Kavram haritalarının yaygın bir değerlendirme aracı
olarak kullanılmasını sağlayabilmek için hangi kavram haritası oluşturma
yönteminin geçerli ve güvenilir şekilde öğrencinin bilgisini yansıttığının
ortaya konması gerekir. Bu çalışmanın amacı; Novak Tipi, Numaralandırma Tipi,
Kavram Boşluk Doldurma ve İlişki Boşluk Doldurma olmak üzere dört farklı kavram
haritası oluşturma yönteminin bir değerlendirme aracı olarak etkinliklerini
nitel veriler bağlamında kıyaslamaktır. Bu amaçla, kimya öğretmen adaylarının
farklı yöntemlerle kavram haritası oluşturmaları ve oluşturdukları bu
haritaları puanlamaları sağlanarak, öğretmen adaylarının bu süreçle ilgili
görüşleri belirlendi. Çalışmada kimya öğretmen adaylarının görüşleri, nitel
yaklaşım esas alınarak durum çalışması deseni ile incelendi. Katılımcıların bu
yöntemlerle ilgili görüşleri; Günlük 1, Günlük 2, “Kavram haritası yazılı görüş
soruları” formu ve “Nitel yazılı görüş soruları” formu, öğretmen adaylarıyla
yapılan bireysel yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde edildi. Çalışmada veri
kaynakları çeşitlemesi yapılarak verilerin geçerliği sağlanmış oldu. Çalışmanın
bulgularına göre Novak ve Numaralandırma yöntemleri hazırlanması ve puanlanması
zaman alıcı kavram haritası yöntemler olarak bulunmuştur. Ancak her iki yöntem
de öğrenci bilgisini yansıtma açısından iyi ve ölçüm aracı olarak oldukça ayırt
edici olduğundan eğer zaman sorunu yoksa ve değerlendirenin uzmanlığı yeterli
düzeyde ise değerlendirme aşamasında boşluk doldurma yöntemlerine göre daha
etkili bir şekilde kullanılabilir. Kavram ve ilişki boşluk doldurma yöntemleri
hem oluşturma kısa zaman aldığından hem de puanlanması daha kolay ve nesnel
olduğundan sonuç değerlendirme için oldukça uygundur. Ancak özellikle kavram
boşluk doldurma tipi haritalarda puanları etkileyebilecek şans başarısı göz
önünde bulundurulmalıdır.
For the use of concept maps as a
widespread evaluation tool, it is necessary to determine which concept mapping
method reveals the knowledge of the student in a valid and reliable manner.
This study is concerned with the efficiency of four different concept mapping
tasks which are Novak type, numbering type, fill in the nodes and fill in the
relations methods as an assessment tool. For this purpose, the opinions of the pre-service
chemistry teachers regarding the process were determined by providing the participants
to create a concept map in different ways and scoring these maps they created. In
this study, the opinions of the pre service chemistry teachers were examined
with a case study based on qualitative approach. The opinions of the
participants were determined by using Diary1, Diary2, “Concept map written
questions” form, "qualitative written opinion questions" form, semi structured
interview with the pre service teachers. In the study, the validity of the data
was achieved by data sources triangulation. According to the results of this
study, the Novakian and numbering methods were found as time consuming methods in
terms of preparing and scoring. However, they can be used much more efficient
instead of the filling the blank methods in the evaluation process if there are
no time constraints and the rater is professional enough, since both of these
methods are sufficient in terms of the reflection of the student knowledge and distinguishable
as assessment tool. The fill in the blank maps are quite suitable for the
summative assessment since they are easy to prepare, score and impartial.
However, it should be considered the chance scores which will be able to affect
the points especially in the fill in the nodes maps.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mayıs 2019 |
Kabul Tarihi | 14 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |