This study aims to
detect the perspectives of Turkish States towards contemporary and historical
states and nations. The study was structured by a document review technique
based on a qualitative research model. Ministry of National Education
Publishings’ book was selected in accordance with the stratified sampling
technique in the study. The data were collected through document review
technique by the program of Maxqda 12, and datas was subjected to content
analysis. Analysis unit is word and analysis context is sentence. It was found
that "Patriotism" was adopted, which means that everybody loves their
nation and works to raise it, rather than "Nationalism" which drives
nations to chauvinism in the coursebook.
Araştırma Türkiye’nin çağdaş devlet ve milletler ile
tarihî devlet ve milletlere bakışını tespit etmeyi amaçlamaktadır. Çalışma
nitel araştırma modeline dayalı doküman incelemesi tekniğiyle
yapılandırılmıştır. Araştırmada tabakalı örneklem tekniğine uygun olarak Milli
Eğitim Bakanlığı yayınevi kitabı seçilmiştir. Veriler doküman inceleme
tekniğine uygun olarak MaxQda 12 programı aracılığı ile toplanmış, veriler içerik
analizine tabi tutulmuştur. Analiz birimi kelime ve analiz bağlamı cümledir.
Araştırmada Türkiye ders kitaplarında milletleri şovenliğe sevk eden
"Nasyonalizm"in değil herkesin kendi milletini sevmesi ve onu
yükseltmek için çalışması anlamına gelen "Patriotisme"in benimsendiği
sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 13 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |