BibTex RIS Kaynak Göster

MATEMATİK KAZANIMLARININ ÖĞRETİMİNDE OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN YARATICI DRAMA YÖNTEMİNİ KULLANMA DURUMLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2017, Cilt: 18 Sayı: 3, 523 - 542, 01.08.2017

Öz

Bu araştırmanın amacı, matematik kazanımlarının öğretiminde okul öncesi öğretmenlerinin yaratıcı drama yöntemini kullanma durumlarını incelemektir. Betimsel nitelik taşıyan bu araştırmada nitel araştırma metodolojisi kullanılmıştır. Araştırma, 2015-2016 eğitim öğretim yılı bahar yarıyılında Niğde il merkezindeki MEB’e bağlı devlet okullarında görev yapan 60 okul öncesi öğretmenleriyle yürütülmüştür. Araştırmanın verileri araştırmanın amacına uygun bir şekilde hazırlanmış 8 açık uçlu yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak elde edilmiştir. Elde edilen veriler MAXQUDA 12 nitel veri analiz programı kullanılarak içerik analizi yaklaşımına göre analiz edilmiştir. İçerik analiziyle oluşturulan kodlar bulgular bölümünde frekans ve yüzde değerleri ile birlikte tablolar halinde sunulmuştur. Araştırmanın veri tabanından elde edilen bulgulardan hareketle, matematik kazanımlarının öğretiminde okul öncesi öğretmenlerinin yaratıcı drama yöntemini sıklıkla kullandıkları, yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin öğrenmesine sağlayacağı katkılar konusunda bilinç durumlarının yüksek olduğu fakat uygulamada bazı eksiklerinin olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca katılımcıların yaratıcı drama yöntemine ilişkin kuramsal bilgiden ziyade matematik kazanımlarının öğretimine yönelik uygulamalı hizmet içi eğitim almak istedikleri ortaya çıkmıştır. Çalışmanın sonuçlarına dayalı olarak bazı önerilerde bulunulmuştur

