BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRENCİLERİN KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ VE PERFORMANSLARINA İLİŞKİN BİR SOSYAL AĞ ANALİZİ

Yıl 2017, Cilt: 18 Sayı: 3, 847 - 864, 01.08.2017

Öz

Sosyal ağ analizi insanlar, gruplar, örgütler, bilgisayar ya da diğer bilgi akışının yaşandığı her şey arasındaki ilişkileri ölçer ve haritalandırır. Bu araştırmanın katılımcılarını Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı dersini alan 22 öğrenci oluşturmaktadır. Bu araştırma kapsamında derste çeşitli öğretim teknolojilerini dijital ders materyalleri üretmek, ödev yapmak ve konu anlatmak gibi amaçlarla kullanan öğrencilerden bilgiye ulaşmak üzere en çok ve en az tercih edilenlerin ve bunun olası nedenlerinin belirlenmesi, ayrıca bu öğrencilerin performansları ve kişilik özelliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Böylece günümüzde teknoloji destekli öğrenme ortamlarında öğrenme ilişkilerinin nasıl olduğunun anlaşılmasına, bu ortamların etkililiğinin ve öğrencilerin performanslarının artırılmasına yönelik ipuçları elde etmek hedeflenmiştir. En çok tercih edilen öğrencilerin iç-derece merkezilik puanları ile derse ilişkin performansları arasında anlamlı yüksek bir ilişki r=0,703 görülmüştür. Öğrencilerin kişilik özellikleri ve iç-derece merkezilik puanları arasında ise anlamlı bir ilişki görülmemiştir. Bu bulgu en çok tercih edilen öğrencilerin kişilik özelliklerinde görülen çeşitlilik ile desteklenmektedir. Bu öğrencilerde duygusal denge ve duygusal dengesizlik ile deneyime açıklık ve gelişmemişlik kişilik özellikleri bir arada görülebilmektedir. Ancak bu öğrencilerin hepsinin dışa dönüklük, yumuşak başlılık ve sorumluluk faktör puanlarının yüksek olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Akbay Doğan, H. (2007). Çevrimiçi öğrenme topluluklarının sosyal ağ analizi: Bir öğretmen forumu örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Amichai-Hamburger, Y., and Vinitzky, G. (2010). Social network use and personality. Computers in Human Behavior, 26(6), 1289–1295.
  • Bacanlı, H., İlhan, T. ve Aslan, S. (2009). Beş faktör kuramına dayalı bir kişilik ölçeğinin geliştirilmesi: sıfatlara dayalı kişilik testi (SDKT). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 261-279.
  • Bakioğlu, A. ve Banoğlu, K. (2013). Öğretmenlikte kariyer basamakları uygulamasına ilişkin öğretmen görüşlerinin metaforlar ve sosyal ağ analizi yöntemiyle incelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 37,28-55.
  • Bedel, E. F. (2008). Interactions among attitudes toward teaching and personality constructs in early childhood preservice teachers. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 4 (1),31-48.
  • Borgatti, S.P. and Foster, P. (2003). The network paradigm in organizational research: A review and typology. J. of Management, 29(6) 991-1013.
  • Cela, K.L., Sicilia, M.Á. and Sánchez, S. (2015). Social network analysis in e-learning environments: A preliminary systematic review. Educational Psychology Review, 27(1), 219-246.
  • Cho, H., Gay, G., Davidson, B. and Ingraffea, A. (2007). Social networks, communication styles, and learning performance in a CSCL community. Computers & Education, 49, 309-329.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research, 4th edition, Boston: Pearson.
  • Dawson, S. (2010). “Seeing” the learning community: an exploration of the development of a resource for monitoring online student networking. British Journal of Educational Technology, 41(5), 736– 752.
  • Divjak, B. and Peharda, P. (2010). Social network analysis of study environment. Journal of Information and Organizational Sciences, 34(1), 67-80.
  • Dolgova, E, van Olffen, W., van den Bosch, F.A.J. and Volberda, H.W. (2010). The interaction between personality, social network position and involvement in innovation process. 9 Ekim 2016 tarihinde http://hdl.handle.net/1765/26295 adresinden erişilmiştir.
  • Dündar, S. (2009). Üniversite öğrencilerinin kişilik özellikleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(2), 139-150.
  • Ergün, E. ve Usluel, Koçak, Y. (2016). An analysis of density and degree-centrality according to the social networking structure formed in an online learning environment. Educational Technology & Society, 19 (4), 34–46.
  • Fang, R., Landis, B., Zhang, Z., Anderson, M., H., Shaw, J., D., and Kilduff, M. (2015). Integrating personality and social networks: A meta-analysis of personality, network position, and work outcomes in organizations. Organization Science, 26(4), 1243–1260.
  • Gürsakal, N. (2009). Sosyal Ağ Analizi.Bursa, Dora Yayıncılık
  • Karataş, S. (2010). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri (BÖTE) öğretmen adaylarının mesleklerine ilişkin zihin haritalarının analizi (Gazi Üniversitesi örneği). Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11( 1), 159-173.
  • Makara, K., A. (2013). Students' peer relationships, social and academic goals, and academic achievement: A social network analysis approach. Unpublished PhD thesis, Education and Psychology, in the University of Michigan
  • Marcos, L., García-Lopez, E., García-Cabot, A., Amelio, J., Medina-Merodio, J. A. and Domínguez, A., (2016). Social network analysis of a gamified e-learning course: Small-world phenomenon and network metrics as predictors of academic performance. Computers in Human Behavior, 60, 312- 321.
  • Rentfrow, P.J. and Gosling, S. D. (2003). The do re mi’s of everyday life: The structure and personality correlates of music preferences. Journal of Personality and Social Psychology, 84(6), 1236–1256.
  • Ross, C., Orr, E. S., Sisic, M., Arseneault, J. M., Simmering, M. G. and Orr, R. R. (2009). Personality and motivations associated with Facebook use. Computers in Human Behavior, 25, 578–586.
  • Selfhout, S., Burk, W., Branje, S., Denissen, J., van Aken, M. and Meeus, M. (2010). Emerging late adolescent friendship networks and Big Five personality traits: A social network approach. Journal of Personality, 78 (2), 509–538.
  • Skiera, B., Hinz, O. and Spann, M. (2015). Social media and academic performance: Does the intensity of facebook activity relate to good grades?. Schmalenbach Business Review (SBR), 67, 54-72.
  • Tatlılıoğlu, K. (2014). Üniversite öğrencilerinin Beş Faktör Kişilik Kuramı’na göre kişilik özellikleri alt boyutlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Tarih Okulu Dergisi, 17, 939-97.
  • Uça-Güneş, P. ve Eby, G. (2014). Uzaktan eğitim programlarının yapılandırılması için bir yaklaşım: Sosyal ağ sentezi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3).
  • Wasserman, S. And Faust, K. (1994). Social network analysis: Methods and applications, Cambridge University, New York.
  • Wehrli, S. (2008). Personality on social network sites: An application of the Five Factor Model. ETH Zurich Sociology Working, 7, 1-16.
  • Yı, J-S. and Park, S. (2003). Cross-cultural differences in decision –making styles: a study of collage students in five countries. (Çeviren: Engin İdemen). An International Journal of Social Behavior and Personality, 31 (1), 35-48.
  • Yıldız, M. ve Dilmaç, B. (2012). Öğretmen adaylarının sahip oldukları değerler ile kişilik özellikleri arasındaki ilişkilerini incelenmesi. Mersin Üniversitesi (MEÜ) Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3).

