BibTex RIS Kaynak Göster

İLKÖĞRETİM MATEMATİK 6-8 ÖĞRETİM PROGRAMINDA HEDEFLENEN DAVRANIŞLARIN BİLİŞSEL SÜREÇLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2013, Cilt: 14 Sayı: 1, 347 - 366, 01.01.2013

Öz

Bu araştırmanın amacı, İlköğretim Matematik 6-8. Sınıf Öğretim Programında hedeflenen 231 davranışın güncellenmiş Bloom Sınıflamasının bilişsel süreç boyutunda yer alan altı kategori açısından dağılımını belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda alan uzmanlarının katkısıyla kodlama ve analizlerin nasıl yapılacağına dair ölçütler belirlenmiş, daha sonra hedeflenen davranışlar, programda yer alan etkinlikler göz önünde bulundurularak iki puanlayıcı tarafından, birbirinden bağımsız olarak kodlanmıştır. Araştırmada elde edilen betimsel sonuçlara göre değerlendirme ve yaratma basamağında çok az davranış olup, genelde davranışların anlama ve uygulama basamağında yoğunlaştığı gözlemlenmiştir. Yapılan karşılaştırmalı istatistiksel analizler ise bilişsel öğrenme düzeyleri açısından öğrenme alanları ve sınıf düzeylerine göre anlamlı farklılıklar olduğu belirlenmiştir. Bu duruma göre üst düzey bilişsel öğrenmeleri içeren davranışların daha çok 6. Sınıf düzeyinde, ayrıca ölçme ve olasılık-istatistik öğrenme alanların da yoğunlaştığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Akkaya, A.O. (2008). 6. sınıf matematik ders öğretim programının uygulanabilirliğine ilişkin öğretmen görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Amer, A. (2006). Reflections on bloom's revised taxonomy. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8(4), 213–230.
  • Anderson, L.W. (Ed.), Krathwohl, D.R.(Ed.), Airasian, P.W., Cruikshank, K.A., Mayer, R.E., Pintrich, P.R., Raths, J., & Wittrock, M.C. (2001). Öğrenme öğretim ve değerlendirme ile ilgili bir sınıflama: Bloom’un eğitimin hedefleri ile ilgili sınıflamasının güncelleştirilmiş biçimi. (Çeviri: Durmuş A.Ö., 2010.). Ankara: Pegema yayıncılık.
  • Ayvacı, H. Ş., ve Şahin, Ç. (2009). Fen bilgisi öğretmenlerinin ders sürecinde ve yazılı sınavlarda sordukları soruların bilişsel seviyelerinin karşılaştırılması, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (2), 441-455.
  • Babadoğan, C. ve Olkun, S. (2006). Rrogram development models and reform inTturkish primary school mathematics curriculum. International journal for mathematics teaching cimt.plymouth.ac.uk/journal/default.htm. adresinden alınmıştır. learning. 12.06.2009 tarihinde http://www.
  • Baki, A. ve Gökçek, T. (2005). Comparison of the development of elementary mathematics curriculum studies in Turkey and U.S.A. Educational Sciences: Theory & Practice, 5(2), 579-588.
