In this study, which aims to determine the educational decision-making status of primary school teachers, the factors they consider when making educational decisions, and their views on decision-making based on data, the case study design, which is one of the qualitative research methods, was applied. The study group of the research consists of 35 classroom teachers working in public schools affiliated to the Ministry of National Education in the 2022-2023 academic year. The data of the research were collected with a structured interview form prepared by the researcher. As a result of the content analysis carried out, it was determined that the subject that the participants had the most difficulty in making educational decisions was student behaviors. It was determined that the participants did not use an objective method based on data while making educational decisions, but rather received help from their colleagues. All of the classroom teachers participating in the research argue that collecting data and making decisions based on the data will be very useful when making an educational decision, but it has been seen that the participants cannot diversify the data collection process about the students and are limited to the information obtained from the parent interview and the school database. As a result of the research, it was concluded that classroom teachers should be informed more about pedagogical documentation as a method of data collection and decision making.
Sınıf öğretmenlerinin eğitsel karar alma durumları, eğitsel karar alırken dikkate aldığı unsurlar ve veriye dayalı karar almaya yönelik görüşlerinin belirlenmesinin amaçlandığı bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması deseni uygulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022- 2023 eğitim- öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı resmi okullarda görev yapan 35 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından hazırlanan yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Gerçekleştirilen içerik analizi sonucunda katılımcıların eğitsel karar alırken en çok zorlandıkları konu başlığının öğrenci davranışları olduğu tespit edilmiştir. Katılımcıların eğitsel karar alırken veriye dayalı objektif bir yöntem kullanmadıkları daha çok meslektaşlarından yardım aldıkları belirlenmiştir. Araştırmaya katılan sınıf öğretmenlerinin tamamı eğitsel bir karar alınırken veri toplamanın ve verilere dayanarak karar almanın çok faydalı olacağını savunmaktadır ancak katılımcıların öğrenciler ile ilgili veri toplama sürecini çeşitlendiremedikleri, sadece veli görüşmesi ve okul veri tabanından elde edilen bilgilerle sınırlı kaldıkları görülmüştür. Araştırma sonucunda sınıf öğretmenlerinin veri toplama ve karar verme yöntemi olarak pedagojik dokümantasyon konusunda daha çok bilgilendirilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 24 Sayı: 3 |