Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

2008-2020 Yılları Arasında Yayımlanan Kurama Dayalı Uzaktan Eğitim Lisansüstü Tezlerindeki Eğilimler

Yıl 2022, , 106 - 119, 28.02.2022
https://doi.org/10.24106/kefdergi.782911

Öz

Bu araştırmanın amacı 2008-2020 yılları arasında yayımlanan kurama dayalı uzaktan eğitim lisansüstü tezlerindeki eğilimleri belirlemektir. Bu nedenle Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK) ulusal veri tabanında erişim izni olan 483 tez incelenmiştir. Tezler; tez türü, yılı, üniversite, kullanılan değişkenler, konu alanı, çalışmada faydalanılan kuram/teori/model, örneklem düzeyi ve örneklem sayısı gibi farklı alanlarda kategorize edilmiştir. Kuramsal bir temele dayalı olan 150 tez bulgularına ilişkin sayısal değerler grafiklerle sunulmuştur. Elde edilen veriler betimsel içerik analizi ile yorumlanmıştır. Araştırma sonucuna göre uzaktan eğitim alanında yayımlanan yaklaşık her 3 tezden biri (%3.06) bir kurama dayalıdır. Araştırma bulgularına göre tezlerin çoğu yüksek lisans tezinden oluşmakta, 2014 yılından itibaren uzaktan eğitim alanında yayımlanan çalışma sayısında düşüş görülmektedir. Anadolu Üniversitesi ve Gazi Üniversitesi en çok tezin yayımlandığı üniversiteler olurken Bilgisayar Bilimleri en çok tezin yayımlandığı alan ve akademik başarı ve tutum ise en çok tercih edilen değişkenler olmuşlardır. Çalışmaların kuramsal temellerine bakıldığında Karma Öğrenme, Yapılandırmacılık ve Transaksiyonel Uzaklık Kuramı gibi kuramlara çalışmalarda daha çok yer verilmiştir. Örneklem grubu olarak lisans ve ilköğretim öğrencilerinin, örneklem sayısı olarak da 31-100 ve 101-300 kişi arasında değişen grupların daha çok kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akpınar, Y. (2003). Öğretmenlerin yeni bilgi teknolojileri kullanımında yükseköğretimin etkisi: İstanbul okulları örneği. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(2), 79-96.
  • Anadolu Üniversitesi, (2018). http://gazi-universitesi.gazi.edu.tr/posts/view/title/uzaktan-egitim-8765 adresinden erişilmiştir.
  • Anglin, G. ve Morrison, G. (2000). An Analysis of Distance Education Research: Implications for the İnstructional Technologist. Quarterly Review of Distance Education, 1(3), 180194.
  • Arat, T., & Bakan, Ö. (2011). Uzaktan eğitim ve uygulamaları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 14(1-2), 363-374.
  • Ateş, Ö. T. (2014). Yükseköğretimde Uzaktan Eğitimin Sayısal Verilerle Değerlendirilmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1).
  • Aydın, E. İ., Kaya, S., İşkol, S., & İşcan, A. (2019). Anadolu Üniversitesi Uzaktan Eğitim Bölümünde Yayınlanmış Yüksek Lisans ve Doktora Tezlerinin İçerik Analizi. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 9(3).
  • Babur, A., Kiper, A., Çukurbaşı, B., Özer, E. A., Tonbuloğlu, İ., Küçük, Ş., ... & Horzum, M. B. (2016). 2009-2013 Yılları Arasında Uzaktan Eğitim Dergilerinde Yayınlanan Makalelerin Yöntemsel Açıdan İncelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 6(1), 123-140.
  • Bauer, M. W. (2003). Classical content analysis: A review. In M. W. Bauer & G. Gaskell (Eds). Qualitative researching with text, image and sound (131-151). London: Sage Publication.
  • Berge, Z. L., & Mrozowski, S. (2001). Review of research in distance education, 1990 to 1999. American Journal of distance Education, 15(3), 5-19.
  • Bernard, R. M., Abrami, P. C., Lou, Y., Borokhovski, E., Wade, A., Wozney, L., Huang, B. (2004). How does distance education compare with classroom instruction? A meta-analysis of the empirical literature. Review of educational research, 74(3), 379–439.
  • Bozkurt, A., Kumtepe, E. G., Kumtepe, A. T., Aydın, İ. E., Bozkaya, M., & Aydın, C. H. (2015a). Research trends in Turkish distance education: A content analysis of dissertations, 1986-2014. European Journal of Open, Distance and E- learning, 18(2), 1-21.
  • Bozkurt, A., Akgun-Ozbek, E., Yilmazel, S., Erdogdu, E., Ucar, H., Guler, E., ... & Dincer, G. D. (2015b). Trends in distance education research: A content analysis of journals 2009-2013. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 16(1).
  • Cohen. J. R., Swerdlik M. E., & Phillips, S. M. (1996). Psychological testing and assessment. (3th Ed.). London: Mayfield. Creswell, J. W. (2012). Researchdesign: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4nd ed.). United States: Pearson Education.
  • Davies, R. S., Howell, S. L. ve Petrie, A. (2010). A review of trends in distance education scholarship at research universities in North America, 1998-2007, International Review of Research in Open and Distance Learning, 11(3), 42-56.
  • Durak, G., Çankaya, S., Yünkül, E., Urfa, M., Topraklıklıoğlu, K., Arda, Y., & İnam, N. (2017). Trends in distance education: A content analysis of master's thesis. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 16 (1).
  • Frankel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2011). How to Design and Evaluate Research in Education. New York: McGraw-Hill.
  • Gazi Üniversitesi, (2018). http://gazi-universitesi.gazi.edu.tr/posts/view/title/uzaktan-egitim-8765 adresinden erişilmiştir.
  • Gökmen, Ö., Uysal, M., Yaşar, H., Kırksekiz, A., Güvendi, G., & Horzum, M. (2017). Türkiye’de 2005-2014 Yılları Arasında Yayınlanan Uzaktan Eğitim Tezlerindeki Yöntemsel Eğilimler: Bir İçerik Analizi. Eğitim ve Bilim, 42(189).
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G., & Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 177-199.
  • Guri-Rosenblit, S. (2005). ‘Distance education’and ‘e-learning’: Not the same thing. Higher Education, 49(4), 467-493. Hauser, L. (2013). Qualitative Research in Distance Education: An Analysis of Journal Literature 2005–2012. American Journal of Distance Education, 27(3), 155-164.
  • Holmberg, B. (2005). Theory and practice of distance education. Routledge. Holmberg, B. (1986). A discipline of distance education. Journal of Distance Education, 1(1), 24-40.
  • Horzum, M. B., Özkaya, M., Demirci, M., & Alpaslan, M. (2013). Review of Turkish distance education research. Inonu Unıversıty Journal Of The Faculty of Educatıon, 14 (2), 79-100.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan Eğitim. Pegem A Yayıncılık.
  • Koble, M. A., & Bunker, E. L. (1997). Trends in research and practice: An examination of the American Journal of Distance Education 1987 to 1995. American Journal of Distance Education, 11(2), 19-38.
  • Lee, Y., Driscoll, M. P., & Nelson, D. W. (2004). The past, present, and future of research in distance education: Results of a content analysis. The American Journal of Distance Education, 18(4), 225-241.
  • Martin, S., Diaz, G., Sancristobal, E., Gil, R., Castro, M. ve Peire, J. (2011). New technology trends in education: seven years of forecasts and convergence. Computers &Education, 57(3), 1893-1906. doi: 10.1016/j.compedu.2011.04.003.
  • Orakçıoğlu, E. (2019). Türkiye’de uzaktan eğitim temalı 2013-2018 yılları arasında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi (Yüksek Lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 559341)
  • Özkök, A. (2009). Çevrimiçi öğrenme ortamlarında disiplinlerarası yaklaşım. Akademik Bilişim, 2009, Harran Üniversitesi, Şanlıurfa.
  • Özkul, A. E., & Aydın, C. H. (2013). Açık ve Uzaktan Öğrenmenin Temelleri ve Araştırmalar. K. Çağıltay, & G. Yüksel. Öğretim teknolojilerinin temelleri:Teoriler, araştırmalar, eğilimler, 513-534.
  • Perraton, H. (2000). Rethinking the research agenda. International Review of Research in Open and Distance Learning, 1(1), 1-11.
  • Phipps, R., and Merisotis, J. (1999). What's the difference? A review of contemporary research on the effectiveness of distance learning in higher education. ERIC veri tabanından alınmıştır (ED429524)
  • Saba, F. (2000). Research in distance education: A status report. International Review of Research in Open and Distance Learning, 1(1), 1-9.
  • Sim, J., & Wright, C. C. (2005) The Kappa statistic in reliability studies: Use, interpretation, and sample size requirements. Physical Theraphy, 85(3), 258-268. Doi: 10.1093/ptj/85.3.257
  • Schlosser, C. A., & Anderson, M. L. (1994). Distance education: review of the literature. AECT Publication Sales, 1025 Vermont Ave., NW, Ste. 820, Washington, DC 20005-3547..
  • Simonson, M., Smaldino, S., Albright, M., ve Zvacek, S. (2006). Teaching and learning at distance: Foundations of distance education (3. bs.). New Jersey: Pearson Prentice Hall, USA.
  • Tuncay, N., & Uzunboylu, H. (2010). Trend of Distance Education in the last three Decades. World Journal on Educational Technology, 2(1), 55-67.
  • Uygun, D. (2018). The Turkish Online Journal Of Distance Education: güncel çalışmalara dair bir içerik analizi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 4(3), 129-141.
  • Uygun, D.(2019). Açıköğretim Uygulamları ve Araştırmaları Dergisi: güncel çalışmalara ilişkin bir içerik analizi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 5(1), 87-96.
  • Ward, M.E., Peters, G., Shelly, K. (2010). Student and faculty perceptions of the quality of online learning experiences. International Review of Reseach in Open and Distance Learning, 11 (3), 57-77.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara, Seçkin Yayıncılık. Zawacki-Richter, O. (2009). Research Areas in Distance Education: A Delphi Study. International Review of Research in Open and Distance Learning, 10(3).
  • Zawacki-Richter, O., Alturki, U., & Aldraiweesh, A. (2017). Review and content analysis of the international review of research in open and distance/distributed learning (2000–2015). International Review of Research in Open and Distributed Learning, 18(2), 1-26.
  • Zawacki-Richter, O., Bäcker, E.M. & Vogt, S. (2009). Review of distance education research (2000 to 2008): Analysis of research areas, methods, and authorship patterns. In International Review of Research in Open & Distance Learning, 10(6).

Content Analysis of Theory-Based Graduate Theses Published in the Field of Distance Education in Turkey between 2008-2020

Yıl 2022, , 106 - 119, 28.02.2022
https://doi.org/10.24106/kefdergi.782911

Öz

Purpose: To examine the trends in theory-based graduate theses published between 2008-2020 in the field of distance
education in Turkey.
Methodology: In this study, which aims to examine theory-based graduate theses published in the field of distance education
in Turkey between 2008-2020, systematic literature review was adopted and content analysis technique was used in the
analysis of data. 483 theses with access permission in the Council of Higher Education (YOK) national database were examined
and 150 theses that were suitable for the research criteria were included in the study. Theses were categorized using the
"Thesis Review Form", which has different fields such as thesis type, thesis title, the year the thesis was published, the university
where the thesis was published, the variables used in the theses, the science fields of the theses, the theory / model used in
the theses, the sample level of the theses and the sample sizes. The data of 150 theses, which are theory-based, were analyzed
with the descriptive content analysis technique.
Findings: When the theses included in the study are examined, it has been determined that one of every three theses published
in the field of distance education are based on theory. Considering the theoretical basis of the theses, it has been seen that the
theories of Social Presence, ARCS Motivation and Interactional Distance were given the most place. While Anadolu University
and Gazi University were the universities where the most theses were published, Computer Sciences emerged as the field
where the most theses were published. It was seen that academic success and attitude were the most studied variables in the
theses. It was concluded that the sample group studied in the theses mostly consisted of students studying at undergraduate
and primary education level, and 31-100 participants were preferred more as the sample size.
Highlights: In the study, 150 graduate theses published between 2008-2020 in the field of distance education in Turkey and
meeting the research criteria were examined and it was determined that one of these three theses was theory-based. Since
this number has been determined to be quite small, it is thought that the findings obtained from this study will be useful for a
deeper understanding of the theses that have a theoretical basis in distance education, by providing suggestions for future
research, and to contribute to the thesis work or research planned to be done in the future on this subject.

Kaynakça

  • Akpınar, Y. (2003). Öğretmenlerin yeni bilgi teknolojileri kullanımında yükseköğretimin etkisi: İstanbul okulları örneği. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(2), 79-96.
  • Anadolu Üniversitesi, (2018). http://gazi-universitesi.gazi.edu.tr/posts/view/title/uzaktan-egitim-8765 adresinden erişilmiştir.
  • Anglin, G. ve Morrison, G. (2000). An Analysis of Distance Education Research: Implications for the İnstructional Technologist. Quarterly Review of Distance Education, 1(3), 180194.
  • Arat, T., & Bakan, Ö. (2011). Uzaktan eğitim ve uygulamaları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 14(1-2), 363-374.
  • Ateş, Ö. T. (2014). Yükseköğretimde Uzaktan Eğitimin Sayısal Verilerle Değerlendirilmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1).
  • Aydın, E. İ., Kaya, S., İşkol, S., & İşcan, A. (2019). Anadolu Üniversitesi Uzaktan Eğitim Bölümünde Yayınlanmış Yüksek Lisans ve Doktora Tezlerinin İçerik Analizi. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 9(3).
  • Babur, A., Kiper, A., Çukurbaşı, B., Özer, E. A., Tonbuloğlu, İ., Küçük, Ş., ... & Horzum, M. B. (2016). 2009-2013 Yılları Arasında Uzaktan Eğitim Dergilerinde Yayınlanan Makalelerin Yöntemsel Açıdan İncelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 6(1), 123-140.
  • Bauer, M. W. (2003). Classical content analysis: A review. In M. W. Bauer & G. Gaskell (Eds). Qualitative researching with text, image and sound (131-151). London: Sage Publication.
  • Berge, Z. L., & Mrozowski, S. (2001). Review of research in distance education, 1990 to 1999. American Journal of distance Education, 15(3), 5-19.
  • Bernard, R. M., Abrami, P. C., Lou, Y., Borokhovski, E., Wade, A., Wozney, L., Huang, B. (2004). How does distance education compare with classroom instruction? A meta-analysis of the empirical literature. Review of educational research, 74(3), 379–439.
  • Bozkurt, A., Kumtepe, E. G., Kumtepe, A. T., Aydın, İ. E., Bozkaya, M., & Aydın, C. H. (2015a). Research trends in Turkish distance education: A content analysis of dissertations, 1986-2014. European Journal of Open, Distance and E- learning, 18(2), 1-21.
  • Bozkurt, A., Akgun-Ozbek, E., Yilmazel, S., Erdogdu, E., Ucar, H., Guler, E., ... & Dincer, G. D. (2015b). Trends in distance education research: A content analysis of journals 2009-2013. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 16(1).
  • Cohen. J. R., Swerdlik M. E., & Phillips, S. M. (1996). Psychological testing and assessment. (3th Ed.). London: Mayfield. Creswell, J. W. (2012). Researchdesign: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4nd ed.). United States: Pearson Education.
  • Davies, R. S., Howell, S. L. ve Petrie, A. (2010). A review of trends in distance education scholarship at research universities in North America, 1998-2007, International Review of Research in Open and Distance Learning, 11(3), 42-56.
  • Durak, G., Çankaya, S., Yünkül, E., Urfa, M., Topraklıklıoğlu, K., Arda, Y., & İnam, N. (2017). Trends in distance education: A content analysis of master's thesis. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 16 (1).
  • Frankel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2011). How to Design and Evaluate Research in Education. New York: McGraw-Hill.
  • Gazi Üniversitesi, (2018). http://gazi-universitesi.gazi.edu.tr/posts/view/title/uzaktan-egitim-8765 adresinden erişilmiştir.
  • Gökmen, Ö., Uysal, M., Yaşar, H., Kırksekiz, A., Güvendi, G., & Horzum, M. (2017). Türkiye’de 2005-2014 Yılları Arasında Yayınlanan Uzaktan Eğitim Tezlerindeki Yöntemsel Eğilimler: Bir İçerik Analizi. Eğitim ve Bilim, 42(189).
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G., & Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 177-199.
  • Guri-Rosenblit, S. (2005). ‘Distance education’and ‘e-learning’: Not the same thing. Higher Education, 49(4), 467-493. Hauser, L. (2013). Qualitative Research in Distance Education: An Analysis of Journal Literature 2005–2012. American Journal of Distance Education, 27(3), 155-164.
  • Holmberg, B. (2005). Theory and practice of distance education. Routledge. Holmberg, B. (1986). A discipline of distance education. Journal of Distance Education, 1(1), 24-40.