  • Baykul, Y. (2005). İlköğretimde matematik öğretimi (1-5 sınıflar). 8. baskı, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Baykul Y. (2009). Ilköğretimde matematik öğretimi (6-8. sınıflar). Pegem A Yayıncılık.
  • Bekdemir, M. ve Selim, Y. (2008). Revize edilmiş Bloom taksonomisi ve cebir öğrenme alanı örneğinde uygulaması. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2) 185-196.
  • Bilen, M. (2002). Plandan uygulamaya öğretim. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi elkitabı. Ankara: Pegemayayıncılık
  • Demirel, Ö. (2003). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. 5.baskı, Ankara: Pegema yayıncılık.
  • Dindar, H. ve Demir, M. (2006). Beşinci sınıf öğretmenlerinin fen bilgisi dersi sınav sorularının Bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi (Evaluation of fifth grade primary teachers‟ questions ın science exams according to Blooms taxanomy), GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(3), 87-96.
  • Ertürk, S. (1972). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayını.
  • Forehand, M. (2005). Bloom’s taxonomy: Original and revised. emerging perspectives on learning, http://projects.coe.uga.edu/epltt/index.php?title=Bloom%27s_Taxonomy adresinden alınmıştır. and technology. 8.02.2011 tarihinde
  • Gözütok, F.D. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. 2.baskı, Ankara: Ekinoks yayınları.
  • Karaman, İ. (2005). Erzurum ilinde bulunan liselerdeki fizik sınav sorularının Bloom taksonomisinin basamaklarına göre analizi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 77–90.
  • Krathwohl, D. R. (2002). A revision of Bloom's taxonomy: An overview. Theory into Practice, 41(4), 212-218.
  • MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2009). İlköğretim Matematik 6–8. Sınıflar Öğretim Programı Kitabı, Ankara.
  • Olkun, S. (2006). Yeni öğretim programlarını inceleme ve değerlendirme raporu: Matematik öğretim programı inceleme raporu, İlköğretim-Online, 96-111.
  • Olkun, S. ve Toluk, Z. (2003). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özcan, S. ve Oluk, S. (2007). İlköğretim fen bilgisi derslerinde kullanılan soruların Piaget ve Bloom taksonomisine göre analizi. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 61-68.
  • Sözer, E. (2003). Öğretimde amaçlar ve düzenlenmesi, Gültekin, M. (Ed.) Öğretimde planlama ve değerlendirme (ss. 31-44). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Şahan, H. H. (2007). İlköğretim 3. sınıf matematik dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Varış, F. (1996). Eğitimde program geliştirme: Teori ve teknikler. Ankara:Alkım Yayıncılık.
  • Yenilmez, K., ve Avcu T. (2009). Altıncı sınıf öğrencilerinin cebir öğrenme alanındaki başarı düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 10(2), 37-45.

