karagün, E., (2012). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin incelenmesi: Kocaeli üniversitesi bedeb eğitimi ve spor yüksekokulu son sınıf öğrencileri üzerine bir araştırma, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,24, 93 - 112
  • Serin, M. K, Güneş A.M., ve Değirmenci, H. (2015). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile mesleğe yönelik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki. Cumhuriyet International Journal of Education 4.(1), 21-34.
  • Serin, M. K., Güneş, A. M., Değirmenci, H. (2015). Sınıf Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları İle Mesleğe Yönelik Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE, 4(1), 21-34.
  • Taşğın, Ö. (2006). Bedeb eğitimi ve spor yüksekokulunda okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 679-686.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24, 543- 559.
  • Vural, D. Ü. (2011). Sanat eğitiminin gerekliliği ve işlevi. Alakuş. A ve Mercin L. (E.d). Sanat Eğitimi ve Görsel Sanatlar Öğretimi İçinde (s. 35-37). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Wayman, J., Foster, A., Mantle-Bromley, C., & Wilson, C. (2003). A Comparison of the Professional Concerns of Traditionally Prepared and Alternatively Licensed New Teachers. The High School Journal,86(3), 35-40.
  • Wong, M. M. L. (1996). Shadow management in Japanese companies in Hong Kong. Asia Pacific Journal of Human Resources, 34, 95-110.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Oğuz Dilmaç Bu kişi benim

Güneş Topal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 18 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Dilmaç, O., & Topal, G. (2017). GÖRSEL SANATLAR ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MESLEKİ KAYGILARINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN BELİRLENMESİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 383-403.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124