BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRENCİLERİN OKUL ORTAMINDA KURALLARA UYGUN DAVRANMA YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2009, Cilt: 10 Sayı: 1, 183 - 196, 01.01.2009

Öz

Bu araştırmanın amacı, çeşitli değişkenlere göre öğrencilerin okul kurallarına uygun davranma yeterliklerini incelemektir. Araştırma Kırşehir ve Ankara İlindeki 8 okulda ilköğretim 4,5,6,7,8.sınıflar ve orta öğretim 9, 10, 11.sınıflardaki öğrenciler ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya 887 öğrenci katılmıştır. Veri toplamak için “Okul Kurallarına Karşı Öğrenci Görüşleri” değerlendirme formu kullanılmıştır. Tarama modelinin kullanıldığı araştırmanın verilerinin toplaması amacıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen değerlendirme formu kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde SPSS programından yararlanılmış ve gerekli istatistiksel teknikler kullanılarak, araştırmanın verileri analiz edilmiştir. Araştırma bulgularından elde edilen sonuçlar şu şekilde özetlenebilir; Araştırmada sınıf seviyesi yükseldikçe okul kurallarını ihlal etmede artış olduğu, erkek öğrencilerin kız öğrencilerden daha fazla okul kurallarını ihlal ettikleri, öğrencilerin babalarının öğrenim düzeyi düştükçe, okul kurallarına aykırı davranışlarda bulunma oranının arttığı ayrıca Ankara İlinde eğitim alan öğrencilerin okul kurallarına karşı tutumlarının; Kırşehir İlinde eğitim alan öğrencilere göre daha olumlu olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Ağır, İ. (1991). Orta Dereceli Okul Öğrencilerinin İşledikleri Disiplin Suçları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Başar, H. (1999). Sınıf Yönetimi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi
  • Başaran, İ. E. (1992). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Berktin C.T. (1974). Problemli Çocuklar ve Problem Sebepleri, İstanbul: Türkiye İşbankası Kültür Yayınları.
  • Buchanan-Barrow, E. & Barrett, M. (1998). Individual Differences in Children‟s Understanding of the School. Social
  • Development, 7, 2, 250-268.
  • Burk, J. & LeBlanc, H.P. (1993). Implicit Nonverbal Rules In The Classroom: A Study Of Gender And Status Differences. ERIC:ED416558.
  • Çağdaş, A. & Seçer, Z. (2002). Çocuk ve Ergende Sosyal Ve Ahlak Gelişimi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. (3.baskı) Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Dağdelen, Ö. (1999). İlköğretim Öğrencilerinin Sınıf İçi Olumsuz Davranışlarının Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerine Göre Karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Erden, M. (2005). Sınıf yönetimi. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Eripek, S. (1980). Ankara İli Merkezinde Bulunan Ortaöğretim Kurumlarında Disiplin Uygulamaları ve Bu Uygulamaların Uyum Sorunları Yönünden Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gürsoy, H. & Küçükdemir, C. (1997). Eğitim Öğretim Yönetim Kılavuzu, Sinop İl Milli Eğitim Müdürlüğü.
  • Küçükahmet L. (2002). Sınıf yönetimde çağdaş yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Sarıtaş. M. (2000). Sınıf Yönetimi ve Kurallarla İlgili Kurallar Geliştirme Ve Uygulama. (Ed. Erdoğan, 2001) Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya. Gazi Kitabevi. 12. Baskı. Ankara.
  • Şenses, V. (1990). Tokat İli Merkez ve İlçe Ortadereceli Okul Öğrencilerinin Disipline Aykırı Davranışlarda Bulunma Nedenlerinin Araştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Terzi, A.R. (2002). Sınıf Yönetimi Açısından Etkili Öğretmen Davranışları. Milli Eğitim Dergisi. s.155–156
  • Türkeç, A. (1986). Ortadereceli Okullardaki Öğrencilerde Görülen Disiplinsiz Davranışlar ve Bunlara Uygulanan Yaptırımlar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.

The Research of Students’ Adaptation Sufficiency on Rules According To Some Variables in School Environment

Yıl 2009, Cilt: 10 Sayı: 1, 183 - 196, 01.01.2009

Öz

The aim of this study is to research students‟ attitudes towards obeying school rules according to some variables. The study has been carried out in eight primary and secondary schools of which students are 4th,5th,6th,7th,8th,9th,10th,11th grade in Ankara and Kırşehir. 887 students have participated in this study. To gather data “the students‟ attitudes toward school rules” form was used. The form that is developed by researchers by the aim of gathering data has been used in study in which scaning method is used. In analysing study‟s data, SPPS program has been utilized and by using necessary statistical method, the data of study have been analysed. Obtained results of the study‟s findings can be summarized as the following; When level of classes rise, there is an increase in disobeying school rules, schoolboys disobey school rules more than schoolgirls, when the levels of students‟ fathers‟ education, the rate of disobeying school rules increases also in Ankara students‟ attitudes towards school rules are more positive than students‟ in Kırşehir

Kaynakça

  • Ağır, İ. (1991). Orta Dereceli Okul Öğrencilerinin İşledikleri Disiplin Suçları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Başar, H. (1999). Sınıf Yönetimi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi
  • Başaran, İ. E. (1992). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Berktin C.T. (1974). Problemli Çocuklar ve Problem Sebepleri, İstanbul: Türkiye İşbankası Kültür Yayınları.
  • Buchanan-Barrow, E. & Barrett, M. (1998). Individual Differences in Children‟s Understanding of the School. Social
  • Development, 7, 2, 250-268.
  • Burk, J. & LeBlanc, H.P. (1993). Implicit Nonverbal Rules In The Classroom: A Study Of Gender And Status Differences. ERIC:ED416558.
  • Çağdaş, A. & Seçer, Z. (2002). Çocuk ve Ergende Sosyal Ve Ahlak Gelişimi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. (3.baskı) Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Dağdelen, Ö. (1999). İlköğretim Öğrencilerinin Sınıf İçi Olumsuz Davranışlarının Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerine Göre Karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Erden, M. (2005). Sınıf yönetimi. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Eripek, S. (1980). Ankara İli Merkezinde Bulunan Ortaöğretim Kurumlarında Disiplin Uygulamaları ve Bu Uygulamaların Uyum Sorunları Yönünden Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gürsoy, H. & Küçükdemir, C. (1997). Eğitim Öğretim Yönetim Kılavuzu, Sinop İl Milli Eğitim Müdürlüğü.
  • Küçükahmet L. (2002). Sınıf yönetimde çağdaş yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Sarıtaş. M. (2000). Sınıf Yönetimi ve Kurallarla İlgili Kurallar Geliştirme Ve Uygulama. (Ed. Erdoğan, 2001) Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya. Gazi Kitabevi. 12. Baskı. Ankara.
  • Şenses, V. (1990). Tokat İli Merkez ve İlçe Ortadereceli Okul Öğrencilerinin Disipline Aykırı Davranışlarda Bulunma Nedenlerinin Araştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Terzi, A.R. (2002). Sınıf Yönetimi Açısından Etkili Öğretmen Davranışları. Milli Eğitim Dergisi. s.155–156
  • Türkeç, A. (1986). Ortadereceli Okullardaki Öğrencilerde Görülen Disiplinsiz Davranışlar ve Bunlara Uygulanan Yaptırımlar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Zafer Kuş Bu kişi benim

Kadir Karatekin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kuş, Z., & Karatekin, K. (2009). ÖĞRENCİLERİN OKUL ORTAMINDA KURALLARA UYGUN DAVRANMA YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 183-196.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124