Tarih öğretimde birçok farklı araç kullanılmaktadır. Bu araçlardan biri de gazetelerdir. Gazeteler tarih derslerinde hem ders içinde hem de ders dışında kullanılabilen ucuz, etkili, kullanışlı ve ulaşılması kolay yaygın araçlardır. Öğrencilerin araştırma becerilerini geliştirebileceği kaynaklardan biri olan gazeteler onların ufuklarını genişletebilir. Bu çalışmada gazetelerin tarih derslerinin öğretimde bir araç olarak kullanımı irdelenmiş, öğrencilerin gazetelerin eğitimde bir araç olarak kullanımlarına yönelik algıları, bakışları ve görüşleri ortaya konulmuş ve onların kütüphane kullanımına yönelik düşünceleri değerlendirilmiştir. Çalışma ile ayrıca öğrencilerin birinci el kaynak olarak gazetelerden nasıl yararlandıkları incelenmiştir. Araştırma, İstanbul ili Fatih ilçesindeki Fatih Gelenbevi Anadolu Lisesi 11.sınıfta okuyan 151 kişi ile yürütülmüştür. 1929 yılından 2000 yılına kadar Türkiye’de yayımlanan Akşam, Cumhuriyet, Hürriyet, Milliyet, Sabah, Türkiye, Ulus ve Zafer gazeteleri bu çalışma kapsamında incelenmiştir. Veri toplama aracı olarak her bir öğrenciden 5 sorudan oluşan yazılı değerlendirme raporu alınmıştır. Verilerin analizi betimsel çözümleme tekniği kullanılarak yapılmış, verilerin sayısal dökümü ve karşılaştırılmaları yapılmıştır. Tarih derslerinin öğretiminde gazetelerin kullanımına yönelik başta öğrencilerin çoğunda endişe ve önyargı olduğu görülmüş ancak araştırma ödevinin sonunda öğrencilerin olumsuz bakış açılarında büyük değişim olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin kütüphane kullanımlarına yönelik düşüncelerin değiştiği, kütüphaneden yararlanma becerilerinin arttığı ve daha çok sosyalleştikleri gözlemlenmiştir.
Bu çalışmada yer alan Gelenbevi Anadolu Lisesi 2016-2017 eğitim-öğretim yılı lise 3. sınıfta okuyan öğrenciler ile Gelenbevi Anadolu Lisesi’ne büyük katkıları olan ve çalışmaya büyük destek sunan değerli meslektaşım Tarih Öğretmeni Tuncel Çamak’a teşekkür ediyorum. Ayrıca Gelenbevi Anadolu Lisesi’ne değerli hizmetleri olan ve desteklerini esirgemeyen Coğrafya Öğretmeni Murat İzzet Furat’a, Okul Müdürü Abdülkadir Korkmaz’a ve Müdür Yardımcısı Rasim Geniş’e şükranları mı sunuyorum.
Many different tools are used in history teaching. One of these tools is newspapers. Newspapers are common tools that are cheap, effective, useful and easy to access, which can be used both in and outside the class. Newspapers, one of the sources where students can improve their research skills, can broaden their horizons. In this study, the use of the history lessons of newspapers as a tool in teaching has been examined, students' perceptions, views and opinions about the use of newspapers as a tool in education have been revealed and their thoughts on library use have been evaluated. The study also examined how students used newspapers as primary sources. The research was carried out with 151 students who were studying at the 11th grade of Fatih Gelenbevi Anatolian High School in the district of Fatih in Istanbul. From 2000 until 1929, Evening published in Turkey, Cumhuriyet, Hürriyet, Milliyet, Sabah, Turkey, Ulus and Zafer newspapers were examined in this study. As a data collection tool, a written evaluation report consisting of 5 questions was taken from each student. The analysis of the data was done using descriptive analysis technique, and the numerical breakdown and comparison of the data was done. Anxiety and prejudice were observed in the majority of students, especially for the use of newspapers in the teaching of history lessons. However, at the end of the research assignment, it was determined that there was a big change in the negative perspectives of the students. It has been observed that students' thoughts about library use have changed, their ability to use the library has increased and they have become more social.
History Teaching Newspapers Educational Tool Secondary Education
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Ocak 2021 |
Kabul Tarihi | 15 Temmuz 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |