BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL YÖNETİCİLERİNİN İLETİŞİM SÜRECİNDEKİ ETKİLİLİĞİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN ALGILARI

Yıl 2010, Cilt: 11 Sayı: 1, 1 - 17, 01.01.2010

Öz

Bu araştırmada eğitim örgütlerinin sağlıklı şekilde işleyişinin gerçekleşmesinde hayati önem taşıyan iletişim sürecinde yöneticilerin etkililiğinin öğretmen algıları açısından değerlendirilmesi amaçlanılmıştır. Araştırma tarama modelinde olup betimsel bir çalışmadır. Araştırma grubunu, 2007- 2008 öğretim yılında MEB merkezi hizmet içi eğitim faaliyetine katılan, 250 öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Özmen ve Yörük 2007 tarafından geliştirilen, Yöneticinin İlgisi, İletişim Yöntemi, Çevreyle Bütünleşme ve Öğretime Odaklaşma olmak üzere dört faktörden oluşan ölçek kullanılmıştır. Verilerin analizinde, yüzde, frekans, aritmetik ortalama, t-testi ve “Kruskal Wallis H testi” kullanılmıştır. Yöneticilerin iletişim sürecindeki etkililiklerine ilişkin öğretmen algıları, en yüksek ortalamaya “Yöneticinin ilgisi” boyutunda sahiptir. Bu boyutu “İletişim yöntemi”, “Çevreyle bütünleşme” ve “Öğretime odaklanma” boyutları izlemektedir. Araştırmada öğretmen algılarında cinsiyet değişkenine göre bayan öğretmenlerin lehine anlamlı fark saptanmıştır.

Kaynakça

  • Bursalıoğlu, Z. (2000). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Celep, C. (1992). “İlkokullarda Yönetici Öğretmen İletişimi”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı:8
  • Cemaloğlu, N. “Öğretmen Performansının Artırılmasında Okul Yöneticisinin Rolü.” Milli Eğitim Dergisi. Sayı:153-154.
  • Çubukçu, Z. Döndar, İ. (2003). “Okul Yöneticilerinin İletişim Becerilerine İlişkin Algı ve Beklentileri”. Milli Eğitim Dergisi. Sayı:157, Kış:2003.
  • Ergun, T. (2004). Kamu Yönetimi Kuram/Siyasal/Uygulama. Ankara: TODAİE.
  • Eroğlu, E. (2005). “Yöneticilerin Dedikodu ve Söylentiye Yönelik Davranış Biçimlerinin Belirlenmesi. (Arfor Taşıma Hizmetleri A.Ş.’de Bir Uygulama)”. Kırgizistan Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Sayı: 13, s:204-218. Alındığı http://www.sekreteriz.com/index1/images/arastirma/makale/dedikodu.pdf. adres
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1988). İnsan ve İnsanlar. İstanbul: Evrim Yayınları
  • Karlı, C. 2007. “İlköğretim Okullarında Yönetici Öğretmen İletişimi: Öğetmen Algılarına Göre İstanbul İli Tuzla İlçesi Örneğinde Bir Araştırma”. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Küçükahmet, L. ve Diğerleri (2001). Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Özan, B. M. (2006). “İlköğretim Okulu Yöneticilerinin İletişim Becerilerinin Öğretmen ve Yönetici Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi”. Eğitim Araştırmaları. Eurasian Journal of Educational Research, 24, pp, 153-160
  • Özmen,F. Yörük. S. (2007). “Okul Yöneticilerinin İletişim Sürecindeki Etkililiği Ölçeğinin Geliştirilmesi”.Milli Eğitim Dergisi. Sayı:174
  • Taymaz, H. (2007). Okul Yönetimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Yıldız, K. (1996). “Bolu İlköğretim okullarında Yönetici Öğretmen İletişimi.” Abant İzzet Baysal Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bolu

Perceptions of Teachers about School Administrators’ Effectiveness in Communication Process

Yıl 2010, Cilt: 11 Sayı: 1, 1 - 17, 01.01.2010

Öz

The aim of this study is to examine the perceptions of teachers about the effectiveness of school administrators in communication process. The study was designed in the form of a survey study and during the study descriptive method was used. The subjects of this study were 250 teachers who participated in centralized inservice training program organized by Ministry of National Education MoNE in 2007-2008 academic year. During the study the data were collected by means of the scale developed by Özmen ve Yörük 2007 and the scale has four factors as the administrators’ interest, communication method, integration with environment and focusing on teaching. To analyze the data collected, frequency, percentage, mean values were calculated and t- test and “Kruskal Wallis H tests were used. The findings of the study indicated that teachers’ perceptions about the effectiveness of school administrators in communication process have the highest mean score in the administrators’ interest dimension and communication method, integration with environment and focusing on teaching dimensions follow this dimension. The findings also indicated that teachers perceptions show significant difference in favour of female teachers when genders of teachers are concerned

Kaynakça

  • Bursalıoğlu, Z. (2000). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Celep, C. (1992). “İlkokullarda Yönetici Öğretmen İletişimi”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı:8
  • Cemaloğlu, N. “Öğretmen Performansının Artırılmasında Okul Yöneticisinin Rolü.” Milli Eğitim Dergisi. Sayı:153-154.
  • Çubukçu, Z. Döndar, İ. (2003). “Okul Yöneticilerinin İletişim Becerilerine İlişkin Algı ve Beklentileri”. Milli Eğitim Dergisi. Sayı:157, Kış:2003.
  • Ergun, T. (2004). Kamu Yönetimi Kuram/Siyasal/Uygulama. Ankara: TODAİE.
  • Eroğlu, E. (2005). “Yöneticilerin Dedikodu ve Söylentiye Yönelik Davranış Biçimlerinin Belirlenmesi. (Arfor Taşıma Hizmetleri A.Ş.’de Bir Uygulama)”. Kırgizistan Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Sayı: 13, s:204-218. Alındığı http://www.sekreteriz.com/index1/images/arastirma/makale/dedikodu.pdf. adres
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1988). İnsan ve İnsanlar. İstanbul: Evrim Yayınları
  • Karlı, C. 2007. “İlköğretim Okullarında Yönetici Öğretmen İletişimi: Öğetmen Algılarına Göre İstanbul İli Tuzla İlçesi Örneğinde Bir Araştırma”. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Küçükahmet, L. ve Diğerleri (2001). Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Özan, B. M. (2006). “İlköğretim Okulu Yöneticilerinin İletişim Becerilerinin Öğretmen ve Yönetici Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi”. Eğitim Araştırmaları. Eurasian Journal of Educational Research, 24, pp, 153-160
  • Özmen,F. Yörük. S. (2007). “Okul Yöneticilerinin İletişim Sürecindeki Etkililiği Ölçeğinin Geliştirilmesi”.Milli Eğitim Dergisi. Sayı:174
  • Taymaz, H. (2007). Okul Yönetimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Yıldız, K. (1996). “Bolu İlköğretim okullarında Yönetici Öğretmen İletişimi.” Abant İzzet Baysal Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bolu
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Meltem Kösterelioğlu Bu kişi benim

Türkan Argon Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kösterelioğlu, M., & Argon, T. (2010). OKUL YÖNETİCİLERİNİN İLETİŞİM SÜRECİNDEKİ ETKİLİLİĞİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN ALGILARI. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 1-17.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124