Bu çalışma, Leppink ve diğerleri (2013) tarafından geliştirilen "Farklı Bilişsel Yük Türleri Ölçeği"nin Türkçe uyarlamasını ve geçerlik-güvenirlik analizlerini gerçekleştirmeyi amaçlamaktadır. Araştırma, bilişsel yük kuramı çerçevesinde içsel, dışsal ve etkili yük türlerini ayrıştırarak ölçebilen kapsamlı bir aracın Türkçe literatürdeki eksikliğini gidermeyi hedeflemiştir. Ölçek, uzman görüşleri doğrultusunda Türkçeye çevrilmiş, dil eşdeğerliği testleri uygulanmış ve doğrulayıcı faktör analizi ile üç faktörlü yapısı doğrulanmıştır. Çalışmada, bir devlet üniversitesinde uzaktan eğitim alan 221 ön lisans öğrencisinin katılımıyla toplanan veriler üzerinde analizler yapılmıştır. Ölçeğin uyum indeksleri (RMSEA, CFI, TLI vb.) kabul edilebilir düzeyde bulunmuş ve Cronbach Alfa katsayıları genel olarak .93, alt boyutlarda ise .86 ile .98 arasında değişmiştir. Sonuçlar, ölçeğin hem genel hem de alt boyutlar düzeyinde yüksek güvenilirlik ve geçerlilik sunduğunu göstermiştir. Bu ölçeğin, Türkçe literatüre önemli bir katkı sunacağı ve eğitim ortamlarında bilişsel yük ölçümüne yönelik araştırmalarda etkili bir araç olacağı öngörülmektedir.
Bilişsel Yük İçsel Bilişsel Yük Dışsal Bilişsel Yük Etkili Bilişsel Yük
This study aims to adapt the "Different Types of Cognitive Load Scale" developed by Leppink et al. (2013) into Turkish and to conduct validity-reliability analyses. The study aimed to address the lack of a comprehensive tool in the Turkish literature that can separate and measure internal, external and effective load types within the framework of Cognitive Load Theory. The scale was translated into Turkish in line with expert opinions, language equivalence tests were applied and its three-factor structure was confirmed with confirmatory factor analysis. In the study, analyses were conducted on data collected from 221 associate degree students receiving distance education at a state university. The fit indices (RMSEA, CFI, TLI etc.) of the scale were found to be at an acceptable level and Cronbach's Alpha coefficients were .93 in general and ranged between .86 and .98 in the sub-dimensions. The results showed that the scale offered high reliability and validity both in general and in the sub-dimensions. It is anticipated that this scale will make a significant contribution to the Turkish literature and will be an effective tool in research on measuring cognitive load in educational environments.
Cognitive Load Intrinsic Cognitive Load Extraneous Cognitive Load Germane Cognitive Load
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kültürlerarası Ölçek Uyarlama |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Nisan 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mayıs 2025 |
Gönderilme Tarihi | 12 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 1 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 26 Sayı: 2 |