BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Dijital Aşırmacılık Yapma Şekil ve Nedenlerinin Belirlenmesi

Yıl 2016, Cilt: 17 Sayı: 1, 283 - 295, 01.01.2016

Öz

Günümüzde internet temel bilgi kaynağı durumundadır. İnternetin usulsüz, etik dışı kullanımı ise dijital aşırmacılık kavramı ile ifade edilmektedir. Bu çalışmanın amacı, ödevleri nedeniyle interneti bilgi kaynağı olarak sıklıkla kullanan ortaokul öğrencilerinin görevlerini gerçekleştirirken dijital aşırmacılık durumlarını ve bu davranışa başvurma nedenlerini belirlemektir. Araştırma nitel bir çalışma olup, olgubilim olarak desenlenmiştir. Araştırmaya amaçlı örnekleme yöntemi ile seçilen ve 2013-2014 öğretim yılında öğrenim gören 22 ortaokul öğrencisi katılmıştır. Veriler geliştirilen yarı-yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış ve içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin kopyala yapıştır, hazır ödev kullanma, içeriği değiştirerek ödevi teslim etme, internetten cevapları bulma, resim kullanma ve arkadaşlar ile ödev alıp verme şeklinde dijital aşırma yaptıkları sonucu bulunmuştur. Ayrıca, öğrenciler zaman kazandırma, kolaylık sağlama, yazmaya üşenme, yanlış yapma kaygısı, kitap ile ödevin zor olması, internetin eğlenceli olması ve kendine güvenememe nedenleri ile dijital aşırmacılık yaptıklarını belirtmişlerdir.

