Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2024, , 448 - 463, 31.07.2024
https://doi.org/10.24106/kefdergi.1525357

Öz

Kaynakça

  • Abasıyanık, S. F. (2018). Sarnıç. İş-Bankası Kültür Yayınları.
  • Akyüz, H. (2018). Eğitim sosyolojisi. Pegem Akademi.
  • Aydın, M. Z. (2017). Eğitim sistemimizde değerler eğitiminin önemi. Yenidünya Dergisi, https://yenidunya dergisi.com/egitim-sistemimizde-de-gerleregitiminin-onemi/ Erişim Tarihi: 05.04.2020.
  • Başkan, A. (2019). Çocuklar için edebiyat eğitimi (Der. E. Akın), Çocuklar için edebiyat eğitiminde kültür ve değer aktarımı (s. 61-76). Anı Yayıncılık.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40.
  • Çebi, T. (2016). Yalnızız, Onuncu Köy ve Bozkırdaki Çekirdek romanlanndaki değerler ve eğitim anlayışı (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Çetinoğlu, G. (1997). Sait Faik Abasıyanık’ın hikâyelerinde mekân (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi.
  • Güleryüz, H. (2013). Yaratıcı çocuk edebiyatı. Edge Akademi.
  • Halstead, J., M., Taylor, M., J. (1996). Values in education and education in values. Palmer Press.
  • Inman RA, da Silva SMG, Bayoumi RR and Hanel PHP. (2017). Cultural value orientations and alcohol consumption in 74 countries: A societal-level analysis. Front. Psychol, (8)1963, 1-11.
  • Kaur, K., Nagpal, B. (2013). Teacher education and role of teacher educators in value education. Educationia Confab, 2(11), 1-6.
  • Kaya, A., İ., Çelebi, V. (2015) AÇEV çocuk kitaplarında değerler ve değer aktarımı, 11. uluslararası Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu Bildirileri (23-24 October 2015), İstanbul.
  • Kluckhohn, C. (1962). Values and value-orientations in the theory of action (Der. T. Parsons & E. A. Shils), Toward a general theory of action (s. 388-433). Harvard University Press.
  • Lokanadha Reddy, G., Thankachan, T., & Shailaja, M. (2013). Value analysis – A holistic approach to value education for developing a culture of peace and values among students. Shanlax International Journal of Education, 2(1), 71-80.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2019). Türkçe dersi öğretim programı. https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/20195716392253-02 T%C3%BCrk%C3%A7e%20%C3%96%C4%9Fretim%20Program%C4%B1%202019.pdf
  • Naci, F. (2003). Sait Faik’in hikâyeciliği. Yapı Kredi.
  • Nalçacı, A. (2019). Değerler eğitiminde aile çevre ve okul (Der. S. Z. Genç ve A. Beldağ), Karakter ve değer eğitimi farklı bakışlar örnek etkinlikler (s. 189-206). Pegem Akademi.
  • Rokeach, M. (1973). The nature of human values. Free Press.
  • Saltuklu, Z. (2018). Değerlerle ilgili temel kavramlar (Der. M. Ergün, N. Karabacak, İ. Korkmaz ve M. Küçük), Öğretmenliğin mesleki değerleri ve etik (s. 1-31). Anı Yayıncılık.
  • Schwartz, S., H. (1992). Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries. Academic Press.
  • Schwartz, S. H. (1994). Beyond individualism and collectivism: New cultural dimensions of values (Der. U. Kim, H. C. Triandis, Ç. Kâğıtçıbaşı, S. Choi, & G. Yoon), Individualism and collectivism: Theory, method, and applications (s. 85-119). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Schwartz, S. H. (1996). Value priorities and behavior: Applying a theory of integrated value systems (Der. C. Seligman, J. M. Olson, & M. P. Zanna), The psychology of values: The Ontario symposium (s. 1-24). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Schwartz, S. H. (1997). Values and culture (Der. D. Munro, J. F. Schumaker & S. C. Carr), Motivation and culture (s. 69-84). Routledge.
  • Schwartz, S., H. (1999). A theory of cultural values and some implications for work. Applied Psychology: An International Review, 48, 23-47.
  • Schwarz, S., H. (2014). National culture as value orientations: Consequences of value differences and cultural distance. Elsevier.
  • Schwartz, S. H., Cieciuch, J. (2016). The ITC international handbook of testing and assessment. Oxford University Press.
  • Selanik Ay, T. (2016). Okulda değerler eğitimi (Der. R. Turan and K. Ulusoy) Farklı yönleriyle değerler eğitimi (s. 17-40). Pegem Akademi.
  • Tezcan, M. (2018). Değerler eğitimi sosyolojik yaklaşım. Anı Yayıncılık.
  • Veugelers, W. & Vedder, P. (2003). Values in teaching. Teachers and Teaching, 9(4), 377-389.
  • Williams, R.,M. (1979). Change and stability in values and value systems: A sociological perspective (Der. M. Rokeach), Understanding human values: Individual and societal (s. 15-46). The Free Press.
  • Yarar Kaptan, S. (2019). Karakter ve değer eğitiminde yaklaşımlar, yöntemler ve teknikler. Pegem Akademi Yayınları.
  • Yardım, M. N. (2002). Sait Faik Abasıyanık. Çevik Matbaası.
  • Yecke, C.,P. (2005). Mayhem in the middle: How middle schools have failed America--and how to make them work. Compact Guides to Education Solutions. Thomas B. Fordham Foundation.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