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2014). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara: PEGEM Yayınları.
  • Aktaş Arnas, Y. (2008). Okulöncesi eğitimde dramanın planlanması. Okulöncesinde Yaratıcılık ve Drama Eğitimi, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 1832, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 950. s.181-204, Eskişehir.
  • Altınova, H.H. (2006). Empati becerisinin yaratıcı drama yöntemiyle işlenmesi. Çağdaş Drama Derneği, Yaratıcı drama liderlik/eğitmenlik programı bitirme projesi, Ankara.
  • Araç, F. (2006). Kız çocuklarının okula devamının sağlanmasında yaratıcı dramadan yararlanma. Yayımlanmamış yüksek lisans bitirme projesi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aykaç, M. ve Köğce, D. (2014). Sınıf öğretmenlerinin matematik derslerinde yaratıcı drama yöntemini kullanma durumlarının incelenmesi. Tarih Okulu Dergisi, 7(17), 371-403.
  • Aykaç, N. ve Ulubey, Ö. (2008). Yaratıcı drama yöntemi ile yapılandırmacılık ilişkisinin 2005 MEB ilköğretim programlarında değerlendirilmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 3 (6), 25-44.
  • Can Yaşar, M. ve Aral, N. (2010). Yaratıcı düşünme becerilerinde okul öncesi eğitimin etkisi. Kuramsal Eğitimbilim, 3(2), 201-209.
  • Çepni, S. (2012). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. 6. Baskı, Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çetinkaya, G. (2015). Examining teachers’ use of creative writing activities. Antropologist, 19(1), 111- 121.
  • Dalbudak, Z. ve Akyol Köksal, A. (2008). Anaokulu öğretmenlerinin eğitim programlarında drama etkinliklerine yer verme durumlarının incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 169-188.
  • Dodge, D., T. Colker, L. and J. Heroman, C. (2002 ). The creative curriculum for preschool: Teaching strategies. Inc.: Washington, Dc.
  • Durmuş, E. (2006). Yaratıcı drama ile bütünleştirilmiş grupla psikolojik danışmanın üniversite öğrencilerinin utangaçlık düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Erdoğan, S.Ç. ve Baran, G. (2003). Erken çocukluk döneminde matematik. Eğitim ve Bilim, 28(130), 32- 40.
  • Fleming M., Merrell C. and Tymms P. (2004). The impact of drama on puppils’ language, mathematics and attitude in two primary schools. Research in Drama Education, 9(2), 177-197.
  • Geist, E. (2001). Children are born malhemalicians: Proıııoting the construction of early the mathematical concepts in children under five. Young Children, 56 (4), 12 - 18.
  • Hamre, B.K. and Pianta, R.C. (2001). Early teacher-child relationships and trajectory of children’s school outcomes through eighth grade. Child Development, 72(2), 625–638.
  • Henderson, C, and Shanker J.L. (1978). The use of interpretive dramatics versus basal reader workbooks. Reading World, (17), 239-243
  • Karapınarlı, R. (2007). İlköğretim 7. sınıf matematik dersinde yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin başarı ve kalıcılık düzeyine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Muğla Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. 25. Baskı, Nobel Yayınları, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013). Okul Öncesi Öğretim Programı, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Merriam, S.B.( 1988). Case study research in education: A qualitative approach. San Francisco (CA): JosseyBass.
  • Miles, M. and Huberman, M. (1994). An expanded source book qualitative data analysis. 2nd ed. Thousand Oaks (CA): Sage Publications.
  • National Council of Teachers of Mathematics [NCTM]. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA.
  • Oğuzkan, Ş. ve Oral, G. (1997). Okul öncesi eğitimi. Milli Eğitim Basımevi, İstanbul.
  • Okvuran, A. (1993). Yaratıcı drama eğitiminin empatik beceri ve empatik eğilim düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ömeroğlu E., Turla A., Kandır A., Ersoy Ö. ve Şahin Tezel F. (2010). Okul öncesi eğitimde drama teoriden uygulamaya. 5. Baskı, Kök Yayıncılık, Ankara.
  • Özbey, S. ve Alisinanoğlu, F. (2009). Okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 60–72 aylık çocukların problem davranışlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6), 493-517.
  • Özsoy, N. (2003). İlköğretim matematik derslerinde yaratıcı drama yönteminin kullanılması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(2), 112-119.
  • Özsoy, N. ve Yüksel, S. (2007). Matematik öğretiminde drama. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (21), 32-36.
  • San, İ. (1991). Eğitim ve öğretimde yaşayarak öğrenme yöntemi ve estetik bir süreç olarak yaratıcı drama. Eğitimde Nitelik Geliştirme Sempozyumu, Kültür Koleji Yayınları, 261-266 İstanbul.
  • Sütcü, Z. (2006). Drama eğitiminin okul öncesi eğitime devam eden altı yaş grubundaki çocukların beslenme alışkanlıklarına etkisinin analizi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, , Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Tanrıverdi, Ö. (2012). Yaratıcı drama yöntemi ile verilen eğitimin okul öncesi öğrencilerinin çevre farkındalığına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Ward, W. (1960). Creative drama, drama with and for children, children’s theater. Washington: US.
  • Depertmend of Health, Education and Welfare Office of Education. Yazıcı, Z. (2002). Okul öncesi eğitiminin okul olgunluğu üzerine etkisinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 155-156.
  • Yenilmez, K. ve Uygan, C. (2010).Yaratıcı drama yönteminin ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin geometriye yönelik öz-yeterlik inançlarına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(3), 931-942.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 10. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R.K. (1994). Case study research design and methods. (2nd ed.). Thousand Oaks (CA): Sage.

MATEMATİK KAZANIMLARININ ÖĞRETİMİNDE OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN YARATICI DRAMA YÖNTEMİNİ KULLANMA DURUMLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2017, Cilt: 18 Sayı: 3, 523 - 542, 01.08.2017