Kaynakça

  • Akdağ H. & Çoklar A.N. (2009). İlköğretim 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersi proje ve performans görevlerini hazırlarken yararlandıkları kaynaklar, İnternet’in Yeri Ve Karşılaştıkları Güçlükler. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(2), 1-16.
  • Annells, M. (2006). Triangulation of qualitative approaches: hermeneutical phenomenology and grounded theory, Journal of Advanced Nursing, 56(1), 55-61.
  • Arslan A. (2013). Türkçe öğretmenlerinin proje ve performans ödevleri ile ilgili görüşlerinin değerlendirilmesi, Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 2(6), 11-22.
  • Austin M. J. & Brown L. D. (1999). Internet plagiarism: developing strategies to curb student academic dishonesty, science direct. The Internet and Higher Education, 2(1), 21-33.
  • Avaroğulları M. (2012). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının ve öğretim elemanlarının intihal problemine yönelik tutum ve davranışları, Unpublished doctoral dissertation, Gazi University, Institute of Educational Sciences, Ankara.
  • Bal A. & Doğanay A. (2010). İlköğretim 5. sinif matematik öğretiminde ölçme değerlendirme sürecinde yaşanan sorunlarin analizi, Kuram ve Uygulama Eğitim Yönetimi, 13(3), 373-398.
  • Beasley, J.D. (2004, 27 Nisan). The impact of technology on plagiarism prevention and detection: Research process automation, a new approach for prevention. The Plagiarism: Prevention, Practices, and Policies Conference. Atlanta, GA, http://www.powerresearcher.com/download/plagiarism_tech_ adresinden 18 Şubat 2014 tarihinde alınmıştır. impact.pdf
  • Coşkun E., Gelen İ. & Kan M. O. (2009). Türkçe derslerindeki performans ödevleri konusunda öğretmen ve öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 22-55.
  • Creswell, J. W. (2005). Educational research (2nd ed.). New Jersey: Pearson Education.
  • Çiftçi S. (2010). İlköğretim birinci kademe 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin performans görevlerine ilişkin görüşleri, İlköğretim Online, 9(3), 934-951.
  • Duruhan K. & Çavuş A. (2013). İlköğretim 7.sınıf sosyal bilgiler dersi performans görevlerinin etkililiğine ilişkin öğretmen görüşleri, İlköğretim Online, 12(4), 949‐968.
  • Ercegovac, Z. (2005, 28 Ekim). What students say they know, feel, and do about cyber- plagiarism and academic dishonesty? A case study. In Proceedings of the American Society for Information Science and Technology (ASIST), http://www.asis.org/Conferences/AM05/abstracts/42.html adresinden 18 Şubat 2014 tarihinde alınmıştır.
  • Eret E. & Gökmenoğlu T. (2010). Plagiarism in higher education: A case study with prospective academicians, Procedia Social and Behavioral Science, 2, 3303-3307.
  • Ersoy A. & Özden M. (2011). Öğretmen Adaylarının Ödevlerinde İnternetten İntihal Yapmalarında Öğretim Elemanının Rolüne İlişkin Görüşleri. Elementary Education Online, 10(2), 608-619.
  • Esen O. & Güneş G. (2012). İlköğretim matematik öğretmenlerinin proje ve performans görevlerine ilişkin görüşleri, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 3(2), 115-130.
  • Gordon, C. H., Simmons, P., & Wynn, G. (2001). Plagiarism: What it is, and how to avoid it. http://www.zoology.ubc.ca/bpg/plagiarism.htm adresinden 18 Eylül 2011 tarihinde alınmıştır.
  • Güven S. & Demirçelik S. A. (2013). 6. 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerin Performans Ödevleri Hakkındaki Görüşleri Ve Bu Ödevi Hazırlamaya Yönelik Etik Algıları, Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 4(13), 83-104.
  • Jones D. L. R. (2011). Academic Dishonesty: Are More Students Cheating?, Business Communication Quarterly, 74(2), 141-150.
  • Karadağ R., Yılmaz F. & Aktay S. (2006). Türkiye’de İnternet Kafeler ve İlköğretim, inet-tr’06, Ankara.
  • Köklü N. (2002). Türkiye’de psikoloji uygulama, araştırma ve yayınlarında etik ilkeler, tartışma vııı: aşırmayı önlemek, Türk Psikoloji Dergisi, 17 (49), 93 – 99.
  • Ma H. J., Wan G. & Lu E. Y. (2008). Digital cheating and plagiarism in schools, Theory Into Practice, 47(3), 197–203.
  • Ma H., Lu E. Y., Turner S. & Wan G. (2007), An empirical ınvestigation of digital cheating and plagiarism among middle school students, American Secondary Education, 35(2), 69-82.
  • McMurtry K. (2001). E-cheating: combating a 21st century challenge, T.H.E. Journal, 29(4), 36-38, 40-41.
  • Metin M. (2013). Öğretmenlerin performans görevlerini hazırlarken ve uygularken karşılaştığı sorunlar, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3) , 1645-1673.
  • Neuman, W. L. (2006). Basics of social research: qualitative and quantitative approaches (2nd ed.). Allyn & Bacon, Incorporated.
  • Odabaşı F., Birinci G., Kılıçer K., Şahin M.C., Akbulut Y. & Şendağ S. (2007). Bilgi iletişim teknolojileri ve internet’le kolaylaşan akademik usulsüzlük, Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 504-518.
  • Oliphant T. (2002). Cyber plagiarism: plagiarism in a digital world. Feliciter, 48(2), 78- 80.
  • Plagiarism.org (2012). Types of plagiarism. http://www.plagiarism.org adresinden 2 Ocak 2014 tarihinde alınmıştır.
  • Schiller M. R. (2005). E-cheating: electronic plagiarism. Journal Of The American Dietetic Association, 105(7), 1058-1062.
  • Smith W. S. (2008). Plagiarism, the internet and student learning improving academic integrity (1st ed.). New York: Routledge.
  • Uçak N. Ö. & Birinci H. G. (2008). Bilimsel etik ve intihal. Türk Kütüphaneciliği Dergisi, 22( 2), 187-204.
  • Uzun E., Karakuş T., Kurşun E. & Karaaslan H. (31 Ocak- 2 Şubat 2007). Öğrenci gözüyle “aşırma” (intihal): neden ve çözüm önerileri. Akademik Bilişim’07, Kütahya.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.