ÖĞRENCİLERİN KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ VE PERFORMANSLARINA İLİŞKİN BİR SOSYAL AĞ ANALİZİ

Yıl 2017, Cilt: 18 Sayı: 3, 847 - 864, 01.08.2017

Öz

Kaynakça

  • Akbay Doğan, H. (2007). Çevrimiçi öğrenme topluluklarının sosyal ağ analizi: Bir öğretmen forumu örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Amichai-Hamburger, Y., and Vinitzky, G. (2010). Social network use and personality. Computers in Human Behavior, 26(6), 1289–1295.
  • Bacanlı, H., İlhan, T. ve Aslan, S. (2009). Beş faktör kuramına dayalı bir kişilik ölçeğinin geliştirilmesi: sıfatlara dayalı kişilik testi (SDKT). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 261-279.
  • Bakioğlu, A. ve Banoğlu, K. (2013). Öğretmenlikte kariyer basamakları uygulamasına ilişkin öğretmen görüşlerinin metaforlar ve sosyal ağ analizi yöntemiyle incelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 37,28-55.
  • Bedel, E. F. (2008). Interactions among attitudes toward teaching and personality constructs in early childhood preservice teachers. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 4 (1),31-48.
  • Borgatti, S.P. and Foster, P. (2003). The network paradigm in organizational research: A review and typology. J. of Management, 29(6) 991-1013.
  • Cela, K.L., Sicilia, M.Á. and Sánchez, S. (2015). Social network analysis in e-learning environments: A preliminary systematic review. Educational Psychology Review, 27(1), 219-246.
  • Cho, H., Gay, G., Davidson, B. and Ingraffea, A. (2007). Social networks, communication styles, and learning performance in a CSCL community. Computers & Education, 49, 309-329.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research, 4th edition, Boston: Pearson.
  • Dawson, S. (2010). “Seeing” the learning community: an exploration of the development of a resource for monitoring online student networking. British Journal of Educational Technology, 41(5), 736– 752.
  • Divjak, B. and Peharda, P. (2010). Social network analysis of study environment. Journal of Information and Organizational Sciences, 34(1), 67-80.
  • Dolgova, E, van Olffen, W., van den Bosch, F.A.J. and Volberda, H.W. (2010). The interaction between personality, social network position and involvement in innovation process. 9 Ekim 2016 tarihinde http://hdl.handle.net/1765/26295 adresinden erişilmiştir.
  • Dündar, S. (2009). Üniversite öğrencilerinin kişilik özellikleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(2), 139-150.
  • Ergün, E. ve Usluel, Koçak, Y. (2016). An analysis of density and degree-centrality according to the social networking structure formed in an online learning environment. Educational Technology & Society, 19 (4), 34–46.
  • Fang, R., Landis, B., Zhang, Z., Anderson, M., H., Shaw, J., D., and Kilduff, M. (2015). Integrating personality and social networks: A meta-analysis of personality, network position, and work outcomes in organizations. Organization Science, 26(4), 1243–1260.
  • Gürsakal, N. (2009). Sosyal Ağ Analizi.Bursa, Dora Yayıncılık
  • Karataş, S. (2010). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri (BÖTE) öğretmen adaylarının mesleklerine ilişkin zihin haritalarının analizi (Gazi Üniversitesi örneği). Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11( 1), 159-173.
  • Makara, K., A. (2013). Students' peer relationships, social and academic goals, and academic achievement: A social network analysis approach. Unpublished PhD thesis, Education and Psychology, in the University of Michigan
  • Marcos, L., García-Lopez, E., García-Cabot, A., Amelio, J., Medina-Merodio, J. A. and Domínguez, A., (2016). Social network analysis of a gamified e-learning course: Small-world phenomenon and network metrics as predictors of academic performance. Computers in Human Behavior, 60, 312- 321.
  • Rentfrow, P.J. and Gosling, S. D. (2003). The do re mi’s of everyday life: The structure and personality correlates of music preferences. Journal of Personality and Social Psychology, 84(6), 1236–1256.
  • Ross, C., Orr, E. S., Sisic, M., Arseneault, J. M., Simmering, M. G. and Orr, R. R. (2009). Personality and motivations associated with Facebook use. Computers in Human Behavior, 25, 578–586.
  • Selfhout, S., Burk, W., Branje, S., Denissen, J., van Aken, M. and Meeus, M. (2010). Emerging late adolescent friendship networks and Big Five personality traits: A social network approach. Journal of Personality, 78 (2), 509–538.
  • Skiera, B., Hinz, O. and Spann, M. (2015). Social media and academic performance: Does the intensity of facebook activity relate to good grades?. Schmalenbach Business Review (SBR), 67, 54-72.
  • Tatlılıoğlu, K. (2014). Üniversite öğrencilerinin Beş Faktör Kişilik Kuramı’na göre kişilik özellikleri alt boyutlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Tarih Okulu Dergisi, 17, 939-97.
  • Uça-Güneş, P. ve Eby, G. (2014). Uzaktan eğitim programlarının yapılandırılması için bir yaklaşım: Sosyal ağ sentezi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3).
  • Wasserman, S. And Faust, K. (1994). Social network analysis: Methods and applications, Cambridge University, New York.
  • Wehrli, S. (2008). Personality on social network sites: An application of the Five Factor Model. ETH Zurich Sociology Working, 7, 1-16.
  • Yı, J-S. and Park, S. (2003). Cross-cultural differences in decision –making styles: a study of collage students in five countries. (Çeviren: Engin İdemen). An International Journal of Social Behavior and Personality, 31 (1), 35-48.
  • Yıldız, M. ve Dilmaç, B. (2012). Öğretmen adaylarının sahip oldukları değerler ile kişilik özellikleri arasındaki ilişkilerini incelenmesi. Mersin Üniversitesi (MEÜ) Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3).
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ümmühan Avcı Bu kişi benim

Esin Ergün Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 18 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Avcı, Ü., & Ergün, E. (2017). ÖĞRENCİLERİN KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ VE PERFORMANSLARINA İLİŞKİN BİR SOSYAL AĞ ANALİZİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 847-864.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124