BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMENLERİN BİLGİSAYAR TUTUMLARINA FATİH PROJESİNİN ETKİSİ

Yıl 2017, Cilt: 18 Sayı: 3, 280 - 296, 01.08.2017

Öz

Bu araştırma, FATİH projesi kapsamındaki öğretim teknolojilerinin, öğretmenlerin bilgisayar tutumlarına etkisini araştırmayı amaçlamıştır. Araştırmada FATİH projesi kapsamında öğretmenlerin kullanımına sunulan öğretim teknolojilerinin, öğretmenlerin bilgisayara karşı tutumları üzerine etkisi hangi düzeyde olduğu ve Öğretmenlerin bilgisayar tutumları, cinsiyete, branş gruplarına, kıdem yıllarına ve öğrenim durumlarına göre değişip değişmediği sorularına cevap aranmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2014-2015 ve 2015-2016 eğitimöğretim yıllarında Kırşehir ilinde FATİH projesi kapsamındaki ortaöğretim okullarında etkileşimli tahta ve altyapı kurulumu yapılıp kendilerine tablet bilgisayar dağıtılan 128 öğretmen oluşturmuştur Araştırma, betimsel araştırma yöntemlerinden genel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma FATİH projesinin Kırşehir’de uygulanmaya konulması ve bir yıllık uygulama sürecine dayalı etkisini araştırması bakımından boylamsal bir araştırma özelliğindedir. Verilerin toplanmasında, Bindak ve Çelik 2006 tarafından geliştirilen “Öğretmenler İçin Bilgisayar Tutum Ölçeği BTÖ ” geliştiricinin izniyle kullanılmıştır. Ölçek 5 dereceli Likert tipinde toplam 22 maddeden oluşmaktadır. Verilerinin analizinde SPSS 22 paket programı kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, FATİH projesi kapsamındaki öğretim teknolojileri; öğretmenlerin bilgisayara yönelik tutumlarında son uygulama lehine istatistiksel olarak anlamı fark oluşturmuştur

