Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Let’s Play: Preschool Children’s Judgments of Authority, Rule, and Rule Violations in the Context of Play

Yıl 2020, , 1429 - 1437, 20.05.2020
https://doi.org/10.24106/kefdergi.4066

Öz

The primary purpose of this study was to examine preschool children’s judgment and justifications about authority, rules, and rule violations in the play context by using Social Domain Theory (Turiel, 1983). A total of 37, 5-years-old preschool children (21 girls, 16 boys) from three different preschools were individually interviewed by using semi-structured clinical interviews. Results were consistent with other research findings using Social Domain Theory and revealed that preschool children differentiated the moral domain from the social-conventional domain. Children defined basketball within the moral domain by disapproving the authority who changed the rule of no harm. They evaluated physical harm to the opponent as not acceptable by using the “no harm” principle. The discussion section focused on the relationship between play and social development during early childhood.

Kaynakça

  • Akçinar, B., Baydar, N., & Kağıtçıbaşı, Ç. (2018). Erken ergenlikte ahlak gelişimi: Bir müdahale araştırması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 14(2), 153-169. doi:10.17244/eku.322365.
  • Bandura, A. (2002). Selective moral disengagement in the exercise of moral agency. Journal of Moral Education, 31(2), 101-119.
  • Davidson, R, Turiel, E., & Black, A. (1983). The effect of stimulus familiarity on the use of criteria and justifications in children's social reasoning. British Journal of Developmental Psychology, 1, 49-65.
  • Durkheim, E. (1925/1961). Moral education. Mineola, NY: Dover Publications.
  • Erel, S. (2016). Okul öncesi dönemdeki çocuklarda bakış açısı alma becerisi, duygu düzenleme ve ahlaki gelişimin davranış sorunları ile ilişkisi. Basılmamış Master Tezi. Ankara, Hacettepe Üniversitesi.
  • Göregenli, M. (1997). Individualist-Collectivist Tendencies in a Turkish Sample. Journal of Cross-Cultural Psychology, 28(6), 787–794. https://doi.org/10.1177/0022022197286009
  • Killen, M., & Sueyoshi L. (1995) Conflict resolution in Japanese social interactions. Early Education and Development, 6, 317-334, DOI: 10.1207/s15566935eed0604_3
  • Kohlberg, L. (1963). The development of children’s orientation towards a moral order. Vita Humana, 6, 11-33.
  • Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). An application of hierarchical Kappa-type statistics in the assessment of majority agreement among multiple observers, Biometrics, 3, 364-373.
  • Laupa, M., & Turiel, E. (1986). Children's conceptions of adult and peer authority. Child Development, 405-412.
  • Laupa, M., & Turiel, E. (1993). Children's concepts of authority and social contexts. Journal of Educational Psychology, 85(1), 191.
  • Nucci, L. P. (1981). The development of personal concepts: A domain distinct from moral or societal concepts. Child Development, 52(1), 114-121.
  • Mayer, S. (2005). The early evolution of Jean Piaget's clinical method. History of Psychology, 8, 362-82. 10.1037/1093-4510.8.4.362.
  • McHugh, M. (2012). Interrater reliability: The Kappa statistics. Biochem Med, 22, 3, 276-282.
  • Meriç, A., & Özyürek, A. (2018). Okulöncesi dönem çocukların ahlaki ve sosyal kural bilgilerinin incelenmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(14), 137-166.
  • Oruç, N. (2010). Okul öncesi dönem çocuğunda değerler eğitimi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 1,37-60.
  • Özyürek, A., & Şahin, F.T. (2015). Anne-çocuk ilişkisinin ve baba tutumlarının çocukların ahlaki ve sosyal kural anlayışları üzerine etkisi. Eğitim ve Bilim, 40, 161-174.
  • Piaget, J. (1932/ 1968). The moral judgment of the child. Middlesex, England: Penguin Books.
  • Seçer, Z., & Sarı, H. (2006). Okul öncesi eğitim kurumuna devam eden ve etmeyen çocukların ahlâki ve sosyal kural bilgilerinin çeşitli değişkenler açısından karşılaştırmalı olarak analizi. Milli Eğitim Dergisi, 172, 126-142.
  • Seçer, Z., Sarı, H., & Olcay, O. (2006). Anne tutumlarına göre okulöncesi dönemdeki çocukların ahlaki ve sosyal bilgilerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (16), 539-557.
  • Seçer, Z., Çeliköz, N., & Yaşa, S. (2008). Okul öncesi Dönemdeki Çocukların Bilişsel Stillerine Göre Ahlaki ve Sosyal Kural Anlayışları, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 561-576.
  • Skinner, B. F. (1971). Beyond freedom and dignity. Cambridge, IN: Hackett Publishing
  • Smetana, J. G. (1981). Preschool children's conceptions of moral and social rules. Child Development, 52, 1333-1336.
  • Smetana, J. G., & Braeges, J. L. (1990). The development of toddlers' moral and conventional judgments. Merrill-Palmer Quarterly, 36, 329-346.
  • Song, M., Smetana, J., & Kim, S. Y. (1987). Korean children’s conceptions of moral and conventional transgressions. Developmental Psychology, 23, 577-582.
  • Turiel, E. (1983). The development of social knowledge: Morality and convention. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Yau, J., & Smetana, J. G. (2003). Conceptions of moral, social‐conventional, and personal events among Chinese preschoolers in Hong Kong. Child Development, 74: 647-658. doi:10.1111/1467-8624.00560

Hadi Oynayalım: Okul Öncesi Çocukların Otorite, Kural ve Kural İhlalini Oyun Bağlamında Değerlendirmeleri

Yıl 2020, , 1429 - 1437, 20.05.2020
https://doi.org/10.24106/kefdergi.4066

Öz

Bu çalışmanın amacı Sosyal Alan Kuramını (Turiel, 1983) kullanarak okul öncesi dönemdeki çocukların iki farklı oyun bağlamında otorite, kural ve kural ihlaline yönelik değerlendirme ve gerekçelerini incelemektir. Bu amaçla, 3 farklı sosyoekonomik düzeydeki okul öncesi kurumuna devam etmekte olan 5 yaş grubundan toplam 37 (21 kız, 16 oğlan) çocukla yarı yapılandırılmış klinik görüşmeler yapılmıştır. Çalışmanın sonuçları Sosyal Alan Kuramıyla yapılan diğer çalışmaların bulgularıyla tutarlı olup çocukların ahlaki alanla sosyal-geleneksel alanı farklı değerlendirdiklerini göstermiştir. Ahlaki alan içerisinde tanımladıkları basketbol oyununda rakibi geçmek için vurmak kuralını otoritenin kaldırmasını olumsuz değerlendirmişler ve kuralın yokluğunda bile vurmanın yanlışlığını “başkasına zarar vermeme” ilkesine dayandırarak gerekçelendirmişlerdir. Bulgular Sosyal Alan Kuramı bağlamında erken çocuklukta sosyal gelişim ve oyun ilişkisine değinilerek tartışılmıştır.