  • Horzum, M. B., Özkaya, M., Demirci, M., & Alpaslan, M. (2013). Review of Turkish distance education research. Inonu Unıversıty Journal Of The Faculty of Educatıon, 14 (2), 79-100.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan Eğitim. Pegem A Yayıncılık.
  • Koble, M. A., & Bunker, E. L. (1997). Trends in research and practice: An examination of the American Journal of Distance Education 1987 to 1995. American Journal of Distance Education, 11(2), 19-38.
  • Lee, Y., Driscoll, M. P., & Nelson, D. W. (2004). The past, present, and future of research in distance education: Results of a content analysis. The American Journal of Distance Education, 18(4), 225-241.
  • Martin, S., Diaz, G., Sancristobal, E., Gil, R., Castro, M. ve Peire, J. (2011). New technology trends in education: seven years of forecasts and convergence. Computers &Education, 57(3), 1893-1906. doi: 10.1016/j.compedu.2011.04.003.
  • Orakçıoğlu, E. (2019). Türkiye’de uzaktan eğitim temalı 2013-2018 yılları arasında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi (Yüksek Lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 559341)
  • Özkök, A. (2009). Çevrimiçi öğrenme ortamlarında disiplinlerarası yaklaşım. Akademik Bilişim, 2009, Harran Üniversitesi, Şanlıurfa.
  • Özkul, A. E., & Aydın, C. H. (2013). Açık ve Uzaktan Öğrenmenin Temelleri ve Araştırmalar. K. Çağıltay, & G. Yüksel. Öğretim teknolojilerinin temelleri:Teoriler, araştırmalar, eğilimler, 513-534.
  • Perraton, H. (2000). Rethinking the research agenda. International Review of Research in Open and Distance Learning, 1(1), 1-11.
  • Phipps, R., and Merisotis, J. (1999). What's the difference? A review of contemporary research on the effectiveness of distance learning in higher education. ERIC veri tabanından alınmıştır (ED429524)
  • Saba, F. (2000). Research in distance education: A status report. International Review of Research in Open and Distance Learning, 1(1), 1-9.
  • Sim, J., & Wright, C. C. (2005) The Kappa statistic in reliability studies: Use, interpretation, and sample size requirements. Physical Theraphy, 85(3), 258-268. Doi: 10.1093/ptj/85.3.257
  • Schlosser, C. A., & Anderson, M. L. (1994). Distance education: review of the literature. AECT Publication Sales, 1025 Vermont Ave., NW, Ste. 820, Washington, DC 20005-3547..
  • Simonson, M., Smaldino, S., Albright, M., ve Zvacek, S. (2006). Teaching and learning at distance: Foundations of distance education (3. bs.). New Jersey: Pearson Prentice Hall, USA.
  • Tuncay, N., & Uzunboylu, H. (2010). Trend of Distance Education in the last three Decades. World Journal on Educational Technology, 2(1), 55-67.
  • Uygun, D. (2018). The Turkish Online Journal Of Distance Education: güncel çalışmalara dair bir içerik analizi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 4(3), 129-141.
  • Uygun, D.(2019). Açıköğretim Uygulamları ve Araştırmaları Dergisi: güncel çalışmalara ilişkin bir içerik analizi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 5(1), 87-96.
  • Ward, M.E., Peters, G., Shelly, K. (2010). Student and faculty perceptions of the quality of online learning experiences. International Review of Reseach in Open and Distance Learning, 11 (3), 57-77.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara, Seçkin Yayıncılık. Zawacki-Richter, O. (2009). Research Areas in Distance Education: A Delphi Study. International Review of Research in Open and Distance Learning, 10(3).
  • Zawacki-Richter, O., Alturki, U., & Aldraiweesh, A. (2017). Review and content analysis of the international review of research in open and distance/distributed learning (2000–2015). International Review of Research in Open and Distributed Learning, 18(2), 1-26.
  • Zawacki-Richter, O., Bäcker, E.M. & Vogt, S. (2009). Review of distance education research (2000 to 2008): Analysis of research areas, methods, and authorship patterns. In International Review of Research in Open & Distance Learning, 10(6).
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Research Article
Yazarlar

Sinem Karabey 0000-0002-8925-9486

Yayımlanma Tarihi 28 Şubat 2022
Kabul Tarihi 18 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Karabey, S. (2022). Content Analysis of Theory-Based Graduate Theses Published in the Field of Distance Education in Turkey between 2008-2020. Kastamonu Education Journal, 30(1), 106-119. https://doi.org/10.24106/kefdergi.782911

10037