Determining the Digital Plagiarism Causes and Types of Secondary School Students

Yıl 2016, Cilt: 17 Sayı: 1, 283 - 295, 01.01.2016

Öz

Nowadays, Internet is the main source of information. The illegal and non-ethical use of internet is used the digital plagiarism terms. The aim of this research is to determine the digital plagiarism types and reasons for resorting to this behavior of secondary school students who frequently uses internet as an information source. This study is a qualitative research and uses a phenomenological design. A total of 22 secondary school students were selected for the study using purposeful sampling method in 2013-2014 academic years. Data were gathered by using semi-structured interview form and were analyzed by using content analysis. The results showed that the types of digital plagiarism were copypaste, prepared home works, the funded test trots, to use of the pictures and to give or take the homeworks to the friends. Also, to gain of the time, to convenience, to avoid writing, to concerned the make the wrong, the difficulty of doing a homework with a book, the fun of Internet, lack of self-trust can be expressed as a digital plagiarism reasons by the students

Kaynakça

  • Akdağ H. & Çoklar A.N. (2009). İlköğretim 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersi proje ve performans görevlerini hazırlarken yararlandıkları kaynaklar, İnternet’in Yeri Ve Karşılaştıkları Güçlükler. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(2), 1-16.
  • Annells, M. (2006). Triangulation of qualitative approaches: hermeneutical phenomenology and grounded theory, Journal of Advanced Nursing, 56(1), 55-61.
  • Arslan A. (2013). Türkçe öğretmenlerinin proje ve performans ödevleri ile ilgili görüşlerinin değerlendirilmesi, Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 2(6), 11-22.
  • Austin M. J. & Brown L. D. (1999). Internet plagiarism: developing strategies to curb student academic dishonesty, science direct. The Internet and Higher Education, 2(1), 21-33.
  • Avaroğulları M. (2012). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının ve öğretim elemanlarının intihal problemine yönelik tutum ve davranışları, Unpublished doctoral dissertation, Gazi University, Institute of Educational Sciences, Ankara.
  • Bal A. & Doğanay A. (2010). İlköğretim 5. sinif matematik öğretiminde ölçme değerlendirme sürecinde yaşanan sorunlarin analizi, Kuram ve Uygulama Eğitim Yönetimi, 13(3), 373-398.
  • Beasley, J.D. (2004, 27 Nisan). The impact of technology on plagiarism prevention and detection: Research process automation, a new approach for prevention. The Plagiarism: Prevention, Practices, and Policies Conference. Atlanta, GA, http://www.powerresearcher.com/download/plagiarism_tech_ adresinden 18 Şubat 2014 tarihinde alınmıştır. impact.pdf
  • Coşkun E., Gelen İ. & Kan M. O. (2009). Türkçe derslerindeki performans ödevleri konusunda öğretmen ve öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 22-55.
  • Creswell, J. W. (2005). Educational research (2nd ed.). New Jersey: Pearson Education.
  • Çiftçi S. (2010). İlköğretim birinci kademe 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin performans görevlerine ilişkin görüşleri, İlköğretim Online, 9(3), 934-951.
  • Duruhan K. & Çavuş A. (2013). İlköğretim 7.sınıf sosyal bilgiler dersi performans görevlerinin etkililiğine ilişkin öğretmen görüşleri, İlköğretim Online, 12(4), 949‐968.
  • Ercegovac, Z. (2005, 28 Ekim). What students say they know, feel, and do about cyber- plagiarism and academic dishonesty? A case study. In Proceedings of the American Society for Information Science and Technology (ASIST), http://www.asis.org/Conferences/AM05/abstracts/42.html adresinden 18 Şubat 2014 tarihinde alınmıştır.