Öz

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2014). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara: PEGEM Yayınları.
  • Aktaş Arnas, Y. (2008). Okulöncesi eğitimde dramanın planlanması. Okulöncesinde Yaratıcılık ve Drama Eğitimi, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 1832, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 950. s.181-204, Eskişehir.
  • Altınova, H.H. (2006). Empati becerisinin yaratıcı drama yöntemiyle işlenmesi. Çağdaş Drama Derneği, Yaratıcı drama liderlik/eğitmenlik programı bitirme projesi, Ankara.
  • Araç, F. (2006). Kız çocuklarının okula devamının sağlanmasında yaratıcı dramadan yararlanma. Yayımlanmamış yüksek lisans bitirme projesi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aykaç, M. ve Köğce, D. (2014). Sınıf öğretmenlerinin matematik derslerinde yaratıcı drama yöntemini kullanma durumlarının incelenmesi. Tarih Okulu Dergisi, 7(17), 371-403.
  • Aykaç, N. ve Ulubey, Ö. (2008). Yaratıcı drama yöntemi ile yapılandırmacılık ilişkisinin 2005 MEB ilköğretim programlarında değerlendirilmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 3 (6), 25-44.
  • Can Yaşar, M. ve Aral, N. (2010). Yaratıcı düşünme becerilerinde okul öncesi eğitimin etkisi. Kuramsal Eğitimbilim, 3(2), 201-209.
  • Çepni, S. (2012). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. 6. Baskı, Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çetinkaya, G. (2015). Examining teachers’ use of creative writing activities. Antropologist, 19(1), 111- 121.
  • Dalbudak, Z. ve Akyol Köksal, A. (2008). Anaokulu öğretmenlerinin eğitim programlarında drama etkinliklerine yer verme durumlarının incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 169-188.
  • Dodge, D., T. Colker, L. and J. Heroman, C. (2002 ). The creative curriculum for preschool: Teaching strategies. Inc.: Washington, Dc.
  • Durmuş, E. (2006). Yaratıcı drama ile bütünleştirilmiş grupla psikolojik danışmanın üniversite öğrencilerinin utangaçlık düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Erdoğan, S.Ç. ve Baran, G. (2003). Erken çocukluk döneminde matematik. Eğitim ve Bilim, 28(130), 32- 40.
  • Fleming M., Merrell C. and Tymms P. (2004). The impact of drama on puppils’ language, mathematics and attitude in two primary schools. Research in Drama Education, 9(2), 177-197.
  • Geist, E. (2001). Children are born malhemalicians: Proıııoting the construction of early the mathematical concepts in children under five. Young Children, 56 (4), 12 - 18.
  • Hamre, B.K. and Pianta, R.C. (2001). Early teacher-child relationships and trajectory of children’s school outcomes through eighth grade. Child Development, 72(2), 625–638.
  • Henderson, C, and Shanker J.L. (1978). The use of interpretive dramatics versus basal reader workbooks. Reading World, (17), 239-243
  • Karapınarlı, R. (2007). İlköğretim 7. sınıf matematik dersinde yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin başarı ve kalıcılık düzeyine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Muğla Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. 25. Baskı, Nobel Yayınları, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013). Okul Öncesi Öğretim Programı, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Merriam, S.B.( 1988). Case study research in education: A qualitative approach. San Francisco (CA): JosseyBass.
  • Miles, M. and Huberman, M. (1994). An expanded source book qualitative data analysis. 2nd ed. Thousand Oaks (CA): Sage Publications.
  • National Council of Teachers of Mathematics [NCTM]. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA.
  • Oğuzkan, Ş. ve Oral, G. (1997). Okul öncesi eğitimi. Milli Eğitim Basımevi, İstanbul.
  • Okvuran, A. (1993). Yaratıcı drama eğitiminin empatik beceri ve empatik eğilim düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ömeroğlu E., Turla A., Kandır A., Ersoy Ö. ve Şahin Tezel F. (2010). Okul öncesi eğitimde drama teoriden uygulamaya. 5. Baskı, Kök Yayıncılık, Ankara.
  • Özbey, S. ve Alisinanoğlu, F. (2009). Okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 60–72 aylık çocukların problem davranışlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6), 493-517.
  • Özsoy, N. (2003). İlköğretim matematik derslerinde yaratıcı drama yönteminin kullanılması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(2), 112-119.
  • Özsoy, N. ve Yüksel, S. (2007). Matematik öğretiminde drama. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (21), 32-36.
  • San, İ. (1991). Eğitim ve öğretimde yaşayarak öğrenme yöntemi ve estetik bir süreç olarak yaratıcı drama. Eğitimde Nitelik Geliştirme Sempozyumu, Kültür Koleji Yayınları, 261-266 İstanbul.
  • Sütcü, Z. (2006). Drama eğitiminin okul öncesi eğitime devam eden altı yaş grubundaki çocukların beslenme alışkanlıklarına etkisinin analizi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, , Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Tanrıverdi, Ö. (2012). Yaratıcı drama yöntemi ile verilen eğitimin okul öncesi öğrencilerinin çevre farkındalığına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Ward, W. (1960). Creative drama, drama with and for children, children’s theater. Washington: US.
  • Depertmend of Health, Education and Welfare Office of Education. Yazıcı, Z. (2002). Okul öncesi eğitiminin okul olgunluğu üzerine etkisinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 155-156.
  • Yenilmez, K. ve Uygan, C. (2010).Yaratıcı drama yönteminin ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin geometriye yönelik öz-yeterlik inançlarına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(3), 931-942.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 10. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R.K. (1994). Case study research design and methods. (2nd ed.). Thousand Oaks (CA): Sage.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Davut Köğce Bu kişi benim

Murtaza Aykaç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 18 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Köğce, D., & Aykaç, M. (2017). MATEMATİK KAZANIMLARININ ÖĞRETİMİNDE OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN YARATICI DRAMA YÖNTEMİNİ KULLANMA DURUMLARININ İNCELENMESİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 523-542.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124