The purpose of the research is to determine the chaos and com-plexity experienced schools according to principals. Case study design, one of the qualitative research methods, was used in the research. The data were obtained using semi-structured inter-view from qualitative data collection tools. The criterion sam-pling method, one of the purposeful sampling methods, was used to determine the study group of the research. Research data were collected from 13 principals working in pre-school (3 principals), primary school (3 principals), middle school (3 principals), vocational high schools (2 principals) and high school (3 principals) in Duzce city center in 2015-2016 academ-ic year. The collected data were analyzed by descriptive analysis technique. In this direction, similar data were gathered together within the framework of certain concepts and themes and they were later organized and interpreted. The opinions of the partic-ipants were presented without making any changes. The identi-ties of the participants were kept confidential and for the analy-sis of the obtained data, each interview form was coded as P1 ( Principal 1), P2 (Principal 2) ... P13 (Principal 13).
Chaos complexity butterfly effect fractals feedback mechanisms unusual attractors
Araştırmada okul yöneticilerine göre okullarda yaşanan kaos ve karmaşıklık durumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmada; veriler nitel veri toplama araçlarından yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla elde edilmiş-tir. Araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanıl-mıştır. Araştırma verileri 2015-2016 eğitim öğretim yılında Düzce Merkez ilçede görev ve okul öncesi (3 müdür), ilkokul (3 müdür), ortaokul (3 müdür ), meslek lisesi (2 okul müdürü) ve lise (3 okul müdürü ) yapan toplam 13 okul müdüründen toplanmıştır. Veriler betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Bu doğrultuda birbirine benzeyen veriler belirli kavramlar ve temalar çerçevesinde bir araya getirilmiş organize edilerek yorumlanmıştır. Katılımcıların ilgili görüşleri değiştirilmeden aktarılmıştır. Katılımcıların kimliklerinin gizli tutulmuş ve elde edilen verilerin çözümüne her görüşme formuna M1 (Müdür1), M2 (Müdür 2)... M13 (Müdür) şeklinde bir adlandırma yapıl-mıştır. Araştırmanın aktarılabilirliğini artırmak için araştırma süreci ve bu süreçte yapı¬lanlar ayrıntılı bir şekilde açıklanmaya çalışılmıştır.
Kaos karmaşıklık kelebek etkisi fraktallar dönüt mekanizmaları olağandışı çekiciler
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |