BibTex RIS Kaynak Göster

DESEN EĞİTİMİNDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2010, Cilt: 11 Sayı: 2, 159 - 172, 01.05.2010

Öz

Bu araştırma, Güzel Sanatlar ve Spor Liselerinde kullanılan ölçme-değerlendirme yöntemlerini belirlemek ve tartışmak için yapılmıştır. Araştırma desen dersi ile sınırlı tutulmuş ve bu okullarda görev yapan resim-iş eğitimi öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmeyi nasıl yaptıkları belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada öncelikle problem durumunu belirlenmesi için, eğitim, sanat eğitimi, ölçme ve değerlendirme kavramları ve yöntemleri ile ilgili bilgilerin yer aldığı kaynaklar taranmıştır. Çalışma grubu 68 resim-iş öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmaya yönelik veriler, deney ve gözlem yoluyla elde edilmiş, elde edilen veriler istatistiksel yöntemlerle çözümlenmeye çalışılmıştır. Öğretmenler arasında ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin kullanımında önemli farklılıklar tespit edilmemiştir. Hem geleneksel yöntemle hem de ölçütlere dayalı yöntemle yapılan ölçme - değerlendirmede sonuçların birbirinden çok uzak olduğu gözlenmiştir. Bu sonuçlar resim-iş öğretmenlerinin değerlendirme yaparken kişisel beğenilerinden uzaklaşamadıkları şeklinde yorumlanmıştır.

Kaynakça

  • Armstrong, L.C. (1994). Designing Assessment In Art. Reston: National Art Educatıon Assocıatıon.
  • Arnheim, R. (1969) Visual Thinking. London:University of California Pres.
  • Ayaydın, A. (2004). İlköğretim Görsel Sanatlar (Resim-İş) Eğitiminde Değerlendirme Sorunu, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4, (7), 27–39.
  • Boydaş, N & Balcı, Y.B. (1997). Eğitimbilime Giriş. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Brandt, R. (1988). On Discipline-Based Art Education: A Conversation with Elliot Eisner. Educational Leadership 45, (4), 6-9.
  • Bulut, Ü. (2003). Plastik Sanatlar Eğitiminde Desen Çalışmaları, M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Sayı 18, Sayfa: 21–24
  • Cantürk, F. (1993). Plastic Sanatlarda Temel Sorunlar, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Eisner, E.W. (1997). Educating Artistic Vision, United States of America: The Macmillan Company.
  • Engin, N. (2008). Desen dersinde sanat tarihi temelli bilginin yeri ve önemi, 3.Ulusal Sanat Eğitimi Sempozyumu (Bildiriler Kitabı) , Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık
  • Gardner, H. (1989). Project Zero: An Introduction to Arts Propel, Journal of Art & Design Education, Vol.8, No.2
  • Gençaydın, Z. (1993). Sanat Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayın No:582
  • Gentle, K. (1993). Teaching Painting In The Primary School, Trowbridge: Redwood Books
  • Gökay Yılmaz, M. (2009). Sanatsal Uygulama: Desen Ve Baskı Çalışmaları (Ed.Ali Osman Aydın-Levent Mercin), Sanat Eğitimi Ve Görsel Sanatlar Öğretimi, Ankara:Pegem Akademi Yayınları
  • Gökaydın, N. (1996). Amaç, Çocuğun ve Gencin Yaratıcı Gücünü ve Estetik Sezgisini Geliştirmek Olmalıdır, Milli Eğitim. (131), 27,28.
  • Gökbulut, N. (2006). Desen Bilgisi Ve Uygulamalar (Ed.Vedat Özsoy), Yöntem Ve Teknikleriyle Görsel Sanatlar Eğitiminde Uygulamalar, Ankara: Görsel Sanatlar Eğitimi Derneği Yayınları.
  • Gürer, L. (1990). Temel Tasarım, İstanbul: Teknik Üniversite Matbaası.
  • İmamoğlu, G, (2004).Güzel Sanatlar Eğitimi Resim Bölümlerinde Desen Dersinin Sorunlarına Yönelik Bir Araştırma, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, Cilt 5, Sayı 2 261–270
  • İpşiroğlu, N. (1998). Sanattan Güncel Yaşama, İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayınları
  • Kaya, Z. (2006). Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Geliştirme, Ankara: Pegam Akademi Yayınevi.
  • Keskinok, K. (2001). Sanat Eğitimi-Aşamalı Yöntem, Ankara: Sanat Yapım Yayıncılık
  • Küçükahmet, L. (2003). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Micheels, W. J.& Karnes, M.R. (1968). Eğitimde Başarının Ölçülmesi (Çev: İbrahim Yurt), Ankara: Ajans-Türk Matbaası.
  • Özçelik, D.A. (1981). Okullarda Ölçme Ve Değerlendirme, Ankara: ÜSYM-Eğitim Yayınları:3.
  • Öztürk, M. (2002). Yök-Dünya Bankası Projesi Resim Öğretmenliği Lisans Programında Desen Dersi Örneğiyle Sanat Eğitimi Öğretmeninde Standart Bilgi Seviyesine Erişimin Önemi Ve Gerekliliği, Sanat Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Ankara: G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi
  • Öztürk, M. (2008). Özel yetenek öğrenci seçme sınavları desenlerinde hazırlık kurslarının olumsuz etkileri sorunu, 3.Ulusal Sanat Eğitimi Sempozyumu (Bildiriler Kitabı) , Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık
  • Sezer, H. (2001). İlköğretimde Resim-İş Eğitimi, Ankara: MEB Projeler Koordinasyon Dairesi Başkanlığı.
  • Stokrockı, M.& Kırışoğlu, O. (1996). Ortaöğretim Sanat Öğretimi, Ankara, YÖK/DB, Milli Eğitimi Geliştirme Projesi
  • Tekin, H. (1982). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Ankara: Daily News Ofset Tesisleri.
  • Türkdoğan, G. (1981). Sanat Eğitimi Yöntemleri (Resim-İş Öğretimi), Ankara: Ayyıldız Matbaası A.Ş.
  • Yıldırım, C. (1983). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Ankara: ÖSYM Eğitim Yayınları:7.
  • Yolcu, E. (2004). Görsel Sanatlar Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