Analysis of Sait Faik Abasıyanık’s “Sarnıç” Book in the Context of Values Education

Yıl 2024, , 448 - 463, 31.07.2024
https://doi.org/10.24106/kefdergi.1525357

Öz

The aim of this study is to analyze the stories of Sait Faik Abasıyanık, one of the most important story writers of the Republican Period, in the context of values education. The research model is document analysis, one of the qualitative research methods. In this context, the storybook "Sarnıç" written by Sait Faik Abasıyanık was selected as the study document of the research. The "Schwartz Values Classification" (1992), which covers a wide distribution of core values accepted in the international literature and includes the relationships between values in a near-universal way, was used as the data collection tool of the research. Descriptive analysis was used to analyze the data obtained. The sub-values of the value types in the Schwartz values classification of the storybook "Sarnıç" were found in all 16 stories (f:133). The sub-values of the value types in the Schwartz value classification in the storybook "Sarnıç" (f:133) are Power (12), Achievement (2), Hedonism (11), Stimulation (8), Self-direction (8), Universalism (35) Benevolence (30), Tradition (8), Conformity (6) and Security (8). When the values contained in the stories within the scope of the research are examined, it is observed that significant information has been reached in the context of values education. When Sait Faik's book "Sarnıç", which draws a different profile at first glance, is examined in the context of values education, the inclusion of many values leads one to think of his value consciousness and knowing his people and society well.