  • Eret E. & Gökmenoğlu T. (2010). Plagiarism in higher education: A case study with prospective academicians, Procedia Social and Behavioral Science, 2, 3303-3307.
  • Ersoy A. & Özden M. (2011). Öğretmen Adaylarının Ödevlerinde İnternetten İntihal Yapmalarında Öğretim Elemanının Rolüne İlişkin Görüşleri. Elementary Education Online, 10(2), 608-619.
  • Esen O. & Güneş G. (2012). İlköğretim matematik öğretmenlerinin proje ve performans görevlerine ilişkin görüşleri, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 3(2), 115-130.
  • Gordon, C. H., Simmons, P., & Wynn, G. (2001). Plagiarism: What it is, and how to avoid it. http://www.zoology.ubc.ca/bpg/plagiarism.htm adresinden 18 Eylül 2011 tarihinde alınmıştır.
  • Güven S. & Demirçelik S. A. (2013). 6. 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerin Performans Ödevleri Hakkındaki Görüşleri Ve Bu Ödevi Hazırlamaya Yönelik Etik Algıları, Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 4(13), 83-104.
  • Jones D. L. R. (2011). Academic Dishonesty: Are More Students Cheating?, Business Communication Quarterly, 74(2), 141-150.
  • Karadağ R., Yılmaz F. & Aktay S. (2006). Türkiye’de İnternet Kafeler ve İlköğretim, inet-tr’06, Ankara.
  • Köklü N. (2002). Türkiye’de psikoloji uygulama, araştırma ve yayınlarında etik ilkeler, tartışma vııı: aşırmayı önlemek, Türk Psikoloji Dergisi, 17 (49), 93 – 99.
  • Ma H. J., Wan G. & Lu E. Y. (2008). Digital cheating and plagiarism in schools, Theory Into Practice, 47(3), 197–203.
  • Ma H., Lu E. Y., Turner S. & Wan G. (2007), An empirical ınvestigation of digital cheating and plagiarism among middle school students, American Secondary Education, 35(2), 69-82.
  • McMurtry K. (2001). E-cheating: combating a 21st century challenge, T.H.E. Journal, 29(4), 36-38, 40-41.
  • Metin M. (2013). Öğretmenlerin performans görevlerini hazırlarken ve uygularken karşılaştığı sorunlar, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3) , 1645-1673.
  • Neuman, W. L. (2006). Basics of social research: qualitative and quantitative approaches (2nd ed.). Allyn & Bacon, Incorporated.
  • Odabaşı F., Birinci G., Kılıçer K., Şahin M.C., Akbulut Y. & Şendağ S. (2007). Bilgi iletişim teknolojileri ve internet’le kolaylaşan akademik usulsüzlük, Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 504-518.
  • Oliphant T. (2002). Cyber plagiarism: plagiarism in a digital world. Feliciter, 48(2), 78- 80.
  • Plagiarism.org (2012). Types of plagiarism. http://www.plagiarism.org adresinden 2 Ocak 2014 tarihinde alınmıştır.
  • Schiller M. R. (2005). E-cheating: electronic plagiarism. Journal Of The American Dietetic Association, 105(7), 1058-1062.
  • Smith W. S. (2008). Plagiarism, the internet and student learning improving academic integrity (1st ed.). New York: Routledge.
  • Uçak N. Ö. & Birinci H. G. (2008). Bilimsel etik ve intihal. Türk Kütüphaneciliği Dergisi, 22( 2), 187-204.
  • Uzun E., Karakuş T., Kurşun E. & Karaaslan H. (31 Ocak- 2 Şubat 2007). Öğrenci gözüyle “aşırma” (intihal): neden ve çözüm önerileri. Akademik Bilişim’07, Kütahya.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ahmet Naci Çoklar Bu kişi benim

Feyza Uzun Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 17 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çoklar, A. N., & Uzun, F. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin Dijital Aşırmacılık Yapma Şekil ve Nedenlerinin Belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 283-295.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124