BibTex RIS Kaynak Göster

The Analysis of Computer Education and Instructional Technologies Prospective Teachers’ Mind Maps Relating to Their Profession The Case of Gazi University

Yıl 2010, Cilt: 11 Sayı: 1, 159 - 173, 01.01.2010

Öz

The purpose of this study is to analyze the professional perspectives of Computer Education and Instructional Technologies CEIT department prospective teachers. Predetermining prospective teachers’ potential problems will handle to the solution ways of these problems after graduation. In this manner, necessary measures could be taken focusing on different variables. So, this study thereby is believed to contribute to the literature. The data were collected during the 2007-2008 academic year at Gazi University Department of CEIT with 28 fourth year students who are asked to create a mind map about the concept “CEIT teacher” served as the data collection instrument. The mind maps, examined by content analysis, were categorized under 8 headings; teaching characteristics, personality characteristics, interests/jobs; technology, computer, perspectives about the department, health and about future concerns. As for teaching characteristics, prospective teachers mentioned the need to have good communication skills for the CEIT teacher, and for personality characteristics to have positive statements. The favorite job of prospective teachers’ interest is web/graphic designer. Some CEIT prospective teachers worry about their future and some of them are anxious about their health

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B., Orhan, F. ve Umay, A. (2005). Bilgisayar öğretmenleri için bilgisayar öğretmenliği öz-yeterlik ölçeği geliştirme çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 29, 1-8.
  • Ateş, A. ve Altun, E. (2008). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi öğrencilerinin öğrenme biçemleri ve öğrenme tercihleri. Eurasian Journal of Educational Research, 30, s. 1-16.
  • Balım, A. G., Aydın, G. ve Evrekli, E. (2006). Fen ve teknoloji öğretiminde zihin haritaları ve kavram haritaları kullanmanın önemi. Paper presented at the Famagusta, Turkish Republic of Northern Cyprus: VI. International Educational Technologies Conference.
  • Bozkır, G., Taşcı, N., Altuntaş, Ç., Arsak, A., Balgı, Ö., Kaya, E., ve diğerleri. (2008). Genel lise son sınıf ve sağlık yüksekokulu'ndaki erkek öğrencilerin hemşireliğe bakışı. Üniversite ve Toplum, 8(1).
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Geliştirilmiş 2. Baskı. Pegem Akademi.
  • Cengizhan, C. (2005). Öğrencilerin bilgisayar ve internet kullanımında yeni bir boyut: Bağımlılık. VIII. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi’nde sunulan bildiri. 21-23 Eylül 2005.
  • Çetin, N. ve Mahir, N. (2006). Genel matematik dersindeki öğrenci başarısı ile ÖSS başarısı arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11). s.37-46.
  • İnceoğlu , M.M. (2004). BÖTE öğrencilerinin Java programlama dili öğretimi konusundaki görüşleri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı’na sunulan bildiri. 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Karadeniz, Ş., Karataş, S. ve Şahin, S. (2007). Özel Öğretim Yöntemleri I ve İnternet Ortamında Yazarlık Dilleri ve Uygulamaları derslerinin çözüm ortaklığı. I. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu’na sunulan bildiri. 16-18 Mayıs 2007, Çanakkale.
  • Kaya, B. (2008). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının düşünmeye uygun sınıf ortamı yaratma ile ilgili öz-yeterlik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Üniversite ve Toplum, 8 (3).
  • Kıyıcı, M. ve Kabakçı, I. (2006). BÖTE bölümü mezunu bilgisayar öğretmenlerinin ilk çalışma yıllarında karsılaştıkları sorunların belirlenmesi. VI. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı Bildiri Kitapçığı, Cilt 2, 997-1002.
  • Kızılağaçoğlu, A. (2003). Necatibey Eğitim Fakültesi sosyal bilgiler öğretmeni adaylarının profili. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (10). s. 87-105.
  • Learning Technologies. (2008). Courses. Learning Technologies Ltd. web sitesindeki http://www.learning-tech.co.uk/ adresten 23 Eylül 2008 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Özsoy, S. (2007). Erciyes Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Fizik bölümü örneği üzerinde fizik lisans öğretiminin sorunları ve çözüm önerileri. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 23(1-2). s. 106 – 111.
  • Tuna, A. ve Kaçar, A. (2005). İlköğretim matematik öğretmenliği programına başlayan öğrencilerin lise 2 matematik konularındaki hazır bulunuşluk düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13 (1). s.117-128.
  • Uçan, A. (2009). Öğretmenlik Mesleği Nedir? Milli Eğitim Bakanlığı web sitesindeki http://www.meb.gov.tr/belirligunler/24kasim1/ogretmenlik/ogretmenlik.htm adresten 10 Mayıs 2009 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Üstündağ, M.T., Kılıç Çakmak, E. ve Karataş, S. (2008). Gazi Üniversitesi Uzaktan Eğitim Programı (GUEP) ile geliştirme ekibindeki BÖTE öğrencilerinin birbirine katkısı. 2. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu’na sunulan bildiri. 16-18 Nisan 2008. Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Yiğit, R., Esenay, F.I. ve Derebent, E. (2007). Türkiye’de hemşirelik son sınıf öğrencilerinin profili. Cumhuriyet Üniversitesi HYO Dergisi, 11(3). s.1-12.

BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ BÖTE ÖĞRETMEN ADAYLARININ MESLEKLERİNE İLİŞKİN ZİHİN HARİTALARININ ANALİZİ GAZİ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2010, Cilt: 11 Sayı: 1, 159 - 173, 01.01.2010

Öz

Bu araştırmanın amacı Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi BÖTE Bölümü öğretmen adaylarının mesleklerine ilişkin düşüncelerini öğrenmektir. Öğretmen adaylarının mezun olduktan sonra yaşayabilecekleri sıkıntıların giderilmesinde pek çok sorunun önceden belirlenmesi, bu sıkıntılara çözüm yollarının üretilmesine olanak sağlayacaktır. Böylece, hangi tür değişkenlerin üzerinde durulması gerektiği hakkında bir fikir verilebileceği için çalışmanın, alanyazına katkıda bulunacağına inanılmaktadır. Araştırmada 2007-2008 öğretim yılı Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi BÖTE Bölümü son sınıfta okuyan 28 öğrencinin “BÖTE öğretmeni” ifadesini ana düşünce olarak kullandıkları zihin haritaları, veri toplama aracı olarak kullanılmış ve bu zihin haritalarının içerik analizi yapılmıştır. Öğretmen adaylarının “BÖTE öğretmeni”ne ilişkin düşünceleri, öğretmenlik özelliği; kişilik özelliği; ilgi alanları/görevleri; teknoloji; bilgisayar; bölümle ilgili düşünceleri; sağlık ve geleceğe ilişkin düşünceler olmak üzere toplam 8 başlıkta toplanmıştır. Öğretmen adayları, BÖTE öğretmeninin iyi iletişim becerilerine sahip ve kişilik özellikleri açısından sabırlı ve hoşgörülü olmaları gerektiğini düşünmektedirler. BÖTE öğretmen adayları daha çok web/grafik tasarımcısı olmak istemektedirler ve kendilerini teknoloji ile ilişkilendirmektedirler. Bazıları gelecekleri için, bazıları da sağlık bakımından endişe etmektedirler.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B., Orhan, F. ve Umay, A. (2005). Bilgisayar öğretmenleri için bilgisayar öğretmenliği öz-yeterlik ölçeği geliştirme çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 29, 1-8.
  • Ateş, A. ve Altun, E. (2008). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi öğrencilerinin öğrenme biçemleri ve öğrenme tercihleri. Eurasian Journal of Educational Research, 30, s. 1-16.
  • Balım, A. G., Aydın, G. ve Evrekli, E. (2006). Fen ve teknoloji öğretiminde zihin haritaları ve kavram haritaları kullanmanın önemi. Paper presented at the Famagusta, Turkish Republic of Northern Cyprus: VI. International Educational Technologies Conference.
  • Bozkır, G., Taşcı, N., Altuntaş, Ç., Arsak, A., Balgı, Ö., Kaya, E., ve diğerleri. (2008). Genel lise son sınıf ve sağlık yüksekokulu'ndaki erkek öğrencilerin hemşireliğe bakışı. Üniversite ve Toplum, 8(1).
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Geliştirilmiş 2. Baskı. Pegem Akademi.
  • Cengizhan, C. (2005). Öğrencilerin bilgisayar ve internet kullanımında yeni bir boyut: Bağımlılık. VIII. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi’nde sunulan bildiri. 21-23 Eylül 2005.
  • Çetin, N. ve Mahir, N. (2006). Genel matematik dersindeki öğrenci başarısı ile ÖSS başarısı arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11). s.37-46.
  • İnceoğlu , M.M. (2004). BÖTE öğrencilerinin Java programlama dili öğretimi konusundaki görüşleri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı’na sunulan bildiri. 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Karadeniz, Ş., Karataş, S. ve Şahin, S. (2007). Özel Öğretim Yöntemleri I ve İnternet Ortamında Yazarlık Dilleri ve Uygulamaları derslerinin çözüm ortaklığı. I. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu’na sunulan bildiri. 16-18 Mayıs 2007, Çanakkale.
  • Kaya, B. (2008). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının düşünmeye uygun sınıf ortamı yaratma ile ilgili öz-yeterlik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Üniversite ve Toplum, 8 (3).
  • Kıyıcı, M. ve Kabakçı, I. (2006). BÖTE bölümü mezunu bilgisayar öğretmenlerinin ilk çalışma yıllarında karsılaştıkları sorunların belirlenmesi. VI. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı Bildiri Kitapçığı, Cilt 2, 997-1002.
  • Kızılağaçoğlu, A. (2003). Necatibey Eğitim Fakültesi sosyal bilgiler öğretmeni adaylarının profili. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (10). s. 87-105.
  • Learning Technologies. (2008). Courses. Learning Technologies Ltd. web sitesindeki http://www.learning-tech.co.uk/ adresten 23 Eylül 2008 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Özsoy, S. (2007). Erciyes Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Fizik bölümü örneği üzerinde fizik lisans öğretiminin sorunları ve çözüm önerileri. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 23(1-2). s. 106 – 111.
  • Tuna, A. ve Kaçar, A. (2005). İlköğretim matematik öğretmenliği programına başlayan öğrencilerin lise 2 matematik konularındaki hazır bulunuşluk düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13 (1). s.117-128.
  • Uçan, A. (2009). Öğretmenlik Mesleği Nedir? Milli Eğitim Bakanlığı web sitesindeki http://www.meb.gov.tr/belirligunler/24kasim1/ogretmenlik/ogretmenlik.htm adresten 10 Mayıs 2009 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Üstündağ, M.T., Kılıç Çakmak, E. ve Karataş, S. (2008). Gazi Üniversitesi Uzaktan Eğitim Programı (GUEP) ile geliştirme ekibindeki BÖTE öğrencilerinin birbirine katkısı. 2. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu’na sunulan bildiri. 16-18 Nisan 2008. Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Yiğit, R., Esenay, F.I. ve Derebent, E. (2007). Türkiye’de hemşirelik son sınıf öğrencilerinin profili. Cumhuriyet Üniversitesi HYO Dergisi, 11(3). s.1-12.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Serçin Karataş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karataş, S. (2010). BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ BÖTE ÖĞRETMEN ADAYLARININ MESLEKLERİNE İLİŞKİN ZİHİN HARİTALARININ ANALİZİ GAZİ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 159-173.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124