BibTex RIS Kaynak Göster

İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN “HÜCRE BÖLÜNMESİ VE KALITIM” ÜNİTESİNDEKİ KAVRAM YANILGILARININ TESPİTİ VE ANOLOJİ İLE KAVRAMSAL DEĞİŞİM METİNLERİ KULLANILARAK GİDERİLMESİ

Yıl 2013, Cilt: 14 Sayı: 1, 175 - 793, 01.01.2013

Öz

Bu çalışmanın amacı, ilköğretim 8. Sınıf öğrencilerinin Hücre Bölünmesi ve Kalıtım ünitesindeki kavram yanılgılarını “kavram çarkı diyagramı” kullanarak tespit etmek, tespit edilen kavram yanılgılarını kavramsal değişim metinleri ve anoloji kullanarak gidermektir. Araştırmada tek gruplu ön test-son test modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi Kırşehir/Türkiye’deki ‘A İlköğretim Okulu’ndan 26 sekizinci sınıf öğrencisi Erkek -12/Kız -14 olmuştur. Öğrencilerin ‘Hücre Bölünmesi ve Kalıtım’ kavram yanılgılarını tespit etmek için üç kavram çarkı diyagramı çizdirilmiştir. Bu araştırma sonuçları öğrencilerin büyük çoğunluğunda "DNA, kromozom, gen", "mutasyon, modifikasyon" ve "mitoz bölünme ve mayoz bölünme" hakkında kavram yanılgılarına sahip olduklarını göstermiştir. Tespit edilen kavram yanılgılarını gidermede anoloji ile verilen kavramsal değişim metinlerinin etkisi incelenmiştir. Sonuç olarak anoloji ile verilen kavramsal değişim metinlerinin öğrencilerde tespit edilen kavram yanılgılarını gidermede başarılı olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Akyürek, E. ve Afacan, Ö. (2011). Bir değerlendirme aracı olarak kavram çarkı diyagramının kullanımı, 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications Antalya-Turkey
  • Akyürek, E. ve Afacan, Ö. (2011). Determining 8th grade students’ misconceptions about the unit of “Cell Division” by using roundhouse diagramming, I. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi Eskişehir-Türkiye
  • Akyürek, E. (2012). Beyin temelli öğrenme yaklaşımının ilköğretim fen ve teknoloji dersi 8.sınıf öğrencilerinin akademik başarı, derse yönelik tutum, motivasyon ve hatırlama düzeylerine etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ahi Evran Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kırşehir.
  • Akkuş, H., Kadayıfçı, H., Atasoy, B. ve Geban, Ö. (2003). Effectiveness of instruction based on the constructivist approach on understanding chemical equilibrium concepts, Research in Science and Technological Education, 21 (2), 209-227.
  • Ausubel, D. P. (1968). Educational psychology: A cognitive view. New York: Holt, Rine Hart and Winston.
  • Bayır, G. (2000). Effect of Conceptual Change Text Instruction on Students’ Understanding of Chemical Change and Conservation of Mass Concepts, Unpublished master thesis, METU Institute of Science, Ankara.
  • Bilgin, İ. ve Geban, Ö. (2001). Benzeşim (Anoloji) yöntemi kullanarak lise 2. sınıf öğrencilerinin kimyasal denge konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesi, Yeni Bin Yılın Başında Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., K., Akgün, Ö., E., Karadeniz,Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (3. Baskı). Ankara: Pegem A Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (Geliştirilmiş 3. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Chambers, K. S. & Andre, T. (1997). Gender, prior knowledge, interest and exprience in electricity and conceptual change text manipulations in learning about direct current, Journal of Research in Science Teaching, 34, 107.
  • Chiu, M., Lin, J., (2005) Promoting fourth grades’ conceptual change of their understanding and problem solving of topics in genetics. Journal of Research in Science Teaching, 33, 625-656.
  • Gabel, D.L & Samuel, K.V. (1986). High school students' ability to solve molarity problems and their analog counterparts. Journal of Research in Science Teaching, 23, 165-176.
  • Geban, Ö. ve Kırbulut, Z. D. (2004). Lise öğrencilerinin çözeltiler konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesi, VI. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, 9-11 Eylül, İstanbul.
  • Guzzetti, B. J., Williams, W. O., Skeels, S. A. & Wu, S. M. (1997). Influence of text structure on learning counterintuitive physics concepts. Journal of Research in Science Teaching, 34, 701-719.
  • Hackney, M. & Ward, R.E. (2002). How–to-learn biology via roundhouse diagrams. The American Biology Teacher, 64 (7): 525-533.
  • Hewson, M.G. & Hewson, P.W. (1983). Effect of instruction using students’ prior knowledge and conceptual change strategies on science learning, Journal of Research in Science Teaching, 20, 8, 731-743.
  • Hynd, C. E., Alvermann, D. E. & Quian, G. (1997). Preservice elementary school teachers’ conceptual change about projectile motion: refutation text, demonstration, affective factors, and relevance. Science Education, 81, 1-27.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemleri (15. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılınç, A. (2008). Hücre bölünmelerinin öğretiminde yeni bir yaklaşım: “bölünen parmaklar”. D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 82-99.
  • Klausmeier, H. J. (1992). Concept learning and concept teaching. Educational Psychologist, 27 (3), 267-286.
  • Miller, G. A. (1956). The magical number seven, plus or minus two: Some limits on our capacity for processing information. Psychological Review, 63, 81–97.
  • Novak J. D. (2002). Meaningful learning: The essential factor for conceptual change in limited or inappropriate prepositional hierarchies leading to empowerment of learners. Science Education, 86, 548-571.
  • Özdemir, A. ve Geban, Ö. (1998). Kavramsal değişim yaklaşımı ve kimyasal denge, III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, KTÜ Fatih Eğitim Fakültesi, Trabzon.
  • Özkan, Ö., Tekkaya, C. ve Geban, Ö. (2004). Facilitating conceptual change in students’ understanding of ecological concepts, Journal of Science Education and Technology, 13, 1, 95-105.
  • Razali, N. M., Wah, Y. B.. (2011). Power Comparisons of Shapiro-Wilk, Kolmogorov- Smirnov, Lilliefors and Anderson-Darling Tests. Journal of Statistical Modeling and Analysis, 2(1), 21-33.
  • Robinson, C. W. & Lewis, J.(2000). Genes, chromosomes,cell division & inheritance-do students see any relationship?,International Journal of Science Education, 22(2), 177-195.
  • Shymansky, J. A., Yore, L. D., Treagust, D. F., Thiele, R. B., Harrison, A., Waldrip, B. G., . Stocklmayer, S. M. & Venville, G. (1997). Examining the construction process: A study of changes in level 10 students’ understanding of classical mechanics. Journal of Research in Science Teaching, 34 (6), 571–593.
  • Smith, E. L., Blakeslee, T. D., & Anderson, C. W. (1993). Teaching strategies associated with conceptual change learning in science, Journal of Research in Science Teaching, 30 (2), 111-126.
  • Sungur, S., Tekkaya, C. ve Geban, Ö. (2001). The contribution of conceptual change texts accompanied by concept mapping to students’ understanding of the human ciculatory system. School Science and Mathematics, 101, 2, 91-101.
  • Şahin, F. ve Parim, G. (2002). Problem tabanlı öğretim yaklaşımı ile DNA, Gen ve Kromozom kavramlarının öğrenilmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi erişim:http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek- 5/b_kitabi/PDF/Biyoloji/bildiri/t28d.pdf/04.10.2011 tarihinde alınmıştır.
  • Ward, R. E. (1999). The effects of Roundhouse diagram construction and use on meaningful science learning in the middle school classroom. Unpublished Doctoral thesis, Louisiana State University, Baton Rouge, Louisiana.
  • Ward, R. E. & Wandersee, J. H. (2001). Visualizing science using the roundhouse diagram. Science Scope, 24(4), 17–21.
  • Ward, R. E. & Wandersee, J. H. (2002). Struggling to understand abstract science topics: a roundhouse diagram-based study. International Journal of Science Education, 24(6), 575-591.

