Bu çalışmanın amacı lise matematik öğretmenlerinin yansıma dönüşümü tanım kümesinde sahip oldukları perspektifleri ortaya çıkarmak, hareket perspektifinden eşleştirme perspektifine geçiş süreçlerini incelemek ve hareket veya eşleştirme perspektiflerine sahip olmalarının nedenlerini belirlemektir. Çalışma, 2020-2021 eğitim öğretim yılında yaz döneminde Ankara ilinde farklı özel okullarda görev yapan dört lise matematik öğretmeninin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak görüşmelerden yararlanılmıştır. Toplanan verilerin analizi APOS (eylem, süreç, nesne ve şema) teorisi kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın bulgularına göre, dört öğretmen de başlangıçta yansımanın tanım kümesi hareket perspektifine sahip iken, çalışma sonucunda üç öğretmenin yansımanın tanım kümesine göre hala hareket perspektifine sahip olduğu, yalnızca bir öğretmenin eşleştirme perspektifine geçiş sağladığı ortaya çıkarılmıştır. Öğretmenler yansımanın tanım kümesini ifade ederken yansıma dönüşümünü yalnızca şekle uyguladıklarını ifade etmeleri nedeniyle eşleştirme perspektifine geçiş sağlayamamışlardır. Hareket perspektifinden eşleştirme perspektifine geçişte düzlemin matematiksel olarak tanımlanması, bu tanımın yansıma dönüşümünde kullanılması, yansıma dönüşümü uygulamaları istenilen sorularda şekillerin çeşitliliği (kapalı şekil, açık şekil, şeklin içinde ve dışında verilen noktalar, simetri ekseninin iki tarafinda da şekil ve noktaların verilmesi vb.) gibi etkenler etkili olmuştur.
Yansıma dönüşümü matematik öğretmenleri tanım kümesi hareket perspektifi eşleştirme perspektifi
The aim of this study is to reveal the perspectives of high school mathematics teachers in the domain of geometric reflection to examine the transition processes from the motion perspective to the mapping perspective, and to determine the reasons for having motion or mapping perspectives. The study was carried out with the participation of four high school mathematics teachers working in different private schools in Ankara in the summer term of the 2020-2021 academic year. The case study design, one of the qualitative research designs, was used in the research. Interviews were used as data collection tool. The collected data was analyzed using APOS (action, process, object and schema) theory. According to the findings of the study, while all four teachers initially had the action perspective of the domain of geometric reflection, as a result of the study, it was revealed that three teachers still had the perspective of motion perspective according to the domain of reflection, and only one teacher made a transition to the perspective of mapping. Since the teachers stated that they only applied the geometric reflection to the shape while expressing the domain of reflection, they could not switch to the mapping perspective. Mathematical definition of the plane in the transition from the motion perspective to the mapping perspective, using this definition in the geometric reflection, variety of shapes (closed shape, open shape, points given inside and outside the shape, giving shapes and points on both sides of the symmetry axis, etc.) factors have been influential.
Geometric reflection mathematics teachers domain motion perspective mapping perspective
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 23 Sayı: Özel Sayı |