This research was conducted to examine scientific studies (articles, theses) on the communication skills of bilingual children from various perspectives. As a result of the study, it is seen that the number of studies on the communication skills of bilingual children is low, and this number has increased in recent years. At the same time, it was determined that these studies were mostly conducted with students who spoke Turkish and Kurdish languages, the data were mostly obtained from teachers through interviews and observation methods, and most of the studies were conducted using quantitative research methods. In addition, according to the results of the studies, it was determined what factors affect the communication skills of bilingual children, that the negative effects of bilingualism on communication skills stem from the fact that the child does not have sufficient command of one of the two languages he/she speaks, and what are the activities that increase the communication skills of bilingual children. As a result, in order to prevent bilingualism from negatively affecting children's communication skills, it is recommended that activities that support the developmental skills of bilingual children identified in this study be carried out.
Bu araştırma iki dilli çocukların iletişim becerileri ile ilgili yapılan bilimsel çalışmaları (makale, tez) çeşitli açılardan incelemek amacıyla yapılmıştır. Bu çalışmada verilerin analizi için betimsel içerik analizi kullanılmış olup elde edilen veriler tablolaştırılarak gösterilmiştir. Çalışmanın sonucunda iki dilli çocukların iletişim becerileri ile ilgili yapılan araştırma sayılarının az oldukları ve son yıllarda bu sayının arttığı görülmektedir. Aynı zamanda bu araştırmaların çoğunlukla Türkçe ve Kürtçe dillerine sahip öğrencilerle yapıldığı, verilerin çoğunlukla görüşme ve gözlem yöntemiyle ve öğretmenlerden elde edildiği, çalışmaların büyük çoğunluğunun nicel araştırma yöntemiyle yapıldığı tespit edilmiştir. Ayrıca araştırmaların sonuçlarına göre iki dilli çocukların iletişim becerilerini etkileyen faktörlerin neler olduğu, iki dilliliğin iletişim becerilerini olumsuz etkilemesinin çocuğun konuştuğu iki dilden bir tanesine yeterince hâkim olmamasından kaynaklandığı ve iki dilli çocukların iletişim becerilerini artıran etkinliklerin neler olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca okulun ilk günlerinde çocukların eğitim görecekleri dile az maruz kaldıkları ve ikinci dili yeterince bilmediklerinden dolayı iki dili karıştırma ve iletişim beceri sorunları yaşadıkları tespit edilmiştir. Sonuç olarak iki dilliğin, çocukların iletişim becerilerini olumsuz etkilememesi için bu araştırmada tespit edilen, iki dilli çocukların ilerişim becerilerini destekleyen etkinliklerin yapılması önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim Eğitimi, Okul Öncesi Eğitim |
Bölüm | İnceleme Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 23 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 9 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 26 Sayı: 3 |