Determination and Removal of 8th Grade Students’ Misconceptions About The Unit of “Cell Division and Inheritance” by Using Analogy with Conceptual Change Texts

Yıl 2013, Cilt: 14 Sayı: 1, 175 - 793, 01.01.2013

Öz

The aim of this study is to determine 8th grade students’ misconceptions about the unit of “Cell Division” by using roundhouse diagramming, detected misconceptions eliminate by an analogy and conceptional change texts. The research single group pre-test and post test were used. The sample of study was 26 eighth grade students Boy – 12/Girl –14 from “A Primary School” in Kırsehir/Turkey. Three roundhouse diagrams were drawn about unit of cell division’s seven basic concepts to determine their misconceptions. The results of this research show that the vast majority of students had misconceptions about “DNA, chromosome, gene”, “mutation, modification” and “mitosis, meiosis”. Given to remove misconceptions identified by analogy to investigate the effect of conceptual change texts. As a result, by analogy, the conceptual change texts were found to be effective in remedying students' misconceptions were identified

Kaynakça

  • Akyürek, E. ve Afacan, Ö. (2011). Bir değerlendirme aracı olarak kavram çarkı diyagramının kullanımı, 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications Antalya-Turkey
  • Akyürek, E. ve Afacan, Ö. (2011). Determining 8th grade students’ misconceptions about the unit of “Cell Division” by using roundhouse diagramming, I. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi Eskişehir-Türkiye
  • Akyürek, E. (2012). Beyin temelli öğrenme yaklaşımının ilköğretim fen ve teknoloji dersi 8.sınıf öğrencilerinin akademik başarı, derse yönelik tutum, motivasyon ve hatırlama düzeylerine etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ahi Evran Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kırşehir.
  • Akkuş, H., Kadayıfçı, H., Atasoy, B. ve Geban, Ö. (2003). Effectiveness of instruction based on the constructivist approach on understanding chemical equilibrium concepts, Research in Science and Technological Education, 21 (2), 209-227.
  • Ausubel, D. P. (1968). Educational psychology: A cognitive view. New York: Holt, Rine Hart and Winston.
  • Bayır, G. (2000). Effect of Conceptual Change Text Instruction on Students’ Understanding of Chemical Change and Conservation of Mass Concepts, Unpublished master thesis, METU Institute of Science, Ankara.
  • Bilgin, İ. ve Geban, Ö. (2001). Benzeşim (Anoloji) yöntemi kullanarak lise 2. sınıf öğrencilerinin kimyasal denge konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesi, Yeni Bin Yılın Başında Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., K., Akgün, Ö., E., Karadeniz,Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (3. Baskı). Ankara: Pegem A Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (Geliştirilmiş 3. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Chambers, K. S. & Andre, T. (1997). Gender, prior knowledge, interest and exprience in electricity and conceptual change text manipulations in learning about direct current, Journal of Research in Science Teaching, 34, 107.
  • Chiu, M., Lin, J., (2005) Promoting fourth grades’ conceptual change of their understanding and problem solving of topics in genetics. Journal of Research in Science Teaching, 33, 625-656.
  • Gabel, D.L & Samuel, K.V. (1986). High school students' ability to solve molarity problems and their analog counterparts. Journal of Research in Science Teaching, 23, 165-176.
  • Geban, Ö. ve Kırbulut, Z. D. (2004). Lise öğrencilerinin çözeltiler konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesi, VI. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, 9-11 Eylül, İstanbul.
  • Guzzetti, B. J., Williams, W. O., Skeels, S. A. & Wu, S. M. (1997). Influence of text structure on learning counterintuitive physics concepts. Journal of Research in Science Teaching, 34, 701-719.
  • Hackney, M. & Ward, R.E. (2002). How–to-learn biology via roundhouse diagrams. The American Biology Teacher, 64 (7): 525-533.
  • Hewson, M.G. & Hewson, P.W. (1983). Effect of instruction using students’ prior knowledge and conceptual change strategies on science learning, Journal of Research in Science Teaching, 20, 8, 731-743.
  • Hynd, C. E., Alvermann, D. E. & Quian, G. (1997). Preservice elementary school teachers’ conceptual change about projectile motion: refutation text, demonstration, affective factors, and relevance. Science Education, 81, 1-27.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemleri (15. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılınç, A. (2008). Hücre bölünmelerinin öğretiminde yeni bir yaklaşım: “bölünen parmaklar”. D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 82-99.
  • Klausmeier, H. J. (1992). Concept learning and concept teaching. Educational Psychologist, 27 (3), 267-286.
  • Miller, G. A. (1956). The magical number seven, plus or minus two: Some limits on our capacity for processing information. Psychological Review, 63, 81–97.
  • Novak J. D. (2002). Meaningful learning: The essential factor for conceptual change in limited or inappropriate prepositional hierarchies leading to empowerment of learners. Science Education, 86, 548-571.
  • Özdemir, A. ve Geban, Ö. (1998). Kavramsal değişim yaklaşımı ve kimyasal denge, III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, KTÜ Fatih Eğitim Fakültesi, Trabzon.
  • Özkan, Ö., Tekkaya, C. ve Geban, Ö. (2004). Facilitating conceptual change in students’ understanding of ecological concepts, Journal of Science Education and Technology, 13, 1, 95-105.
  • Razali, N. M., Wah, Y. B.. (2011). Power Comparisons of Shapiro-Wilk, Kolmogorov- Smirnov, Lilliefors and Anderson-Darling Tests. Journal of Statistical Modeling and Analysis, 2(1), 21-33.
  • Robinson, C. W. & Lewis, J.(2000). Genes, chromosomes,cell division & inheritance-do students see any relationship?,International Journal of Science Education, 22(2), 177-195.
  • Shymansky, J. A., Yore, L. D., Treagust, D. F., Thiele, R. B., Harrison, A., Waldrip, B. G., . Stocklmayer, S. M. & Venville, G. (1997). Examining the construction process: A study of changes in level 10 students’ understanding of classical mechanics. Journal of Research in Science Teaching, 34 (6), 571–593.
  • Smith, E. L., Blakeslee, T. D., & Anderson, C. W. (1993). Teaching strategies associated with conceptual change learning in science, Journal of Research in Science Teaching, 30 (2), 111-126.
  • Sungur, S., Tekkaya, C. ve Geban, Ö. (2001). The contribution of conceptual change texts accompanied by concept mapping to students’ understanding of the human ciculatory system. School Science and Mathematics, 101, 2, 91-101.
  • Şahin, F. ve Parim, G. (2002). Problem tabanlı öğretim yaklaşımı ile DNA, Gen ve Kromozom kavramlarının öğrenilmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi erişim:http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek- 5/b_kitabi/PDF/Biyoloji/bildiri/t28d.pdf/04.10.2011 tarihinde alınmıştır.
  • Ward, R. E. (1999). The effects of Roundhouse diagram construction and use on meaningful science learning in the middle school classroom. Unpublished Doctoral thesis, Louisiana State University, Baton Rouge, Louisiana.
  • Ward, R. E. & Wandersee, J. H. (2001). Visualizing science using the roundhouse diagram. Science Scope, 24(4), 17–21.
  • Ward, R. E. & Wandersee, J. H. (2002). Struggling to understand abstract science topics: a roundhouse diagram-based study. International Journal of Science Education, 24(6), 575-591.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Erkan Akyürek Bu kişi benim

Özlem Afacan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akyürek, E., & Afacan, Ö. (2013). İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN “HÜCRE BÖLÜNMESİ VE KALITIM” ÜNİTESİNDEKİ KAVRAM YANILGILARININ TESPİTİ VE ANOLOJİ İLE KAVRAMSAL DEĞİŞİM METİNLERİ KULLANILARAK GİDERİLMESİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 175-793.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124