A Research on Measurement and Evaluation in Drawing Teaching

Yıl 2010, Cilt: 11 Sayı: 2, 159 - 172, 01.05.2010

Öz

This research was made to define the methods of measurement -evaluation which is used in drawing education for in fine arts and sport high school. At this research which is restricted only for drawing lesson and it is tried to find how the art teachers who work in this schools define the measurement and evaluation. At this research, resources which contain information to the terms of education, art education, assessment and evaluation technique was examined to determinate the type of the problem condition. The study group consists of 68 visual art teachers. Data that is related to the research is obtained by means of experiment and observation statistically. There is significant difference between the art teacher assessment and evaluation result. As a result it was determined in art education evaluation that different art education assessment strategies are not used by art teachers. And, there are different results in traditional evaluation and evaluation with criterion

Kaynakça

  • Armstrong, L.C. (1994). Designing Assessment In Art. Reston: National Art Educatıon Assocıatıon.
  • Arnheim, R. (1969) Visual Thinking. London:University of California Pres.
  • Ayaydın, A. (2004). İlköğretim Görsel Sanatlar (Resim-İş) Eğitiminde Değerlendirme Sorunu, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4, (7), 27–39.
  • Boydaş, N & Balcı, Y.B. (1997). Eğitimbilime Giriş. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Brandt, R. (1988). On Discipline-Based Art Education: A Conversation with Elliot Eisner. Educational Leadership 45, (4), 6-9.
  • Bulut, Ü. (2003). Plastik Sanatlar Eğitiminde Desen Çalışmaları, M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Sayı 18, Sayfa: 21–24
  • Cantürk, F. (1993). Plastic Sanatlarda Temel Sorunlar, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Eisner, E.W. (1997). Educating Artistic Vision, United States of America: The Macmillan Company.
  • Engin, N. (2008). Desen dersinde sanat tarihi temelli bilginin yeri ve önemi, 3.Ulusal Sanat Eğitimi Sempozyumu (Bildiriler Kitabı) , Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık
  • Gardner, H. (1989). Project Zero: An Introduction to Arts Propel, Journal of Art & Design Education, Vol.8, No.2
  • Gençaydın, Z. (1993). Sanat Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayın No:582
  • Gentle, K. (1993). Teaching Painting In The Primary School, Trowbridge: Redwood Books
  • Gökay Yılmaz, M. (2009). Sanatsal Uygulama: Desen Ve Baskı Çalışmaları (Ed.Ali Osman Aydın-Levent Mercin), Sanat Eğitimi Ve Görsel Sanatlar Öğretimi, Ankara:Pegem Akademi Yayınları
  • Gökaydın, N. (1996). Amaç, Çocuğun ve Gencin Yaratıcı Gücünü ve Estetik Sezgisini Geliştirmek Olmalıdır, Milli Eğitim. (131), 27,28.
  • Gökbulut, N. (2006). Desen Bilgisi Ve Uygulamalar (Ed.Vedat Özsoy), Yöntem Ve Teknikleriyle Görsel Sanatlar Eğitiminde Uygulamalar, Ankara: Görsel Sanatlar Eğitimi Derneği Yayınları.
  • Gürer, L. (1990). Temel Tasarım, İstanbul: Teknik Üniversite Matbaası.
  • İmamoğlu, G, (2004).Güzel Sanatlar Eğitimi Resim Bölümlerinde Desen Dersinin Sorunlarına Yönelik Bir Araştırma, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, Cilt 5, Sayı 2 261–270
  • İpşiroğlu, N. (1998). Sanattan Güncel Yaşama, İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayınları
  • Kaya, Z. (2006). Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Geliştirme, Ankara: Pegam Akademi Yayınevi.
  • Keskinok, K. (2001). Sanat Eğitimi-Aşamalı Yöntem, Ankara: Sanat Yapım Yayıncılık
  • Küçükahmet, L. (2003). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Micheels, W. J.& Karnes, M.R. (1968). Eğitimde Başarının Ölçülmesi (Çev: İbrahim Yurt), Ankara: Ajans-Türk Matbaası.
  • Özçelik, D.A. (1981). Okullarda Ölçme Ve Değerlendirme, Ankara: ÜSYM-Eğitim Yayınları:3.
  • Öztürk, M. (2002). Yök-Dünya Bankası Projesi Resim Öğretmenliği Lisans Programında Desen Dersi Örneğiyle Sanat Eğitimi Öğretmeninde Standart Bilgi Seviyesine Erişimin Önemi Ve Gerekliliği, Sanat Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Ankara: G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi
  • Öztürk, M. (2008). Özel yetenek öğrenci seçme sınavları desenlerinde hazırlık kurslarının olumsuz etkileri sorunu, 3.Ulusal Sanat Eğitimi Sempozyumu (Bildiriler Kitabı) , Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık
  • Sezer, H. (2001). İlköğretimde Resim-İş Eğitimi, Ankara: MEB Projeler Koordinasyon Dairesi Başkanlığı.
  • Stokrockı, M.& Kırışoğlu, O. (1996). Ortaöğretim Sanat Öğretimi, Ankara, YÖK/DB, Milli Eğitimi Geliştirme Projesi
  • Tekin, H. (1982). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Ankara: Daily News Ofset Tesisleri.
  • Türkdoğan, G. (1981). Sanat Eğitimi Yöntemleri (Resim-İş Öğretimi), Ankara: Ayyıldız Matbaası A.Ş.
  • Yıldırım, C. (1983). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Ankara: ÖSYM Eğitim Yayınları:7.
  • Yolcu, E. (2004). Görsel Sanatlar Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Abdullah Ayaydın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ayaydın, A. (2010). DESEN EĞİTİMİNDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 159-172.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124