Kaynakça

  • Akçinar, B., Baydar, N., & Kağıtçıbaşı, Ç. (2018). Erken ergenlikte ahlak gelişimi: Bir müdahale araştırması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 14(2), 153-169. doi:10.17244/eku.322365.
  • Bandura, A. (2002). Selective moral disengagement in the exercise of moral agency. Journal of Moral Education, 31(2), 101-119.
  • Davidson, R, Turiel, E., & Black, A. (1983). The effect of stimulus familiarity on the use of criteria and justifications in children's social reasoning. British Journal of Developmental Psychology, 1, 49-65.
  • Durkheim, E. (1925/1961). Moral education. Mineola, NY: Dover Publications.
  • Erel, S. (2016). Okul öncesi dönemdeki çocuklarda bakış açısı alma becerisi, duygu düzenleme ve ahlaki gelişimin davranış sorunları ile ilişkisi. Basılmamış Master Tezi. Ankara, Hacettepe Üniversitesi.
  • Göregenli, M. (1997). Individualist-Collectivist Tendencies in a Turkish Sample. Journal of Cross-Cultural Psychology, 28(6), 787–794. https://doi.org/10.1177/0022022197286009
  • Killen, M., & Sueyoshi L. (1995) Conflict resolution in Japanese social interactions. Early Education and Development, 6, 317-334, DOI: 10.1207/s15566935eed0604_3
  • Kohlberg, L. (1963). The development of children’s orientation towards a moral order. Vita Humana, 6, 11-33.
  • Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). An application of hierarchical Kappa-type statistics in the assessment of majority agreement among multiple observers, Biometrics, 3, 364-373.
  • Laupa, M., & Turiel, E. (1986). Children's conceptions of adult and peer authority. Child Development, 405-412.
  • Laupa, M., & Turiel, E. (1993). Children's concepts of authority and social contexts. Journal of Educational Psychology, 85(1), 191.
  • Nucci, L. P. (1981). The development of personal concepts: A domain distinct from moral or societal concepts. Child Development, 52(1), 114-121.
  • Mayer, S. (2005). The early evolution of Jean Piaget's clinical method. History of Psychology, 8, 362-82. 10.1037/1093-4510.8.4.362.
  • McHugh, M. (2012). Interrater reliability: The Kappa statistics. Biochem Med, 22, 3, 276-282.
  • Meriç, A., & Özyürek, A. (2018). Okulöncesi dönem çocukların ahlaki ve sosyal kural bilgilerinin incelenmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(14), 137-166.
  • Oruç, N. (2010). Okul öncesi dönem çocuğunda değerler eğitimi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 1,37-60.
  • Özyürek, A., & Şahin, F.T. (2015). Anne-çocuk ilişkisinin ve baba tutumlarının çocukların ahlaki ve sosyal kural anlayışları üzerine etkisi. Eğitim ve Bilim, 40, 161-174.
  • Piaget, J. (1932/ 1968). The moral judgment of the child. Middlesex, England: Penguin Books.
  • Seçer, Z., & Sarı, H. (2006). Okul öncesi eğitim kurumuna devam eden ve etmeyen çocukların ahlâki ve sosyal kural bilgilerinin çeşitli değişkenler açısından karşılaştırmalı olarak analizi. Milli Eğitim Dergisi, 172, 126-142.
  • Seçer, Z., Sarı, H., & Olcay, O. (2006). Anne tutumlarına göre okulöncesi dönemdeki çocukların ahlaki ve sosyal bilgilerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (16), 539-557.
  • Seçer, Z., Çeliköz, N., & Yaşa, S. (2008). Okul öncesi Dönemdeki Çocukların Bilişsel Stillerine Göre Ahlaki ve Sosyal Kural Anlayışları, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 561-576.
  • Skinner, B. F. (1971). Beyond freedom and dignity. Cambridge, IN: Hackett Publishing
  • Smetana, J. G. (1981). Preschool children's conceptions of moral and social rules. Child Development, 52, 1333-1336.
  • Smetana, J. G., & Braeges, J. L. (1990). The development of toddlers' moral and conventional judgments. Merrill-Palmer Quarterly, 36, 329-346.
  • Song, M., Smetana, J., & Kim, S. Y. (1987). Korean children’s conceptions of moral and conventional transgressions. Developmental Psychology, 23, 577-582.
  • Turiel, E. (1983). The development of social knowledge: Morality and convention. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Yau, J., & Smetana, J. G. (2003). Conceptions of moral, social‐conventional, and personal events among Chinese preschoolers in Hong Kong. Child Development, 74: 647-658. doi:10.1111/1467-8624.00560
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Research Article
Yazarlar

Melike Acar Bu kişi benim

Ayşegül Özen Bu kişi benim

Özge Kılıç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Mayıs 2020
Kabul Tarihi 25 Şubat 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Acar, M., Özen, A., & Kılıç, Ö. (2020). Hadi Oynayalım: Okul Öncesi Çocukların Otorite, Kural ve Kural İhlalini Oyun Bağlamında Değerlendirmeleri. Kastamonu Education Journal, 28(3), 1429-1437. https://doi.org/10.24106/kefdergi.4066