Kaynakça

  • Akıncı, A., Kurtoğlu, M. ve Seferoğlu, S.S. (2012). Bir teknoloji politikası olarak fatih projesinin başarılı olması için yapılması gerekenler: bir durum analizi çalışması. Uşak Üniversitesi Akademik Bilişim, 1-10.
  • Akkoyunlu, B. (2002). Öğretmenlerin internet kullanımı ve bu konudaki öğretmen görüşleri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 1-8.
  • Bahar, H. H., İçli, H. H. ve Gülaçtı, F. (2010). Ortaöğretim öğretmenlerinin bilgisayar ve internet tutumlarının incelenmesi (Erzincan örneği). Milli Eğitim Dergisi, 186, 50-67.
  • Bahar, H. H., Uludağ, E. ve Kaplan, K. (2009). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayar ve internet tutumlarının incelenmesi (Kars ili örneği). Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 67-83.
  • Barut, L. (2015). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin eğitimde teknoloji kullanımına yönelik tutumları ile bilgisayar öz yeterlik algıları arasındaki ilişki. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Becker, K. H. ve Maunsaiyat, S. (2002). Thai students’ attitudes and concepts of technology. Journal of Technology Education, 13(2), 6-20.
  • Bindak, R. ve Çelik, H. C. (2006). Öğretmenler için bilgisayar tutum ölçeğinin güvenirlik geçerlik çalışması. Eurasian Journal of Educational Research, 22, 38-47.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi, (16. Baskı).
  • Chapman, E. N. (1999). Tutum: en değerli varlığımız, (Çev.: Durmuş, A.). İstanbul: Alfa Yayınevi.
  • Cummings, A. (2008). Spanish teachers' beliefs and practices on computers in the classroom. Hispania, 91(1), 73-92.
  • Cüre, F. ve Özdener, N. (2008). Öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojileri (BİT) uygulama başarıları ve bit’e yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 41-53.
  • Çağıltay, K., Çakıroğlu, J., Çağıltay, N. ve Çakıroğlu, E. (2001). Öğretimde bilgisayar kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 19-28.
  • Daşdemir, İ., Cengiz, E., Uzoğlu, M. ve Bozdoğan, A. E. (2012). Tablet bilgisayarların fen ve teknoloji dersinde kullanılmasıyla ilgili fen ve teknoloji öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (20), 495-511.
  • Ektiren, M. T. (2014). Okul yöneticilerinin bilgisayar kullanımına dair tutumları ve öğretimde bilgisayar kullanımını yönlendirme düzeyleri. İstanbul: İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Yönetimi Anabilim Dalı, İşletme Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Erkan, S. (2004). Öğretmenlerin bilgisayara yönelik tutumları üzerine bir inceleme. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12, 141-145.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel araştırma yöntemi - kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: 3A Araştırma, Eğitim, Danışmanlık Ltd. (7. Baskı).
  • Kıncal R. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Koçak, Ö. ve Gülcü, A. (2013). Fatih projesinde kullanılan lcd panel etkileşimli tahta uygulamalarına yönelik öğretmen tutumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 1221-1234.
  • Lai, H. J. (2010). Secondary school teachers’ perceptions of ınteractive whiteboard training workshops: a case study from taiwan. Australasian Journal of Educational Technology, 26(4), 511-522.
  • Martinovic, D. ve Zhang, Z. (2012). Situating ICT in the teacher education program: Overcoming challenges, fulfilling expectations. Teaching and Teacher Education, 28(3), 461-469.
  • Marzano, R. J. (2009). Teaching with interactive whiteboards, Educational Leadership, 67(3), 80-82. MEB. (2015). Milli Eğitim Bakanlığı. “Eğitimde FATİH Projesi web sayfası”, 11.12.2015 tarihinde http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/index.php adresinden erişilmiştir.
  • Sang, G., Valcke, M., Van Braak, J., ve Tondeur, J. (2010). Student teachers' thinking process and ict integration: predictors of prospective teaching behaviours with educational technology. Computer ve Education, 54, 103-112.
  • Sezgin, Y. (2014). Fatih projesi’ne ilişkin okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İzmir: Okan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Slay, H., Sieborger, I. ve Hodgkinson-Williams, C. (2008). Interactive whiteboards: real beauty or just “lipstick”?. Computers ve Education, 51, 1321-1341.
  • Smith, H., Higgins, S., Wall, K. ve Miller, J. (2005). Interactive whiteboards: boon or bandwagon? a critical review of the literatüre. Journal of Computer Assisted Learning, 21(2), 91-101.
  • Taşdemir, M. (2003). Eğitimde planlama ve değerlendirme. Ankara: Ocak Yayınları (2.Baskı). TDK, 1974. Eğitim Terimleri Sözlüğü. Türk Dil Kurumu. 15.05.2017 tarihinde http://www.tdk.gov.tr adresinden erişilmiştir.
  • Türel, Y. K. (2012). Öğretmenlerin akıllı tahta kullanımına yönelik olumsuz tutumları: problemler ve ihtiyaçlar. İlköğretim Online, 11(2), 423-439.
  • Yörük, T. (2013). Genel lise yöneticileri, öğretmenleri ve öğrencilerinin teknolojiye karşı tutumları ve eğitimde fatih projesinin kullanımına ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma. Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Yönetimi ve Denetimi Yüksek Lisans Programı, Yüksek Lisans Tezi, Antalya.

ÖĞRETMENLERİN BİLGİSAYAR TUTUMLARINA FATİH PROJESİNİN ETKİSİ

Yıl 2017, Cilt: 18 Sayı: 3, 280 - 296, 01.08.2017

Öz

Kaynakça

  • Akıncı, A., Kurtoğlu, M. ve Seferoğlu, S.S. (2012). Bir teknoloji politikası olarak fatih projesinin başarılı olması için yapılması gerekenler: bir durum analizi çalışması. Uşak Üniversitesi Akademik Bilişim, 1-10.
  • Akkoyunlu, B. (2002). Öğretmenlerin internet kullanımı ve bu konudaki öğretmen görüşleri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 1-8.
  • Bahar, H. H., İçli, H. H. ve Gülaçtı, F. (2010). Ortaöğretim öğretmenlerinin bilgisayar ve internet tutumlarının incelenmesi (Erzincan örneği). Milli Eğitim Dergisi, 186, 50-67.
  • Bahar, H. H., Uludağ, E. ve Kaplan, K. (2009). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayar ve internet tutumlarının incelenmesi (Kars ili örneği). Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 67-83.
  • Barut, L. (2015). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin eğitimde teknoloji kullanımına yönelik tutumları ile bilgisayar öz yeterlik algıları arasındaki ilişki. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Becker, K. H. ve Maunsaiyat, S. (2002). Thai students’ attitudes and concepts of technology. Journal of Technology Education, 13(2), 6-20.
  • Bindak, R. ve Çelik, H. C. (2006). Öğretmenler için bilgisayar tutum ölçeğinin güvenirlik geçerlik çalışması. Eurasian Journal of Educational Research, 22, 38-47.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi, (16. Baskı).
  • Chapman, E. N. (1999). Tutum: en değerli varlığımız, (Çev.: Durmuş, A.). İstanbul: Alfa Yayınevi.
  • Cummings, A. (2008). Spanish teachers' beliefs and practices on computers in the classroom. Hispania, 91(1), 73-92.
  • Cüre, F. ve Özdener, N. (2008). Öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojileri (BİT) uygulama başarıları ve bit’e yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 41-53.
  • Çağıltay, K., Çakıroğlu, J., Çağıltay, N. ve Çakıroğlu, E. (2001). Öğretimde bilgisayar kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 19-28.
  • Daşdemir, İ., Cengiz, E., Uzoğlu, M. ve Bozdoğan, A. E. (2012). Tablet bilgisayarların fen ve teknoloji dersinde kullanılmasıyla ilgili fen ve teknoloji öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (20), 495-511.
  • Ektiren, M. T. (2014). Okul yöneticilerinin bilgisayar kullanımına dair tutumları ve öğretimde bilgisayar kullanımını yönlendirme düzeyleri. İstanbul: İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Yönetimi Anabilim Dalı, İşletme Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Erkan, S. (2004). Öğretmenlerin bilgisayara yönelik tutumları üzerine bir inceleme. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12, 141-145.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel araştırma yöntemi - kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: 3A Araştırma, Eğitim, Danışmanlık Ltd. (7. Baskı).
  • Kıncal R. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Koçak, Ö. ve Gülcü, A. (2013). Fatih projesinde kullanılan lcd panel etkileşimli tahta uygulamalarına yönelik öğretmen tutumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 1221-1234.
  • Lai, H. J. (2010). Secondary school teachers’ perceptions of ınteractive whiteboard training workshops: a case study from taiwan. Australasian Journal of Educational Technology, 26(4), 511-522.
  • Martinovic, D. ve Zhang, Z. (2012). Situating ICT in the teacher education program: Overcoming challenges, fulfilling expectations. Teaching and Teacher Education, 28(3), 461-469.
  • Marzano, R. J. (2009). Teaching with interactive whiteboards, Educational Leadership, 67(3), 80-82. MEB. (2015). Milli Eğitim Bakanlığı. “Eğitimde FATİH Projesi web sayfası”, 11.12.2015 tarihinde http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/index.php adresinden erişilmiştir.
  • Sang, G., Valcke, M., Van Braak, J., ve Tondeur, J. (2010). Student teachers' thinking process and ict integration: predictors of prospective teaching behaviours with educational technology. Computer ve Education, 54, 103-112.
  • Sezgin, Y. (2014). Fatih projesi’ne ilişkin okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İzmir: Okan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Slay, H., Sieborger, I. ve Hodgkinson-Williams, C. (2008). Interactive whiteboards: real beauty or just “lipstick”?. Computers ve Education, 51, 1321-1341.
  • Smith, H., Higgins, S., Wall, K. ve Miller, J. (2005). Interactive whiteboards: boon or bandwagon? a critical review of the literatüre. Journal of Computer Assisted Learning, 21(2), 91-101.
  • Taşdemir, M. (2003). Eğitimde planlama ve değerlendirme. Ankara: Ocak Yayınları (2.Baskı). TDK, 1974. Eğitim Terimleri Sözlüğü. Türk Dil Kurumu. 15.05.2017 tarihinde http://www.tdk.gov.tr adresinden erişilmiştir.
  • Türel, Y. K. (2012). Öğretmenlerin akıllı tahta kullanımına yönelik olumsuz tutumları: problemler ve ihtiyaçlar. İlköğretim Online, 11(2), 423-439.
  • Yörük, T. (2013). Genel lise yöneticileri, öğretmenleri ve öğrencilerinin teknolojiye karşı tutumları ve eğitimde fatih projesinin kullanımına ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma. Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Yönetimi ve Denetimi Yüksek Lisans Programı, Yüksek Lisans Tezi, Antalya.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Yunus Geçer Bu kişi benim

Mehmet Taşdemir Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 18 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Geçer, Y., & Taşdemir, M. (2017). ÖĞRETMENLERİN BİLGİSAYAR TUTUMLARINA FATİH PROJESİNİN ETKİSİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 280-296.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124