A Study of the Target Behaviors in the Math Curriculum for Sixth to Eighth Grades in Reference to Cognitive Processes

Yıl 2013, Cilt: 14 Sayı: 1, 347 - 366, 01.01.2013

Öz

The purpose of this study is to identify the distribution of the 231 target behaviors in the Math Curriculum for Sixth to Eighth Grades in reference to the six categories included in the cognitive process dimension of the Revised Bloom‟s Taxonomy. In accordance with the purpose, the criteria for coding and analyzing were specified with contributions from certain professionals. Next, the behaviors were independently coded by two graders with a consideration into the activities included in the curriculum. The descriptive findings suggest that there were few behaviors in the categories “evaluating” and “creating” and most of the behaviors fell into the categories “understanding” and “applying”. In addition, the comparative statistical analyses reported significant differences in terms of cognitive learning level depending on learning domains and grades. Specifically, the behaviors involving higher-level cognitive learning were mainly found in the sixth grade and in the learning domains “measurement” and “probability-statistics”

Kaynakça

  • Akkaya, A.O. (2008). 6. sınıf matematik ders öğretim programının uygulanabilirliğine ilişkin öğretmen görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Amer, A. (2006). Reflections on bloom's revised taxonomy. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8(4), 213–230.
  • Anderson, L.W. (Ed.), Krathwohl, D.R.(Ed.), Airasian, P.W., Cruikshank, K.A., Mayer, R.E., Pintrich, P.R., Raths, J., & Wittrock, M.C. (2001). Öğrenme öğretim ve değerlendirme ile ilgili bir sınıflama: Bloom’un eğitimin hedefleri ile ilgili sınıflamasının güncelleştirilmiş biçimi. (Çeviri: Durmuş A.Ö., 2010.). Ankara: Pegema yayıncılık.
  • Ayvacı, H. Ş., ve Şahin, Ç. (2009). Fen bilgisi öğretmenlerinin ders sürecinde ve yazılı sınavlarda sordukları soruların bilişsel seviyelerinin karşılaştırılması, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (2), 441-455.
  • Babadoğan, C. ve Olkun, S. (2006). Rrogram development models and reform inTturkish primary school mathematics curriculum. International journal for mathematics teaching cimt.plymouth.ac.uk/journal/default.htm. adresinden alınmıştır. learning. 12.06.2009 tarihinde http://www.
  • Baki, A. ve Gökçek, T. (2005). Comparison of the development of elementary mathematics curriculum studies in Turkey and U.S.A. Educational Sciences: Theory & Practice, 5(2), 579-588.
  • Baykul, Y. (2005). İlköğretimde matematik öğretimi (1-5 sınıflar). 8. baskı, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Baykul Y. (2009). Ilköğretimde matematik öğretimi (6-8. sınıflar). Pegem A Yayıncılık.
  • Bekdemir, M. ve Selim, Y. (2008). Revize edilmiş Bloom taksonomisi ve cebir öğrenme alanı örneğinde uygulaması. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2) 185-196.
  • Bilen, M. (2002). Plandan uygulamaya öğretim. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi elkitabı. Ankara: Pegemayayıncılık
  • Demirel, Ö. (2003). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. 5.baskı, Ankara: Pegema yayıncılık.
  • Dindar, H. ve Demir, M. (2006). Beşinci sınıf öğretmenlerinin fen bilgisi dersi sınav sorularının Bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi (Evaluation of fifth grade primary teachers‟ questions ın science exams according to Blooms taxanomy), GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(3), 87-96.
  • Ertürk, S. (1972). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayını.
  • Forehand, M. (2005). Bloom’s taxonomy: Original and revised. emerging perspectives on learning, http://projects.coe.uga.edu/epltt/index.php?title=Bloom%27s_Taxonomy adresinden alınmıştır. and technology. 8.02.2011 tarihinde
  • Gözütok, F.D. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. 2.baskı, Ankara: Ekinoks yayınları.
  • Karaman, İ. (2005). Erzurum ilinde bulunan liselerdeki fizik sınav sorularının Bloom taksonomisinin basamaklarına göre analizi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 77–90.
  • Krathwohl, D. R. (2002). A revision of Bloom's taxonomy: An overview. Theory into Practice, 41(4), 212-218.
  • MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2009). İlköğretim Matematik 6–8. Sınıflar Öğretim Programı Kitabı, Ankara.
  • Olkun, S. (2006). Yeni öğretim programlarını inceleme ve değerlendirme raporu: Matematik öğretim programı inceleme raporu, İlköğretim-Online, 96-111.
  • Olkun, S. ve Toluk, Z. (2003). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özcan, S. ve Oluk, S. (2007). İlköğretim fen bilgisi derslerinde kullanılan soruların Piaget ve Bloom taksonomisine göre analizi. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 61-68.
  • Sözer, E. (2003). Öğretimde amaçlar ve düzenlenmesi, Gültekin, M. (Ed.) Öğretimde planlama ve değerlendirme (ss. 31-44). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Şahan, H. H. (2007). İlköğretim 3. sınıf matematik dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Varış, F. (1996). Eğitimde program geliştirme: Teori ve teknikler. Ankara:Alkım Yayıncılık.
  • Yenilmez, K., ve Avcu T. (2009). Altıncı sınıf öğrencilerinin cebir öğrenme alanındaki başarı düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 10(2), 37-45.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Zeynel Kablan Bu kişi benim

Tuğba Baran Bu kişi benim

Ömer Hazer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kablan, Z., Baran, T., & Hazer, Ö. (2013). İLKÖĞRETİM MATEMATİK 6-8 ÖĞRETİM PROGRAMINDA HEDEFLENEN DAVRANIŞLARIN BİLİŞSEL SÜREÇLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 347-366.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124