Kaynakça

  • Abasıyanık, S. F. (2018). Sarnıç. İş-Bankası Kültür Yayınları.
  • Akyüz, H. (2018). Eğitim sosyolojisi. Pegem Akademi.
  • Aydın, M. Z. (2017). Eğitim sistemimizde değerler eğitiminin önemi. Yenidünya Dergisi, https://yenidunya dergisi.com/egitim-sistemimizde-de-gerleregitiminin-onemi/ Erişim Tarihi: 05.04.2020.
  • Başkan, A. (2019). Çocuklar için edebiyat eğitimi (Der. E. Akın), Çocuklar için edebiyat eğitiminde kültür ve değer aktarımı (s. 61-76). Anı Yayıncılık.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40.
  • Çebi, T. (2016). Yalnızız, Onuncu Köy ve Bozkırdaki Çekirdek romanlanndaki değerler ve eğitim anlayışı (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Çetinoğlu, G. (1997). Sait Faik Abasıyanık’ın hikâyelerinde mekân (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi.
  • Güleryüz, H. (2013). Yaratıcı çocuk edebiyatı. Edge Akademi.
  • Halstead, J., M., Taylor, M., J. (1996). Values in education and education in values. Palmer Press.
  • Inman RA, da Silva SMG, Bayoumi RR and Hanel PHP. (2017). Cultural value orientations and alcohol consumption in 74 countries: A societal-level analysis. Front. Psychol, (8)1963, 1-11.
  • Kaur, K., Nagpal, B. (2013). Teacher education and role of teacher educators in value education. Educationia Confab, 2(11), 1-6.
  • Kaya, A., İ., Çelebi, V. (2015) AÇEV çocuk kitaplarında değerler ve değer aktarımı, 11. uluslararası Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu Bildirileri (23-24 October 2015), İstanbul.
  • Kluckhohn, C. (1962). Values and value-orientations in the theory of action (Der. T. Parsons & E. A. Shils), Toward a general theory of action (s. 388-433). Harvard University Press.
  • Lokanadha Reddy, G., Thankachan, T., & Shailaja, M. (2013). Value analysis – A holistic approach to value education for developing a culture of peace and values among students. Shanlax International Journal of Education, 2(1), 71-80.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2019). Türkçe dersi öğretim programı. https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/20195716392253-02 T%C3%BCrk%C3%A7e%20%C3%96%C4%9Fretim%20Program%C4%B1%202019.pdf
  • Naci, F. (2003). Sait Faik’in hikâyeciliği. Yapı Kredi.
  • Nalçacı, A. (2019). Değerler eğitiminde aile çevre ve okul (Der. S. Z. Genç ve A. Beldağ), Karakter ve değer eğitimi farklı bakışlar örnek etkinlikler (s. 189-206). Pegem Akademi.
  • Rokeach, M. (1973). The nature of human values. Free Press.
  • Saltuklu, Z. (2018). Değerlerle ilgili temel kavramlar (Der. M. Ergün, N. Karabacak, İ. Korkmaz ve M. Küçük), Öğretmenliğin mesleki değerleri ve etik (s. 1-31). Anı Yayıncılık.
  • Schwartz, S., H. (1992). Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries. Academic Press.
  • Schwartz, S. H. (1994). Beyond individualism and collectivism: New cultural dimensions of values (Der. U. Kim, H. C. Triandis, Ç. Kâğıtçıbaşı, S. Choi, & G. Yoon), Individualism and collectivism: Theory, method, and applications (s. 85-119). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Schwartz, S. H. (1996). Value priorities and behavior: Applying a theory of integrated value systems (Der. C. Seligman, J. M. Olson, & M. P. Zanna), The psychology of values: The Ontario symposium (s. 1-24). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Schwartz, S. H. (1997). Values and culture (Der. D. Munro, J. F. Schumaker & S. C. Carr), Motivation and culture (s. 69-84). Routledge.
  • Schwartz, S., H. (1999). A theory of cultural values and some implications for work. Applied Psychology: An International Review, 48, 23-47.
  • Schwarz, S., H. (2014). National culture as value orientations: Consequences of value differences and cultural distance. Elsevier.
  • Schwartz, S. H., Cieciuch, J. (2016). The ITC international handbook of testing and assessment. Oxford University Press.
  • Selanik Ay, T. (2016). Okulda değerler eğitimi (Der. R. Turan and K. Ulusoy) Farklı yönleriyle değerler eğitimi (s. 17-40). Pegem Akademi.
  • Tezcan, M. (2018). Değerler eğitimi sosyolojik yaklaşım. Anı Yayıncılık.
  • Veugelers, W. & Vedder, P. (2003). Values in teaching. Teachers and Teaching, 9(4), 377-389.
  • Williams, R.,M. (1979). Change and stability in values and value systems: A sociological perspective (Der. M. Rokeach), Understanding human values: Individual and societal (s. 15-46). The Free Press.
  • Yarar Kaptan, S. (2019). Karakter ve değer eğitiminde yaklaşımlar, yöntemler ve teknikler. Pegem Akademi Yayınları.
  • Yardım, M. N. (2002). Sait Faik Abasıyanık. Çevik Matbaası.
  • Yecke, C.,P. (2005). Mayhem in the middle: How middle schools have failed America--and how to make them work. Compact Guides to Education Solutions. Thomas B. Fordham Foundation.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Research Article
Yazarlar

Selen Özcivanoğlu 0000-0002-2557-9560

Yıldız Kocasavaş 0000-0002-2830-1505

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 25 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Özcivanoğlu, S., & Kocasavaş, Y. (2024). Analysis of Sait Faik Abasıyanık’s “Sarnıç” Book in the Context of Values Education. Kastamonu Education Journal, 32(3), 448-463. https://doi.org/10.24106/kefdergi.1525357